Geld & Recht alle pijlers

Afsluitkosten hypotheek volledig aftrekbaar?

27-02-2009 15:23 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste financiele mensen,



Zojuist heb ik mijn belastingaangifte 2008 ingevuld. Althans dat heb ik laten doen, door een financiele meneer.



In 2008 zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Wij hadden samen dit koophuis. Samen hebben we besloten dat ik hier bleef wonen. Ik kon de bestaande hypotheek niet meenemen dus ik heb ik een volledige nieuwe hypotheek moeten afsluiten. Uiteraard ook taxatie laten doen, de hele mikmak. Eigenlijk alle zelfde kosten gemaakt als toen ik 3 jaar geleden het huis samen met ex kocht.



Nu ben ik dus net bezig met het invullen van het document, samen met die meneer.



Onder het kopje aftrekbare rente en financieringsafkoop eigen woning heeft hij 3 zaken ingevuld:Rente Hypothecaire lening 1 (tot 31 mei samen met ex) hiervoor heeft hij 50% gerekendRente Hypothecaire lening 2 (vanaf 1 juni t/m 31 dec) hiervoor heeft hij 100% gerekend omdat deze alleen op mijn naam staatIn regel 3 staat: Kosten hypothecaire lening. Hierin zitten alle zaken zoals taxatie, afsluitkosten etc.



Hij heeft me uitgelegd dat hij niet de volle 2400 euro afsluitkosten heeft ingevuld maar 1200 euro. (de helft) Omdat ik in feite niet het huis gekocht heb maar er ben blijven wonen. Hij vond dat wel fair. Hij kon er niets over terugvinden in de 'help' functie van de belastingdienst.



Hij is nu weg en ik zit eens te denken.



Waarom mag ik maar de helft aftrekken? Ik heb zelf voor alles ook echt de volle mik moeten betalen. Volle taxatiekosten, volle notariskosten, etc. etc. Niets minder voor moeten betalen omdat ik hier toevallig al woonde. Ze zien het als een nieuwe hypotheek, ik ben nu alleen eigenaar, dat ligt allemaal uiteraard vast bij notaris. Dit alles tegen de normale tarieven.





Waarom moet ik wel alles zelf 100% betalen en kan ik dat punt niet 100% aftrekken.



De man in kwestie klonk eigenlijk niet zo zeker van zijn zaak. Ik vroeg het hem nog. Hij zei 'ja er staat niets over in de help functie, maar naar eer en geweten zou ik het zo doen'. Ik wilde dat hij had gezegd: ' nee dat kan niet en mag niet, zo moet het volgens de wet'. Met eer en geweten heb ik niets te maken, ik wil de wet hanteren.



Ik wil geenszins de belasting belazeren, maar ik wil gewoon waar ik recht op heb. Durf de belasting niet te bellen, bang dat ze alles noteren en dat ik dan echt gecontroleerd wordt of zo.



Dus ik dacht, ik gooi het eens hier in de groep.



Iemand hier ervaring mee?



Hartelijk dank alvast.



PS: deze man heeft het ingevuld op mijn pc thuis. Hij staat nu 'klaar' om te verzenden en ik heb tegen hem gezegd dat ik 'm later ga verzenden, eerst mijn DigiD regelen. Die heb ik wel, maar ik dacht ik ga eerst nog eens op onderzoek uit.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij maakt hij hier een fout. Bel de belastingtelefoon eens en vraag het hun (of misschien hebben we een expert hier).
Alle reacties Link kopieren
heb net dat andere bedrag ingevuld en het betekent dat ik of 1500 euro terugkrijg of 2000 euro. Ik vind dat nog wel een verschil......
DTEEZ!
Volgens mij maakt het inderdaad niet uit of je er al woont, zoals jij zegt; JIJ hebt een nieuwe hypotheek afgesloten en kunt dan ook alles aftrekken. En niet de helft. Je gaat toch ook niet de helft van medische hulpmiddelen aftrekken omdat je de zelfden vorig jaar ook al had?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon volledige bedrag invullen. De eenmalige kosten zijn in het jaar dat ze je maakt volledig fiscaal aftrekbaar. Alleen financier je het bedrag mee in de hypotheek dan is de rente over dit deel van de hypotheek dus niet langer meer fiscaal aftrekbaar. Dus stel eenmalige kosten zoals afsluit, taxatie, etc is ¤ 3.500,00 dan is dat gewoon fiscaal aftrekbaar.

De rente die je over die ¤ 3.500,00 moet betalen is vanaf het moment dat je hebt overgesloten niet meer fiscaal aftrekbaar.

Hetzelfde geldt voor een eventuele boete.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
rente die ik moet betalen over die kosten??

Oh dat weet ik niet eens.



Ik heb hier gewoon de rekening van de notaris voor me liggen. Het grappige is dat de notaris in de opsomming van bedragen achter sommige bedragen een # heeft vermeld. Onderaan de pagina staat: # mogelijk fiscaal van belang



Daar staat ook niet mogelijk 50% van belang
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Er is een maximum voor afsluitprovisie maar volgens mij is dat zo rond de 2400 maar ik zou gewoon die 2400 aftrekken, wij hebben de hypotheek overgesloten in 2007 en toen ook alle kosten afgetrokken, wat nou fair omdat je daar bent blijven wonen, daar snap ik weinig van.

Heel veel mensen sluiten hun hypotheek over en die trekken ook gewoon het volledig aftrekbare bedrag af.



Lekker doen hoor is toch 1200, kan je lekker van op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Maar als ik die 1200 euro invul, krijg ik toch niet de hele 1200 terug, ik heb het net ingevuld als testje, onderaan de streep bleef er 500 euro meer over. Dus 1200 euro extra invullen is toch niet volledig 1200 euro terugkrijgen?



De belastingdienst is overbezet. Kom er niet tussen.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Heb je het programma openstaan?
Alle reacties Link kopieren
ja, heb dat dus net ingevuld. Heb dus 1200 euro opgeteld bij dat bedrag en zag toen onderaan de streep een teruggave bedrag van 2000 euro. Terwijl ik nu 1500 euro krijg.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Dus je krijgt dan 500,- meer terug?



Kan je ook leuk van op vakantie gaan toch.



Maar het ligt eraan, hoe meer belasting je betaald hoe meer je terug krijgt.



Anyway ik zou het volledige bedrag invullen, hebben wij ook gedaan en het is zeker volledig aftrekbaar.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet je trouwens niet je ziektekosten/studiekosten/reiskosten ed.



En dan kan je gelijk kijken wat je verzamelinkomen is op de laatste pagina en dan kan je je zorgtoeslag wijzigen en krijg je daar ook weer meer van terug.
quote:zusenzo schreef op 27 februari 2009 @ 15:54:

En dan kan je gelijk kijken wat je verzamelinkomen is op de laatste pagina en dan kan je je zorgtoeslag wijzigen en krijg je daar ook weer meer van terug.Of juist niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 27 februari 2009 @ 15:58:

[...]



Of juist niet





Lijkt me sterk want ze is nu alleen en de aftrekposten zijn hoger dus haar verzamelinkomen lager waardoor ze weer meer recht heeft op zorgtoeslag.

Tenminste dat lijkt mij logisch maar misschien ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hemel.



Ik heb het goed gezien. Net iemand gesproken bij de belasting. Zij had er niet zoveel verstand van en gaf haar collega 'de expert'



Hij vond het zo raar dat die man dat heeft gezegd. Ik mocht gewoon 2400 euro aftrekken en niet de helft.



Nou ja.

Ik ga zo toch de financiele man nog bellen om dit door te geven. Heel raar dat ik dit moet opmerken terwijl je gewoon iemand inhuurt!!!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
ho stop



snap er geen reet van??



ziektekosten????



zorgtoeslag??



Moet je dan onder een bepaald inkomen zitten of niet of heeft dat er geen klap mee te maken?
DTEEZ!
quote:zusenzo schreef op 27 februari 2009 @ 16:00:

[...]





Lijkt me sterk want ze is nu alleen en de aftrekposten zijn hoger dus haar verzamelinkomen lager waardoor ze weer meer recht heeft op zorgtoeslag.

Tenminste dat lijkt mij logisch maar misschien ook niet.

Ja je hebt gelijk.

Mijn antwoord was eigenlijk gebaseerd op onze situatie



Djoels; de aangifte is de moeite waard om je eens flink in te verdiepen Kan jij best zelf! Moet je niet iemand voor inhuren joh
Alle reacties Link kopieren
nou ja, nu ga ik het narekenen.



dus alle bedragen met een # erachter op de rekening van de notaris kan ik opschrijven.. en zie dat die man sowieso minder had ingevuld...



Ik mag toch de volgende zaken aftrekken:



- Hypotheek akte 570 euro

- Akte van Royement 85 euro

- Inschrijving Hypotheek akte 70 euro

- INschrijving akte van Royement 5 euro

- inzake kadaster hypotheek 25 euro

- Afsluitprovisie 2400 euro

- btw over de kosten van de hypotheek totaal 680



Als ik alles optel: 3835 euro



Als ik hier de helft van 1200 afhaal wat die man had berekend, kom je op: 2635



In mijn aangifte staat het bedrag van 2497.



Raar verhaal dit!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
wanneer heb je recht op zorgtoeslag als ik vragen mag?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
lees net dat je zorgtoeslag alleen krijgt als je niet meer dan 29000 euro verdient, daar zit ik boven, dus dat geldt niet.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
heb ook gezocht op ziektekostenvergoeding of iets dergelijks, maar ik heb helemaal geen medicijnen of zo. alleen een cremepje tegen vlekkentyfus, maar dat kost geen klap.



Volgens mij heb ik hier allemaal geen recht op en dat hoeft ook allemaal niet hoor.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
He? De man die je had ingehuurd begint over 'fair' ? Belachelijk zeg, goed dat je er zelf nog achteraan gaat. Moet je veel betalen voor die man / seksist ? Zo ja: niet doen, hij heeft zijn werk slecht gedaan dus zou ik hem laten weten ook.
Alle reacties Link kopieren
Je mag de aanvullende ziektekostenverzekering (heet dat zo?) volgens mij wel aftrekken en de huisapotheek voor een bepaald standaard bedrag maar de details weet ik niet uit mn hoofd.



Nou, ik wil geen schade aanrichten dus wens je succes en ik hoop dat er nog wat deskundigen langskomen
Alle kosten die je gemaakt hebt voor de hypotheek zijn aftrekbaar. Volledig, niet voor 50%. Jeemig die man weet echt niet wat ie doet. Zelfs de taxatiekosten dus, die staat niet in je lijstje.



Wel is het zo, dat bij het oversluiten van een hypotheek de rente over deze kosten niet aftrekbaar zijn. Wat hulpeloos ook zegt dus. Hier heb je alleen mee te maken als je deze kosten hebt meegefinancierd. Stel dat het oude hypotheekbedrag 200.000 was. En jouw nieuwe 210.000 door het meefinancieren van deze kosten. Dan is de hypotheekrente over die 10.000 niet aftrekbaar.



En over de zorgtoeslag, hierbij wordt gekeken naar je verzamelinkomen. Dat is je arbeidsinkomen min je aftrek eigen woning. En omdat je over 2008 extra, eenmalige aftrekposten hebt, zou je toch in aanmerking kunnen komen.



Meestal werken administratiekantoren/belastingadviseurs met een eigen pakket voor de aangiftes en daarmee wordt automatisch berekend of je recht hebt op zorgtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
EMAIL

van: Djoels van Slimmeblondjeshoven

aan: Meneer de Financiele man

---------------------------------------------------------------------------------------------



Geachte meneer de Financiele man,



U bent zojuist bij mij geweest voor het invullen van mijn aangifte over 2008.



Ik heb even naar u proberen te bellen maar u bent telefonisch niet bereikbaar, vandaar even mijn mail.





Nadat u bent weggaan heb ik zitten nadenken over uw punt mbt het aftrekken van de afsluitprovisie.



U gaf aan dat u deze maar voor 50% heeft afgetrokken 1200 euro ipv 2400 euro omdat ik hier in feite ben blijven wonen.



Ik bleef met een gek gevoel zitten toen u even weg was en ik alles aan het doornemen was. Immers ik heb wel vorig jaar alles opnieuw af moeten sluiten en ik heb overal gewoon de volle mep voor betaald.



Mijn kosten waren dezelfde als toen ik dit huis kocht een paar jaar geleden.





Ik heb zojuist de belastingdienst gebeld en het daar eerlijk voorgelegd. Ik werd doorverbonden naar een ‘expert’ en deze gaf aan dat ik gewoon het volle bedrag kan aftrekken.



Dus ik wil dat gewoon wel aftrekken.





Nu heb ik nog even in het bestand gekeken waaronder u het had ingevuld.



Daar stond een bedrag van 2497 euro.





Als ik alle bedragen (voorzien van een #) op de factuur van de notaris optel kom ik op het volgende:



Totaal: 3835 euro





Als ik hier de helft van de afsluitkosten afhaal, zoals u aangaf dat u dat heeft gedaan kom ik op een bedrag van 2635 euro.





In mijn aangifte op de computer staat het bedrag van 2497 euro.





Nu is dat bedrag even niet voor mij te plaatsen.





Ik ga er vanuit dat ik gewoon alle kosten zoals hierboven opgesomd, kan aftrekken.



Graag zou ik dat nog even van u vernemen dan ga ik het zelf aanpassen.





De man van de belasting gaf aan dat ik echt geenszins reden heb om me zorgen te maken, omdat ik volledig in mijn recht sta.



Ik wil ook helemaal niet de belasting oplichten, maar ik wil wel aftrekken waar ik recht op heb. In dit geval dus op het aftrekken van 100% van de afsluitkosten. Ik ben blij dat ik er een telefoontje naar de belastingdienst aan gewaagd heb.



U gaf al aan dat u dit punt ook niet zeker wist en er niets over kon terugvinden in de Help functie, daarom laat ik het u nog even weten, mocht het in de toekomst nog eens aan de orde zijn dan weet u dit.





Alvast een heel fijn weekend gewenst en nogmaals bedankt voor uw komst.





Met vriendelijke groet,



Djoels van Slimmeblondjeshoven
DTEEZ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven