Geld & Recht alle pijlers

Tips om geld te besparen?

31-07-2018 20:16 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Graag zouden mijn vriend en ik wat meer geld willen besparen. Wij hebben allebei een fulltime baan en redelijk normaal inkomen, maar echt veel sparen lukt ons niet echt..

Zijn ook gewend luxe te leven en dit moet anders, anders gaan we het niet redden in de toekomst.

Wat zijn jullie bijvoorbeeld per week aan boodschappen kwijt? En hebben jullie goede tips om wat meer over te houden aan het einde van de maand ? :)

Allebei eind 20, geen kinderen.

Dank alvast 🌸🌼
Doe eens een lijstje.
Jullie zouden met 70/80 euro per week (exclusief eventuele benzine, uit eten en kleding) prima boodschappen kunnen doen voor 2.

En sparen: pay yourself first.
Dus bij binnenkomst salarissen direct als vaste last een bedrag naar de spaarrekening. En daar niet aan komen. Met de rest moet je het dan doen tot de volgende salarisronde.
Alle reacties Link kopieren
Niet uit eten maar zelf koken
Brood smeren ipv lunch kopen
Lidl ipv albert.nl
Nutteloze abonnementen stoppen
Alle loterijen opzeggen
Alle reacties Link kopieren
Weekbudget aanhouden voor boodschappen en daar niet overheen gaan.
...
Mensen die zuinig aan gaan doen gaan altijd het eerst bezuinigen op boodschappen. Daar is alleen winst te halen als je echt heel veel te veel uitgeeft. Grotere besparing zijn meestal te halen uit het opzeggen van abonnementen en het niet met kopen van dingen. Zoals kleding, nieuwe apparatuur die niet strikt noodzakelijk is etc. Vakantie en uitgaan valt ook veel op te besparen.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Tjsa, het is maar hoe je wil leven.

Makkelijkste is om te beginnen eens naar vaste lasten te kijken. Schrijf eens op wat je aan ieder van die dingen betaalt en kijk of het minder kan (ofwel goedkoper, of opzeggen):

Abonnementen:
- Internet/tv/telefoon
- Kranten/tijdschriften
- Sportschool
- Apps op smartphone/netflix etc.
- Verzekeringen

Woonlasten:
- GWL
- Goedkopere woning
- Oversluiten hypotheek
- Check of bij hypotheek je al in aanmerking komt voor korting door woningwaarde

Voor de rest: budgetteren.

Zet iedere maand potjes opzij voor:

Plezier:
- Kleding
- Uitgaan
- Restaurant
- Verzorging / kapper
- Losse kopjes koffie e.d.
- Vakantie
- Verjaardagen

Grote boodschappen (maandelijks doen):
- WC-papier
- Schoonmaakmiddelen
- Wasmiddel
- Verzorging
etc.

Overige boodschappen (wekelijks doen):
- Eten.
- Andere aankopen.

Overige potjes:
- Onderhoud woning
- Auto (heb je die nodig?)


Voor ieder van die dingen moet je bekijken wat je er nu aan uitgeeft en bedenken wat je er aan uit wil geven. Wat overblijft gaat naar je spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Verdiep je eens in het minimalisme en dan niet de Nederlandse sites die zeggen dat een capsule garderobe moet kopen maar eerder info o.a. via youtube/google van:
- The minimalists (o.a. docu netflix)
- Joshua Becker

Info over Frugal levenstijl van o.a.: Free to frugal.

Het gaat vooral om ontspullen, schulden vrij leven (sparen), minder kopen maar ook op de eerste plaats zetten van belangrijke waarden waaraan je het consumentisme ondergeschikt maakt. Je bent kortom meer dan iemand die winkelt en uit eten gaat.

- Voor meer over de mentale achtergrond van deze levensstijl is Break the twitch een goede bron.

Mocht je geïnteresseerd zijn in moestuinieren dan is One Yard Revolution (OYR) ook erg leuk.

Het gaat niet alleen om lijstjes maar vooral om een mentale verandering en weten waarom je iets doet, vaststellen van gezamenlijke (financiële) doelen.

https://www.youtube.com/watch?v=DfLGeyP8UeU&t=341s
viva-amber wijzigde dit bericht op 31-07-2018 20:36
13.03% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kook aan de hand van de aanbiedingen. Vaak zijn dat grote verpakkingen maar kook dan meteen voor 2 dagen (ook lekker makkelijk!). Kijk kritisch naar je sport(school)abonnement. Hoe vaak ga je werkelijk? In grotere steden kun je vaak gratis proeflessen aanvragen. Of doe via groupon zo'n 6 of 8 lessen pakket met voordeel.
Ga gezellig samen picknicken met hapjes en wijntje van thuis ipv uit lunchen.
Heb je een dubbele electrameter? Doe de was in het weekend en zet de vaatwasser aan als je naar bed gaat (na 23u goedkoop stroom). Ik heb het ooit eens uitgerekend en door zelf zo met electra om te gaan scheelt het me 100-120 euro per jaar.
Begin eerst es met inzicht te krijgen in inkomsten en uitgaven.

Hou 3 maand lang alles bij wat er binnenkomt.
En noteer werkelijk élke cent van wat er buitengaat.

Duiken er vanzelf wel "verdoken kosten" op.
Dingen die gewoon véél te véél geld kosten voor wat ze zijn.
(1 keer per week of per maand iets halen 's middags oké. Elke dag dan gooi je het geld gewoon weg.
Elke keer snoep of dergelijke onderweg als je tankt is ook nergens voor nodig.
Etcetera.)

Kies ook een ritme dat je de rest van je leven kan volhouden.
Je kan eindeloos schrappen, maar nooit meer iets lekker, altijd moeten bezuinigen, altijd moeten krabben, altijd tweedehands kleding, ... werkt gewoon niet.


En zie net zoals de huishuur, de auto-verzekering, je ziekte-verzekering, ... sparen als een vaste last.
En zet daar dus een automatische opdracht voor de dag nadat je loon is gestort.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 31-07-2018 20:39
12.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens geprobeerd te besparen op boodschappen. Ging ik naar de Aldi op mijn fietsje. Voelde me net een pakezel. Aan het eind van de maand had ik wel iets bespaard, maar niet significant. Bij de Appie kun je ook op bonusaanbiedingen letten, of als je rond etenstijd boodschappen doet zie je vaak groente en vlees met een 35% kortingssticker erop.

Op boodschappen bezuinigen vind ik dus rommelen in de marge.

Ik zit zelf ook in de spaarmodus. Ik koop sinds enkele maanden bijna geen kleding meer. Ik heb deze zomer 2 t-shirtjes gekocht en een BH. Verder niets. Normaal gesproken gaf ik 300 a 400 euro per maand uit aan kleding. Staat nu op mijn spaarrekening.

Verder... je hebt geen wifi nodig als je een unlimited abonnement van Tele2 neemt. Kost je maar 25 euro in de maand. Op 4G kun je prima internetten.
Alle reacties Link kopieren
Grootverpakkingen werden net genoemd, maar die zijn geniepig:

Heel vaak is de besparing tussen de normale en de "voordeel"-verpakking helemaal niet aanwezig of minimaal. Je denkt dat het, bijv. per kilo, voordeliger is omdat er voordeel op staat en je gewend bent dat groter goedkoper is. In de praktijk wordt hier op ingespeeld omdat mensen dit niet uitrekenen.

En ook al is een grote verpakking per kilo misschien net iets goedkoper dan een kleinere verpakking: hoe groter de verpakking, hoe sneller iets op gaat. Als je niet gaat afmeten gebruik je uit een grotere verpakking meer dan uit een kleinere en ben je zo uiteindelijk net zo snel door je grote als je kleine verpakking heen. Gevolg: heb je toch meer uitgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt zelf al dat je luxe leeft, dus op die luxe is te besparen. Zet dus voor jezelf op een rijtje waar die luxe allemaal in zit en wat je als alternatief kunt doen. Kun je er helemaal zonder of is er eventueel een goedkoper alternatief.

Als je graag leest kun je ipv boeken kopen lid worden van de bibliotheek.
Ben je lid van de sportschool? Zo ja, ga je regelmatig of nooit?
Lees je tijdschriften? Die kun je ook lezen in de bibliotheek.
Ben je lid van een loterij? En heb je meerdere loten? 1 lot kan ook, of helemaal opzeggen.

Boodschappen doen met een lijstje, kijk goed wat je nodig bent en kijk naar de aanbiedingen. Kijk ook naar wat je eet, hoe meer je zelf doet hoe goedkoper het meestal is. Houdbare dingen koop ik bijna alleen maar in de aanbieding of huismerk. Probeer van producten ook eens het huismerk ipv A merk.
Alle reacties Link kopieren
Nu zijn we idd ongeveer 70/80 euro per week kwijt aan boodschappen.

Abonnement op sportschool is al opgezegd. Ga nu met de fiets naar mn werk, klein uurtje fietsen. Goed voor beweging en scheelt weer tanken. :)

Abonnement op Bloomon en de Linda is ook al opgezegd. Scheelt ook wel een hoop.. :)
Alle reacties Link kopieren
Ben ook inderdaad lid van de bieb, heerlijk om te kunnen lezen. dat wil ik niet opzeggen.
Denk dat we eigenlijk al best goed bezig zijn 😁😁😁
Alle reacties Link kopieren
Nog 1, ik gebruik altijd los wasmiddel (dus niet van die pods) en ik doseer minder als op de verpakking staat. Ongeveer de helft. Mijn was wordt ook schoon en ik doe 2 keer zo lang met een pak, die ik ook nog in de aanbieding heb gekocht.
Zorg dat je hebt gegeten voordat je boodschappen gaat doen. Probeer zo min mogelijk eten weg te gooien. Koop dingen tweedehands waarvan jij het niet noodzakelijk vindt dat het nieuw is.

Wat al gezegd is: houd je uitgaven een tijdje bij en wat is er nu precies zo luxe aan jullie levensstijl?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt het beste om bij te houden wat ik uitgeef en dan te kijken wat ik niet nodig had of heb.
Maak een excel sheet met verschillende categorieen en vul die braaf in elke dag of week. Geeft een hoop inzicht.
Vooral in ergens iets eten onderweg gaat veel geld zitten. Zeker als je veel onderweg bent :p
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
netflix kan je delen met anderen. scheelt weer in de kosten
stoppen met alcohol/sigaretten
geen eten bestellen/uit eten
door de weeks geen frisdrank of minder
Kijk ook kritisch naar:

Telefoonabonnementen
Goede doelen
Kansspelen
Extra televisiepakketten
Onzinnige/dubbele verzekeringen
Kijk op zondag de folders van winkels in je buurt. Plan daarop je weekmenu en je boodschappen. Pin per week een vast bedrag voor je boodschappen en betaal contant. Los geld in een potje en op is op.
Pinnen jullie veel/alles? Kijk dan eens terug waar je de afgelopen 2 maanden allemaal geld aan uit gaf.
Boodschappenbudget klinkt ok, geen Bloomon en Linda meer ook.
Neem je lunch mee of koop je dat op je werk? Hoe vaak kook je niet en ga je dus wat halen/laten bezorgen/uit eten? Wat doe je in je vrije tijd? Hoeveel geef je uit aan kleding en uiterlijke verzorging?
Alle reacties Link kopieren
Mwrosa schreef:
31-07-2018 20:39
Nu zijn we idd ongeveer 70/80 euro per week kwijt aan boodschappen.

Abonnement op sportschool is al opgezegd. Ga nu met de fiets naar mn werk, klein uurtje fietsen. Goed voor beweging en scheelt weer tanken. :)

Abonnement op Bloomon en de Linda is ook al opgezegd. Scheelt ook wel een hoop.. :)
Vind dat je goed op weg bent in ieder geval.

Voor de boodschappen zou ik vooral eens alle bonnetjes bewaren (ook schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging meenemen). Dan krijg je echt een goed inzicht in je huidige gewoonten en het laaghangend fruit.
viva-amber schreef:
31-07-2018 20:31
Verdiep je eens in het minimalisme en dan niet de Nederlandse sites die zeggen dat een capsule garderobe moet kopen maar eerder info o.a. via youtube/google van:
- The minimalists (o.a. docu netflix)
- Joshua Becker

Info over Frugal levenstijl van o.a.: Free to frugal.

Het gaat vooral om ontspullen, schulden vrij leven (sparen), minder kopen maar ook op de eerste plaats zetten van belangrijke waarden waaraan je het consumentisme ondergeschikt maakt. Je bent kortom meer dan iemand die winkelt en uit eten gaat.

- Voor meer over de mentale achtergrond van deze levensstijl is Break the twitch een goede bron.

Mocht je geïnteresseerd zijn in moestuinieren dan is One Yard Revolution (OYR) ook erg leuk.

Het gaat niet alleen om lijstjes maar vooral om een mentale verandering en weten waarom je iets doet, vaststellen van gezamenlijke (financiële) doelen.

https://www.youtube.com/watch?v=DfLGeyP8UeU&t=341s

Bedankt voor de links, ik zit er ook over te denken om te minderen met bezittingen en kopen, kopen, kopen.
Aparte rekening voor boodschappen en verzorging openen
Veel gebruik maken van de vriezer, vaak aanbiedingen met brood etc kun je zo in vriezen
Eens kijken naar wat je weg kunt doen en op MP/Ebay of luxe sites zetten als het designer spul is
Tweedehands zaken kopen of Coolblue 2ekans

Met dit weer lekker gaan picknicken met een paar flessen drank en hapjes, veel goedkoper dan een terras en leuker
Voor 2 volwassen zijn we 50 euro per week kwijt aan boodschappen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven