Geld & Recht alle pijlers

Rentebemiddeling, of afwachten...?

10-08-2018 11:00 25 berichten
Wie heeft er verstand van hypotheken...?
Wij zitten nog voor een vrij hoge rente; 4.45 procent. We hebben een hypotheek van 135.000.
Waarvan 35.000 aflossingsvrij. We betalen bruto nu een maandbedrag van 692 euro. We zitten nog voor 3.5 jaar aan onze hypotheek vast.

Omdat de rente nu zo laag is, zit ik te denken aan oversluiten... Daar zit uiteraard een boete aan vast.
Deze bedraagt ruim 7000 euro..... Dit betalen is nu ivm onze buffer voorlopig geen optie!

Rentebemiddeling is wel een optie: dan wordt de rente natuurlijk iets hoger, dan zouden we voor 3.2 procent zitten, en zou een verlaging van de lasten betekenen van ongeveer 80 euro.

Wat zouden jullie doen; nog 3.5 jaar afwachten totdat we kosteloos kunnen oversluiten, (met het risico dat de rente weer hoger is dan nu natuurlijk....) of kiezen voor rentebemiddeling?
Het is rentemiddeling (zonder be-). Hoelang zou die 3,2% gaan gelden?
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je minder gaan betalen als je het geld wel hebt liggen?
Alle reacties Link kopieren
Niet doen, je schiet er echt niets mee op.... links om of rechtsom ben je niet goedkoper uit. Dus wacht lekker 3.5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Bij oversluiten kunnen je maandlasten naar pak hem beet 475 bruto. Bij 3,5 jaar wachten weet je niet wat de rente gaat doen dus dat is onduidelijk.

Ikzelf zou in jullie geval proberen de 7000 op te hoesten (je krijgt daar 40,8% van terug, aanname) dus zo heel veel blijft er niet over. Door de besparing die je meteen kunt pakken van wellicht 150 euro netto per maand heb je dit bedrag er zo uit.

De aangeboden middeling naar 3,2 % vind ik te schofterig eerlijk gezegd, met nog maar 3,5 jaar op de klok en dan toch nog bijna de helft van de nu geldende rente zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
zitterd81 schreef:
10-08-2018 11:46
Bij oversluiten kunnen je maandlasten naar pak hem beet 475 bruto. Bij 3,5 jaar wachten weet je niet wat de rente gaat doen dus dat is onduidelijk.

Ikzelf zou in jullie geval proberen de 7000 op te hoesten (je krijgt daar 40,8% van terug, aanname) dus zo heel veel blijft er niet over. Door de besparing die je meteen kunt pakken van wellicht 150 euro netto per maand heb je dit bedrag er zo uit.

De aangeboden middeling naar 3,2 % vind ik te schofterig eerlijk gezegd, met nog maar 3,5 jaar op de klok en dan toch nog bijna de helft van de nu geldende rente zou ik niet doen.
Aflossen is veel slimmer in dit geval....
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
10-08-2018 11:49
Aflossen is veel slimmer in dit geval....
Er is niet eens geld om de boeterente te betalen dus waar moet er precies van worden afgelost dan?
Alle reacties Link kopieren
zitterd81 schreef:
10-08-2018 11:50
Er is niet eens geld om de boeterente te betalen dus waar moet er precies van worden afgelost dan?
Dan moet ze het gewoon uitzitten... als je deze constructie niet uit eigen middelen kan betalen dan moet je het niet doen.
Want je bent per definitie niet goedkoper uit uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
10-08-2018 11:52
Dan moet ze het gewoon uitzitten... als je deze constructie niet uit eigen middelen kan betalen dan moet je het niet doen.
Want je bent per definitie niet goedkoper uit uiteindelijk.
Natuurlijk wel, je spaart dan 150 euro netto per maand uit ongeveer voor 42 maanden = 6300 euro. Kosten zijn 60% van 7000 = 4200.
Alle reacties Link kopieren
Voor 2000 euro zou ik die moeite niet doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nog even de app geopend en alles bekeken.
Boete is dus ruim 7000 euro, 7350 afgerond. Als je dat zelf betaald ga je idd 150 euro omlaag.
Kies je voor rentemiddeling (nu goed gespeld haha) dan ga je bijna 90 omlaag.
Dit is dan 15 jaar vast. Hypotheek verloopt maart 2022....
Zelf betalen is de komende anderhalf a 2 jaar zeker geen optie vanwege noodzakelijke verbouwingen aan ons huis...
Wat voor een soort hypotheek heb je naast het aflossingvrije deel? Als dat een spaargedeelte is moet je een hoger bedrag gaan inleggen om tot het gespaarde bedrag te komen.
Zeilboot76 schreef:
10-08-2018 12:38
Wat voor een soort hypotheek heb je naast het aflossingvrije deel? Als dat een spaargedeelte is moet je een hoger bedrag gaan inleggen om tot het gespaarde bedrag te komen.
Annuiteiten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan aflossen (vaak 10% boetevrij)
Zalmsnipper schreef:
10-08-2018 12:43
Ik zou gaan aflossen (vaak 10% boetevrij)
We hebben inderdaad de afgelopen jaren elk jaar bijna 10% afgelost maar nu hebben we daar dus geen geld voor. Ik zou het vooral zonde vinden als de rente gaat stijgen de komende 3 jaren en wij dus geen profijt hebben gehad van de historisch lage rente.... Weet niet goed wat wijsheid is. Niemand weet natuurlijk hoe hard die rente gaat stijgen!
Alle reacties Link kopieren
Het verschil tussen afgesloten rente en huidige rente betaal je toch. Of je doet niets, of je betaalt het verschil (de boete) in 1x of uitgesmeerd (rentemiddeling). Het enige verschil is welk actueel rentetarief van toepassing is.

Ik zou dus inzetten op aflossen. Als je daar geen geld voor hebt (zijn die verbouwingen echt zo noodzakelijk?) dan zou ik niks doen.
Je kan de hypotheekverstrekker vragen om berekeningen, welke boete, en welke middeling. En dan uitrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je dan nu niets doen Zalmsnipper? (Uit interesse hoor). Rentemiddeling kost toch vaak alleen administratiekosten en dan ga je er maandelijks wel op vooruit (bv bij ING eenmalig 225 euro terwijl iig op basis van 3,5 jaar je er in totaal 3300 op vooruit gaat). Dan heb je iig lagere rente in vergelijking met nu. Over 3,5 jr kan je als de rente nog steeds laag is weer middeling doen. Je komt alleen nooit zo laag als met afkopen. En als hij dan hoog is heb je alvast je lagere rente. Dat zou mijn gedachte zijn maar geen idee of dat dus financieel verstandig is.

Wij hebben het namelijk wel gedaan, drie jaar achter elkaar en heeft ons in totaal 300 euro per maand gescheeld. Wij zaten overigens wel aan het begin van de looptijd. Maakt dat nog verschil?
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Wij hebben de boete betaald en een minibedrag aan adminkosten en na bijstelling van de renteaftrek en verrekening van de boete hielden we ook elke maand een flink bedrag over.

Ik zou het gewoon vragen bij de hypotheekverstrekker. Nee heb je en ja kan je misschien wel krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Die 7000 euro boeterente kun je die niet bij de hypotheek op krijgen als je al zoveel hebt afgelost?
je hypotheek gaat dan naar 142K tegen 2,5% betaal je dan bruto 296 rente plus daarboven de aflossing.
Zet dan wel voor lange tijd vast 20 jaar of meer, dan heb je ook lange tijd voordeel
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
karen28 schreef:
10-08-2018 19:32
Maar waarom zou je dan nu niets doen Zalmsnipper? (Uit interesse hoor). Rentemiddeling kost toch vaak alleen administratiekosten en dan ga je er maandelijks wel op vooruit (bv bij ING eenmalig 225 euro terwijl iig op basis van 3,5 jaar je er in totaal 3300 op vooruit gaat). Dan heb je iig lagere rente in vergelijking met nu. Over 3,5 jr kan je als de rente nog steeds laag is weer middeling doen. Je komt alleen nooit zo laag als met afkopen. En als hij dan hoog is heb je alvast je lagere rente. Dat zou mijn gedachte zijn maar geen idee of dat dus financieel verstandig is.

Wij hebben het namelijk wel gedaan, drie jaar achter elkaar en heeft ons in totaal 300 euro per maand gescheeld. Wij zaten overigens wel aan het begin van de looptijd. Maakt dat nog verschil?
De boete (die precies even hoog is als het verschil tussen oude en nieuwe rente) betaal je wel, alleen uitgesmeerd door een opslag op je nieuwe rentepercentage, en je zet dan die nieuwe rente dan weer voor langere tijd vast dan je oude rente vaststond (= zekerheid voor de bank).

Je maandbedrag gaat omlaag maar je betaalt niet minder, want je zit weer voor langere tijd vast en de bank krijgt haar geld.

Je hebt een contract afgesloten, en de bank zal je nooit een nieuw contract geven dat hen minder oplevert.

Net als boeterente betalen in 1x en dan roepen dat je zo lekker minder betaalt per maand: ja duh, je hebt net al die kosten die je bespaart per maand in 1x vooruitbetaald.

De enige manier om met minder kosten onder je rente contract uit te komen is (vaak) verhuizen of dus maximaal boetevrij aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wachten en de rentestand in de gaten houden.
Mijn hypotheek staat nog 4 jaar vast en ik denk steeds hij gaat vast stijgen maar dat doet ie niet.

Het allervoordeligst is om hem over 3, 3.5 jaar pas over te sluiten, dan heb je geen boete en met een beetje mazzel krijg je een percentage rond de 2%.
Dus ik zou niet te snel handelen!
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
11-08-2018 12:27
Ik zou wachten en de rentestand in de gaten houden.
Mijn hypotheek staat nog 4 jaar vast en ik denk steeds hij gaat vast stijgen maar dat doet ie niet.

Het allervoordeligst is om hem over 3, 3.5 jaar pas over te sluiten, dan heb je geen boete en met een beetje mazzel krijg je een percentage rond de 2%.
Dus ik zou niet te snel handelen!
Dit. De rente zal misschien gaan stijgen, maar het is niet waarschijnlijk dat deze dan uitkomt boven jullie huidige rente. Ik zou gewoon wachten, dat is goedkoper dat een boete rente. En misschien is de rente dan wel lager dan die 3,2%
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat we gewoon voorlopig ermee wachten en de rente goed in de gaten houden... :)
We kunnen de hypotheek nu ook goed betalen dus dat scheelt ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven