Geld & Recht alle pijlers

In de min staan stop zetten

21-07-2018 15:57 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik ga in de min staan stop zetten bij A dat is 1000 euro wat gebeurt er dan? Betalingsafspraak ? is er na stop zetten nog sprake van rente?
Je kan het pas stopzetten als je niet meer rood staat bij de bank. Je zult het dus met rente terug moeten betalen.

Sta je niet rood en je zet het stop, dan merk je er niets van.
Sta je nu niet meer in de min? Dan zet je het stop en kun je voortaan niet meer rood staan. Meer gebeurt er niet. Wat voor rente bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je in de min staat betaal je rente over. Geen regeling gewoon zorgen dat je genoeg op je rekening hebt staan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Bedoel je dat je niet meer rood wilt kunnen staan op je gewone rekening? Dat kun je gewoon regelen via internet bij, ik denk, alle banken.

Als je nu in de min staat dan geldt er rente uiteraard. Terugbetalen moet je sowieso. En hoe eerder, hoe goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Als je een negatief saldo hebt betaal je uiteraard rente. Pas als het saldo nul is betaal je geen rente meer. Dus eerst het saldo aanvullen. Als je nu de limiet op je rekening op 0 zet, heb je een ongeoorloofde debetstand. Dit mag maximaal 3 maanden duren, daarna wordt deze aangemeld bij het BKR. Dus eerst aflossen, dan pas omzetten.

Wellicht is het bij jou bank mogelijk om dit om te zetten naar een aparte lening, zodat het niet meer aan je betaalrekening is gekoppeld en je het dus niet makkelijk op kunt nemen.

Informeer bij de bank naar de mogelijkheden,
Even via thuisbankieren regelen . Ik heb ook geen krediet limiet kan dus nooit rood staan .
Nog een tip in dit kader: maak een periodieke overboeking naar een spaarrekening voor het deel van je salaris dat niet nodig is voor vaste lasten. En bedenk wat je in de maand wil besteden aan supermarkt-boodschappen en neem dat bedrag contant op, zodat je het zíet. Dan dwing je jezelf bewuster met je geld om te gaan en bouw je een reserve op voor als het echt nodig is.
Betalingsregeling afspreken om de min stand in te lopen.
Dahlia74 schreef:
21-07-2018 16:02
Als je een negatief saldo hebt betaal je uiteraard rente. Pas als het saldo nul is betaal je geen rente meer. Dus eerst het saldo aanvullen. Als je nu de limiet op je rekening op 0 zet, heb je een ongeoorloofde debetstand. Dit mag maximaal 3 maanden duren, daarna wordt deze aangemeld bij het BKR. Dus eerst aflossen, dan pas omzetten.

Wellicht is het bij jou bank mogelijk om dit om te zetten naar een aparte lening, zodat het niet meer aan je betaalrekening is gekoppeld en je het dus niet makkelijk op kunt nemen.

Informeer bij de bank naar de mogelijkheden,
Dit klopt niet (meer). Vanaf 1 december 2017 zijn de regels daarvoor strenger geworden. Sindsdien moeten ook kredieten van meer dan 250 euro met een looptijd van een maand gemeld worden bij het BKR. Daarom hebben veel mensen voor die datum de mogelijkheid tot rood staan ongedaan gemaakt op hun rekening.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
21-07-2018 16:12
Dit klopt niet (meer). Vanaf 1 december 2017 zijn de regels daarvoor strenger geworden. Sindsdien moeten ook kredieten van meer dan 250 euro met een looptijd van een maand gemeld worden bij het BKR. Daarom hebben veel mensen voor die datum de mogelijkheid tot rood staan ongedaan gemaakt op hun rekening.
Buiten de BKR -registratie klopt de rest van het verhaal ook niet.
Als je nu de limiet op je rekening op 0 zet, heb je een ongeoorloofde debetstand. Dit mag maximaal 3 maanden duren, daarna wordt deze aangemeld bij het BKR.
Als je negatief staat, kun je de limiet niet op 0 zetten. En een ongeoorloofde roodstand heet zo, omdat deze niet geoorloofd is. Dit betekent dat binnen 4 dagen je incasso's gestorneerd worden tot je weer boven 0 staat.
Alle reacties Link kopieren
is er na stop zetten nog sprake van rente?

Leuk gevonden maar ja, natuurlijk betaal je rente over geld wat je in het rood staat/van de bank geleend hebt.
Als je 1000 euro in de min staat en het nu opzegt, dan houd de bank in één keer die 1000 euro in, tenzij je van tevoren een betalingsafspraak maakt, dus pas op met wat je doet, anders zit je straks op zwart zaad.
Alle reacties Link kopieren
Eerst een positief saldo hebben en dan het rood staan stopzetten. Ik merkte een paar jaar geleden dat ik op een gegeven moment standaard aan het eind vd maand op -1000 stond en was dat zat. Ik kreeg belastinggeld terug waardoor het saldo weer positief was en heb toen meteen gezorgd dat ik niet meer rood kon staan. Is veel relaxter.
ikBedoelHetGoed schreef:
21-07-2018 16:07
En bedenk wat je in de maand wil besteden aan supermarkt-boodschappen en neem dat bedrag contant op, zodat je het zíet. Dan dwing je jezelf bewuster met je geld om te gaan en bouw je een reserve op voor als het echt nodig is.
Ik hoor deze heel vaak maar dit werkt voor mij dus echt totaal niet. Geld dat los in m’n portemonnee hebt vliegt eruit zonder dat ik een idee heb waaraan.

Ik heb wel een tweede betaalrekening voor pintransacties. Zo hou ik veel meer overzicht want ik zie in de app precies waar ik het aan uitgegeven heb.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
21-07-2018 17:34
Ik hoor deze heel vaak maar dit werkt voor mij dus echt totaal niet. Geld dat los in m’n portemonnee hebt vliegt eruit zonder dat ik een idee heb waaraan.

Ik heb wel een tweede betaalrekening voor pintransacties. Zo hou ik veel meer overzicht want ik zie in de app precies waar ik het aan uitgegeven heb.
Als je afgepast geld hebt voor één maand boodschappen en op de helft van de maand heb je nog maar een fractie van je geld in je portemonnee over, en je dwingt jezelf het daarop uit te zingen tot je volgende salaris, dan word je vanzelf zuinig.
Alle reacties Link kopieren
Min verhaal klopt wel, het BKR verhaal ook. Een BKR registratie is namelijk geen probleem, zolang je je netjes aan de regels houdt. Ontstaat er een achterstand dan krijg je een probleem. Een achterstand is een ongeoorloofde debetstand van 3 (of 4) maanden. Dat kredieten vanaf EUR 250 worden gemeld bij BKR is al veel langer.

Veel mensen willen geen registratie bij BKR, maar dat is echt geen enkel probleem. Alleen bij het verkrijgen van hypotheek is het wenselijk om alles op 0 te hebben en te hebben gesloten. Een dag later kan je alles weer openen.

De EUR 1000 staat ook nu gewoon gemeld bij BKR, wat dus vooralsnog geen enkel probleem is.

Een limiet van EUR 1000,00 kan er zeker wel afgehaald worden. Doet de bank ook als je niet aan de voorwaarden van de limiet voldoet. Er zijn lang niet altijd incasso's terug te boeken. TO kan ook de limiet eraf halen, maar dat is zeer onverstandig. Beter kan ze even naar haar bank bellen en informeren naar de mogelijkheden voor haar.
Ja maar als je alles pint kun je tenminste terugkijken waar je het aan uitgeeft, en zo zien welke uitgaven je dus kunt schrappen (kantinekosten, tijdschriftje, koffie onderweg, die drie leuke t-shirtjes die per stuk maar heel weinig kostten maar die je niet nodig had eigenlijk, etc etc). Voor mij werk alles pinnen ook veel beter dan cash.
Alle reacties Link kopieren
Dankje!
Marana-- schreef:
22-07-2018 09:07
Ja maar als je alles pint kun je tenminste terugkijken waar je het aan uitgeeft, en zo zien welke uitgaven je dus kunt schrappen (kantinekosten, tijdschriftje, koffie onderweg, die drie leuke t-shirtjes die per stuk maar heel weinig kostten maar die je niet nodig had eigenlijk, etc etc). Voor mij werk alles pinnen ook veel beter dan cash.
Dit. En ik geef het ook altijd veel sneller en makkelijker uit als ik het in cash heb.

TO, als je 1000 euro nu echt rood staat en je kunt dat bedrag niet in 1x missen neem dan contact op met je bank hoe je het krediet het beste kunt afbouwen. Daar zijn wel mogelijkheden voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me daarbij aan!
Ik denk altijd dat ik het op een of andere manier ben verloren, want een paar dagen terug zat er toch nog bedrag x in m'n portemonnee? Met pinnen zie je tenminste al die kleine losse bedragen.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Rustig en stapsgewijs uit het rood komen en dit een bepaalde periode volhouden zonder je roodstand op te heffen. Als blijkt dat het goed gaat dan pas je kredietlimiet op je betaalrekening opheffen.
Houdt niet in dat je op je betaalrekening niet in het rood kunt komen te staan maar als hiervan sprake is, dan is dat niet meer dan 10 euro.
Martinimeisje schreef:
22-07-2018 10:14
Ik sluit me daarbij aan!
Ik denk altijd dat ik het op een of andere manier ben verloren, want een paar dagen terug zat er toch nog bedrag x in m'n portemonnee? Met pinnen zie je tenminste al die kleine losse bedragen.
Ja dat had ik ook deze week. Ik dacht nog 50 euro te hebben, maar niet dus. Met pinnen heb je inderdaad dat overzicht waaraan je het uitgaf. Bij contant niet.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
22-07-2018 08:51
Als je afgepast geld hebt voor één maand boodschappen en op de helft van de maand heb je nog maar een fractie van je geld in je portemonnee over, en je dwingt jezelf het daarop uit te zingen tot je volgende salaris, dan word je vanzelf zuinig.
Ik ben ook van het contante boodschappengeld. Maar ik neem dat op per week. 120 euro voor ons als gezin van 4 personen. Dan is het overzichtelijker.

Wat ook goed werkt, of je nu contant betaald of per pin: boodschappen zelf scannen. Tijdens het boodschappen doen zie je al wat je aan het uitgeven bent. Dus als het een hoog bedrag is kun je nog wat terug leggen/niet meenemen. Om dat bij de kassa te doen dat vind ik altijd zo lullig (dan schaam ik me dood en neem ik soms meer mee dan eigenlijk kan)
Alle reacties Link kopieren
Overigens, ik zit bij de rabobank en daar kan ik de roodstand per 100 euro terugzetten. Dus als je nu 1000 rood kunt staan en je wilt dat niet meer dan kun je dat steeds in stapjes van 100 euro terugzetten. Dus eerst naar 900, dan naar 800 en zo verder (als het niet in 1 keer kan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven