Geld & Recht alle pijlers

Camera van benedenbuurman

14-07-2018 11:47 55 berichten
Even de update in de OP.
Ten eerste, café eigenaar blijkt niet de eigenaar maar ook gewoon een huurder. Hij doet alleen alsof hij de eigenaar is.

Ik had aangegeven bij mijn huurbaas dat ik de camera niet prettig vond.
Huurbaas heeft overlegd met de andere twee eigenaren in dit pand, en de uitkomst is twee tegen een dat de camera inderdaad inbreuk is op de privacy van de huurders en bovendien was het niet aan de huurder om deze zonder toestemming van de eigenaar op te hangen.
De eigenaar van het café is een beetje pissig dat zijn huurder zichzelf presenteert als eigenaar en ook zo handelt.
De huurder van het café is ook een beetje pissig, op mij, en heeft me bedreigt.

Oorspronkelijke OP:

Ik heb een vraag over een bewakingscamera van de benedenbuurman, ik heb al gezocht maar kan over deze specifieke situatie niet echt iets vinden. Er is een nummer dat ik kan bellen maar dat kan maandag pas weer.

Eerst mijn woonsituatie uitleggen: ik woon in een pand met drie eigenaren. De eigenaar van het café beneden, de eigenaar van het appartement daarboven dat ik huur, de eigenaar van het appartement op de tweede verdieping dat ook wordt gehuurd.

De benedenvoordeur van de appartementen is alleen toegankelijk via een oprit. Deze oprit is deels eigendom van de café eigenaar en deels eigendom van de buurvrouw die aan de andere kant van de oprit woont.
Onze voordeur is tegelijk de achteringang van het café. Achter deze deur bevindt zich een kleine hal met trap naar boven en nog een deur waarachter het café is.
Toegoeging: de hoofdingang van het café waar de gasten naar binnen gaan zit aan de voorkant van het pand. Alleen huurders en soms personeel maken gebruik van de beschreven deur.

Nu hangt er dus ineens een camera, gericht op de oprit, voordeur en deels de stoep. Camera is opgehangen door café eigenaar.

Iedere keer als ik binnen of buiten loop, word ik ongewenst gefilmd. Mijn bezoek wordt ongewenst gefilmd. Mijn vriend die buiten een sigaretje gaat roken wordt ongewenst gefilmd.

Vraag is: mag dit zomaar? Heeft café eigenaar geen toestemming nodig van de andere eigenaren van dit pand of van de huurders?

Als ik goed begrijp wat ik heb gelezen, heeft hij sowieso toestemming nodig van de buurvrouw met wie hij de oprit deelt,omdat hij ook haar domein filmt. Over gedeelde panden met huurders kan ik echter geen informatie vinden.

Ook heb ik gelezen dat een camera geen op zichzelf staande maatregel mag zijn. Nu laat cafehouder altijd de benedenvoordeur én de deur daarachter naar zijn café open staan, dus iedereen kan vrij naar binnen wandelen (ook naar boven waar de appartementen zijn), maar hij plaatst wel een camera?

Voordat ik ga praten met café eigenaar, een man die ik beetje eng vind na eerdere conflicten, ik ben nogal snel overrompeld als iemand een grote mond tegen me opzet, wil ik graag weten wat de wet hierover precies zegt en of ik kan vragen de camera te verwijderen.
anoniem_63c1db6b0b36d wijzigde dit bericht op 02-10-2018 13:05
17.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit had hij moeten bespreken met de overige vve-leden. Laat het gewoon aan je verhuurder over, die weet of hij toestemming heeft gegeven of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je goed inlezen op sites van de overheid, en je kunt ook het één en ander vinden op sites van advocatenkantoren.
Hier op het forum krijg je vast allerlei tegenstrijdige adviezen.
Er is een tijd terug hier een topic geweest met allerlei links en juridische informatie, maar ik kan het niet vinden, misschien iemand anders wel ?
nounou
Trotter schreef:
14-07-2018 11:51
Dit had hij moeten bespreken met de overige vve-leden. Laat het gewoon aan je verhuurder over, die weet of hij toestemming heeft gegeven of niet.
Duidelijk. Maar als huurder heb ik dus niks in te brengen? Mijn huurbaas komt hier nooit maar ik word iedere dag gefilmd.
https://ictrecht.nl/factsheets/cameratoezicht/

Volgens mij mag het gewoon. Hangt er wel een bordje met aankondiging dat er gefilmd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Als de oprit niet jou eigendom is, mag hij daar filmen. In de stad hangen ook overal camera's en daar worden we allemaal voortdurend gefilmd, zo ook in winkels. Hij zal die beelden alleen bekijken als er wat gebeurd, en dan ziet hij jou lopen of je vriend een sigaretje roken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Vind je het zelf niet juist een veiliger idee dat er een camera hangt? Die eigenaar gaat heus jullie niet bespieden hoor, hij hangt die camera er voor de veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
14-07-2018 12:10
Als de oprit niet jou eigendom is, mag hij daar filmen.

Het pand waaraan de camera hangt is niet alleen zijn eigendom. Hij moet toestemming hebben van de andere eigenaars als hij iets aan de buitenkant ophangt.
Madeliefjees schreef:
14-07-2018 12:10
Als de oprit niet jou eigendom is, mag hij daar filmen. In de stad hangen ook overal camera's en daar worden we allemaal voortdurend gefilmd, zo ook in winkels. Hij zal die beelden alleen bekijken als er wat gebeurd, en dan ziet hij jou lopen of je vriend een sigaretje roken.
De oprit en het pand zijn niet mijn eigendom, maar zoals duidelijk is beschreven ook niet alleen zijn eigendom.
Redballoon schreef:
14-07-2018 12:16
Vind je het zelf niet juist een veiliger idee dat er een camera hangt? Die eigenaar gaat heus jullie niet bespieden hoor, hij hangt die camera er voor de veiligheid.
Nee. Als hij de benedenvoordeur gewoon dicht zou doen, dat zou veiliger zijn. Iedereen kan naar boven lopen nu. Ja, en dan kunnen we achteraf bekijken wie zomaar het pand binnen wandelt, super!
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
14-07-2018 12:20
Het pand waaraan de camera hangt is niet alleen zijn eigendom. Hij moet toestemming hebben van de andere eigenaars als hij iets aan de buitenkant ophangt.
Maar in dit geval kan het dus zijn dat deze toestemming er is aangezien TO huurder is en niet de eigenaar. Dus welke rechten heeft een huurder?
Ik zou voorlopig helemaal niet naar de buurman gaan maar eerst je laten informeren door iemand die juridisch onderlegd is in deze materie en het daarna voorleggen aan de verhuurder.

Jij bent zelf dan al op de hoogte van de wettelijke regels en bent dan veel beter voorbereid op eventuele laksheid van verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Wat is erg aan om gefilmd te worden
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Rookgordijn1 schreef:
14-07-2018 12:31
Nee. Als hij de benedenvoordeur gewoon dicht zou doen, dat zou veiliger zijn. Iedereen kan naar boven lopen nu. Ja, en dan kunnen we achteraf bekijken wie zomaar het pand binnen wandelt, super!
Ja daar heb je gelijk in.
Ik zou contact opnemen met je verhuurder.
Hetvrijewoord schreef:
14-07-2018 12:37
Ik zou voorlopig helemaal niet naar de buurman gaan maar eerst je laten informeren door iemand die juridisch onderlegd is in deze materie en het daarna voorleggen aan de verhuurder.

Jij bent zelf dan al op de hoogte van de wettelijke regels en bent dan veel beter voorbereid op eventuele laksheid van verhuurder.
Het is niet zo dat mijn verhuurder laks is. Het is eerder zo dat café eigenaar altijd maar precies doet wat hij wil, net binnen net buiten de regels van de wet en soms twijfelgeval, daarmee soms overlast veroorzaakt en als je hem daar dan op aanspreekt lacht hij het weg en ziet hij het probleem niet.
Die camera lijkt misschien onbenullig maar het is gewoon al het zoveelste ding.
Redballoon schreef:
14-07-2018 12:16
Vind je het zelf niet juist een veiliger idee dat er een camera hangt? Die eigenaar gaat heus jullie niet bespieden hoor, hij hangt die camera er voor de veiligheid.
Ik zou het als eigenaar en huurder prima vinden. Het betreft alleen de algemene ruimtes van buiten en gang cafe (waar de trap naar bovenhuurders zit).Dat mag de cafébaas gewoon doen voor veiligheidsredenen.Het is niet op jullie appartementen gericht dus cafébaas mag dat gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Rookgordijn1 schreef:
14-07-2018 13:03
Het is niet zo dat mijn verhuurder laks is. Het is eerder zo dat café eigenaar altijd maar precies doet wat hij wil, net binnen net buiten de regels van de wet en soms twijfelgeval, daarmee soms overlast veroorzaakt en als je hem daar dan op aanspreekt lacht hij het weg en ziet hij het probleem niet.
Die camera lijkt misschien onbenullig maar het is gewoon al het zoveelste ding.
Maar op zichzelf is het dus onbenullig. Waar ben je bang voor?
mamsvan schreef:
14-07-2018 12:46
Wat is erg aan om gefilmd te worden

Ja, want je hebt toch zeker niets te verbergen? :cheer2:
Rookgordijn1 schreef:
14-07-2018 12:31
Nee. Als hij de benedenvoordeur gewoon dicht zou doen, dat zou veiliger zijn. Iedereen kan naar boven lopen nu. Ja, en dan kunnen we achteraf bekijken wie zomaar het pand binnen wandelt, super!
Wat jullie moeten doen (VVE) is een deur maken/dicht maken voor de trapopgang zodat dat zelfstandig blijft.Klanten cafe kunnen dan ook niet meer naar boven komen.
Rookgordijn1 schreef:
14-07-2018 13:03
Het is niet zo dat mijn verhuurder laks is. Het is eerder zo dat café eigenaar altijd maar precies doet wat hij wil, net binnen net buiten de regels van de wet en soms twijfelgeval, daarmee soms overlast veroorzaakt en als je hem daar dan op aanspreekt lacht hij het weg en ziet hij het probleem niet.
Die camera lijkt misschien onbenullig maar het is gewoon al het zoveelste ding.

Dat begrijp ik maar mocht dit niet mogen dan is verhuurder de eerste om hier iets aan te doen. Het is handig als jij dan al weet hoe dit juridisch zit.
Vraag het kosteloos aan www.juridischloket.nl
Ze reageren per mail binnen een paar dagen.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
14-07-2018 13:12
Maar op zichzelf is het dus onbenullig. Waar ben je bang voor?

To schrijft in de Op dat ze/hij deze man een beetje eng vindt na eerdere conflicten.
Ik zou het ook niet prettig vinden wanneer die buurman dan mijn komen en gaan, en dat van mijn gasten, via een camera kon bekijken.
Ook als daar verder niets achter zit.

Of er iets tegen te doen is is een tweede.
nounou
Madeliefjees schreef:
14-07-2018 12:10
Als de oprit niet jou eigendom is, mag hij daar filmen. In de stad hangen ook overal camera's en daar worden we allemaal voortdurend gefilmd, zo ook in winkels. Hij zal die beelden alleen bekijken als er wat gebeurd, en dan ziet hij jou lopen of je vriend een sigaretje roken.

In de stad is openbare ruimte. Dit is privé terrein (van wie dan ook)
Dymphnatam schreef:
14-07-2018 13:41
In de stad is openbare ruimte. Dit is privé terrein (van wie dan ook)
Nee het is een openbare ruimte van het pand daar mogen de klanten van de cafebaas naar binnen om in zijn cafe te komen en mogen de bovenburen (recht van overpad zeg maar)naar boven.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor spannende dingen gebeuren er bij jou voor de deur dan? Je houdt er toch geen handeltje op na of 1 van je vriendjes?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven