Geld & Recht alle pijlers

erg veel collegegeld betaald voor niets

25-02-2009 19:24 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb eind Januari mijn afstudeerstage beeindigt. Dit was in een groot international bedrijf. Volgens de tentamenregeling hebben docenten 4 weken de tijd om een tentamen te kontrolleren. Hier ging het helemaal mis.



Aan het eind van mijn stage was mijn begeleider in het bedrijf ff tot medio maart na het buitenland verdwenen en zonder heb mocht mijn docent niet aan mijn scriptie want geheim. Eind maart hoorde ik dat er nog een aantan verbeteringen nodig zijn. Dus ik er een dag naartoe en de verbeteringen gedaan. Weer bijna 2 maanden later had de begeleider eindelijk de tijd om de docent uit te nodigen. Een tijdje later kreeg ik eindelijk het cijfer en mocht ik het diploma aanvragen.



Helaas vergaderd de examencommissie maar een keer per maand, en dat termijn had ik net gemist. Dan was er een iemand niet um mijn diploma te ondertekenen. Uiteindelijk is mijn afstudeerdatum in october.



Nou is dat allemaal niet zo erg, maar ik heb dus ook tot die datum collegegeld moeten betalen. Het staat zo in de regelementen. Collegegeld moet worden betaalt totdat de examencommissie het vakkenpaket goedgekeurt heeft, maar niet tot de diploma-uitreiking die nog eens 3 maanden later kan zijn.



Ik vraag me toch af of ik er werk van moet maken. Een aantal maanden collegegeld voor niets betalen is niet leuk. Maar aan de andere kant zit ik in het buitenland en is het extra lastig. Plus: het zou kunnen dat mijn uni besluit stages bij dit bedrijf niet meer toe te laten. Dit is het einige internationaal bekend bedrijf voor mijn studie en die naam op de cv helpt bij sollicitaties.



Hmm, wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet zo'n drama van maken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er niet zoveel aan doen, zo werkt het gewoon. Het is vervelend, maar laat het gaan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
quote:Tientje79 schreef op 25 februari 2009 @ 19:32:

Ik zou er niet zo'n drama van maken.Hm.. stage eind Januari beeindigd, een maand tijd om te controleeren en de verbetering, een maand totdat de commissie weer vergaderd. Dan heb ik dus 6 maanden te veel collegegeld betaald, 900 Euro in mijn geval. En zelfs als je de somervakantie eruithaalt zijn het er nog 600 Euri.
maak je ook zoveel schrijf/taalfouten in je studie?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 25 februari 2009 @ 19:42:

maak je ook zoveel schrijf/taalfouten in je studie?Jiha, ik had er al op gewacht! Als het het echt wil weten: ja, ik zit achter een piepklein noteboekje met een heel onhandig toetsenbordje en nee, ik ben geen nederlander. Blij?
nee, ik word hier niet blij van als dit het huidige niveau is van iemand die wil afstuderen
Alle reacties Link kopieren
quote:chelseygirl schreef op 25 februari 2009 @ 19:41:

[...]





Hm.. stage eind Januari beeindigd, een maand tijd om te controleeren en de verbetering, een maand totdat de commissie weer vergaderd. Dan heb ik dus 6 maanden te veel collegegeld betaald, 900 Euro in mijn geval. En zelfs als je de somervakantie eruithaalt zijn het er nog 600 Euri.



Maar wat win je er mee door er nu zoveel energie in te steken? En, ook niet onbelangrijk, denk je dat de uni af gaat wijken van hun regels? Ik denk het niet.

Joh, pak je verlies, waag er desnoods nog een telefoontje aan richting universiteit en maak je er daarna niet meer druk om.

Daarom: ik zou er geen drama van maken!
Alle reacties Link kopieren
quote:chelseygirl schreef op 25 februari 2009 @ 19:45:

[...]





Jiha, ik had er al op gewacht! Als het het echt wil weten: ja, ik zit achter een piepklein noteboekje met een heel onhandig toetsenbordje en nee, ik ben geen nederlander. Blij?



Als jij een nederlandse studie volgt, en wat ik ervan begrijp uit de tekst aan een universiteit, dan zou ik er als docent niet blij van worden nee...Sorry, ik vond je verhaal in je openingspost ook vrij lastig te volgen...



Maar goed, ik ben geen docent en weet niet zeker of je een Nederlandse studie gevolgd heb.... Succes ermee i.i.g
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Nee, mijn Master was in het Engels, en ik woon al meer dan 6 maanden niet meer in Nederland en heb in al die tijd geen Nederlands meer gesproken.
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Wanneer is je vakkenpakket nu goedgekeurd dan? Als dit voor 1 september is dan is er toch geen probleem?
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty elastic schreef op 25 februari 2009 @ 20:18:

ik spreek 7 talen
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 25 februari 2009 @ 20:20:

Wanneer is je vakkenpakket nu goedgekeurd dan? Als dit voor 1 september is dan is er toch geen probleem?



Hiho Elmira,



mijn vakkenpakket was in oktober goedgekeurt. Eind januari 2008 was ik klaar met mijn scriptie (afgezien van een fout die ik nog moest corrigeren). Ik heb Januari 2009 eindelijk mijn diploma ontvangen (de post was het diploma dat in november aan mij gestuurd werd kwijt geraakt) en heb nu het collegegeld van oktober 2008-januari 2009 weer terug gekregen.



Heb al met de studieadviseur gebeld die zegt niets voor mij te kunnen doen. Ik moet niet bij de fakulteit maar 'in het hoofdgebouw' zijn. De administratie zegt niets te kunnen doen want regels zijn regels. Mischien moet ik de omboedsman van de uni contacteren.



Of inderdaad niets doen omdat het een heleboel werk is.
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje warrig verhaal. Zo te lezen heb je een beetje pech gehad. Maar ik denk ook dat je betere afspraken had moeten maken met je begeleiders, zodat deze niet onverwacht in het buitenland zijn of het nakijkwerk op een grote stapel leggen, slordig zijn met cijfers. Ik betaal trouwens niet voor de zomermaanden, ik neem aan jij ook niet. Dan gaat dus het om drie maanden. Eind maart verbeteren, daarna begint weer een nieuwe nakijktermijn, dan had je op zijn vroegst in april je cijfer kunnen hebben en het oke van de examencommissie, blijft over juni, september en oktober: drie maanden.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, maar ik denk dat je er niet veel meer aan kunt doen, je had er tóen achteraan moeten zitten.
quote:kitty elastic schreef op 25 februari 2009 @ 20:18:

@chelseygirl.. ik spreek 7 talen, maar nederlands schrijf ik meestal foutloos hoor.. hoelang ik ook in het buitenland doorbreng..

Ze is niet ne-der-lands. Maw: Nederlands is niet haar moerstaal.
Alle reacties Link kopieren
In het studentenstatuut staan jouw rechten en plichten. Sla dat er eens op na. Meestal te downloaden via de website van de studentenadministratie.



Had je trouwens geen stagecontract van de universiteit? Hierin staat normaal gesproken precies afgesproken waar jij en jouw begeleiders aan moeten voldoen met een tijdschema. Als dat niet gehaald wordt om wat voor reden dan ook dan kun je daarmee naar de jouw studieadviseur of examencommissie.
anoniem_38281 wijzigde dit bericht op 26-02-2009 12:15
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 25 februari 2009 @ 22:13:

Tsja, maar ik denk dat je er niet veel meer aan kunt doen, je had er tóen achteraan moeten zitten.



Ik was er toen al achteraan gegaan zover mogelijk. Maar als de begeleider op een keer na het buitenland verdween was niet alleen ik, maar ook heel wat andere mensen uit het bedrijf verrast. 2 maanden ontspannen in Goa of zo



Vlak erna zat ik er inderdaad niet meer zo veel achter. Sollicitaties, verhuizing na het buitenland organiseren, verhuizen, een hele tijd geen internet, heel veel burocratie en werk... ja, het is zeker ook deels mijn schuld.



Ik twijfel nog steeds of ik er werk van moet maken. Ik heb zeker ~900 euro teveel betaald. Maar aangezien dit het einige bedrijf in Nederland binnen 'mijn' industrie is wil ik toekomstige studenten niet de kans nemen er stage te lopen. Wel zijn veel betere afspraken nodig
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrepen heb is het bedrijf waar je je afstudeerstage verricht hebt degene die de boel opgehouden heeft? Omdat de betreffende begeleider in het buitenland zat, omdat er nog een paar fouten hersteld moesten worden, etc.



Wanneer dit inderdaad de reden is (dat het bedrijf de boel opgehouden heeft), dan denk ik niet dat je iets kunt verhalen op je universiteit want dan zijn zij verder zonder zonde voor wat betreft de vertraging.



Dus hooguit zou je kunnen proberen je gram te halen bij het bedrijf dat de vertaging heeft "geregeld", maar ik verwacht dat dat niet veel zal uithalen. Maar zoals gezegd, als de schuld buiten de universiteit zelf ligt voor wat betreft de vertraging, dan heb je terecht collegegeld moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven