Geld & Recht alle pijlers

alimentatie schuld

03-03-2009 16:49 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Ik heb even een vraagje en later misschien nog wel een paar maar eerst deze

Sinds 2 maanden is de relatie met mijn vriend over zijn beslissing helaas, we hebben in juli onze woning gekregen (koop 50-50) we zijn niet getrouwd geen samenlevingscontract of iets anders vastgelegd , uit een vorige relatie heeft hij een dochtertje en daarvoor moet hij alimentatie betalen bepaald via de rechter nu heeft hij de alimentatie al 3 mnd niet betaalt en dus heeft zij een buro ingeschakeld om het geld te innen (lbio) terecht vind ik.

ik wil nu weten of dat buro ook mij aansprakelijk kan stellen om dit bedrag te betalen. Ik vind zelf ook dat zij daar recht op heeft hoor op de alimentatie maar vind dit eigelijk niet mijn ding ik vind dat het iets is tussen hun beidde. graag advies hierover



alvast bedankt, manon
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heeft jullie relatie geduurd?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Als jullie verder niets hebben vastgelegd, alleen huis, kan zij het niet bij jou verhalen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
quote:Inad schreef op 03 maart 2009 @ 16:54:

Als jullie verder niets hebben vastgelegd, alleen huis, kan zij het niet bij jou verhalen.Dat is ook mijn idee, maar als je lang (en dan bedoel ik langer dan 3 jaar ofzo) samen een huishouding hebt gevoerd ligt het misschien net even anders, maar je verhala komt niet zo op mij over omdat je het over een dochtertje hebt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
(ik blijf het mysterieus vinden dat mensen wel een huis samen kopen, maar geen samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of huwelijk met elkaar aangaan)
Alle reacties Link kopieren
Eens!



En van de 3 maanden die hij inmiddels niet betaald heeft, zijn jullie er al 2 uit elkaar, dus per saldo zou het om 1 alimentatiemaand gaan!
Alle reacties Link kopieren
hoi, onze relatie heeft 3 jaar geduurd en alles was goed nooit geen ruzie oid maar hij werkt in het buitenland en in okt naar de andere kant van de wereld gegaan om te werken en heeft daar ik denk een beter iemand leren kennen en gaat nu hier alles opgeven om daar verder te gaan zo boem krijg je dat te horen en dan moet je het te horen krijgen van iemand anders want meneer is niet zo een held ik zit nu te wachten tot hij terug komt om zijn dingen te regelen. ik ben inmiddels 10 kilo lichter en 1 en al stress.



we hebben verder niks vast gelegd we wonen samen en hebben een huis dat is het maar kunnen ze beslag leggen op spullen mocht het zover komen en hoe zit het met loonbeslag wat houdt dat precies in van zijn loon worden ook de laten betaalt dus als er loonbeslag gelegd wordt ben ik de pineut



gr. manon
Alle reacties Link kopieren
Er wordt een bepaald bedrag rechtstreeks naar dat bureau betaald en je ex krijgt het resterende bedrag. Hij kan zelf navragen bij het buro of werkgever hoeveel er wordt ingehouden.
Alle reacties Link kopieren
we hadden plannen om te gaan trouwen en we zijn maart 2006 gaan samenwonen toen heeft hij zich bij mij in laten schrijven



eigelijk wil ik het hele verhaal vertellen ff alles van me afschrijven ben nu aan het denken aan de afgelopen 3 jaar en wat hij allemaal gedaan heeft voor hij mij kende ik heb alles van 1 kant gehoord maar nu denk ik meid waarom ben je daar ingetrapt
Alle reacties Link kopieren
Jullie relatie is over schrijf je.

Ik neem aan dat het huis dan inmiddels ook verkocht is / te koop staat / niet meer op 2 namen staat en dat een van jullie beiden niet meer op dat adres staat ingeschreven.



Als ze loonbeslag gaan leggen, doen ze dat op zijn salaris; jij hebt er toch formeel helemaal niks mee te maken.

En hoezo ben jij dan de pineut?





en verder zou het fijn zijn als je leestekens zou gebruiken, want je postings worden er niet leesbaarder op.
Alle reacties Link kopieren
Qua verkopen van het huis enzo, kan je denk ik niet zoveel doen, dan wachten totdat je (ex)vriend weer terug is gekomen.



en wanneer er idd loonbeslag op het salaris van je vriend wordt gelegd, wordt er ook rekening gehouden met de vaste lasten die hij heeft. Je kan aan je (ex)vriend vragen of je zijn post mag lezen, zeker wanneer je denkt dat daar aanmaningen tussen kunnen zitten, die ook voor jou van belang zijn (zoals het huis), want dan kun je zelf nog op tijd ingrijpen, nog voordat er deurwaarders voor je deur staan.



Verder is het handig om je spullen alvast te pakken. Zeker van de spullen waarvan je niet meteen kan bewijzen dat ze van jou zijn. Als er nl. een deurwaarder op de stoep staat, mag hij alleen die zaken in beslag nemen die van je (ex)vriend zijn. dus zodra jij kan aantonen/aannemelijk maken dmv bankafschriften etc dat de spullen van jou zijn, mogen ze niet meegenomen worden.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu bezig met huis maar kan eigelijk weinig als hij er niet is dus alles staat ook nog op mijn naam voor 50%, nu gaat hij zijn vader machtigen om voor hem dingen te tekenen.



Eerlijk gezegd heb ik liever dat hij regelt dat ik uit de aansprakelijkheid wordt ontslagen en laat hem de verkoop dan maar zelf regelen.



Hoe gaat het eigelijk met de inboedel als je alleen samenwoont regel je dat dan samen? of moet je daarvoor ook naar de notaris, en dat uitkopen ik heb gelezen ook op dit forum dat het ook een symbolisch bedrag kan zijn?



Ow ja de alimentatie is pas augustus 2008 opgelegd door de rechter, voor die tijd moest er ook betaalt worden maar had zijn ex een bijstand en betaalde we aan de gemeente, ik heb ook een aantal keer van mijn loontje de alimentatie betaalt.



gr. Manon
Alle reacties Link kopieren
Inboedel? Als er niks op papierstaat, waarom zou je dan naar de notaris moeten?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo:

alles wat jij gekocht hebt, is van jou, alles wat hij gekocht heeft is van hem. dat kan je dus redelijk makkelijk zelf bepalen. De gezamenlijke spullen zul je idd in overleg moeten doen. Soms moet de een de ander uitkopen, soms kan er ook een ander product tegen overstaan. Voor het uit elkaar gaan hoef je qua inboedel niet naar de notaris.



Wat het huis betreft: ik zou me daar zoveel mogelijk tegenaan bemoeien! Zo weet je namelijk zeker voor welk bedrag het huis verkocht wordt en hoeveel restschuld/overwaarde er nog voor je overblijft. Helemaal wanneer een van jullie in het huis blijft! Echt, kop op en je er tegenaan bemoeien, straks gaat de vader van je vriend het huis wel verkopen tegen een veel lagere waarde dan het huis heeft en blijf je met een flinke restschuld achter...Voor het huis moet je wel naar de notaris.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pilous schreef op 03 maart 2009 @ 17:49:

Inboedel? Als er niks op papierstaat, waarom zou je dan naar de notaris moeten?



Ok dat dacht ik dus al onderling verdelen dus, dan gaat alles met mij mee hij wil opnieuw beginnen aan de andere kant van de wereld iets meenemen is voor hem geen optie hij wil van alles af.



Ook heeft hij gezegd in email dat hij alle schuld op zich gaat nemen en alles netjes achterlaat ik ben me nu ook aan het bedenk hoe we dat het beste kunnen oplossen, dat is ook de rede waarom ik nog geen stappen heb ondernomen ik kan moeilijk bij de bank aankomen met het verhaal "hallo mijn vriend gaat in het buitenland een nieuw leven beginnen en ik wil van de hypotheekakte" klinkt niet sterk.



Kijk zijn jaarinkomen ligt tegen de 70000 euro moet voor hem geen probleem zijn om een schuld te hebben en zo ziet hij het ook hij zegt: ik wil dit het is mijn schuld dus ik neem alles op me.



Maar ja nu alles nog maar zien te regelen en dan een plekkie voor jezelf vinden gaat ook niet makkelijk



gr. manon
Alle reacties Link kopieren
quote:nickname1 schreef op 03 maart 2009 @ 17:39:





Eerlijk gezegd heb ik liever dat hij regelt dat ik uit de aansprakelijkheid wordt ontslagen en laat hem de verkoop dan maar zelf regelen.





gr. Manon



Natuurlijk heb je dat liever, dat is immers de makkelijke weg. Maar het is ook de weg die jou het minst op gaat leveren. Sterker nog, als je niet oppast zit je straks met de schulden. Dan kan je je om meer zorgen gaan maken dan drie maanden alimentatie van zijn andere ex.



Hebben jullie een overeenkomst dat jullie dat huis samen hebben gekocht? Staat de hypotheek op naam van jullie beiden? En op wiens naam staat dat huis?



En idd, spullen die van jou zijn en je dierbaar zijn even bij je ouders of een vriendin stallen.
Alle reacties Link kopieren
Er komt natuurlijk ook een stukje emotie bij kijken en het liefst pak je zo iemand aan alle kanten 'jij heb mij pijn gedaan ik zal jou ook terug pakken' ik weet ook dat dat niet de weg is die je moet gaan je moet aan jezelf denken 'hoe kom ik hier het beste uit' zakelijk proberen te zijn daar ben ik nu mee bezig de

emotie's aan de kant te zetten.



ik denk dat ik maar eens naar de kringloop moet gaan daar een bankje uitzoeken en mijn spullen opslaan.



Maar zou ik ook contact moeten gaan zoeken met lbio om te zeggen dat hij in het buitenland zit en ik even niks kan doen we hebben een gezamelijke rekening maar daar staat op het moment door omstandigheden even niet voldoende op om ook maar de helft te betalen, ik denk dat reageren op zoiets altijd beter is dan niet reageren toch



gr.Manon
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk komt er emotie bij kijken; maar houd alstjeblieft wel je prioriteiten in de gaten!!!



Bij verkoop van het huis dat half van jou is, heb je iets van "ach laat maar zitten, laat hem het maar regelen".

En bij achterstallige alimentatie wat iets is tussen hem en zijn ex en waar jij totaal geen partij in bent, wil je actie gaan nemen.



Ik kan je maar 1 advies geven: zorg dat je je bezighoudt met de zaken die jou aangaan en laat hem verder zijn eigen dingen fijn oplossen.



Zijn recent hier nog 2 topics geweest over verbroken relaties, een huis dat zelfs jaren na verbreken relatie op 2 namen stond en een berg (financiële) ellende die daar uit voortgekomen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven