Geld & Recht alle pijlers

Zijn er bankmensen in de zaal? Pasfraude!

04-03-2009 20:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,



Zit net via internetbankieren mijn saldo te controleren omdat ik vrijdag een weekje ga skieen. Zie ik tot mijn grote verbazing dat er 2 maal een bedrag van ¤ 267,00 is afgeschreven via een pinautomaat in Mexico. Ik was daar helemaal niet !



Ben in september een weekje in Mexico geweest, maar kan me niet herinneren iets raars met mijn pas te hebben gedaan.



Gelukkig staat het meeste geld op mijn spaarrekening, dus ze kunnen vanavond niets meer opnemen.

Ik heb net Interhelp gebeld, maar die zeggen dat ik morgen maar naar mijn lokale bank moet bellen....



Iemand ervaring? En tips hoe ik dit weer terug kan krijgen? Want als ik nu geld van mijn spaarrekening overboek naar mijn betaalrekening, ben ik bang dat dat ook weg is.... Hmmm..rotzakken!
Interhelp moet acuut je rekening blokkeren. Daar zijn ze voor.



Verder zul je wel alles terugkrijgen aangezien je kunt bewijzen dat je niet in Mexico was. Bij creditcardfraude krijgt men ook altijd alles terug.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is je pas geskimd. Meteen blokkeren bij het noodnummer van je bank.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad skimming. Dan is je pas bij een of ander bedrijf gecopieerd inclusief pincode en gebruikt men die gegevens een heel eind verderop. Overigens weet zo'n bedrijf daar zelf niets van, doorgewinterde criminelen plaatsen dan in een onbewaakt ogenblik een soort module o.i.d. in de pinautomaat. Alleen verouderde pinautomaten zijn daar geschikt voor. Melden bij je bank en je pas meteen laten blokkeren. De bank is verzekerd tegen dit soort gebeurtenissen, als het goed is krijg je je geld vrij snel terug.
Alle reacties Link kopieren
Het kan trouwens ook een half jaar geleden in Mexico gebeurd zijn. Maar dan nog blijft het skimming - tenzij jouw pintransacties pas een half jaar na dato zijn afgeschreven. Het komt wel eens voor dat er aardig wat tijd zit tussen een pintransactie in het buitenland (niet binnen Europa en in de VS, maar elders), maar een half jaar zou wel erg lang zijn.
Alle reacties Link kopieren
Skimming

Inderdaad pas laten blokkeren via het algemene nummer en nieuwe pas aanvragen (als de bank dit inmiddels zelf nog niet voor je ontdekt heeft en gedaan)

Wel aangifte gaan doen bij de politie en met proces verbaal daarna naar je bankfiliaal.



Banken zijn hiervoor verzekerd,no worries!!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snellen reacties! Tjeetje, heb ik weer. Ik baal echt als een stekker. Ga mijn spaargeld wel overmaken naar mijn vriendje en morgen meteen opnemen, kan ik in elk geval geld meenemen op vakantie.



Kwamen net trouwens tot de conclusie dat we beide gepind hebben (na elkaar) in hetzelfde automaat in Mexico in september. Bij hem is er (nog) niks afgeschreven. Dat is toch ook raar? Als ze iets in het automaat doen om te kopieeren?



Wel fijn dat ik het volgens jullie terugkrijg, kan ik toch nog een beetje gerust slapen... Dat dit kan zeg!
Alle reacties Link kopieren
Toch kan je vriend dan ook beter nu zijn pas gaan laten blokkeren.

Het is wel zo dat als jullie passen zijn geskimd dat ze wel mee hebben moeten kunnen lezen toen je de pincode intoetste...

mischien had je vriend beter zn hand ervoor ofzo...maar om het voor te zijn,altijd blokkeren nu!!!!
Alle reacties Link kopieren
Idd blokkeren, aangifte bij de politie doen en dan met het procesverbaal naar je bank. Dara gaan ze dan een procedure opstarten en idd is de bank er voor verzekerd. Je krijgt je geld wel terug maar kan wle even duren voor dat allemaal rond is.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! Ga het meteen in de groep gooien hier. Ik laat wel weten wat de bank morgen gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn vriend ook eens overkomen, gewoon in Nederland. Hij heeft destijds alles teruggekregen. Overigens verzocht zijn bank destijds geen aangifte te doen. Waarschijnlijk waren ze bang dat het in de media zou komen oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Visotsky schreef op 04 maart 2009 @ 21:10:

Het is mijn vriend ook eens overkomen, gewoon in Nederland. Hij heeft destijds alles teruggekregen. Overigens verzocht zijn bank destijds geen aangifte te doen. Waarschijnlijk waren ze bang dat het in de media zou komen oid.



daar hoeft het niet aan te liggen hoor...

Soms is skimming op een bepaalde plek al bekend en zijn er al maatregelen genomen bij de desbetreffende automaat.

Dan is politie al op de hoogte.

Dan wordt het ook zonder aangifte verwerkt.
Alle reacties Link kopieren
Op de NS stations schijn je ook uit te moeten kijken voor skimming.



U bent gewaarschuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zamirah schreef op 04 maart 2009 @ 21:22:

Op de NS stations schijn je ook uit te moeten kijken voor skimming.



U bent gewaarschuwd.Klopt,wat altijd helpt: hand erover als je je pincode intoetst!
Alle reacties Link kopieren
@Lisanne



Ik zie het nu net pas maar INTERHLP zegt dat je morgen contact moet opnemen met je bank????

Hebben ze dan niet je pas voor je geblokkeerd!??!!
Alle reacties Link kopieren
Bij skimming in Nederland, die meestal in 'bulk'formaat plaatsvindt, is aangifte vaak niet nodig en is de bank al op de hoogte voordat jij überhaupt merkt dat er geld van je rekening is verdwenen. Soms kom je er pas achter als je pas preventief is geblokkeerd (doen ze als ze weten bij welke automaat op welke dag passen geskimd zijn, ze kunnen via de rol van de automaat uitlezen welke pasnummers van welke rekeningnummers die dag gebruikt zijn in de automaat). De bank neemt dan in principe wel met jou contact op, maar het kan zijn dat je al wilt pinnen op een moment dat je bank jou nog niet heeft kunnen bereiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:biebelie schreef op 04 maart 2009 @ 21:27:

@Lisanne



Ik zie het nu net pas maar INTERHLP zegt dat je morgen contact moet opnemen met je bank????

Hebben ze dan niet je pas voor je geblokkeerd!??!!Nee, die mevrouw zei dat ze nu toch niks kunnen opnemen (ze hebben op twee dagen alles opgenomen dat erop stond). Ik hoefde hem dus (nog) niet te blokkeren. Gelukkuig stond de rest op de spaarrekening met een ander nummer. Ik ga morgenochtend gelijk bellen met de bank!
Alle reacties Link kopieren
rare gang van zaken....

kun je niet rood staan op je rekening?
Alle reacties Link kopieren
Half Almere is de klos geweest, bij postbank , maar ook bij AH
Alle reacties Link kopieren
Als je morgen je rekening laat blokkeren houd er dan rekening mee dat je vrijdag zelf ook niet meer kunt pinnen. En dat je dus iets anders zult moeten regelen voor je skivakantie!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zou ze het geld direct van haar spaarrekening (via betaalrekening neem ik aan) doorboeken naar de rekening van haar vriend, om zo op vakantie over het geld te kunnen beschikken. Als ze de pas niet laat blokkeren (de rekening zelf blokkeren is onzin) is er ook kans dat ze vrijdag niet meer kan pinnen vanwege het feit dat haar pas geskimd is. Anyway, de medewerkster van Interhelp is buiten haar boekje gegaan, ze had je pas direct moeten blokkeren, ongeacht het saldo op je rekening. Nu ja, mocht er toch nog iets gebeuren dan kunnen ze het terugluisteren op tape bij Interhelp. Maar ik vind het wel raar hoor.
Raar dat er is gezegd dat je je pas niet hoeft te blokkeren, dat moet nl. wel! Dit kun je ook zelf laten doen op nummer 0800-0313. (24 uur p dag bereikbaar)
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo hoor, is het inderdaad wel vreemd!

Ik ga zometeen de bank bellen, dan hoor ik het wel. Ik ga nog geen geld overschrijven naar mijn vriend, stel je voor dat zijn pas ook geblokkeerd wordt . Kunnen we allebei niet pinnen op wintersport. Nou ja, dan regel ik wel iets met iemand anders... In elk geval bedankt voor jullie reacties!
Je kunt ook rechtsstreeks bij de bank met je legitimatie geld opnemen, dan hoef je dus niet perse te kunnen pinnen om bij je geld te kunnen!

Dus dan zou je van tevoren geld kunnen opnemen om mee te nemen op wintersport.



Raar dat niet je pas meteen geblokkeerd is!
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend had het laatst ook, was geskimd en in londen is 2x achter elkaar geld opgenomen (totaal ruim ¤ 700). had t gezien via internetbankieren de volgende dag en heb meteen zijn pas laten blokkeren op advies van de postbank. ze hebben het onderzocht en 2 werkdagen was duidelijk dat het kopieerfraude was (skimmen, waarschijnlijk bij 24uur-tankautomaat) en de derde werkdag hadden we het geld terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven