Geld & Recht alle pijlers

Geen salaris ontvangen, geen geld voor juridische bijstand

09-08-2018 08:47 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus is nogal een job hopper, t is een lieverd maar hierin heeft ze niet altijd de juiste keuzes gemaakt.
Haar laatste overstap was echter begrijpelijk en ze had het echt naar haar zin.
Het eerste salaris heeft ze netjes ontvangen, maar sindsdien geen euro meer. Ze heeft nu nog 2 salarissen tegoed + een onkostenvergoeding maar haar werkgever geeft niet thuis. Ik heb haar geadviseerd juridisch advies in te winnen.

Ze is bij het Juridisch loket geweest, en die geven aan: Ja, je hebt een sterke zaak. Een advocaat wint dit zo voor je. Wij kunnen je echter niet helpen want de juridische bijstand is voor mensen tot een bepaalde inkomensgrens en daar zit ze samen met haar partner boven.
Ze heeft een advocaat geraadpleegd, echter de begroting die daarop kwam was meer dan het geld waar ze nog recht op heeft. En daarbij komt; als ze gaat procederen, want dat zou volgens de advocaat moeten, dan is de kans groot dat het op een faillissement uitdraait en blijft er dus niks over behalve een fikse rekening van de advocaat.

Is er nou geen enkele vorm waar ik geen weet van heb waarbij je hulp kan krijgen? Er komt geen geld binnen, en zonder geld kan je niets betalen. Dus eigenlijk is ze aan de goden overgeleverd.

Ik heb inmiddels al een paar brieven/mails voor haar geschreven omdat ik taal technisch wat beter onderlegd ben, maar ik ben geen jurist. Ik kan niet meer dan dreigen met een jurist en hopen dat dat afschrikt.

Is juridische hulp in NL echt alleen voor mensen die goed te besteden hebben, of juist juridische bijstand voor de onderste laag van inkomens, maar als je daar tussenvalt dan val je tussen wal en schip? tips anyone?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Maar ze hebben met 2 banen voorheen geen enkele reserve opgebouwd?
Wellicht schrikt haar werkgever wel al bij de eerste echte officiële brief van een jurist met een sommatie erin. De werkgever wil natuurlijk niet procederen en failliet gaan. Ik zou de gok wagen...
Werkt ze er ook nog steeds? Eventueel actie mogelijk met andere collega’s?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
09-08-2018 08:50
Maar ze hebben met 2 banen voorheen geen enkele reserve opgebouwd?
Ze hebben wel 2 banen, maar het is echt geen vetpot.
Ze zijn beide niet opgeleid. Ze kunnen samen de eindjes aan elkaar knopen maar daar houdt het wel een beetje op.
Het beetje spaargeld dat er was is begin dit jaar gebruikt voor een reparatie aan het huis.

Helaas betekent 2 verdieners niet automatisch dat je lekker kan oppotten.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
09-08-2018 08:54
Werkt ze er ook nog steeds? Eventueel actie mogelijk met andere collega’s?
Ze was/is de enige werknemer. Dus actie met andere collega`s gaat niet.
We hebben nu aangegeven dat haar werkgever de overeenkomst moet ontbinden zodat ze elders kan gaan werken.
Maar officieel mag ze dat niet eens omdat dit onderdeel is van de arbeidsovereenkomst
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
09-08-2018 08:55
Ze hebben wel 2 banen, maar het is echt geen vetpot.
Ze zijn beide niet opgeleid. Ze kunnen samen de eindjes aan elkaar knopen maar daar houdt het wel een beetje op.
Het beetje spaargeld dat er was is begin dit jaar gebruikt voor een reparatie aan het huis.

Helaas betekent 2 verdieners niet automatisch dat je lekker kan oppotten.


Ze zitten boven de inkomensgrens voor juridische bijstand. Dat zal dus wel meevallen. Wellicht moeten ze hun levensstandaard bijstellen..
Lastig, zo'n situatie. Als ze wint, moet de andere partij de advocaatkosten betalen, maar dat is altijd een lachertje - dat is nog geen fractie van de echte kosten.
Wat voor bedrijf is het, een eenmanszaak, bv?

Sowieso even een brief schrijven waarin de wettelijke rente wordt geëist. Daar zijn vast voorbeeldbrieven van.

En op je vraag: ja, voor mensen met een normaal inkomen is het nauwelijks te doen om te procederen, dat kost belachelijk veel geld én veel tijd. Gelijk krijgen is meestal duurder dan daadwerkelijk je geld krijgen. Overigens geldt dat ook voor mensen met veel geld. Het blijft een uitruil van kosten/negatieve energie en baten.

Heeft ze geen rechtsbijstandsverzekering?
Juridische hulp is iets waar je rekening mee moet houden. De inkomensgrenzen voor een toevoeging zijn helder waardoor je weet dat je je moet verzekeren voor juridische hulp als je het geld niet hebt. Ook vakbondslidmaatschap biedt juridische hulp op dit gebied. Je zus kan daar proberen, soms hebben ze acties dat je gelijk juridische hulp krijgt als je lid wordt. Meestal moet je een jaar wachten. Verder kan ze kijken of er zelfstandige juristen (niet advocaten) zijn die voor een lager uurtarief werken. Je zit dan meestal nog rond de 100 euro per uur.
Als de werkgever bijna failliet gaat, kan ze evt ook zelf faillissement aanvragen met collega's. Het UWV komt dan ook in beeld ivm faillissementsuitkering. Mogelijk dat het UWV haar hierin op weg kan helpen.

Edit: ik lees geen collega's. Dan op zoek naar andere schuldeisers. Leveranciers?
Verder natuurlijk gewoon op zoek gaan naar ander werk en opzeggen als ze wat heeft. Wat een onzin om te zeggen dat de werkgever eerst moet ontbinden.
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 09:02
13.28% gewijzigd
biol schreef:
09-08-2018 08:56
Ze was/is de enige werknemer. Dus actie met andere collega`s gaat niet.
We hebben nu aangegeven dat haar werkgever de overeenkomst moet ontbinden zodat ze elders kan gaan werken.
Maar officieel mag ze dat niet eens omdat dit onderdeel is van de arbeidsovereenkomst

Concurrentiebeding houdt geen stand in de rechtbank
Alle reacties Link kopieren
Juridische hulp via de vakbond? Of in ieder geval informeren bij de bond?
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
09-08-2018 08:52
Wellicht schrikt haar werkgever wel al bij de eerste echte officiële brief van een jurist met een sommatie erin. De werkgever wil natuurlijk niet procederen en failliet gaan. Ik zou de gok wagen...
Tja, daar hoopt ze op. Maar dat betekent dat de advocaat eerst een gesprek wil. ( uurtje schrijven). Dan de brief maakt ( Uurtje schrijven) en ook een reactie zal dan direct naar de advocaat gaan. ( is weer uurtje schrijven)

Ze heeft meerdere advocaten gecontacteerd. De beste prijs die ze tot nu toe gehad heeft is 1250 euro excl BTW, Excl kantoorkosten. Dat is dan een all- in prijs maar dan kom je op een totaal bedrag van € 1600,00. Dat heeft ze niet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Heeft ze al contact met UWV gehad over de minimale stappen die ze moet nemen zodat UWV de loonuitbetaling overneemt?
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
09-08-2018 08:59
Concurrentiebeding houdt geen stand in de rechtbank
Het gaat niet om een concurrentiebeding.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
09-08-2018 08:59
Tja, daar hoopt ze op. Maar dat betekent dat de advocaat eerst een gesprek wil. ( uurtje schrijven). Dan de brief maakt ( Uurtje schrijven) en ook een reactie zal dan direct naar de advocaat gaan. ( is weer uurtje schrijven)

Ze heeft meerdere advocaten gecontacteerd. De beste prijs die ze tot nu toe gehad heeft is 1250 euro excl BTW, Excl kantoorkosten. Dat is dan een all- in prijs maar dan kom je op een totaal bedrag van € 1600,00. Dat heeft ze niet.

Een jurist is goedkoper en voldoende in dit soort zaken. Je hebt nu geen advocaat nodig.
biol schreef:
09-08-2018 09:02
Het gaat niet om een concurrentiebeding.

Wat staat er dan in het contract dat ze niet zomaar elders kan gaan werken. Ontslag indienen en elders gaan werken mag gewoon hoor. Geen ontbinding van werkgever voor nodig.
Zijn de prijzen ook zo hoog bij verzekeraars (Arag, Das)? Die nemen dit soort zaken dacht ik ook wel aan voor een vaste fee?
Jake99 schreef:
09-08-2018 08:59
Concurrentiebeding houdt geen stand in de rechtbank
Onzin.

Vertel dat maar aan die werknemers die torenhoge boetes hebben moeten betalen aan hun oud werkgevers omdat ze het concurrentiebeding overtraden.

Er gelden strenge regels voor zo'n beding en de rechter kan het matigen of opzij zetten, maar dat gebeurt echt niet altijd
biol schreef:
09-08-2018 08:59
Tja, daar hoopt ze op. Maar dat betekent dat de advocaat eerst een gesprek wil. ( uurtje schrijven). Dan de brief maakt ( Uurtje schrijven) en ook een reactie zal dan direct naar de advocaat gaan. ( is weer uurtje schrijven)

Ze heeft meerdere advocaten gecontacteerd. De beste prijs die ze tot nu toe gehad heeft is 1250 euro excl BTW, Excl kantoorkosten. Dat is dan een all- in prijs maar dan kom je op een totaal bedrag van € 1600,00. Dat heeft ze niet.
Dure advocaten. Intake is meestal gratis. Als de werkgever bijna failliet gaat, zou ik deze kosten echt niet gaan maken. Van een kale kip kun je niet plukken en het is verspillende moeite.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze rechtsbijstand? Zou je het daar eventueel kunnen neerleggen?
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
09-08-2018 08:58
Ze zitten boven de inkomensgrens voor juridische bijstand. Dat zal dus wel meevallen. Wellicht moeten ze hun levensstandaard bijstellen..
De inkomensgrens voor 2 verdieners is 38000 euro per jaar. zij zitten er letterlijk 14 euro boven.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Jake99 schreef:
09-08-2018 08:58
Ze zitten boven de inkomensgrens voor juridische bijstand. Dat zal dus wel meevallen. Wellicht moeten ze hun levensstandaard bijstellen..
Nou ja zeg, je kunt met veel tegenslagen rekening houden, maar dat men je salaris simpelweg niet betaalt is wel uitzonderlijk. Niet de zaken omdraaien en het haar schuld maken. Je krijgt al geen toevoeging meer bij een jaarinkomen van € 27.000 (38.000 per stel). Daar is ook weer niet heel ruim leven.

Advocaatkosten lopen heel snel op, dat is al snel meer dan de paar duizend euro die ze tegoed heeft, echt heel zuur. Ook als je gespaard hebt is het een risico om meer uit te geven aan je advocaat dan het openstaande bedrag.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
09-08-2018 08:56

Maar officieel mag ze dat niet eens omdat dit onderdeel is van de arbeidsovereenkomst

Onderdeel van die overeenkomst is ook loonbetaling. De werkgever houdt zich niet aan het contract, waardoor je zou kunnen vaststellen dat het geen geldige overeenkomst is.

Je zus kan dus gewoon per morgen niet meer komen.

Wat ik zou doen, omdat ze het er wel leuk vindt; Per direct keurig melden dat er nu geen geld binnenkomt en dat dat wel nodig is, dus dat ze, totdat er weer betaling plaats kan vinden, elders gaat werken.

Stap een uitzendbureau binnen en ga aan de slag. Die betalen wekelijks en je kunt per direct weer opzeggen. Er is echt wel werk genoeg, zeker nu in de vakantietijd. Het is alleen niet altijd leuk werk, maar hey, het is maar tijdelijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Het is nu te laat maar voor de toekomst rechtsbijstandverzekering afsluiten en/of lid worden van een vakbond.
Ze is er nu toch niet meer aan het werk, mag ik hopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven