Geld & Recht alle pijlers

Verhoging salaris

10-08-2018 14:42 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan je van je werkgever 'afdwingen' en op papier laten zetten dat je bij buitengewoon goed functioneren 2 periodieken hoger wordt geplaatst bij een eerstvolgende functioneringsgesprek?

Volgens het CAO mag mijn werkgever dit wel doen, maar ik zou het als voorwaarde willen gebruiken alvorens ik een nieuw contract teken. (Mits ik daadwerkelijk ook heel goed functioneer natuurlijk).

Reden hiervoor is dat ik een salariswijziging moet doormaken ivm overstappen op een andere functie. In de nieuwe functie echter, waar ik een starter ben is mijn bruto uurloon daarom wat lager dan wat ik nu verdien. Dat is met een paar jaar weer gelijk getrokken, maar uiteraard is het om te huilen dat je de eerste poos moet inleveren.

Is dit bekend bij iemand? Een keer meegemaakt wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Is die functiewijziginf een eigen keuze of vanuit het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Afdwingen?
Ja hoor.
Hij kan ook zeggen: vertrek maar, voor jou 10 anderen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Afdwingen lijkt me niet verstandig, daar worden de verhoudingen vast niet beter van. Als hij er namelijk geen zin in heeft kan hij je ook een mindere beoordeling geven en heb je er alsnog geen recht op.
En wie zegt dat je in de nieuwe functie buitengewoon goed zult functioneren? Zou eerst eens afwachten hoe het gaat in je nieuwe functie voor je zulke noten op je zang hebt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het “uiteraard om te huilen” dat je in moet leveren als je in een nieuwe functie als starter gaat beginnen? Was dat niet jouw eigen keuze?
Je kan het best afspreken. Het probleem is dat "buitengewoon goed functioneren" meestal subjectief is. Als er concrete doelen zijn is het al wat makkelijker. Moet je bijvoorbeeld bepaalde omzetcijfers halen of een bepaald project afronden?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er weinig mee opschiet om het in je contract te laten zetten.
Als ze jou volgend jaar die salarisverhoging niet willen geven, krijg je dan dus geen 'buitengewoon goede' beoordeling.
Tenzij er natuurlijk hele harde criteria zijn voor het verschil tussen een gewoon goede beoordeling een buitengewoon goede beoordeling. Maar meestal gebeurt dat op basis van wat minder meetbare zaken en kan er dus altijd een andere draai aan gegeven worden.
Kortom, je kan zoiets misschien in je contract laten zetten, maar dat geeft nog steeds geen enkele garantie.

Kan de salarisverhoging niet gekoppeld worden aan een ander resultaat? Iets wat wel objectief meetbaar is? Het behalen van een specifiek certificaat/diploma bijvoorbeeld?
Of in plaats van salarisverhoging, valt er nog winst te behalen op secundaire arbeidsvoorwaarden? Mobiel/laptop van de zaak, reiskostenvergoeding, studiemogelijkheden, dat soort dingen.

Ik zou de wens om extra salarisverhoging zeker noemen, maar niet uitgebreid de strijd aangaan om dat zwart op wit te krijgen.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat je nu eigenlijk een salarisverlaging krijgt. Mag dat zomaar?
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
10-08-2018 14:46
Is die functiewijziginf een eigen keuze of vanuit het bedrijf.
Eigen keus. Ik heb er extra papieren voor gehaald, dus het stond al een poosje op de planning.

Maar..de functie kwam eerder vrij dan gedacht en vanwege de haast ben ik snel ingewerkt. Daarna pas het papierwerk. Vandaar mijn hoop dat ik dat als argument kan gebruiken. Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk weer op mijn huidige salaris zitten.
Alle reacties Link kopieren
En je hebt geen argumenten om nu gelijk hoger in geschaald te worden? Zoals dat je al ervaring hebt binnen de organisatie en daardoor een tree extra hoort te krijgen?
Gewoon zeggen dat je je huidige salaris wilt behouden als je overstapt. En dat je anders bij een ander bedrijf gaat kijken.
Alle reacties Link kopieren
ijstaart schreef:
10-08-2018 15:08
Ik denk dat je er weinig mee opschiet om het in je contract te laten zetten.
Als ze jou volgend jaar die salarisverhoging niet willen geven, krijg je dan dus geen 'buitengewoon goede' beoordeling.
Tenzij er natuurlijk hele harde criteria zijn voor het verschil tussen een gewoon goede beoordeling een buitengewoon goede beoordeling. Maar meestal gebeurt dat op basis van wat minder meetbare zaken en kan er dus altijd een andere draai aan gegeven worden.
Kortom, je kan zoiets misschien in je contract laten zetten, maar dat geeft nog steeds geen enkele garantie.

Kan de salarisverhoging niet gekoppeld worden aan een ander resultaat? Iets wat wel objectief meetbaar is? Het behalen van een specifiek certificaat/diploma bijvoorbeeld?
Of in plaats van salarisverhoging, valt er nog winst te behalen op secundaire arbeidsvoorwaarden? Mobiel/laptop van de zaak, reiskostenvergoeding, studiemogelijkheden, dat soort dingen.

Ik zou de wens om extra salarisverhoging zeker noemen, maar niet uitgebreid de strijd aangaan om dat zwart op wit te krijgen.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat je nu eigenlijk een salarisverlaging krijgt. Mag dat zomaar?
Met instemming wel. Wil ik deze functie blijven doen moet ik akkoord gaan.

Het is natuurlijk wel een investering in m'n toekomst en ik heb uiteindelijk meer doorgroeimogelijkheden, maar dat is pas nadat ik weer op m'n huidige loon uitkom en dat duurt me te lang. Vandaar dat ik wil voorstellen om op deze manier dat proces te versnellen.

Geen secundaire arbeidsvoorwaarden trouwens. Studie is wel een optie maar dat hangt af of je het kan gebruiken bij je huidige werk. Ook volgens CAO .
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
10-08-2018 15:25
En je hebt geen argumenten om nu gelijk hoger in geschaald te worden? Zoals dat je al ervaring hebt binnen de organisatie en daardoor een tree extra hoort te krijgen?
Dat hebben ze al gedaan uit eigen beweging, maar nog steeds kom ik een aantal treden lager uit dan wat ik nu verdien. Ik vind de verhouding slecht. Ik verdien in deze functie als starter nog minder dan aan de top van m'n huidige (het is een soort opstap).

Kan het bedrijf niks aan doen, maar het voelt enorm oneerlijk om na zoveel jaar werkzaam te zijn opeens minder te krijgen voor een functie waar je juist meer taken en verantwoordelijkheden krijgt.

Ik heb ook al voorgesteld om m'n salaris te bevriezen tot ik aan de periodiek zit die ik nodig heb om weer gelijk te staan, maar dat zien ze niet zitten omdat ik dan meer zou verdienen als starter dan een collega die meer ervaring heeft maar dat ook (nog) niet krijgt.

Ik begrijp de regels maar gevoelsmatig klopt het niet. Ik ben alleenstaand met een koophuis, dus ik wil gewoon gelijk blijven en vanaf daar groeien.

Maar misschien stel ik me wel aan?
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
10-08-2018 14:55
Afdwingen lijkt me niet verstandig, daar worden de verhoudingen vast niet beter van. Als hij er namelijk geen zin in heeft kan hij je ook een mindere beoordeling geven en heb je er alsnog geen recht op.
En wie zegt dat je in de nieuwe functie buitengewoon goed zult functioneren? Zou eerst eens afwachten hoe het gaat in je nieuwe functie voor je zulke noten op je zang hebt.
Ja daar heb je gelijk in hoor. Eerst maar afwachten natuurlijk..

Punt is dus wel dat ze mij met haast opeens nodig hadden en er dus een enorme druk op m'n schouders kwam te liggen om snel ingewerkt te zijn.

Daarna kwamen ze pas met papierwerk aan. Vandaar dat ik denk dat ik daar nog een voorstel op kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, een andere functie gaan doen betekent inderdaad wellicht salaris inleveren. Je oude salaris is gebaseerd op kennis en ervaring in díe functie, en in de nieuwe heb je de ervaring sinpelweg niet. Je werkgever heeft je blijkbaar ook niet helemaal als starter ingeschaald, dus ze zijn je daar al wat tegemoet gekomen. Dat je dan nog niet op je oude salaris zit, is in feite niet hun probleem.

In hoeverre je het kunt vragen/eisen hangt volledig af van de omstandigheden. Hebben zij je gesmeekt om deze opleiding en functie te gaan doen en staan er 100 vacatures voor open in Nederland, dan kun je hee wat vragen. Heb jij gevraagd of je dit alsjeblieft mocht doen, en krijg je op een vacature 500 relevante reacties, dan heb je weinig te eisen. En in de meeste gevallen zul je er tussenin zitten.
Jij bent toch straks ook geen starter meer omdat je al ervaring in een andere functie hebt? Je kunt die ervaring ook meenemen, en het komt in je nieuwe functie ook van pas dat je al contacten met je huidige afdeling hebt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-08-2018 14:51
Afdwingen?
Ja hoor.
Hij kan ook zeggen: vertrek maar, voor jou 10 anderen.
Als ik het nieuws moet geloven is dat niet meer het geval. In bijna iedere sector is een tekort aan mensen. :-)
Alle reacties Link kopieren
Waarom stel je de vraag? Waarom schat je je eigen waarde zo slecht in?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik vind het vrij raar dat als je een andere functie gaat doen die hoger is ingeschaald, je minder gaat verdienen. Daar zou ik echt nooit akkoord mee gaan. Je kunt toch aan voeren dat je deze opstap maakt door dat je juist veel ervaring hebt in je eerdere functie en er naast een opleiding hier voor hebt gevolgd?

Maar goed, ik zou als ik jou was gewoon op tafel gooien dat je x verdient in huidige functie en ook x wil verdienen in deze functie.

Maar misschien heb ik het mis en is dit geen promotie?
Alle reacties Link kopieren
Nouja, de inschaling van het CAO is m.i. gewoon scheef. Ze willen bij het afsluiten van nieuwe contracten dat lonen binnen afdelingen gelijkgetrokken worden. Door vroegere regels en afspraken verdienen sommigen behoorlijk wat meer.

In mijn geval ga ik een combinatie van beide functies uitvoeren.

Dus wat ik in mijn huidige functie per uur verdien, blijf ik verdienen voor de uren dat ik daar werk. Voor de uren in de nieuwe functie ligt het bruto uurloon dus lager, ondanks dat ze me niet helemaal onderaan laten beginnen. (Beide functies vallen onder dezelfde afdeling).

Ik heb uiteraard gezegd dat ik mijn loon wil houden, maar dat betekent op papier dus dat het uurloon wat ik nu heb, gelijk staat aan een hogere periodiek van de andere schaal. En dat is natuurlijk niet eerlijk tegenover collega's in dezelfde functie met al jaren ervaring..dan zou ik in die functie als starter nog meer verdienen dan iemand met ervaring die ook al een aantal jaar werkt.

Het ziet er naar uit dat ik aan het kortste eind ga trekken, ondanks dat ze me 'nodig' hebben.
En als je aangeeft dat je daar niet mee akkoord gaat en dus alle uren in je huidige functie blijft werken? Wat gebeurt er dan? Ik zou de overstap niet maken. Zij hebben je blijkbaar nodig maar jij gaat er op achteruit, dat klopt toch niet?
Als je vastlegt dat je bij een bepaalde beoordeling automatisch veel meer gaat verdienen is er wel een kans dat je dan dus die beoordeling niet krijgt, maar gewoon een goede beoordeling één trapje lager.
Alle reacties Link kopieren
Bladmuziek schreef:
12-08-2018 12:19
Het ziet er naar uit dat ik aan het kortste eind ga trekken, ondanks dat ze me 'nodig' hebben.
Dan hebben ze minder nodig dan jij denk OF je hebt dringend een cursus onderhandelen nodig :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Eens met Jolly en Velvetvolvo. Niet accepteren. Dat collega’s dan minder verdienen is niet jouw probleem. Het is te gek voor woorden dat je na het doen van een extra opleiding je minder waard zou zijn voor je organisatie dan in je huidige functie. Zou dus idd of blijven zitten waar je zit, of kijken wat een andere organisatie voor je over zou hebben. Jouw aanbod Pm je huidige salaris te bevriezen vind ik al heel netjes.
Staat er in je cao geen minimaal promotiebedrag? In mijn cap staat dat bij een promotie je minimaal in die schaal moet worden ingedeeld die hetzelfde salaris geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven