Geld & Recht alle pijlers

kwijtschelding gemeentelijke belasingen?

01-03-2009 15:02 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, is er iemand die weet waar je aan moet voldoen om kwijtschelding te krijgen voor de gemeentelijke belastingen? Waar ligt de norm (inkomen) enz enz....



alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Even Google erop naslaan. Het verschilt per gemeente. Norm van inkomen zal wel bijstandsniveau zijn? Maar goed, die info kun je denk ik wel op de site van je gemeente nazoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net ook even zitten kijken en je moet dan even op de website kijken, als het goed is staat die op de brief die je hebt gehad met hoeveel je moet betalen. Wij mochten maar 1200 nog wat verdienen per maand en samen gaan we daar wel overheen. Dus helaas.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je gemeente geen website?



Er zijn inkomenseisen, maar ook bijvoorbeeld de eis dat je niet teveel geld aan schulden afbetaalt. Met als redenering dat als je schulden af kunt betalen, dat je dan ook de belasting kunt voldoen. Ik weet niet of de eisen per gemeente verschillen, dus het heeft weinig zin die van de mijne op te noemen.
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Bij je gemeente kunnen ze je daar prima mee helpen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de norm 1400 per maand, maar als je daar overheen gaat kan je ook in aanmerking komen voor gedeeltelijk kwijtschelding. Wij krijgen bijvoorbeeld voor iets van 60 % kwijtschelding. Toch mooi meegenomen!
Alle reacties Link kopieren
quote:extrahalo schreef op 01 maart 2009 @ 15:12:

ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan, maar het is een flinke papierwinkel die je in moet leveren, tot kopieen van je bank en spaarrekeningen aan toe.Is ook zo, je moet werkelijk van alles een uitdraai hebben, maar als je daar zo'n 300 euro mee kan winnen... (500 inclusief de waterschapsaanslagen)... lijkt me het die papieren rompslomp wel waard.
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Het gaat inderdaad om je inkomsten maar volgens mij is het ook belangrijk wat je 'bezit' (huis, auto, etc). Maar je kan die papieren toch invullen en dan merk je vanzelf of je er voor in aanmerking komt?
Alle reacties Link kopieren
Hallo, bedankt voor jullie reacties



Ik had al even gekeken op de site van m'n gemeente maar daar staat dat ik kan bellen voor meer informatie.



Het is inderdaad waar dat ik het gewoon kan proberen ja maar ik had al eens gehoord dat het nogal veel papieren zijn dus daarom probeerde ik het hier....om te kijken of het het werk waard is.



Ik heb een spaarrekening met 500 euro...... ik zou het dus kunnen betalen....maar zou zo zonde zijn voor dat geld....is juist zo'n mooie buffer voor onvoorziene uitgaven.....



nou, ik kijk wel....in ieder geval bedankt voor jullie genomen moeite om te antwoorden!!
Alle reacties Link kopieren
Je spaarrekening moet je ook opgeven. En ik denk dat de gemeente dan zegt dat je die eerst maar eens moet aanspreken.

Wij hebben een aantal jaar geleden ook vrijstelling aangevraagd. Echtgenoot was nog niet zo lang begonnen met eigen bedrijf en we zaten onder bijstandsniveau. Maar we hadden ook een persoonlijke lening. En we kregen de vrijstelling idd niet, want die lening betaalden we netjes af en dus concludeerde de gemeente dat de gemeentelijke belastingen ook wel opgehoest konden worden.
Alle reacties Link kopieren
*
Ik weet niet of je in de bijstand/uitkering hebt maar dan kom je er eigenlijk altijd voor in aanmerking.



En spaargeld......je mag ruim 5000 euro spaargeld hebben als uitkeringsgerechtigde.



Zou het toch maar proberen als ik jou was. Is nu een heel gedoe met allemaal kopieen van werkelijk alles maar als het goed is krijg je volgend jaar een formulier en daar moet je dan een handtekening oinder zetten en klaar..........



En al ben je er nu een paar uur mee bezig.........Als het je 500 euro scheelt lijkt me dat een leuk uurloon.........
Alle reacties Link kopieren
"Ik vind het zonde van mijn spaargeld"; tja ik denk dat iedereen het zonde vindt van zijn / haar spaargeld!
Vertel: naar welke gemeente moet ik verhuizen om geen heffingen met mijn spaargeld te voldoen?



Hier was de rekensom:

Betalen als:

1. Je maandinkomen ca. 900 + 1/12 aanslag is (je kunt er nl voor sparen)

of

2. Je het aanslagbedrag op je spaarrekening hebt staan.



(dit was situatie studentenhuis, dus misschien wijkt het bedrag bij 1 af als je ook nog waterschap en waterleidingbedrijf te verduren krijgt)
quote:moedertje2007 schreef op 01 maart 2009 @ 21:03:



Ik heb een spaarrekening met 500 euro...... ik zou het dus kunnen betalen....maar zou zo zonde zijn voor dat geld....is juist zo'n mooie buffer voor onvoorziene uitgaven.....





Doe es even normaal joh!

Dit vind ik echt een hele nare mentaliteit. Weet je wat het is, de meeste (beetje verstandige) mensen zetten geld opzij voor die aanslag die eens per jaar komt. Had jij ook kunnen doen.

Mijn god.

Nou ja, ik hoop dat je die kwijtschelding niet krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Moedertje, ik denk dat ik jouw opmerking wel snap, over jammer van dat spaargeld, maar inderdaad ben ik ook van mening dat die echt niet kán. Dus omdat ik misschien een hoger inkomen heb dan jij en misschien nog weer een paar honderd euro meer heb op mijn spaarrekening, maakt het voor mij in vergelijking met jou dus mooi even niet uit dat ik óók die belastingen moet betalen?



Nou, ik kan ook hele leuke dingen doen met die ¤ 500,- !! (En ja, die dóe ik ook )



Verder vond ik deze website. Misschien wel een handige.
Ik heb, toen ik naar school ging en dus weinig geld had ook kwijtschelding gekregen. Je moet je spaartegoed inderdaad opgeven. Maar je mag wel wat spaargeld hebben. Het is niet zo dat de gemeente zegt 'Je hebt 500 euro, dus daar kun jij die belastingen van betalen. Je mag spaargeld hebben, tot op zekere hoogte natuurlijk. En ik had ook altijd wel zo'n bedag, of meer en kreeg toch kwijtschelding.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen of je die kwijtschelding krijgt,en wat betreft al die papieren die je moet overhandigen enzo,tja het scheelt je een hoop geld dus dan maar wat papierwerk



En wat betreft zonde van je spaargeld...erm.... ik vind het ook zonde van mijn(ons geld)maar ja, hier geen kwijtschelding heur!
quote:benmamma schreef op 02 maart 2009 @ 09:21:

Ik weet niet of je in de bijstand/uitkering hebt maar dan kom je er eigenlijk altijd voor in aanmerking.



En spaargeld......je mag ruim 5000 euro spaargeld hebben als uitkeringsgerechtigde.

Zou het toch maar proberen als ik jou was. Is nu een heel gedoe met allemaal kopieen van werkelijk alles maar als het goed is krijg je volgend jaar een formulier en daar moet je dan een handtekening oinder zetten en klaar..........



En al ben je er nu een paar uur mee bezig.........Als het je 500 euro scheelt lijkt me dat een leuk uurloon.........
quote:bettyboob schreef op 02 maart 2009 @ 22:31:

Gewoon proberen of je die kwijtschelding krijgt,en wat betreft al die papieren die je moet overhandigen enzo,tja het scheelt je een hoop geld dus dan maar wat papierwerk



En wat betreft zonde van je spaargeld...erm.... ik vind het ook zonde van mijn(ons geld)maar ja, hier geen kwijtschelding heur!Ja, maar jij verdient dan waarschijnlijk meer dan TO, dus dat kun je niet vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft de belastingen toch niet in 1 keer te betalen. Kan je ook verdelen over 11 maaden.....
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij als je 500 euro spaargeld hebt, je die belastingen dus kunt betalen. Wij sparen er ook voor, wie niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:shining schreef op 02 maart 2009 @ 22:32:

[...]





Ja, maar jij verdient dan waarschijnlijk meer dan TO, dus dat kun je niet vergelijken.Daar gaat het mij ook niet om,het gaat mij om het feit dat het zonde van haar geld is..en dat schoot mij even verkeerd snap je? want uiteindelijk vinden we het allemaal zonde geld.......



Wij kunnen het "makkelijk" missen,maar de manier to het schreef viel even verkeerd, vandaar deze reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven