Geld & Recht alle pijlers

geen verz. geen geld om seh te betalen......

26-02-2009 21:43 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen,



Het komt voor dat mensen (voornamelijk uit Polen) niet verzekerd zijn en geen geld hebben als ze bij ons op de seh komen. Maar hun verwondingen zijn wel dusdanig ernstig dat er terplekke iets aan gedaan moet worden. (uitbeenders slachterij) Meestal wordt dan contant afgerekend door de werkgever of collega van deze personen. En dat zijn geen kleine bedragen kan ik je vertellen!!

¤ 500,- is geen uitzondering.



Wij krijgen af en toe de vraag hoe deze werkgever de rekening kan declareren? Kan dat überhaupt wel als werkgever niet verzekerd is? Volgens mij mag je toch niet werken (en zeker niet bij een slachterij) als je niet verzekerd bent?
Volgens mij draaien wij: de Nederlandse verzekeringbetalers uiteindelijk voor de kosten op. Want ook onverzekerden mogen door 'n ziekenhuis niet weggestuurd worden en worden dus behandeld. Maar dat geld moet wel ergens vandaan komen dus wordt onze premie weer duurder voor dat soort uitschot wat niet betaalt. Niet veel aan te doen vrees ik dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat je verplicht bent om verzekerd te zijn tenzij je wegens geloofsovertuigingen dat niet wil (Jehova's), maar dan moet je wel een bepaald bedrag op een aparte rekening hebben voor als je anderen schade brengt geloof ik.

Weet bijna wel zeker dat je onverzekerd en zonder bovengenoemde regeling niet mag werken!
Alle reacties Link kopieren
Werkgever heeft illegalen/mensen zonder werkvergunning in dienst... Me dunkt dat ze vast wel een oplossing vinden voor die rekening (of niet, en dan zijn ze blij dat er geen rekening op naam is).
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
De werkgever kan deze rekening niet declareren. Wanneer deze arbeiders niet verzekerd zijn voor ziektekosten, kunnen de kosten ook op geen ziektekostenpolis verhaald worden door de werkgever. Een werkgever verzekert zijn medewerkers niet voor zk, maar dat moet een werknemer zelf.



Wanneer je in NL woont en belastingplichtig bent ben je verplicht je te verzekeren voor ziektekosten (er zijn wel wat uitzonderingsgevallen, maar die komen niet vaak voor).
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet jij, als werknemer van de SEH, voor de werkgever (die geen verzekering voor zijn personeel heeft afgesloten) gaan bedenken waar hij dat kan declareren?



Beetje vreemd verhaal...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty elastic schreef op 26 februari 2009 @ 21:47:

maakt het wat uit als ze hun rekening betalen?



trouwens als wij ( nederlanders ) wat in het buitenland krijgeb moeten we vaak ook contant betalen. En dat zijn vaak ook geen kleine bedragen.....



Dat klopt niet. Wanneer je een reisverzekering neemt en daarbij medische kosten meeverzekert, hoef je zelf alleen poliklinische kosten tot maximaal 250 euro zelf te betalen. En soms zelfs dat niet.



Vaak zijn de kosten in het buitenland overigens beduidend lager dan in Nederland. En vaak zijn de onderzoeken in het buitenland uitgebreider dan hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Feared schreef op 26 februari 2009 @ 21:43:

Dag mensen,



Het komt voor dat mensen (voornamelijk uit Polen) niet verzekerd zijn en geen geld hebben als ze bij ons op de seh komen. Maar hun verwondingen zijn wel dusdanig ernstig dat er terplekke iets aan gedaan moet worden. (uitbeenders slachterij) Meestal wordt dan contant afgerekend door de werkgever of collega van deze personen. En dat zijn geen kleine bedragen kan ik je vertellen!!

¤ 500,- is geen uitzondering.



Wij krijgen af en toe de vraag hoe deze werkgever de rekening kan declareren? Kan dat überhaupt wel als werkgever niet verzekerd is? Volgens mij mag je toch niet werken (en zeker niet bij een slachterij) als je niet verzekerd bent?



Hier speelt een aantal zaken door elkaar. Allereerst is er een Arbowet die werknemers beschermt tegen arbeidsomstandigheden die een risico vormen voor veiligheid, gezondheid of welzijn. Wanneer (regelmatig) medewerkers van dezelfde werkgever medische behandeling nodig hebben vanwege een arbeidsongeval dan dient de arbeidsinspectie ingeschakeld te worden.



Daarnaast is de werkgever uiteraard aansprakelijk voor schade die ontstaat bij de uitoefening van het werk voor zover daarbij geen sprake is van opzet door werknemer. Werkgevers kunnen zich verzekeren ten aanzien van bijvoorbeeld wettelijke aansprakelijkheid. Ik waag te betwijfelen of schade die ontstaat als gevolg van gebrekkige arbeidsomstandigheden vergoed zal worden door een verzekeraar. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze werkgevers de schade elders kunnen verhalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 26 februari 2009 @ 21:49:

Waarom moet jij, als werknemer van de SEH, voor de werkgever (die geen verzekering voor zijn personeel heeft afgesloten) gaan bedenken waar hij dat kan declareren?



Beetje vreemd verhaal...



Een wg sluit geen ziektekosten voor een werknemer, dat doet een werknemer zelf.



Trouwens, hier een interessante link, staat alles in beschreven:

http://www.nvz-ziekenhuizen.nl/content. ... ctid=17297
Alle reacties Link kopieren
raar verhaal. Alle Polen die via mijn organisatie aan de slag gaan en zijn (honderden polen per week) die worden eerst allemaal ingeschreven en verzekerd. Ik weet bij god niet waarom jij je hier druk om moet maken?



Niet doen. Gewoon verplegen en klaar.



en wat is SEH? Ik zie je dat woord nu in meerdere topics gebruiken.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
SEH = eerste hulp post van een ziekenhuis
Alle reacties Link kopieren
SEH = spoedeisende hulp
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Spoed Eisende Hulp...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
haha, als je het NU nog niet weet...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Spoedeisende hulp volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ja ze verzekeren zichzelf, maar de organisatie die ze naar Nederland haalt helpt ze vaak met dat traject. Ze betalen het wel zelf.



Ik heb ooit aan de hand gehad dat 2 Polen stierven tijdens een auto ongeluk onder werktijd. Het gebeurde vlakbij mijn huis dus ik werd gebeld vanuit kantoor of ik naar de het uitvaartcentrum wilde gaan. Uiteindelijk de hele mikmak geregeld, familie gebeld, over laten komen met vliegtuig en met taxi's. Die moesten ze identificeren. Heel erg naar allemaal. Uiteindelijk kregen de nabestaanden, die echt heel arm waren, een uitkering van ruim ¤ 40,000 euro. Omdat het een ongeval tijdens werktijd betrof. Gewoon een verzekeringskwestie. Wat waren wij als bedrijf blij dat je je werknemers goed verzekert, ook de Polen.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
nou duidelijk dus
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Hey, wat zou SEH eigenlijk betekenen?

Kon het niet laten, sorry...
Alle reacties Link kopieren
Een zorgverzekering is inderdaad wettelijk verplicht, inderdaad met uitzondering van de zgn. "gemoedsbezwaarden" (zie daarvoor oa wikipedia).

De werkgever betaalt een deel van de premie voor werknemers. Als een werknemer niet verzekerd is weet de werkgever daar dus van, en dan moet-ie niet achteraf schijnheilig doen alsof hij van niks weet en graag nog even ergens wil declareren.
Alle reacties Link kopieren
Dus: Melden, zodat de niet verzekerde boef 130% van de premie over de niet verzekerde periode moet gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 26 februari 2009 @ 21:49:

Waarom moet jij, als werknemer van de SEH, voor de werkgever (die geen verzekering voor zijn personeel heeft afgesloten) gaan bedenken waar hij dat kan declareren?



Beetje vreemd verhaal...je moet eens weten wat voor vragen wij krijgen..........je zou versteld staan
Alle reacties Link kopieren
quote:Anne1973 schreef op 26 februari 2009 @ 22:00:

Dus: Melden, zodat de niet verzekerde boef 130% van de premie over de niet verzekerde periode moet gaan betalen.Melden aan de verzekering van het bedrijf? Dat moet vlgs mij allemaal schriftelijk, kan ik zoiets downloaden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Feared schreef op 26 februari 2009 @ 22:08:

[...]





Melden aan de verzekering van het bedrijf? Dat moet vlgs mij allemaal schriftelijk, kan ik zoiets downloaden?



Nee, een werknemer sluit waar hij wilt een zk verzekering, dat doet een bedrijf niet voor je. Je bent vrij te beslissen waar je je wilt verzekeren, dus de verzekeraar van een bedrijf aanschrijven heeft geen zin. Zou niet weten om welke verzekering van het bedrijf het dan zou gaan.



Ik zou zeggen bij het CVZ, gemeente, min. volksgezondheid oid. Kan ik je geen antwoord op geven, maar kan het zo navragen wanneer je er behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Feared schreef op 26 februari 2009 @ 22:02:

[...]





je moet eens weten wat voor vragen wij krijgen..........je zou versteld staan



dan stuur je ze door naar de financiele administratie van het ZH of je gaat het daar even vragen, daar zitten de mensen die dit weten en daar voor betaald worden.



vind het erg vreemd dat je dit vraagt hier op het forum, als je echt op een SEH werkt en zulke vragen hebt dan vraag je dat toch op je werk?



of ben ik nou gek?

(en nee, daar hoef ik geen eerlijk antwoord op lollige mede-forummers!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven