Geld & Recht alle pijlers

Juristenvraag: online aankopen minderjarige

16-07-2018 17:14 95 berichten
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat ik kan doen om eea ongedaan te maken.

Mijn jongste heeft vorig jaar op het moment dat ze nog veertien was een abonnement gehad op een online spel dat wordt gespeeld door kinderen tussen 8-16 jaar. Dit abonnement hebben wij betaald van onze rekening voor haar als kado. Kosten ca. 20 euro voor drie maanden.

Het spel staat goed aangeschreven en er wordt ook sterk gemodereerd op vragen stellen. Zo mag je geen gegevens over jezelf vertellen, etc.

Na ca. 2 maanden lid te zijn van het spel kwam ik erachter dat er voor bijna 400 euro aan online aankopen zijn gedaan voor dit spel en dat deze bedragen zijn afgeschreven doordat mijn dochter dit via haar mobiel (met random reader?) heeft geaccodeerd. Dus niet onze rekening is hiervoor gebruikt waar wij de betaling van het spel mee hebben gedaan.

Helaas heeft navragen bij ons kind geen enkel aanknopingspunt opgeleverd. Ze lijkt het compleet kwijt te zijn in haar hoofd en snapt niet wat ze gedaan heeft.

Hoe dan ook, kunnen wij als ouders hier iets mee?
Er zijn 3 partijen betrokken bij deze afschrijvingen:
Opdrachtgever van het online spel dat een hoofdvestiging in zweden heeft en een Nederlandstalige afdeling.
De incassant die namens opdrachtgever de financiele kant afhandelt en weer bij de telefoonmaatschappij (3e speler) opdracht heeft gegeven om het geld van de rekening van mijn dochter af te schrijven.

Nu heeft de telefoonmaatschapij toestemming om haar abo geld af te schrijven. Maar mogen ze uberhaupt via een externe partij zonder ouderlijke toestemming extra geld afschrijven?

Hoop dat iemand ons kan helpen!
Alle reacties Link kopieren
je kind is minderjarig dus zijn jullie verantwoordelijk als ouders, de rekening zal dus door jullie betaalt moeten worden. Maarrr... ze is minderjarig dus je kan ook proberen om het gooien op het niet geven van explicite toestemming ! Heb je rechtsbijstand ?

En je dochter weet heus wel wat ze deed hoor.. er wordt een paar keer om bevestiging gevraagd.. Ik snap dat ze ervan is geschrokken en daarom jokt..
Alle reacties Link kopieren
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-d ... jarig-kind
Dat wordt gewoon betalen door jou of je kind. Hoog tijd om eens met je kind om de tafel te gaan en het te hebben over online aankopen. En het lijkt me sterk dat je kind niet wist waar ze mee bezig was als ze zelfs mobiel bankieren gebruikt. Mag je dat wel gebruiken onder de 16?
Het is logisch dat wij als ouders verantwoordelijk zijn. Het is me alleen niet duidelijk of de verschillende partijen in deze uberhaupt gehandeld hebben naar wat juridisch gezien wel of niet mag. Daar hoop ik antwoord op te krijgen.
Waarschijnlijk ben je gewoon akkoord gegaan met bepaalde voorwaarden waarin staat dat een minderjarige toestemming moet hebben. Hoe moet zo'n bedrijf nu weten of jou dochter daadwerkelijk toestemming heeft gevraagd en dus doet alsof ze toestemming heeft terwijl dat niet zo is?
Goguma schreef:
16-07-2018 17:28
Dat wordt gewoon betalen door jou of je kind. Hoog tijd om eens met je kind om de tafel te gaan en het te hebben over online aankopen. En het lijkt me sterk dat je kind niet wist waar ze mee bezig was als ze zelfs mobiel bankieren gebruikt. Mag je dat wel gebruiken onder de 16?
Nee hoor, waarschijnlijk is er ooit een akkoord voor betaling per mobiel gegeven en daarna kunnen ze incasseren. Daar heb je dan geen randomreader meer voor nodig.
TO, jij bent verantwoordelijk. Je geeft een jong kind een mobiel én zelfs cadeaus voor online spelletjes.
Het is vervelend, maar je kunt er niets mee. Nou ja, behalve betalen dan.
Alle reacties Link kopieren
Volgende verjaardag maar een goed boek kopen voor je kind
Mijn neefje heeft dit ook gehad en ouders konden betalen. Toestemming was gegeven op het moment dat je betalen via je je provider aanzet. Snel hierna weer uitgezet (en bij mijn kinderen ook).
Alle reacties Link kopieren
Goh, wat zitten hier veel juristen. Je snapt niet dat die tijd hebben om op een forum rond te hangen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wat ik me wel afvraag: Hoe ben je er uiteindelijk achter gekomen en had je eerder echt niks door dat er ergens geld afgeschreven wordt? Ik speel geen online spelletjes maar krijg je dan niet een automatische mail ergens met "bedankt voor uw aankoop"?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken dat je wel iets kunt met het feit dat je kind minderjarig is. Vraag het eens na bij het juridisch loket To.
Alle reacties Link kopieren
Is het geïncasseerd of overgemaakt?
Daar zit nogal een verschil in. Een vinkje of een klik op akkoord en je kunt en een betaalde dienst vastzitten. Dit wordt geïncasseerd en kun je storneren. Of je dan een herinnering of aanmaning krijgt, omdat de dienst wel is afgenomen is aan het bedrijf.

Heeft je dochter het overgemaakt, dan kun je niets doen. Een randomreader is een wettig betaalmiddel. Ongeacht of je dochter deze onterecht in haar bezit had. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Een betaling die je zelf doet is niet te storneren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft toen ze zes was voor 200 euro diamantjes gekocht in een of ander spel. Ik heb toen via de klantenservice van de Appstore in de VS alles terug gekregen. Ze waren heel vriendelijk, het was geen probleem. Behalve mijn hartverzakking uiteraard. Voor zulke jonge kinderen is er ooit een gerechtelijk uitspraak geweest dat wanneer ze per ongeluk aankopen doen, ze met een minimum van 20 euro terug worden gestort. Ik weet niet hoe het zit met kinderen van 14, maar je kunt het vast nazoeken. Ik heb het debacle met mijn zesjarige en de procedure om het geld terug te krijgen destijds vrij makkelijk kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Een 14-jarige weet heus wel hoe online bankieren werkt, ook in apps. tenzij ze een beperking heeft jokt ze en lijkt het mij goed om haar het geld te laten terug betalen, eventueel door klusjes te doen in de buurt.
montblanc schreef:
16-07-2018 17:59
Ik zou denken dat je wel iets kunt met het feit dat je kind minderjarig is. Vraag het eens na bij het juridisch loket To.
Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar het kind van TO valt hier helaas niet onder:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-kinderen

of

https://www.juridischloket.nl/schulden- ... -kinderen/
diyer schreef:
16-07-2018 17:29
Het is logisch dat wij als ouders verantwoordelijk zijn. Het is me alleen niet duidelijk of de verschillende partijen in deze uberhaupt gehandeld hebben naar wat juridisch gezien wel of niet mag. Daar hoop ik antwoord op te krijgen.

Als het niet van jullie rekening die jullie gebruikt hebben om het spel te kopen is afgeschreven, dan heeft ze toch willens en wetens haar eigen bankrekening ingevoerd?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees daar dat het kind van TO daar wel onder valt. 400 euro is geen normale aankoop voor een 14-jarige. De procedure:


De koopovereenkomst is niet automatisch ongeldig omdat uw kind minderjarig is. U moet deze koopovereenkomst vernietigen.

Dit doet u door de verkoper een aangetekende brief te sturen. Zet hierin duidelijk:

wat uw kind heeft gekocht;
wanneer uw kind dit heeft gekocht;
de leeftijd van uw kind;
dat u geen toestemming heeft gegeven voor de aankoop;
dat de aankoop niet gangbaar is voor een kind van deze leeftijd;
dat u de koopovereenkomst vernietigt.
Gebruik de voorbeeldbrief Vernietigen aankoop door een minderjarig kind van Consuwijzer.

Gaat de leverancier niet akkoord? Of wordt de schuld doorgestuurd naar een incassobureau? U kunt dan wachten tot de verkoper naar de rechter gaat en vraag de rechter om de overeenkomst te vernietigen.
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk heeft ze nu een telefoonrekening van ruim 400 euro als ik je bericht goed lees?
Ze is 14 (en ik werk dagelijks met jongeren en 99,9% weet prima hoe het werkt (a doen om b voor elkaar te krijgen) dat na b dan een c volgt (een dure rekening ) snapt ook iedereen.

Weet je, jongeren maken bijna allemaal die fout wel eens. Of ze krijgen boekengeld voor studie en gaan 2 weken lang om de dag naar de Mac (loopt ook aardig op kan ik je vertellen) en kunnen dan ineens hun boeken niet betalen. Of ze doen online aankopen bij de wehkamp met achteraf betalen etc.

Een dure les. Maar ik zou echt wat harder pushen bij je dochter om de waarheid boven tafel te krijgen want eerlijk is ze niet.
Misschien wel geschrokken dat het bedrag zo snel is opgelopen. Dat kan. :)
Not my circus, not my monkeys
Ik denk niet dat het een aankoop is van 400 euro maar allemaal kleine aankopen die bij elkaar 400 euro zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je 14-jarige dochter heeft (/had) een telefoonabonnement op eigen naam? Welke telefoonmaataschappij is dat?
Bij de telefoonmaatschappijen die ik ken, kan dat helemaal niet.

De mobiele abo's van mijn kinderen staan op mijn naam, en op mijn bankrekeningnummer. En dus heb ik zicht op afschrijvingen.
Frox schreef:
16-07-2018 18:19
Ik lees daar dat het kind van TO daar wel onder valt. 400 euro is geen normale aankoop voor een 14-jarige. De procedure:


De koopovereenkomst is niet automatisch ongeldig omdat uw kind minderjarig is. U moet deze koopovereenkomst vernietigen.

Dit doet u door de verkoper een aangetekende brief te sturen. Zet hierin duidelijk:

wat uw kind heeft gekocht;
wanneer uw kind dit heeft gekocht;
de leeftijd van uw kind;
dat u geen toestemming heeft gegeven voor de aankoop;
dat de aankoop niet gangbaar is voor een kind van deze leeftijd;
dat u de koopovereenkomst vernietigt.
Gebruik de voorbeeldbrief Vernietigen aankoop door een minderjarig kind van Consuwijzer.

Gaat de leverancier niet akkoord? Of wordt de schuld doorgestuurd naar een incassobureau? U kunt dan wachten tot de verkoper naar de rechter gaat en vraag de rechter om de overeenkomst te vernietigen.
Dat dacht ik eerst ook maar de aankoop is van een website die speciaal voor haar leeftijd bestemd is en haar ouders hebben niet gelijk aangegeven dat ze niet akkoord waren.

Je zou natuurlijk aan kunnen geven dat E 400 wel erg veel is en dus niet passend bij haar leeftijd, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd veel discussie over. Ze kan het uiteraard wel proberen.
Alle reacties Link kopieren
Die 200 euro van mijn dochter waren ook in een kinderapp, dat maakt verder niet uit. Als het vorig jaar gekocht is, is TO nu rijkelijk laat, maar goed, ze kan het proberen.
Is die 400 euro in 1x uitgegeven of in meerdere kleine beetjes, kort op elkaar of langere tijd uit elkaar? Op welke manier hebben ze haar bankrekeningnummer verkregen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven