Geld & Recht alle pijlers

Voogdij regelen kind

04-08-2018 09:48 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! :-)

Mijn man en ik verwachten in december ons eerste kindje. We willen graag de voogdij regelen voor het geval wij beiden komen te overlijden voordat ons kind 18 jaar is.

Wat we eigenlijk willen is dat deze "voogd" het op zich neemt om dan te bekijken hoe alles het beste voor ons kind geregeld kan worden en waar ons kind het beste kan wonen. In onze ogen hoeft dat niet per se bij de voogd zelf te zijn maar hangt dat echt af van de situatie dan. Bijv. Met een tiener is zelf goed te bespreken wat hij/zij zou willen. De voogd zou dan de mogelijkheden moeten onderzoeken en het zo goed mogelijk regelen. Bij een 2jarige is dat natuurlijk een ander verhaal en zal de voogd een goede beslissing over het kind moeten nemen.

*Klopt het dat een voogd niet per se zelf de zorg voor de kinderen hoeft over te nemen/kind in huis hoeft te nemen?

* Stel dat er wordt besloten dat het kind niet bij voogd verder gaat opgroeien maar bij bijv. Een ander familielid. Kan dan in overleg de voogdij worden overgedragen of moet de voogd dan toestemming blijven geven voor allerlei zaken tot het kind 18 is.

* gezien de familiebanden zouden we zowel mijn als mijn partners broer willen vragen een dergelijke rol op zich te nemen. Ik las dat je 2 mensen als voogd kunt benoemen. Ik zie hier ook wel nadelen van. Wat bijv als ze er niet uit komen met elkaar. Anderzijds vinden we het belangrijk dat zij beiden betrokken zouden blijven ivm aanhouden familiebanden. Ik hoorde laatst ook iets over voogd en toeziend voogd??
Hoe kijken jullie daar tegen aan? Tips? Overwegingen?

Dan het volgende. We zijn getrouwd. Voordat we trouwden hadden we een samenlevingscontract met testament.
Het testament is nooit meer aangepast geweest. Voogdij kun je vastleggen in het gezagsregister of in je testament las ik.
*zijn er verschillen? Maakt het dus uit via welke route je het regelt?

Dankjulliewel!
Yellow.
Stel je licht hierover eens op bij een notaris. :lightbulb:

Kost minder dan je denkt en dan is je info goed recent.

Bij ons is mijn vader voogd en mijn zwager toeziend voogd. Destijds hield dat in dat mijn zwager vooral zou toezien op de financiële keuzes die mijn vader zou maken. Als wij overlijden laten wij onze kinderen ieder behoorlijk wat na. Door mijn mans broer als toeziend voogd te nemen is er betere controle op het uitgeven van het geld dan als mijn vader en moeder samen voogd zouden zijn geweest.

Wij hebben het wel met mijn vader overlegd maar niet met zwager. Je mag zoiets (voogd bij testament) na overlijden namelijk altijd nog weigeren.
Je kunt makkelijk online en gratis vastleggen wie de keuzes moet maken na jullie overlijden. Wij hebben gekozen voor enkel mijn broer omdat ik die daar meest geschikt voor acht.

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... lier).aspx
Alle reacties Link kopieren
Voogdij na overlijden hoef je niet meer te regelen via de notaris. Dat kan tegenwoordig via het gezagsregister. Als er al een testament is dat verder niet aangepast hoeft te worden is dat een veel logischer route dan de dure route via een notaris.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het voor beide kinderen geregeld via het gezagsregister. Het klopt inderdaad dat degene die je aanstelt niet voor de kinderen hoeft te zorgen, maar bepaalt waar de kinderen naartoe gaan. (Al dan niet bij zichzelf).

Voordeel aan het gezagsregister is dat het gratis is. Je krijgt ook een bevestiging van de rechtbank (de rechtspraak) per post en per e-mail. Je logt beide in via Digi D om het in orde te maken.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel! Moeten de voogd / voogden zelf nog iers bevestigen of is het gewoon zo dat ze evt nog kunnen weigeren als het van toepassing wordt?
Je kan dit kostenloos regelen via rechtspraak.nl je kan hier een eerste en tweede optie aamgeveln echter kun Je hier geen specifieke wensen aangeven.

Wanneer je specifieke wensen hebt of bijvoorbeeld iemand anders verantwoordelijk wil maken voor de financiën (Wat wel aan te raden is), moet je dit via de notaris in een restament laten vastleggen.

Via beide wegen kan de voogd dit weigeren wanneer het zover is.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
04-08-2018 14:13
Je kan dit kostenloos regelen via rechtspraak.nl je kan hier een eerste en tweede optie aamgeveln echter kun Je hier geen specifieke wensen aangeven.

Wanneer je specifieke wensen hebt of bijvoorbeeld iemand anders verantwoordelijk wil maken voor de financiën (Wat wel aan te raden is), moet je dit via de notaris in een restament laten vastleggen.

Via beide wegen kan de voogd dit weigeren wanneer het zover is.
Dit dus; bij de rechtbank kun je alleen een naam opgeven en verder niks en TO geeft nou net aan inhoudelijke wensen te hebben ten aanzien van de invulling van de voogdij en dan kun je het toch echt beter vastleggen in een testament.

Afhankelijk van hoe het testament destijds is opgesteld kan er nu een aanvulling op plaatsvinden; dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Tja en wat is geld als het om de toekomst van je kinderen gaat?
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
04-08-2018 14:13
Je kan dit kostenloos regelen via rechtspraak.nl je kan hier een eerste en tweede optie aamgeveln echter kun Je hier geen specifieke wensen aangeven.

Wanneer je specifieke wensen hebt of bijvoorbeeld iemand anders verantwoordelijk wil maken voor de financiën (Wat wel aan te raden is), moet je dit via de notaris in een restament laten vastleggen.

Via beide wegen kan de voogd dit weigeren wanneer het zover is.
Wat maakt het aan te raden om iemand anders verantwoordelijk te maken voor de financiëen?
Persoonlijk denk ik dat onze broers dat heel goed en zorgvuldig kunnen en in het belang van ons kind zullen denken bij de uitgaven (en niet in bijv eigen belang). Zijn er andere overwegingen om toch iemand anders verantwoordelijk te maken voor de financiëen?
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
04-08-2018 15:32
Dit dus; bij de rechtbank kun je alleen een naam opgeven en verder niks en TO geeft nou net aan inhoudelijke wensen te hebben ten aanzien van de invulling van de voogdij en dan kun je het toch echt beter vastleggen in een testament.

Afhankelijk van hoe het testament destijds is opgesteld kan er nu een aanvulling op plaatsvinden; dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Ja vooral wensen dat de voogden afhankelijk van de situatie bekijken wat het beste past voor ons kind en dat er omgang blijft met beide families, als kind bijv bij familie van een van ons gaat wonen etc.
Kun je dit zo specifiek in een testament op laten nemen?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
04-08-2018 15:50
Tja en wat is geld als het om de toekomst van je kinderen gaat?
Geld vormt het probleem niet als er idd een voordeel blijkt om het via de notaris te regelen. Maar op internet las ik vooral de 2 opties en niet de echte verschillen...
Yellow002 schreef:
04-08-2018 17:00
Wat maakt het aan te raden om iemand anders verantwoordelijk te maken voor de financiëen?
Persoonlijk denk ik dat onze broers dat heel goed en zorgvuldig kunnen en in het belang van ons kind zullen denken bij de uitgaven (en niet in bijv eigen belang). Zijn er andere overwegingen om toch iemand anders verantwoordelijk te maken voor de financiëen?

Maar die broers hebben ook partners misschien en daar gaat het nog wel eens fout. Ook al hebben die partners geen bevoegdheid, zus kunnen wel invloed uitoefenen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
04-08-2018 18:51
Maar die broers hebben ook partners misschien en daar gaat het nog wel eens fout. Ook al hebben die partners geen bevoegdheid, zus kunnen wel invloed uitoefenen.
Dat kan idd. Maar zou je dan de voogdij in ons geval bij broers beleggen en financieel toezicht oid bij iemand anders? Of voogdij bij de een een financieel toezicht bij de ander?
yellow002 wijzigde dit bericht op 04-08-2018 20:51
0.48% gewijzigd
Wij hebben voogdij bij mijn familie, financieel-toezicht bij mans familie. Die gaan echt niet samen de boel verdonkeremanen.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
04-08-2018 17:03
Ja vooral wensen dat de voogden afhankelijk van de situatie bekijken wat het beste past voor ons kind en dat er omgang blijft met beide families, als kind bijv bij familie van een van ons gaat wonen etc.
Kun je dit zo specifiek in een testament op laten nemen?
Ja, dit kun je juist wel specifiek zo in een testament laten opnemen en niet in een bij de rechtbank vastgelegde benoeming.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Yellow002 schreef:
04-08-2018 17:00
Wat maakt het aan te raden om iemand anders verantwoordelijk te maken voor de financiëen?
Persoonlijk denk ik dat onze broers dat heel goed en zorgvuldig kunnen en in het belang van ons kind zullen denken bij de uitgaven (en niet in bijv eigen belang). Zijn er andere overwegingen om toch iemand anders verantwoordelijk te maken voor de financiëen?
Omdat je nooit in de toekomst kan kijken. Je broer kan nu een stabiele keuze zijn maar eventueel het geld gebruiken om leuke dure vakanties met jullie kind van te betalen. Of trouwen met een vrouw die nogal op het geld uit is of andere dingen belangrijk vinden als wat jij belangrijk zou vinden of.....er zijn een hoop redenen te bedenken om een ander aan te wijzen die nog even een extra check kan doen of het geld echt aan kind besteed wordt ipv aan eigen zaken.

Deze tip kregen wij overigens van de notaris die het geregeld mis heeft zien gaan.

Als je al een restament hebt is het gewoon een extra aan vulling en kost het niet zo veel.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor al jullie reacties! Hier kunnen we verder mee :-) ik denk dat we toch ons testament erop aan laten passen. Mede omdat we waarschijnlijk ook e.e.a. qua erfenis anders willen vast leggen dan standaard om te voorkomen dat ons kind erbij inschiet als 1 van ons 2 overlijdt en de ander hertrouwd bijv.

Jullie tips neem ik mee! :-)
Alle reacties Link kopieren
Regel ook de financiële bewijsvoering, maar ook wanneer het kind de erfenis in ontvangst mag nemen, bijvoorbeeld 18 of 27 jaar. Neem dan ook de koude-kantclausule op, waarmee een erfenis buiten de gemeenschap van goederen blijft bij eventuele toekomstige partners van je kinderen of de weduwe/weduwnaar. Het is een moment om alles meteen goed te regelen, voor jullie zelf, je kind en eventuele toekomstige kinderen.

Vergeet niet de persoon in kwestie (en partner) ook te vragen.
Alle reacties Link kopieren
werkendemoeder schreef:
12-08-2018 21:31
Regel ook de financiële bewijsvoering, maar ook wanneer het kind de erfenis in ontvangst mag nemen, bijvoorbeeld 18 of 27 jaar. Neem dan ook de koude-kantclausule op, waarmee een erfenis buiten de gemeenschap van goederen blijft bij eventuele toekomstige partners van je kinderen of de weduwe/weduwnaar. Het is een moment om alles meteen goed te regelen, voor jullie zelf, je kind en eventuele toekomstige kinderen.
Dank voor je tips! De meeste dingen hiervan had ik in mn hoofd idd, behalve de financiële bewijsvoering. Wat bedoel je daarmee?
Vergeet niet de persoon in kwestie (en partner) ook te vragen.
Nee uiteraard niet! Zou wat zijn ...
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel bewindvoering. Wie regelt de financiën voor de kinderen en legt daarover verantwoording af bij de rechter. Dat kan iemand anders zijn dan de voogd of de persoon bij wie de kinderen gaan wonen. Mag de verzorger bijvoorbeeld een auto kopen van jullie nalatenschap, als daardoor jullie kind (1of mogelijk meer) vervoerd kan worden? Dat soort vragen kun je allemaal regelen, bijvoorbeerld bij de notaris. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven