Geld & Recht alle pijlers

Vervangende toestemming vakantie?

12-07-2018 23:49 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zal even wat extra informatie geven voordat ik bij mijn echte vraag kom. De kinderen en ik hebben een zwaar jaar achter de rug. Zij zien hun vader niet meer (door omstandigheden en zijn keuze) en ik ben net hersteld van een burn-out. Financieel gezien sta ik er alleen voor mbt de kinderen. Vader betaalt al jaren de alimentatie niet en heeft dus een behoorlijke achterstand. Een vakantie zou er dan ook niet inzitten. Maar nu heb ik een onverwachte financiële meevaller gekregen, die ik moest delen met mijn ex. Alleen op zijn deel heeft het lbio beslag gelegd, dus uiteindelijk is alles naar mij en de kinderen gekomen. Wij natuurlijk blij, want een grotere meevaller dan we al dachten, en ex is pissig.

Een klein deel van dit geld wilde ik deze vakantie gebruiken om er even lekker een paar dagen tussenuit te gaan met de kinderen. We hebben iets leuks gevonden in Frankrijk. Echter het probleem nu is dat ex eigenlijk moet tekenen dat ik de kinderen mee mag nemen. En dit doet hij niet. Ik weet dat ik vervangende toestemming kan vragen bij de rechter. Maar dat kost best wel wat geld. Wat is verstandig hierin? Toch naar de rechter? Of gewoon op vakantie gaan zonder zijn handtekening? (Er loopt al een bodemprocedure om de omgang te veranderen, dus dit zou een extra kort geding worden denk ik)
Ga je met het vliegtuig of met de auto?
Alle reacties Link kopieren
Als je met de auto gaat zou ik gewoon gaan. Fuck die toestemming.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wou ik ook net zeggen, met de auto is de kans wel heeeeeel erg klein dat je bij de grens wordt aangehouden en ze om toestemming van je ex gaan vragen... Bij vliegen heb je het dacht ik wel nodig bij de douane.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in Nederland op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-07-2018 23:51
Ga je met het vliegtuig of met de auto?
Met de auto.
Ik zou geen zin hebben in gedoe en het zonde vinden je geld te besteden aan de rechter. En dus in Nederland op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Regenboogprinses schreef:
12-07-2018 23:54
Ja dat wou ik ook net zeggen, met de auto is de kans wel heeeeeel erg klein dat je bij de grens wordt aangehouden en ze om toestemming van je ex gaan vragen... Bij vliegen heb je het dacht ik wel nodig bij de douane.
Dan gewoon de gok nemen dus.
Pieka19* schreef:
12-07-2018 23:54
Met de auto.
Dan zou ik gewoon in de auto stappen samen met de kinderen en lekker gaan genieten van je vakantie.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
12-07-2018 23:54
Ik zou in Nederland op vakantie gaan.
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Maar dat zou dus betekenen dan we de komende 10 jaar niet buiten Nederland op vakantie kunnen.
Pieka19* schreef:
12-07-2018 23:57
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Maar dat zou dus betekenen dan we de komende 10 jaar niet buiten Nederland op vakantie kunnen.
Misschien is je financiële situatie over een tijdje wat beter, of de verhouding met je ex minder problematisch. Zodat hij wel toestemming geeft.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk had ik de auto vannacht nog ingeladen. Als je die ex niet op social media hebt en geen aankondigen maakt op FB/Insta of wat dan ook dat je in het buitenland zit, hoe wil hij daar achter komen? Hij wil de kinderen niet eens zien. Ik zou gewoon gaan met de auto.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit iets met toestemming geregeld voor auto vakantie s in het buitenland, wist niet eens dat dat moest (binnen de EU? Echt?). Ben al 10 jaar gescheiden.....
Nu een verre vliegreis, daar wel toestemming voor geregeld
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-07-2018 00:02
Persoonlijk had ik de auto vannacht nog ingeladen. Als je die ex niet op social media hebt en geen aankondigen maakt op FB/Insta of wat dan ook dat je in het buitenland zit, hoe wil hij daar achter komen? Hij wil de kinderen niet eens zien. Ik zou gewoon gaan met de auto.
Jij had dus niet eens om een handtekening gevraagd? Dat heb ik nu wel gedaan, dus hij weet dat we van plan zijn om weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie* schreef:
12-07-2018 23:59
Misschien is je financiële situatie over een tijdje wat beter, of de verhouding met je ex minder problematisch. Zodat hij wel toestemming geeft.
Ik snap wat je bedoeld hoor. Maar ik heb er een beetje moeite mee dat mijn ex dus nog steeds kan bepalen wat ik wel of niet doe.
Alle reacties Link kopieren
Pieka19* schreef:
13-07-2018 00:05
Jij had dus niet eens om een handtekening gevraagd? Dat heb ik nu wel gedaan, dus hij weet dat we van plan zijn om weg te gaan.
Ik ben niet gescheiden dus geen ervaring. Maar ik ken een soortgelijke situatie uit mijn omgeving en die vrouw is vorige week ook gewoon gegaan met de auto. Die ex heeft de kinderen al twee jaar niet gezien, geen kaartje of telefoontje (en geen alimentatie). Zelfs haar ex-schoonmoeder gaf haar groot gelijk. Zij gaat na de vakantie weer naar de rechtbank omdat de kinderen in principe gegijzeld worden door iemand die ze nooit zien (de oudste heeft een behandeling nodig waarvoor de verwekker geen toestemming voor wil geven).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Pieka19* schreef:
13-07-2018 00:07
Ik snap wat je bedoeld hoor. Maar ik heb er een beetje moeite mee dat mijn ex dus nog steeds kan bepalen wat ik wel of niet doe.
Dat begrijp ik uiteraard helemaal.
Maar een vakantie moet leuk zijn zonder zorgen over wat je ex nu weer zou kunnen doen om je dwars te zitten.
Als je met de auto gaat, gaan.
Met vliegen wordt het wat lastiger, maar wie dan leeft, wie dan zorgt.
Ik heb steeds keurig toestemming aan mijn ex gevraagd (die ik dan weer niet kreeg) hijzelf is met mijn kind per auto zo'n beetje overal heen geweest, zónder toestemming te vragen.
Huh, is dat iets nieuws dat een ouder/expartner toestemming moet geven voor vakanties? Na de scheiding van mijn ouders, z'n 12 jaar geleden is mijn moeder met ons kinderen gewoon op vakantie gegaan, en met het vliegtuig. Ben ook een aantal jaar geleden als minderjarige twee keer mee geweest met een vriendin en haar ouders op vakantie met het vliegtuig en ook niks gevraagd wat betreft toestemming..

Maar als je toch met de auto gaat gewoon gaan, je kinderen zien hem niet meer door zijn keuze dus laat hem lekker stikken. Zou ook niks meer wat betreft de kinderen door geven.. Maar ik word gewoon kwaad van zulke vaders, heb zelf ook z'n exemplaar..
Chiiaraaaaa schreef:
13-07-2018 01:15
Huh, is dat iets nieuws dat een ouder/expartner toestemming moet geven voor vakanties? Na de scheiding van mijn ouders, z'n 12 jaar geleden is mijn moeder met ons kinderen gewoon op vakantie gegaan, en met het vliegtuig. Ben ook een aantal jaar geleden als minderjarige twee keer mee geweest met een vriendin en haar ouders op vakantie met het vliegtuig en ook niks gevraagd wat betreft toestemming..

Maar als je toch met de auto gaat gewoon gaan, je kinderen zien hem niet meer door zijn keuze dus laat hem lekker stikken. Zou ook niks meer wat betreft de kinderen door geven.. Maar ik word gewoon kwaad van zulke vaders, heb zelf ook z'n exemplaar..
Tegenwoordig doen ze op luchthavens vaak best lastig als 1 van de 2 ouders er niet bij is en je hebt geen bewijsje mee dat afwezige ouder akkoord is (of vervangende toelating van de rechtbank).
Ook als je met een stel andere ouders mee bent heb je maar beter een bewijs mee van je beide ouders.

Auto-verkeer checken ze dan weer quasi nooit zolang je maar binnen de EU blijft.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ergens zwart op wit dat hij toestemming weigert? Je kunt dat ook weer inbrengen in die bodemprocedure dan. Ook als je wel naar de rechter gaat voor vervangende toestemming. Rechters maken korte metten met ouders die zelf niks doen of bijdragen, hun kinderen niet willen zien, maar wel dwars willen liggen om de andere ouder een hak te zetten. Dan moet je alleen zelf wel nog even volgens de regels spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het eerst via mail gevraagd, maar daar kwam geen reactie op. Dus heb ik hem gebeld met de voicerecorder aan. Dan hoor je hem dus helemaal los gaan over wat voor vies, vuil, smerig k* wijf ik ben. Dat ik zijn geld heb afgepakt, en dat ik dus helemaal niet hoef te verwachten dat hij ergens voor tekent.
Alle reacties Link kopieren
Pieka19* schreef:
13-07-2018 00:05
Jij had dus niet eens om een handtekening gevraagd? Dat heb ik nu wel gedaan, dus hij weet dat we van plan zijn om weg te gaan.
En dus gaat moeilijk doen of het melden.
Wat vreselijk dat een vader dit zijn kinderen niet gunt.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt toch niet uit of je controle van de douane krijgt? Vader kan aangifte doen hiervan. Ook achteraf. En dan ben je verder in de problemen. Gewoon in Nederland blijven, zo een ramp is dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in precies dezelfde situatie.
Met de auto neem ik mijn kinderen gewoon mee op vakantie. Nog nooit controle gehad. Vliegen doe ik niet.
Maar TO waarom probeer jij bij de rechtbank geen 1-hoofdig gezag aan te vragen? Dat is waar ik momenteel mee bezig ben.
Mijn ex is een dood paard waar niet aan te trekken valt. Ik en mijn advocaat hebben meerdere pogingen ondernomen om het contact tussen mijn ex en de kinderen te herstellen. Alleen reageert hij helemaal nergens op. En om niet de hele tijd tegen een muur aan te lopen van geen toestemming willen geven deze keus dus gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven