Geld & Recht alle pijlers

Recht op herstel

04-03-2009 16:11 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Mijn iPhone 3G is in oktober '08 in Belgie bij een officiele Apple retailer gekocht, zonder abonnement (is niet verplicht in Belgie). Nou is er een scheurtje ontstaan in het plastic. Niet groot, wel een bekend en door Apple onderkend probleem. Omdat er kans bestaat op meer haarscheurtjes (ook een bekend probleem) ben ik na een mailwisseling naar de winkel teruggegaan.



Apple zelf onderkent ook zoals gezegd het probleem en geeft aan dat ik recht heb op een nieuwe telefoon. Dit is ons in de winkel verteld.



Ik ben er van op de hoogte dat wanneer er gebreken optreden binnen 6 maanden na aanschaf de verkoper moet bewijzen dat het mijn schuld is en wanneer hij dat niet kan ik recht heb op reparatie, of vervanging. Dit volgens het Europees recht.



Geen probleem zou je denken. Maar de retailer (winkel) geeft aan zelf niet verantwoordelijk te zijn voor het bieden van een gepaste oplossing, maar wel de in Belgie aangewezen reparateur.

Mijn telefoon is aan hen opgestuurd en zij gaven me weinig kans van slagen, omdat ze meerdere toestellen teruggezonden hebben gekregen met de mededeling dat er geen garantie op werd gegeven. Dit geheel in strijd met de wet en NB met de uitspraak van Apple zelf.

De directie van de retailer heeft al een boze brief gestuurd, maar niets vernomen, met volgens hen het gevolg dat de klant hier de dupe van is.

Ik vraag me overigens af wat het belang van de reparateur is en waarom er niet gewoon garantie bij Apple kan worden geclaimd.



Ik koop de telefoon in een officieel erkende Apple winkel en verwacht wanneer er problemen zijn dat ik met de verkoper heb te dealen, Niet met derden. In NL spelen overigens zelfde soort zaken, daar is ook een reparateur aangewezen.



Het is niet gezegd dat ik geen nieuwe of gerepareerde telefoon krijg, maar wil graag voorbereid zijn op evt slecht nieuws (wat er volgens de winkel dik in zat). Welke stappen kan ik in dat geval ondernemen en doet het er nog toe dat het een in Belgie aangeschafte telefoon betreft?



Graag advies en alvast hartelijk dank.
Alle reacties Link kopieren
Anne, lees je even in op consuwijzer.nl

Daar staat veel omschreven over consumentenrecht etc. Je kunt ze indien nodig ook bellen, de boel voorleggen en dan kunnen ze specifiek op jouw situatie gericht vertellen wat je rechten en plichten zijn en hoe je het beste kunt handelen. Succes!
vandaag ga ik van alles kunnen
het lijkt me dat in belgie het belgische konsumentenrecht geldt, dus mss even op een belgisch forum je vraag stellen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Roosvrouw en germanwings. Ik heb op consuwijzer gekeken en wat voorbeeldbrieven gevonden.



Hier geldt het Europees recht, dus doet er niet toe of het inn NL of Belgie is ben ik achter.
Er geldt geen Europees recht. Wel is een en ander in een Eurpese richtlijn bepaald die is gecodificeerd door alle lidstaten. De Europese regels staan nu gewoon in het Burgerlijk Wetboek.



Dit artikel bedoel je:

7:18 BW lid 2

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.



Als het goed is moet het Belgisch recht deze bepaling ook kennen.



Je hebt recht op herstel door de verkoper dus je moet dus wel bij de Belgische verkoper zijn.



Dit recht op herstel staat overigens los van de garantie die je waarschijnlijk ook nog hebt gekregen.
Anne, ik weet dat Apple soms lastig kan doen met door hen gemaakte garantiebepalingen.



Ik heb mijn apple emac ruim anderhalf jaar geleden laten repareren door de apple retailer, onder een extended warranty. Hoewel mijn coputer volledig voldeed aan de eisen gesteld aan de extended warranty, hebben ze behoorlijk wat heen en weer moeten mailen voor ze toestemming kregen om het onder garantie te laten repareren.



Ik weet niet bij welke apple-reseller je je Iphone gekocht hebt, maar misschien is het een idee om het bij een echte apple store te proberen?



Woon je in Belgie, of in NL? Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Misschien kan je die bellen voor advies. Een rechtsbijstandsverzekering geldt over het algemeen alleen voor het land waarin je op dat moment woont. Woon je in NL, dan heb je vaak niet zoveel aan je NL rechtsbijstand voor Belgie.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hi tilalia,



Een echte Applestore kenen we hier niet, dat is het probleem. Dan zou ik naar London oid moeten gaan. Het zijn hier alleen maar erkende dealers, ookal lijkt het soms anders. Overigens: We hebbeb telefonisch contact gehad met de support lijn van Apple en die geven aan dat ze alles rondom de iPhone uitbesteed hebben.

Ik woon trouwens in NL.



Het mooie is dat Apple zelf garantie geeft, de Apple stores dus in de landen waar ze zijn en iPhones hebben verkocht, maar zoals gezegd hier niet te vinden, ook niet in Belgie.



Wij hebben zelf erg goede ervaring met Apple resellers. Ver buiten de garantie nog vervanging van onderdelen waar we absoluut geen recht meer op hadden. Maar goed, het is niet gezegd dat het nu anders gaat lopen, wil alleen voorbereid zijn.



Even afwachten dus. Mijn telefoon is nu bijna 3 weken weg, maar gelukkig heb ik een vervanger van iemand geleend.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuzzz schreef op 04 maart 2009 @ 20:52:

Er geldt geen Europees recht. Wel is een en ander in een Eurpese richtlijn bepaald die is gecodificeerd door alle lidstaten. De Europese regels staan nu gewoon in het Burgerlijk Wetboek.



Dit artikel bedoel je:

7:18 BW lid 2

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.



Als het goed is moet het Belgisch recht deze bepaling ook kennen.



Je hebt recht op herstel door de verkoper dus je moet dus wel bij de Belgische verkoper zijn.



Dit recht op herstel staat overigens los van de garantie die je waarschijnlijk ook nog hebt gekregen.



Ik had je berichtje even over het hoofd gezien.

Ja, die bepaling bedoel ik. Het vervelende is dat zij hier anders over denken, maar die praktijken kennen we ook in NL. Maargoed, ze kunnen het proberen natuurlijk, ik hou vol.



Bedankt voor jullie berichtjes!
quote:Anne1973 schreef op 04 maart 2009 @ 21:30:

Hi tilalia,



Een echte Applestore kenen we hier niet, dat is het probleem. Dan zou ik naar London oid moeten gaan. Het zijn hier alleen maar erkende dealers, ookal lijkt het soms anders. Overigens: We hebbeb telefonisch contact gehad met de support lijn van Apple en die geven aan dat ze alles rondom de iPhone uitbesteed hebben.

Ik woon trouwens in NL.



Echte applestores in Belgie:

Easy-M (leuven) (briljant goeie winkel :-) ) zit ook in Mechelen en turnhout

en anders een apple store in NL... (almere?)

of anders Inmac of MIcrowarehouse of chipmunk (online!)



Het mooie is dat Apple zelf garantie geeft, de Apple stores dus in de landen waar ze zijn en iPhones hebben verkocht, maar zoals gezegd hier niet te vinden, ook niet in Belgie.



Wij hebben zelf erg goede ervaring met Apple resellers. Ver buiten de garantie nog vervanging van onderdelen waar we absoluut geen recht meer op hadden. Maar goed, het is niet gezegd dat het nu anders gaat lopen, wil alleen voorbereid zijn.



Even afwachten dus. Mijn telefoon is nu bijna 3 weken weg, maar gelukkig heb ik een vervanger van iemand geleend.
Alle reacties Link kopieren
Helaas zijn dat geen Apple stores. Ze zijn wel erkende Apple dealers, maar de Apple stores hebben we niet in Belgie en NL.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven