Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen of niet?

17-07-2018 19:40 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen graag samen wonen in een dorp waar maar weinig huizen te koop komen.
Nu staat er een huisje (47m2, 1 slaapkamer) te koop wat ons leuk lijkt maar wat aardig opgeknapt moet worden (badkamer, keuken, stucen etc.) Er is veel animo dus het zal verkocht worden per inschrijving.

Vriend kan een hypotheek krijgen wegens vaste baan, ik zelf ga over een paar maanden beginnen bij een echte baan. Dan kan ik ook direct een intentieverklaring krijgen en dus meer hypotheek. Voor nu kunnen we dus alleen een hypotheek krijgen op vriend zijn salaris en mijn bijbaantje salaris.

Als we deze woning NU willen kopen dan hebben we hulp nodig van onze ouders die ons financieel steunen. We wonen dan wel eindelijk (samen) in het dorp waar we super graag willen wonen en redden het met (over een paar maanden) twee salarissen ruim. Maar: we hebben dan dus wel schuld bij onze ouders. En schuld van de starterslening.

We kunnen ook wachten tot we wel een hogere hypotheek kunnen krijgen en we geen steun nodig hebben van onze ouders. Dan kunnen we mogelijk ook iets groters kopen met 2 slaapkamers. Maar: ik ben bang dat het nog lang gaat duren voordat er iets te koop komt en dat we dan voor veel geld moeten gaan huren.

Wat zegt jullie gevoel hierover? Gewoon alvast lekker gaan wonen samen en straks sparen + schulden bij ouders af betalen, of toch wachten?
Wachten met kopen zodat je niks van jullie ouders nodig hebt.
Maar in een huis van 47m2 kan je amper je kont keren. Wij hebben in een appartement van 49m2 gewoont en hebben dat als veel te klein ervaren.
Ik heb zelf ook een klein huisje in een stad waar ik graag wilde wonen gekocht. Kon het alleen niet betalen, dus ook moeten lenen van ouders. Ik heb totaal geen spijt gehad van die keuze ondanks dat ik nu dus 2 leningen af te betalen heb.

Ga voor wat je hart je ingeeft. Als je dat huisje echt wilt, moet je ervoor gaan. Je hoeft er tenslotte niet je hele leven te wonen en kan het ook over een aantal jaar weer verkopen en dan wat groters kopen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet kopen in jouw situatie om meerdere redenen:

- ik zou altijd eerst iets gaan huren of op 1 naam kopen als je net gaat samenwonen
- het huisje is behoorlijk klein, niet voor lange tijd geschikt
- je kan het eigenlijk niet betalen, alleen met starterslening en hulp van ouders
- er moet veel aan gebeuren zeg je maar jullie hebben hier eigenlijk het geld niet voor
Ga eerst eens gehuurd samenwonen. En 47m2 plus verbouwen zou ik al helemaal niet aan beginnen, veel te klein voor 2 personen.
Ga je hier dusdanig lang wonen dat je de investering van de nieuwe keuken, badkamer, stucen en kosten koper eruit krijgt ten opzichte van een paar maanden huren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan beginnen. Een badkamer en keuken verbouwen loont alleen maar als je lang wilt blijven zitten. Een huisje van 47m2 is klein hoor. Ik woon ook op zoiets, maar dan in mijn eentje (en dat is prima, maar vriendlief moet hier niet te lang zijn, dan word ik gek).
Lady_Day schreef:
17-07-2018 19:50
Ik zou er niet aan beginnen. Een badkamer en keuken verbouwen loont alleen maar als je lang wilt blijven zitten. Een huisje van 47m2 is klein hoor. Ik woon ook op zoiets, maar dan in mijn eentje (en dat is prima, maar vriendlief moet hier niet te lang zijn, dan word ik gek).
Ik vind het wel meevallen. Mijn woning is 48 m2 en wij woonden hier eerst met z'n tweeën. Genoeg ruimte voor 2 man. In de buurt hier wonen ook gezinnen met een of meerdere kinderen in woningen van dezelfde afmetingen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang willen jullie hier blijven wonen? Als dat 5 jaar of langer is, dan zou ik kopen. Bij korter dan 5 jaar zou ik huren en doorsparen voor een iets voor de langere termijn.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Veel te klein voor 2 personen. Je zit op elkaar lip kan je kont niet keren en dat met een hypotheek en verbouwingkosten waar je jaren aan vast zit en je zeker 5+ jaar bezig bent voor je de kostenkoper en overige kosten kunt terug verdienen met een verkoop.
Je koopt een huis vooruit voor je situatie die 8-10 jaar duurt en niet als een consumptiegoed wat 1-2 jaar mee gaat, daar is het te duur voor en zijn er te veel nevenkosten.

Zoek in een ander dorp of stad en koop iets wat over 7-8 jaar ook nog bij je situatie past...wanneer je de lange termijn niet overziet omdat je daar bijv te jong (en blond) bent dan kun je beter gaan huren, dat kun je elke maand opzeggen en komen ze niet ook nog even een hele dikke schuld bij je ophalen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-07-2018 19:56
11.16% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
17-07-2018 19:52
Ik vind het wel meevallen. Mijn woning is 48 m2 en wij woonden hier eerst met z'n tweeën. Genoeg ruimte voor 2 man. In de buurt hier wonen ook gezinnen met een of meerdere kinderen in woningen van dezelfde afmetingen.
Hoe doe je dat dan met opbergruimte enz? Wij wonen samen met een hond op 90m2 en vinden het toch echt krap worden.
Wachten en pas kopen als je op eigen benen kan staan.
Bovendien klinkt het huis erg klein, je moet je kritisch afvragen of je dit wel echt wil.
lucky82 schreef:
17-07-2018 19:55
Hoe doe je dat dan met opbergruimte enz? Wij wonen samen met een hond op 90m2 en vinden het toch echt krap worden.
Trapkast, bedden met lades eronder, kasten. Gewoon als in een groter huis. Hier woonde wij ook met een hond en vond het prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
17-07-2018 19:52
Ik vind het wel meevallen. Mijn woning is 48 m2 en wij woonden hier eerst met z'n tweeën. Genoeg ruimte voor 2 man. In de buurt hier wonen ook gezinnen met een of meerdere kinderen in woningen van dezelfde afmetingen.
Niet? Sorry maar ik kan me dat echt niet indenken. Waar slapen die kinderen, bij elkaar op de kamer/in bed?
Alle reacties Link kopieren
Als je een huis koopt van 47m2 dan woon je daar ook maar kort. Je kunt er zelf je kont al niet keren en een kind op laten groeien lukt al helemaal niet.

Alle kosten van een verkoop van je huis en een aankoop van nieuw huis bij elkaar zijn waarschijnlijk even duur als nog een paar jaar huren. Immers moet je dan ook een nieuwe hypotheek gaan afsluiten (opnieuw afsluitkosten etc.), belastingen betalen, makelaar inhuren, taxaties, verhuizen etc. Dat is niet de moeite als je ergens minder dan vijf jaar gaat wonen.

En dan wil je in dit huis ook nog gaan verbouwen: vuistregel (die in ieder geval banken vaak hanteren) is dat wat je investeert in een verbouwing ongeveer 50% in waarde oplevert van de woning. Dat is wat anders als de woning echt volledig gestript is nu, maar aan zo;n verbouwing wil je denk ik ook niet gaan beginnen. Dus dat maakt de woning erg duur als je er kort woont. Je moet verlies incalculeren op de verbouwing.

Dus op basis daarvan zou ik dit huisje nu niet kopen en even een jaar wachten. Andere reden om te wachten: ik zou niet snel samen een eerste huis huren of kopen. Als het samenwonen niet bevalt dan is het vervelend als je dus samen aan een hypotheek vastzit. En al helemaal kut als van een van de twee ouders zijn betrokken in de financiering.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
17-07-2018 19:58
Niet? Sorry maar ik kan me dat echt niet indenken. Waar slapen die kinderen, bij elkaar op de kamer/in bed?
Wij hebben 55m2.. Wonen hier met zn 2en en 2 honden.
Twee slaapkamers van 7m2, badkamer 4m2, hal 4m2, woonkamer van ong 30m2, keuken 4m2 (verlengde van woonkamer). Verder een ruime tuin met schuur.
Ons huis heeft wel veel bergruimte (trapkast, verlaagd plafond met opbergruimte, inbouwkasten). Wij ervaren het nooit als krap, waarschijnlijk omdat de woonkamer toch ruim is.
Als we voor een kindje gaan gaan we verhuizen, maar in feite hebben we dus wel een 2e slaapkamer.
-
Phloxx schreef:
17-07-2018 20:03
Wij hebben 55m2.. Wonen hier met zn 2en en 2 honden.
Twee slaapkamers van 7m2, badkamer 4m2, hal 4m2, woonkamer van ong 30m2, keuken 4m2 (verlengde van woonkamer). Verder een ruime tuin met schuur.
Ons huis heeft wel veel bergruimte (trapkast, verlaagd plafond met opbergruimte, inbouwkasten). Wij ervaren het nooit als krap, waarschijnlijk omdat de woonkamer toch ruim is.
Als we voor een kindje gaan gaan we verhuizen, maar in feite hebben we dus wel een 2e slaapkamer.
Precies de situatie hier. Ik heb 3 slaapkamers en een kleinere woonkamer dan jij beschrijft, maar past prima.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
17-07-2018 20:03
Wij hebben 55m2.. Wonen hier met zn 2en en 2 honden.
Twee slaapkamers van 7m2, badkamer 4m2, hal 4m2, woonkamer van ong 30m2, keuken 4m2 (verlengde van woonkamer). Verder een ruime tuin met schuur.
Ons huis heeft wel veel bergruimte (trapkast, verlaagd plafond met opbergruimte, inbouwkasten). Wij ervaren het nooit als krap, waarschijnlijk omdat de woonkamer toch ruim is.
Als we voor een kindje gaan gaan we verhuizen, maar in feite hebben we dus wel een 2e slaapkamer.
Ja, maar moet je dus indenken dat je nog eens 15% van die woning in moet leveren. Als je woning zo klein is, is 7m2 meer of minder behoorlijk veel. Dat is in jouw geval een volledige slaapkamer die weg is.

Dus dan heb je niet meer die 2e slaapkamer die je nu als kastruimte kan gebruiken. Hou je over één slaapkamer van 7m2, een tweepersoonsbed is 4m2, dan nog een kledingkast van 2m2 en je hebt nog 1m2 om rond te lopen in je slaapkamer...
stampertje12 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 20:10
13.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
17-07-2018 20:03
Wij hebben 55m2.. Wonen hier met zn 2en en 2 honden.
Twee slaapkamers van 7m2, badkamer 4m2, hal 4m2, woonkamer van ong 30m2, keuken 4m2 (verlengde van woonkamer). Verder een ruime tuin met schuur.
Ons huis heeft wel veel bergruimte (trapkast, verlaagd plafond met opbergruimte, inbouwkasten). Wij ervaren het nooit als krap, waarschijnlijk omdat de woonkamer toch ruim is.
Als we voor een kindje gaan gaan we verhuizen, maar in feite hebben we dus wel een 2e slaapkamer.
Huur of koop?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou het zien als een "doorgangswoning".

Kopen, opknappen en over 3 à 5 jaar weer verkopen voor een betere prijs dan je het nu koopt.
En dan zelf iets groter kopen.
Intussen betaal je wel 5 jaar je eigen huis / hypotheek af ipv dat je een huisbaas of woningbouw rijk maakt.
En kan je extra sparen voor 't volgende huis.


Ik zou het overigens wel alleen doen als je héél zeker bent van je relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken stellen die al jaren hokken in een studio van 30m2. Ik vind 47m2 als starter zonder kinderen echt niet gek.

En hoe groot is het risico nu werkelijk met nhg + een budgetverbouwing?

Het is niet de meest financieel conservatieve keuze. Maar als ze al een langlopende serieuze relatie hebben, ouders helpen graag en niet morgen aan kinderen willen beginnen, zie ik geen heel groot probleem. Dat huis met 2 slaapkamers helpt ook niet als ze meer dan 1 kind willen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ga een paar jaar huren en dan kopen. En moet dat perse in dit dorp zijn?
In dit kleine huis vlieg je na 2 jaar al tegen de muren op, en dan heb je veel kosten gemaakt en geinvesteerd in verbouwingen. Geld wat je er nooit meer uit krijgt.
Wat vinden jullie ouders hiervan? Of staan ze op de tafel te dansen dat jullie de deur uitgaan?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als je nu geen koophuis hebt, waarom zou je nu de markt echt mega oververhit is iets gaan kopen? Ik heb eerst gehuurd totdat ik mijn slag kon slaan. Ik wil nu weer verhuizen en zal de hoofdprijs moeten betalen, maar mijn eigen huisje is ook aanzienlijk in waarde omhoog gegaan. Als ik nu huurde zou ik echt even wachten.
Het verbaast me dat mensen vinden dat 48m2 te klein is. Ik ben ooit begonnen met 35m2 en heb daar uiteindelijk met 3 volwassenen gewoond. En ja, dat was wel echt behelpen, maar met zijn tweeen ging echt prima.

Als jullie ouders willen helpen en jullie zien jezelf ook echt wonen in dit huis zou ik er voor gaan. Laat je niet gek maken door alle mensen hier. Ik ben inmiddels 49 en als ik naar de adviezen hier op Viva had geleefd dan was ik nooit gekomen waar ik nu ben. Dus laat je niet gek maken maar volg je hart (en vergeet niet ook een beetje je verstand te gebruiken).
Jullie hebben geen geld, jullie weten niet eens hoe het samenwonen is, er moet verbouwd worden in huis en het is ook nog eens een piepklein huis.
Volgens mij moet je leren geduld te hebben en moet je wachten totdat je in een situatie zit om iets te kopen. Nu zit je mijlenver van die situatie af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven