Geld & Recht alle pijlers

Filmen musical afscheid groep 8

10-07-2018 13:05 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste heeft vanavond de afscheidsmusical van groep 8. Superleuk en een mijlpaal. Al jaren wordt de musical gefilmd en op dvd gezet en aan de kinderen meegegeven als aandenken. Nu kregen we net een mailtje van school dat het dit jaar niet gefilmd mag worden in het kader van de WBP (wet bescherming persoonsgegevens).

Ik vind dit nogal ver gaan. Ik dacht dat het voor gebruik in huiselijke kring (dus niet geplaatst op website van school of in school bewaard) wel mocht. Alle ouders hebben toestemming gegeven dus dat is ook niet het probleem.

wie weet hoe het zit ?
Alle reacties Link kopieren
School mag met de nieuwe wetgeving niet zomaar beeldmateriaal delen.
We slaan door wat wetgeving betreft maar er zijn zeker redenen om aan te nemen dat dit noodzakelijk is helaas.

Ze mogen filmen, zeker als er toestemming is van alle ouders. Het probleem is denk dat ze het moeten beveiligen. Er zal niet genoeg kennis zijn op school over hoe dat dan goed aangepast kan worden zodat het volgens de regels beveiligd is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
10-07-2018 13:08
School mag met de nieuwe wetgeving niet zomaar beeldmateriaal delen.
We slaan door wat wetgeving betreft maar er zijn zeker redenen om aan te nemen dat dit noodzakelijk is helaas.

Ze mogen filmen, zeker als er toestemming is van alle ouders. Het probleem is denk dat ze het moeten beveiligen. Er zal niet genoeg kennis zijn op school over hoe dat dan goed aangepast kan worden zodat het volgens de regels beveiligd is.
Normaal zet degene die het filmt (vaak een ouder) het op een DVD die gekopieerd wordt voor alle leerlingen. De moeder DVD wordt niet bewaard (die krijgt een kind mee naar huis). Ik vrees dat vanavond veel ouders zelf gaan filmen met hun mobiel.
Ik kreeg een mail van de school van mijn zoon.
Morgen is er een diploma uitreiking en daar willen ze toch iets leuks van maken.
Zoon (19), moet een document ondertekenen waarin hij toestemming geeft voor:
- Het gebruik van foto's op een beamer
- Dat docenten iets over hem mogen vertellen in het openbaar
- Dat eventuele extreem goed cijfers mogen worden benoemd
- Er mag worden vertelt wat zoon nu gaat doen.

Het wordt steeds gekker.....
poeziewoezie schreef:
10-07-2018 13:14
Ik kreeg een mail van de school van mijn zoon.
Morgen is er een diploma uitreiking en daar willen ze toch iets leuks van maken.
Zoon (19), moet een document ondertekenen waarin hij toestemming geeft voor:
- Het gebruik van foto's op een beamer
- Dat docenten iets over hem mogen vertellen in het openbaar
- Dat eventuele extreem goed cijfers mogen worden benoemd
- Er mag worden vertelt wat zoon nu gaat doen.


Het wordt steeds gekker.....

Dat was in mijn tijd (ik was in 1997 klaar met de middelbare) ook al hoor. Niet iedereen vond het leuk om een anekdote of foto ofzo te tonen voor een volle aula.
En ook niet stiekem met mobiel opnemen en dan verspreiden via facebook etc.
Het wordt steeds gekker in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
10-07-2018 13:30
En ook niet stiekem met mobiel opnemen en dan verspreiden via facebook etc.
Maar wel voor jezelf om thuis te kijken. Krijg nu van verschillende ouders te horen dat ze het zelf op gaan nemen. (en niet op fb gaan zetten)
Spotty schreef:
10-07-2018 13:34
Maar wel voor jezelf om thuis te kijken. Krijg nu van verschillende ouders te horen dat ze het zelf op gaan nemen. (en niet op fb gaan zetten)
Maar dat is geen schending van privacy? O, dat is natuurlijk niet de schuld van school dan.
Ik vind die nieuwe privacy-wetgeving eigenlijk wel prima. Je kunt potdorie nergens meer aan mee doen of het wordt vastgelegd. Voorlezen in de bieb, knutselen in het lokale tuincentrum, opening van een speeltuin, rommelmarkt van de lokale voetbalvereniging, springkussen met Koningsdag, overal staan (groot)ouders en medewerkers en vrijwilligers klaar om je kind op de foto te zetten. En dat zie je dan weer terug op de betreffende facebookpagina of in een huis-aan-huis krantje.

Ik word er bijkans recalcitrant van. En ik ben ook die stomme moeder die wil dat je de foto verwijderd als ik merk dat mijn kind er ongevraagd op staat.

In het geval van TO, ach, wij hadden die musical-videoband ook, nooit meer teruggekeken zo gênant. Lekker genieten in en van het moment.
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
10-07-2018 13:14
Ik kreeg een mail van de school van mijn zoon.
Morgen is er een diploma uitreiking en daar willen ze toch iets leuks van maken.
Zoon (19), moet een document ondertekenen waarin hij toestemming geeft voor:
- Het gebruik van foto's op een beamer
- Dat docenten iets over hem mogen vertellen in het openbaar
- Dat eventuele extreem goed cijfers mogen worden benoemd
- Er mag worden vertelt wat zoon nu gaat doen.

Het wordt steeds gekker.....
toen mijn jongste afscheid nam van Groep 8, werd van alle kinderen gezegd naar welke school en welk niveau ze zouden gaan.
Vond ik toch wel wat gek. Gaat toch eigenlijk niemand iets aan.
Ik zou dan denken jammer dan! Dan geen dvd met de eindmusical.

Ik zou niet blij zijn als er ouders zelf gaan filmen, dat belemmert mijn zicht op de uitvoering!
School moet van te voren duidelijk stelling nemen en de verwachting ook naar de ouders uiten. Garantie dat het niet op Facebook komt heb je ook niet.

Veel plezier vanavond en sterkte met de afsluiting van de basisschoolperiode.
lilalinda schreef:
10-07-2018 13:45
toen mijn jongste afscheid nam van Groep 8, werd van alle kinderen gezegd naar welke school en welk niveau ze zouden gaan.
Vond ik toch wel wat gek. Gaat toch eigenlijk niemand iets aan.

Eens.
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
10-07-2018 13:34
Maar wel voor jezelf om thuis te kijken. Krijg nu van verschillende ouders te horen dat ze het zelf op gaan nemen. (en niet op fb gaan zetten)
kijk maar uit dat ze er niet achter komen dat je het heb gefilmd, en dat er aangifte word gedaan tegen je.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een tegengeluid is omdat tegenwoordig iedereen van alles van je moet weten.

Vroeger ging je naar de huisarts die een eenmanspraktijk aan huis had en als je dan medicijnen nodig had dan had hij ook nog apotheek aan huis en wisten dus hooguit 2 mensen je medische geschiedenis.

Tegenwoordig ga je naar een groepspraktijk met meerdere huisartsen en assistentes en wil de apotheek ook nog inzage in je medische dossier en weten dus tig mensen van alles van je. En omdat mensen nou eenmaal de neiging hebben om te kletsen ligt heel je medische geschiedenis op straat.

Idem met school. Je kind wordt niet alleen besproken door de leerkrachten maar ook door de intern begeleider, de remedial teacher en de fysiotherapeut en logopedist en de maatschappelijk werker verbonden aan je school.

Heb je ergens hulp gezocht dan moeten de instanties samenwerken en wordt dus alles door iedereen gedeeld.

En dan wordt ook nog alles door iedereen op social media geplempt. Of je nu wil of niet want ook al doe je het niet zelf. De buurvrouw, vriendje of vriendinnetje of neefje en nichtje doen het wel.

En dan heb je met al die samengestelde gezinnen van tegenwoordig altijd wel iemand die jaloers is op iemand of een ander dwars wil zitten en wordt daar dan weer misbruik van gemaakt.

Dus ik snap wel dat de roep om pricacy steeds luider is geworden tot er een wet kwam die de privacy wat beter beschermt.
Alle reacties Link kopieren
we slaan een beetje door vind ik.
Filmen mag.
En de WBP is niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ja zelfde verhaal onlangs ook meegemaakt bij een groep 8 musical en ook bij een toneelstuk van kinderen.

In 1e instantie vond ik het ook wat overdreven, maar bij nader inzien toch niet. Alles kan zomaar op internet worden geplempt en de hele wereld kan meekijken. Gewoon genieten van het moment.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
10-07-2018 14:54
Ik denk dat het een tegengeluid is omdat tegenwoordig iedereen van alles van je moet weten.

Vroeger ging je naar de huisarts die een eenmanspraktijk aan huis had en als je dan medicijnen nodig had dan had hij ook nog apotheek aan huis en wisten dus hooguit 2 mensen je medische geschiedenis.

Tegenwoordig ga je naar een groepspraktijk met meerdere huisartsen en assistentes en wil de apotheek ook nog inzage in je medische dossier en weten dus tig mensen van alles van je. En omdat mensen nou eenmaal de neiging hebben om te kletsen ligt heel je medische geschiedenis op straat.

Idem met school. Je kind wordt niet alleen besproken door de leerkrachten maar ook door de intern begeleider, de remedial teacher en de fysiotherapeut en logopedist en de maatschappelijk werker verbonden aan je school.

Heb je ergens hulp gezocht dan moeten de instanties samenwerken en wordt dus alles door iedereen gedeeld.

En dan wordt ook nog alles door iedereen op social media geplempt. Of je nu wil of niet want ook al doe je het niet zelf. De buurvrouw, vriendje of vriendinnetje of neefje en nichtje doen het wel.

En dan heb je met al die samengestelde gezinnen van tegenwoordig altijd wel iemand die jaloers is op iemand of een ander dwars wil zitten en wordt daar dan weer misbruik van gemaakt.

Dus ik snap wel dat de roep om pricacy steeds luider is geworden tot er een wet kwam die de privacy wat beter beschermt.

Het is alleen zo jammer dat de nieuwe privacywetgeving helemaal niets verandert aan bovenstaande, of aan het feit dat internetbedrijven al je persoonlijke info bewaren en doorverkopen als het hen uitkomt.

Maar het filmen van een eindmusical als aandenken, dat wordt er toch maar mooi door voorkomen. En het criminele online zetten van schoolfoto's en elftalfoto's is ook eindelijk verleden tijd.

Want het is belangrijk, privacy.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
10-07-2018 17:08
Het is alleen zo jammer dat de nieuwe privacywetgeving helemaal niets verandert aan bovenstaande, of aan het feit dat internetbedrijven al je persoonlijke info bewaren en doorverkopen als het hen uitkomt.

Maar het filmen van een eindmusical als aandenken, dat wordt er toch maar mooi door voorkomen. En het criminele online zetten van schoolfoto's en elftalfoto's is ook eindelijk verleden tijd.

Want het is belangrijk, privacy.
:applause:
Alle reacties Link kopieren
NaatjeLief1991 schreef:
10-07-2018 14:03
kijk maar uit dat ze er niet achter komen dat je het heb gefilmd, en dat er aangifte word gedaan tegen je.
Aangifte van wat?

Je kan alleen maar aangifte doen van een strafbaar feit...
Alle reacties Link kopieren
ik gok dat de school geen zin heeft in gedoe en dingen uitzoeken wat wel en niet mag en daarom het maar gewoon helemaal niet meer doet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-07-2018 13:45
toen mijn jongste afscheid nam van Groep 8, werd van alle kinderen gezegd naar welke school en welk niveau ze zouden gaan.
Vond ik toch wel wat gek. Gaat toch eigenlijk niemand iets aan.
Nou idd. Dat vind ik ook!
gewoon filmen, wat een flauwekul. als je het filmpje daarna maar niet online slingert
Alle reacties Link kopieren
Volgens de wet mag de school het niet filmen omdat de school zich aan de avg wet moet houden. Maar een ouder mag het wel weer filmen en op dvd zetten voor de andere ouders,, het is een beetje een kromme wet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven