Geld & Recht alle pijlers

Herroepingsrecht webwinkel

13-07-2018 11:15 34 berichten
Ik heb een verschil van mening met een redelijk grote webshop (kledingmerk)

Ik heb online besteld en verzendkosten betaald. Vervolgens heb ik de gehele bestelling retour gestuurd met het retourlabel wat bij het pakket zat (UPS) retourneren was voor mij gratis.

Inmiddels is het bedrag gecrediteerd minus 5 euro. Dit klopt niet volgens de Nederlandse wetgeving omtrent herroepingsrecht is mijn stelling.

Onder de veelgestelde vragen staat niets over verrekenen van verzendkosten. Ik zie wel in de algehele voorwaarden (kleine lettertjes) dat men dit doet:

7.2. The shipment costs surcharge is specified to the Consumer individually, before placing the order. The surcharge may depend on the size of the order. The shipment costs surcharge is not reimbursed in the case of returning the products.

Volgens mij nog steeds tegen de regels in. Het gaat maar om 5 euro, daar gaat het mij al niet meer om, meer om de instelling van deze winkel.

Zie: https://www.webwinkelkeur.nl/regels-ter ... -na-retour
https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/

Ben ik gek of heb ik gewoon gelijk?
Alle reacties Link kopieren
blabla juridisch gedoe.

wat zei de webwinkel toen je zei: jee das raar, retourzenden was toch gratis?
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Zo werkt het. Retour zenden is op eigen kosten. En sommige webshops bieden dit gratis aan, en sommigen niet. Mocht iemand het tegendeel bewijzen, ga ik met terugwerkende kracht alles terug vragen ;-)
Als ze je niet van tevoren hebben gemeld dat er 5 euro extra verzendkosten waren, dan sta je in je recht, anders niet. Check de factuur, staat dit bedrag erop?
Alle reacties Link kopieren
het retourbeleid is niet overal hetzelfde. was retourneren gratis of bedacht jij dat?

ik heb laatst wat besteld bij een webshop en daar stond duidelijk bij: verzendkosten 5,95. bij retourneren minderen wij 2,95 op het teruggavebedrag.

zelfs in je link staat dat ze geld mogen vragen voor het terugsturen
broadway wijzigde dit bericht op 13-07-2018 11:22
12.92% gewijzigd
En doooooor!
Edit. Al beter omschreven door iemand anders
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 11:25
90.97% gewijzigd
Het staat nergens op de website en is ook niet met mij gecommuniceerd dat ik alsnog de retourkosten betaal. Ook niet op de factuur.
Ik had als ik dat had geweten voor een goedkopere optie van terugsturen gekozen.
Het gaat om een Nederlandse webshop.

Dit was hun reactie (na drie keer mailen van mijn kant)

Dank voor je mail! De verzenkosten zijn verrekend met de kosten voor het retour sturen van het pakket.
Ik hoop je hier mee voldoende te hebben geïnformeerd.
broadway schreef:
13-07-2018 11:20
het retourbeleid is niet overal hetzelfde. was retourneren gratis of bedacht jij dat?

ik heb laatst wat besteld bij een webshop en daar stond duidelijk bij: verzendkosten 5,95. bij retourneren minderen wij 2,95 op het teruggavebedrag.

zelfs in je link staat dat ze geld mogen vragen voor het terugsturen

Ja, het terugsturen was gratis.
Er staat nergens een bedrag gespecificeerd vor terugsturen op de site of in correspondentie.
Natuurlijk kost terugsturen geld maar dan moeten ze niet doen dat dat een service van de winkel is en alsnog geld achterhouden.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 11:33
3.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij snap ik het verkeerd of anderen. Ze heeft geen retourkosten betaald, alleen verzendkosten en de verzendkosten heeft ze niet teruggekregen. Maar dat is toch ook gewoon gebeurd? Dus waarom zou je die kosten terug moeten krijgen?
Volgens mij las ik enkele maanden terug in de consumentengids dat dit niet mag maar veel gedaan word. Contacteer hen anders even?
Hetvrijewoord schreef:
13-07-2018 11:25
Het staat nergens op de website en is ook niet met mij gecommuniceerd dat ik alsnog de retourkosten betaal. Ook niet op de factuur.
Ik had als ik dat had geweten voor een goedkopere optie van terugsturen gekozen.
Het gaat om een Nederlandse webshop.

Dit was hun reactie (na drie keer mailen van mijn kant)

Dank voor je mail! De verzenkosten zijn verrekend met de kosten voor het retour sturen van het pakket.
Ik hoop je hier mee voldoende te hebben geïnformeerd.

Staat er ergens zwart op wit dat retourneren gratis is? Want dat staat dan niet goed geformuleerd.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
13-07-2018 11:20
het retourbeleid is niet overal hetzelfde. was retourneren gratis of bedacht jij dat?

ik heb laatst wat besteld bij een webshop en daar stond duidelijk bij: verzendkosten 5,95. bij retourneren minderen wij 2,95 op het teruggavebedrag.

zelfs in je link staat dat ze geld mogen vragen voor het terugsturen
Maar heb je het terugsturen dan zelf betaald?
Alle reacties Link kopieren
Is het een europese webwinkel TO?

Want dan zijn ze verplicht het hele aankoopbedrag + verzendkosten (dus niet retourkosten) te vergoeden.
Zijn niet de verzendkosten van hem naar jou met het bedrag verrekend? Ik kan me nl zo voorstellen dat wanneer de complete bestelling teruggezonden wordt deze kosten voor eigen rekening komen.
Nederlandse website en de algehele voorwaarde in het engels?
begrijp ik het nou niet?
Is het bedrijf in Nederland gevestigd?
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
13-07-2018 11:29
Volgens mij snap ik het verkeerd of anderen. Ze heeft geen retourkosten betaald, alleen verzendkosten en de verzendkosten heeft ze niet teruggekregen. Maar dat is toch ook gewoon gebeurd? Dus waarom zou je die kosten terug moeten krijgen?
Dit idd
Alle reacties Link kopieren
De wet stelt (althans, zo was het een paar jaar geleden en waarschijnlijk nog steeds) dat bij een volledige retour van een bestelling volgens de wet Koop op afstand de klant 1 zending betaalt en de winkel 1 zending betaald.

Als ik je verhaal goed begrijp heb jij nu voor heen- en terugzending betaald. Dit is m.i. niet conform de Nederlandse wet. Weet je trouwens wel zeker dat de Nederlandse wet van toepassing is? Betreft het een NL webshop met KvK inschrijving? Want als je bij een buitenlandse winkel bestelt is het NL recht natuurlijk niet van toepassing.

Daarnaast moet een Nederlandse webshop ook voorwaarden in het Nederlands aanbieden (ik begeef me een beetje op glad ijs, maar ik vermoed dat als de voorwaarden niet in het Nederlands zijn, ze niet geldig zijn. Niet dat dat iets uitmaakt in deze casus overigens).
Geven ze aan dat het retourneren gratis is? Dan had je alles terug moeten krijgen. Geven ze dat niet aan mogen ze er kosten voor laten betalen om iets retour te sturen. Geen administratie kosten oid, maar wel verzendkosten. Dat kan door geen gratis retour label mee te geven zodat jij direct bij het verzenden betaald of door de kosten later in mindering te brengen op het terug te betalen bedrag. Het staat je dan altijd vrij om niet hun retourlabel te gebruiken, maar vaak duurt het verwerken van je retour wel langer.

Het zit hem dus echt in of zij aangeven dat iets retour sturen gratis is en niet of jij aan de kassa bij het verzenden iets hebt betaald.
YellowLemonTree schreef:
13-07-2018 12:06
Geven ze aan dat het retourneren gratis is? Dan had je alles terug moeten krijgen. Geven ze dat niet aan mogen ze er kosten voor laten betalen om iets retour te sturen. Geen administratie kosten oid, maar wel verzendkosten. Dat kan door geen gratis retour label mee te geven zodat jij direct bij het verzenden betaald of door de kosten later in mindering te brengen op het terug te betalen bedrag. Het staat je dan altijd vrij om niet hun retourlabel te gebruiken, maar vaak duurt het verwerken van je retour wel langer.

Het zit hem dus echt in of zij aangeven dat iets retour sturen gratis is en niet of jij aan de kassa bij het verzenden iets hebt betaald.

Dat klopt niet:

"U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de ondernemer u hierover heeft geïnformeerd voordat u de aankoop deed."

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Hetvrijewoord schreef:
13-07-2018 11:25
Het staat nergens op de website en is ook niet met mij gecommuniceerd dat ik alsnog de retourkosten betaal. Ook niet op de factuur.
Ik had als ik dat had geweten voor een goedkopere optie van terugsturen gekozen.
Het gaat om een Nederlandse webshop.

Dit was hun reactie (na drie keer mailen van mijn kant)

Dank voor je mail! De verzenkosten zijn verrekend met de kosten voor het retour sturen van het pakket.
Ik hoop je hier mee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ik zou terugsturen dat webwinkel je niet heeft geïnformeerd over de kosten voor het retourzenden van de zending en dat je daarom recht hebt op het volledige aankoopbedrag inclusief verzendkosten. En als ze het daar niet mee eens zijn, mogen ze bewijzen hoe ze jou hebben geïnformeerd voordat je de bestelling deed (voowaarden, informatie op website).
nerdopviva schreef:
13-07-2018 12:11
Dat klopt niet:

"U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de ondernemer u hierover heeft geïnformeerd voordat u de aankoop deed."

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Klopt, ergens in de algemene voorwaarden moet staan hoe je iets retour kan sturen en wie de kosten daarvan draagt. Normale pakketkosten hoeven ze niet toe te ligt met een bedrag, wel as het daarvan afwijkt omdat het bijvoorbeeld gaat om dingen die opgehaald moeten worden zoals een koelkast. Maar ze hoeven je niet actief er op te wijzen dat er retour kosten zijn, het duidelijk in hun algemene voorwaarden (en eventueel veelgestelde vragen) hebben staan is afdoende mits je die kan inzien voor de koop.
Alle reacties Link kopieren
Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel.

https://www.consumentenbond.nl/online-k ... erugsturen

Wel als je de hele bestelling retourneert, wat je dus hebt gedaan. Je hoort de verzendkosten (van hun naar jouw) dus ook terug te krijgen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
nerdopviva schreef:
13-07-2018 12:14
Ik zou terugsturen dat webwinkel je niet heeft geïnformeerd over de kosten voor het retourzenden van de zending en dat je daarom recht hebt op het volledige aankoopbedrag inclusief verzendkosten. En als ze het daar niet mee eens zijn, mogen ze bewijzen hoe ze jou hebben geïnformeerd voordat je de bestelling deed (voowaarden, informatie op website).

Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat. Er staat nergens op de website wat de kosten van hun retouroptie is.
Sterker nog die informatie klopt niet, er staat Kiala maar ik kreeg een UPS retourlabel bijgeleverd.

Nou breekt mijn klomp, de algemene voorwaarden staan nu wel op de site in het Nederlands en zijn volgens mij gelijk iets aangepast...
Hetvrijewoord schreef:
13-07-2018 12:51


Nou breekt mijn klomp, de algemene voorwaarden staan nu wel op de site in het Nederlands en zijn volgens mij gelijk iets aangepast...
tja.....
eens en nooit meer zou ik zeggen
ouwewijsneus schreef:
13-07-2018 12:57
tja.....
eens en nooit meer zou ik zeggen

Dat spreekt voor zich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven