Geld & Recht alle pijlers

CBR / rijles / medicatie: what to do?

19-07-2018 21:18 79 berichten
Ik heb een vervelend probleem met het CBR en hoop op tips.

Ik slik zonodig Oxazepam. Dit houdt in dat ik deze medicatie in huis heb voor het geval ik het nodig heb. Dit is ongeveer eens per 2 maanden, in de laagste dosis. Sinds ik met rijlessen ben gestart heb ik het zelfs helemaal niet meer genomen, voor het geval het CBR moeilijk zou doen over deze lage dosis. Tot nu toe gaat dat eigenlijk best goed, gelukkig, Maar dat is een ander verhaal.

Voor het behalen van mijn rijbewijs moest ik invullen of ik medicatie met een gele sticker gebruikte en hier heb ik ja op ingevuld. Vervolgens kreeg ik een brief van het CBR dat ik met de huisarts een alternatief voor de Oxazepam moest bespreken. Dit heb ik gedaan. Echter omdat het om zo'n lage dosis ging en slechts heel sporadisch gebruik, heeft de huisarts een brief geschreven voor het CBR dat er in zijn ogen niets hoefde te veranderen, aangezien ik het dus niet vaak gebruik en ook goed op de hoogte ben van de regels (16 uur na gebruik geen auto rijden)

Vandaag kreeg ik dus een brief van het CBR dat ik niet rijbevoegd ben verklaard, en dus niet mijn examen kan gaan aanvragen. Ik kan wel een herkeuring aanvragen of bezwaar aantekenen.

Nu weet ik niet welke van deze twee opties het handigste is in mijn geval. Bezwaar aantekenen en aangeven dat ik de medictie niet meer slik? Herkeuring aanvragen? Nog andere stappen ondernemen??

Heeft iemand toevallig tips voor mij?


Hiernaast heb ik nog een andere vraag. Omdat de beslissing van het CBR wel 18 weken kan duren en het alsnog onzeker is of ze dan na die 18 weken niet wéér afkeuren, wil ik tijdelijk stoppen met rijlessen. Echter mijn instructeur raadt aan om toch minstens elke 3 weken een keer te rijden om de vaardigheden enigszins op peil te houden. Wat zou hierin verstandig zijn?? Ook hierin zijn ervaringen welkom.
Overleg even met huisarts wat wijs is.

En inderdaad wel blijven rijden!
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je eerlijkheid hierover altijd zo bestraft wordt bij het Cbr!
Zo ook bij een een vriendin dat die wegens soortgelijk medicijnngebruik elk jaar jarenlang hoge kosten moet maken voor herkeuringen.En dan ook doodleuk elk jaar weer goedgekeurd wordt.

Ik zou voor de goedkoopste optie kiezen in jouw geval:)
Beste lijkt me bezwaar aantekenen, en je huisarts laten bevestigen dat je het medicijn niet meer gebruikt.
En blijven rijden inderdaad.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 21:26
38.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg. Wat een onzin en extra werk.

Ik zou bellen hierover, of je rijinstructuur laten bellen. In ieder geval zeggen dat je het niet meer gebruikt.
lalalief schreef:
19-07-2018 21:23
Jeetje zeg. Wat een onzin en extra werk.

Ik zou bellen hierover, of je rijinstructuur laten bellen. In ieder geval zeggen dat je het niet meer gebruikt.
Heeft geen zin
gizzmo-returns schreef:
19-07-2018 21:22
Overleg even met huisarts wat wijs is.

En inderdaad wel blijven rijden!

Dat was ik zeker van plan. Alleen is ie momenteel op vakantie, dus vandaar dat ik dacht: ik ga hier alvast info inwisselen en dan begin augustus gelijk naar de huisarts!
miedo schreef:
19-07-2018 21:23
Jammer dat je eerlijkheid hierover altijd zo bestraft wordt bij het Cbr!
Zo ook bij een een vriendin dat die wegens soortgelijk medicijnngebruik elk jaar jarenlang hoge kosten moet maken voor herkeuringen.En dan ook doodleuk elk jaar weer goedgekeurd wordt.

Ik zou voor de goedkoopste optie kiezen in jouw geval:)
Beste lijkt me bezwaar aantekenen, en je huisarts laten bevestigen dat je het medicijn niet meer gebruikt.
En blijven rijden inderdaad.

Elk jaar? O_O Wow :-|
Belachelijk dat je daarvoor afgekeurd wordt! Hele volksstammen slikken pammetjes en hebben ook gewoon hun rijbewijs en rijden dagelijks auto. Had er nu maar over gezwegen.
redbulletje schreef:
19-07-2018 21:33
Belachelijk dat je daarvoor afgekeurd wordt! Hele volksstammen slikken pammetjes en hebben ook gewoon hun rijbewijs en rijden dagelijks auto. Had er nu maar over gezwegen.
Slecht advies
redbulletje schreef:
19-07-2018 21:33
Belachelijk dat je daarvoor afgekeurd wordt! Hele volksstammen slikken pammetjes en hebben ook gewoon hun rijbewijs en rijden dagelijks auto. Had er nu maar over gezwegen.
Ja, ik heb er ook echt spijt van. Voel me zwaar genaaid. Op rij veilig met medicijnen staat ook bij chronisch gebruik verstrekken ze geen rijbewijs, maar zonodig is toch niet chronisch?
gizzmo-returns schreef:
19-07-2018 21:34
Slecht advies
Vermoed dat een groot deel van de mensen die na het behalen van het rijbewijs bepaalde medicatie voorgeschreven krijgen dit ook niet melden.
snorriemorrie schreef:
19-07-2018 21:34
Ja, ik heb er ook echt spijt van. Voel me zwaar genaaid. Op rij veilig met medicijnen staat ook bij chronisch gebruik verstrekken ze geen rijbewijs, maar zonodig is toch niet chronisch?
Ze pakken je rijbewijs ook niet af als je het op latere leeftijd chronisch gaat gebruiken. Zal best hoor, dat nieuwe rijders zich eerst nuchter moeten bewijzen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jou, maar ik snap het CBR ook. Genoeg mensen die na het halen van hun rijbewijs op een bepaald moment een medicijn gaan slikken dat de rijvaardigheid kan beïnvloeden, en de sticker op de verpakking gewoon voor kennisgeving aannemen en toch gaan rijden. Zo van: Ja dag, ik merk niks van die medicijnen, dus ik stap gewoon achter het stuur. Soms met akelige gevolgen.

Het beste lijkt me je arts een verklaring te laten opstellen dat je die medicatie alleen bij hoge uitzondering gebruikt, en dat je dus niet dagelijks onder invloed staat van die medicatie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Er over zwijgen is niet handig, want als jij ongeluk veroorzaakt kan de verzekering moeilijk gaan doen. Zij kunnen in de gegevens kijken welke medicatie jij gebruikt en als jij dat niet gemeld hebt, dan dekt de verzekering niets.
Vergeetmenietje1980 schreef:
19-07-2018 21:40
Er over zwijgen is niet handig, want als jij ongeluk veroorzaakt kan de verzekering moeilijk gaan doen. Zij kunnen in de gegevens kijken welke medicatie jij gebruikt en als jij dat niet gemeld hebt, dan dekt de verzekering niets.
Je wordt echt niet gevraagd om je medicijnen doopzeel te lichten als je eenmaal je rijbewijs hebt. Ik heb 't in elk geval nog nooit meegemaakt en ik heb mijn rijbewijs al 32 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je erover liegt, dan is je rijbewijs en daarmee ook je autoverzekering ongeldig. Dat is dus echt heel onverstandig en kan je nog veel grotere problemen opleveren!

Oxazepam valt in categorie III van de medicijnen, en niet het CBR maar de wet stelt dat je bij gebruik van dergelijke medicatie niet rijbevoegd bent. Het CBR voert die wet slechts uit. Zie artikel 10.5:

10.5. Hypnotica, sedativa, anxiolytica
Personen die behandeld worden met barbituraten zijn ongeschikt.

Personen die benzodiazepinen gebruiken met een ernstige of potentieel gevaarlijke invloed op de rijvaardigheid (categorie III) zijn ongeschikt. Personen die – in een therapeutische dosis – benzodiazepinen gebruiken die geen tot matig negatieve invloed hebben op de rijvaardigheid (categorie I en II), kunnen geschikt worden verklaard. Voor middelen uit categorie II geldt dat er bij chronisch gebruik een week na de start van de behandeling ongeschiktheid is.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2017-05-12

De enige oplossing om wel rijbevoegd verklaard te worden, is dus door te stoppen met Oxazepam en de arts te vragen om een categorie I of II medicijn.
Overigens staat in de bijsluiter van veel van die pammetjes dat je de eerste paar weken voorzichtig moet zijn in het verkeer tot je eraan gewend bent.
Vergeetmenietje1980 schreef:
19-07-2018 21:40
Er over zwijgen is niet handig, want als jij ongeluk veroorzaakt kan de verzekering moeilijk gaan doen. Zij kunnen in de gegevens kijken welke medicatie jij gebruikt en als jij dat niet gemeld hebt, dan dekt de verzekering niets.
Nee hoor, dat valt onder medisch geheim. Niemand mag jouw medicatie inzien, behalve je behandelaars en apotheek.
dus dat
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-07-2018 21:43
Je wordt echt niet gevraagd om je medicijnen doopzeel te lichten als je eenmaal je rijbewijs hebt. Ik heb 't in elk geval nog nooit meegemaakt en ik heb mijn rijbewijs al 32 jaar.
Dat heb je fout. Je wordt namelijk geacht de wet te kennen en jezelf bij het CBR te melden als jouw omstandigheden veranderen.
Jemig, had je het wel moeten opgeven? Ik krijg ook wel eens een medicijn met een geel stickertje (paar jaar geleden nog iets met codeïne erin), maar dan neem ik die medicatie en dan rijd ik een paar dagen niet.
redbulletje schreef:
19-07-2018 21:43
Je wordt echt niet gevraagd om je medicijnen doopzeel te lichten als je eenmaal je rijbewijs hebt. Ik heb 't in elk geval nog nooit meegemaakt en ik heb mijn rijbewijs al 32 jaar.

Men gaat er van uit dat je dat zelf wel kan bedenken.
Ik snap het CBR ook heel goed. Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand van wie ik hou zou worden aangereden door een persoon die onder invloed was van medicatie. En snap dus heel goed dat erop gecontroleerd wordt. Echter vind ik wel dat er een verschil zou moeten zijn tussen iemand die het sporadisch gebruikt en iemand die dagelijks gebruikt. Dat staat ook op de site rij veilig met medicatie. Als je het in grote dosis gebruikt of chronisch dan mag je niet rijden en is het een categorie 3 medicijn. Maar de manier waarop ik het gebruik ik volgens mij categorie 1. En daarmee mag je wél rijden, daarom snap ik de beslissing van het CBR ook niet en weet ik ook niet waar ik me op kan verweren...

@Vergreetmenietje: dat was ook de reden waarom ik er eerlijk over wil zijn. Maar dit geeft wel veel stress en kost me een hoop geld als ik doorga met rijden en dan straks misschien alsnog te horen krijg dat ik niet mag rijden...
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-07-2018 21:40
Het beste lijkt me je arts een verklaring te laten opstellen dat je die medicatie alleen bij hoge uitzondering gebruikt, en dat je dus niet dagelijks onder invloed staat van die medicatie.
Dat heeft geen enkel nut, want incidenteel gebruik van medicatie uit categorie III is niet rijvaardig!
Nummer*Zoveel schreef:
19-07-2018 21:45
Dat heb je fout. Je wordt namelijk geacht de wet te kennen en jezelf bij het CBR te melden als jouw omstandigheden veranderen.
Die is gek! Dan waren de files in Nederland onbestaand als iederen pammetjesslikker zich vrijwillig zijn rijbewijs zou laten ontnemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven