Geld & Recht alle pijlers

8 uur extra per maand werken als 2e baan

20-07-2018 09:08 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Even een vraagje. Momenteel werk ik 40 uur in de week net op de grens van schijf 2 qua totaal inkomen.

Schijf 2 & 3 zijn gelijk qua belasting (40.85%)
__

Nu wil ik buiten mijn full time werk op ZZP basis box trainingen gaan geven, dit zal gaan om 8 uur in de maand (2 uurtjes in de week) En wil ik ongeveer 30 euro per uur voor vragen.

Nu is mijn vraag dus, hoeveel % belasting zal ik hiervoor moeten afdragen. Ik heb mij laten vertellen dat het tot een bedrag van 15.000 euro maar 21% is. Klopt dat?
Volgens mij gaat dat dan gewoon als "inkomsten uit overige werkzaamheden" erbij. Het gaat om nog geen 3000 euro per jaar. De schijven hangen van het totaal af. Stel dat je met die 3.000 net in een andere schijf belandt, dan betaal je dus voor een stukje van je totaalinkomen meer belasting.

Maak je er ook kosten voor?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je snelle reactie!

Nee dat niet, ik heb zelf de spullen of kan spullen lenen van de sportschool waar ik les wil gaan geven. Ik zit nu op 33.804 - en zal dan dus overgaan naar schijf 3 - echter zoals hieronder zie ik dat het voor beiden schijven 40.85 % is.

2 Van € 20.143 t/m € 33.994 - 40,85%

3 Van € 33.995 t/m € 68.507 - 40,85%
_

Alleen stel ik reken 30 euro in het uur, en moet daar nog eens 40.85% belasting over betalen hou ik er niet veel aan over.
Door wie heb je je dat laten vertellen? Volgens mij telt de Belastingdienst al je bruto inkomen bij elkaar op (dus ook van je vaste baan) en laat daar de belastingschijven op los. 21% hoort bij omzetbelasting. Ben je daarmee in de war?

En 30 euro is niet zo'n hoog uurtarief, daar hou je inderdaad niet zoveel van over.
Alle reacties Link kopieren
Is dat ook het geval wanneer ik mijzelf zou inschrijven als ZZP'er?
Zeker omdat het maar om 3.000 euro in het jaar zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dboxing schreef:
20-07-2018 09:33
Is dat ook het geval wanneer ik mijzelf zou inschrijven als ZZP'er?
Zeker omdat het maar om 3.000 euro in het jaar zal gaan.
Nee, dan betaal je omzetbelasting (BTW) en winstbelasting. Met zulke lage bedragen krijg je de omzetbelasting waarschijnlijk terug. En dan heb je ook nog diverse aftrekposten, zoals kleine ondernemers aftrek en startersaftrek. En je kunt eventuele kosten aftrekken van je winst. Je mag als ZZP'er ook facturen sturen, als particulier niet.

Je moet wel een boekhouding bijhouden en eventueel je uren.
tvp wijzigde dit bericht op 20-07-2018 09:43
16.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dboxing schreef:
20-07-2018 09:33
Is dat ook het geval wanneer ik mijzelf zou inschrijven als ZZP'er?
Ja, naar mijn weten wel. Daarom zou je een veel hoger uurtarief moeten aanhouden. Er komen als zzp'er ook nog de bijdrage voor de zorgverzekerswet bij (bedrag op jaarbasis). Al met al ben je ongeveer de helft van de je verdiende geld weer kwijt aan de belastingdienst.

Dit geldt in ieder geval voor mij. Ik werk 4 dagen in loondienst en daarnaast activiteiten als zzp'er. Daar verdien ik ongeveer €5000 mee, maar hou er dus €2500 ongeveer aan over na afdracht belasting.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
20-07-2018 09:41
Nee, dan betaal je omzetbelasting (BTW) en winstbelasting. Met zulke lage bedragen krijg je de omzetbelasting waarschijnlijk terug. En dan heb je ook nog diverse aftrekposten, zoals kleine ondernemers aftrek en startersaftrek.

Oh ja, inderdaad kleine ondernemingsregeling. Kun je de BTW die je vraagt aan je klant gewoon in eigen zak steken (als je minder dan €1300nogwat aan BTW hebt berekend in een jaar). Met jouw omzet heb je daar recht op. Dat scheelt zeker weer iets.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
TVP schreef:
20-07-2018 09:41
Nee, dan betaal je omzetbelasting (BTW) en winstbelasting. Met zulke lage bedragen krijg je de omzetbelasting waarschijnlijk terug. En dan heb je ook nog diverse aftrekposten, zoals kleine ondernemers aftrek en startersaftrek. En je kunt eventuele kosten aftrekken van je winst.

Je moet wel een boekhouding bijhouden en eventueel je uren.

De vorm van belasting hangt af van de bedrijfsvorm. Bij een bv betaal je vennootschapsbelasting, bij een eenmanszaak inkomenstenbelasting. Maar bij een bv moet je jezelf ook salaris geven waarover je weer inkomstenbelasting betaalt. Ik vraag me af of je bij een bv recht hebt op startersaftrek, ik dacht van niet.

Bij zo'n kleine omzet zou ik een eenmanszaak inschrijven en inkomstenbelasting betalen.
Tovergieter schreef:
20-07-2018 09:44
Oh ja, inderdaad kleine ondernemingsregeling. Kun je de BTW die je vraagt aan je klant gewoon in eigen zak steken (als je minder dan €1300nogwat aan BTW hebt berekend in een jaar). Met jouw omzet heb je daar recht op. Dat scheelt zeker weer iets.

Precies. TO, is die 30 euro inclusief of exclusief btw? Als het inclusief btw is, maakt het voor nu niet zoveel uit. In verband met de kleine ondernemersregeling mag je die btw waarschijnlijk zelf houden, maar als je bedrijf groter wordt, kan het zijn dat je wel opeens btw moet gaan afdragen aan de Belastingdienst. Die gaat dan nog van die 30 euro af.
Alle reacties Link kopieren
Ah zo wordt het weer een stukje duidelijker! Dit zal dan inderdaad vallen onder een kleine ondernemingsregeling. 30 euro ex BTW wil ik dan gaan rekenen.

Las dit namelijk ook (Wanneer je jaarlijks minder dan 1.883 euro btw afdraagt (2018), kom je in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling.)

Verder kan ik ook vragen of ik onder de sportschool eigenaar zijn bedrijfsverzekering kan vallen zodat ik een stukje extra zorgverzekering dek.
Alle reacties Link kopieren
Tovergieter schreef:
20-07-2018 09:41
Ja, naar mijn weten wel. Daarom zou je een veel hoger uurtarief moeten aanhouden. Er komen als zzp'er ook nog de bijdrage voor de zorgverzekerswet bij (bedrag op jaarbasis). Al met al ben je ongeveer de helft van de je verdiende geld weer kwijt aan de belastingdienst.

Dit geldt in ieder geval voor mij. Ik werk 4 dagen in loondienst en daarnaast activiteiten als zzp'er. Daar verdien ik ongeveer €5000 mee, maar hou er dus €2500 ongeveer aan over na afdracht belasting.
Bij overige inkomsten die niet als zzp-inkomsten gelden moet je ook de bijdrage zorgverzekeringswet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als postbezorger met een OVO (overeenkomst voor opdracht). Deze inkomsten geef ik ook op onder overige inkomsten. Ik moet daar belasting over betalen en ook de bijdrage zorgverzekeringswet. Daarnaast mag ik kosten die ik maak aftrekken. Ik heb afgelopen jaar bijvoorbeeld een nieuwe band voor mijn fiets moeten kopen. Die kosten heb ik afgetrokken (ik fiets 25-30 km per week voor mijn postwijk).

Informeer je dus goed bij een professional want inschrijven als ondernemer lijkt me voor dit soort inkomsten nog niet nodig. Bijvoorbeeld als je echt als ZZP-er aangemerkt wilt worden voor de belasting moet je minimaal 3 opdrachtgevers hebben.
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
20-07-2018 09:41
Nee, dan betaal je omzetbelasting (BTW) en winstbelasting. Met zulke lage bedragen krijg je de omzetbelasting waarschijnlijk terug. En dan heb je ook nog diverse aftrekposten, zoals kleine ondernemers aftrek en startersaftrek. En je kunt eventuele kosten aftrekken van je winst. Je mag als ZZP'er ook facturen sturen, als particulier niet.

Je moet wel een boekhouding bijhouden en eventueel je uren.
Nee, dit klopt niet. Je betaalt gewoon inkomstenbelasting over het netto resultaat van de onderneming. En de startersaftrek ed gelden pas wanneer je minimaal 1200zoveel uur in je onderneming steekt.
Bel de KvK en de belastingdienst, en leg ze je situatie voor. Zij kunnen je precies uitleggen wat in jouw geval het meest verstandige is.
Alle reacties Link kopieren
Thanks all voor de tips, ik zal nog een afspraak maken met de KVK om zo alles in kaart te brengen zodat ik niet voor onverwachten kosten kom te staan.

Alvast een fijn weekend!
Dboxing schreef:
20-07-2018 11:21
Thanks all voor de tips, ik zal nog een afspraak maken met de KVK om zo alles in kaart te brengen zodat ik niet voor onverwachten kosten kom te staan.

Alvast een fijn weekend!
En de belastingdienst, die kunnen je adviseren over de fiscale gevolgen.
Alle reacties Link kopieren
Doe ik! Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-07-2018 11:23
En de belastingdienst, die kunnen je adviseren over de fiscale gevolgen.
Niet lullig bedoeld, maar als biggetje ga je ook niet naar de wolf voor culinair advies. De BD is vrij berucht vanwege de lage kwaliteit van haar adviezen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
20-07-2018 12:04
Niet lullig bedoeld, maar als biggetje ga je ook niet naar de wolf voor culinair advies. De BD is vrij berucht vanwege de lage kwaliteit van haar adviezen
Klopt, maar hier op het forum zijn de adviezen ook niet correct.

En dan kan TO beter bij de wolf informeren, dan bij het zeepaardje.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-07-2018 12:05
Klopt, maar hier op het forum zijn de adviezen ook niet correct.

En dan kan TO beter bij de wolf informeren, dan bij het zeepaardje.
:proud: of bij een ervaren biggetje, of bij een biggetjes-adviseur.

Ik ben met je eens dat hier vaak onzin als feit wordt gebracht maar de BD is echt geen betrouwbare adviseur.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
20-07-2018 10:50
Nee, dit klopt niet. Je betaalt gewoon inkomstenbelasting over het netto resultaat van de onderneming. En de startersaftrek ed gelden pas wanneer je minimaal 1200zoveel uur in je onderneming steekt.
Dit dus! 1225 uur is dat, ruim 23 uur per week dus dat haalt TO niet.

Meer info staat bijv. hier
https://www.ikgastarten.nl/belasting/be ... oe-zit-dat
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
20-07-2018 09:41
Nee, dan betaal je omzetbelasting (BTW) en winstbelasting. Met zulke lage bedragen krijg je de omzetbelasting waarschijnlijk terug. En dan heb je ook nog diverse aftrekposten, zoals kleine ondernemers aftrek en startersaftrek. En je kunt eventuele kosten aftrekken van je winst. Je mag als ZZP'er ook facturen sturen, als particulier niet.

Je moet wel een boekhouding bijhouden en eventueel je uren.
.
EN je moet een minimaal aantal uren maken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-07-2018 09:15
Volgens mij gaat dat dan gewoon als "inkomsten uit overige werkzaamheden" erbij. Het gaat om nog geen 3000 euro per jaar.
.
Waar maak je dat uit op ?

Misschien geeft TO wel 10 mensen tegelijk les a € 30 per uur.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
20-07-2018 13:53
.
Waar maak je dat uit op ?

Misschien geeft TO wel 10 mensen tegelijk les a € 30 per uur.

Dat heeft TO zelf ergens geschreven ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven