Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen vanwege financiën?

05-03-2009 20:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal even een kleine situatie schets: ik verdien ongeveer 1300 euro netto per maand en man is helaas een aantal weken geleden ontslagen vanwege financiele ellende bij het bedrijf.

WW aangevraagd maar nog niks ontvangen (word eind van de maand waarschijnlijk) en volop aan het solliciteren maar tot nu toe met weinig resultaat.

We hebben een zoontje van 1 jaar, hij gaat 3 dagen naar de oppas.



We huren een huis van 640euro per maand en dan nog alle andere vaste lasten en jullie kunnen zelf ook uitrekenen dat we het nu niet redden qua geld.

Ik ben niet te beroerd om erbij te gaan werken maar heb tot nu toe nog niks gevonden wat ik naast mn andere baan kan doen voor extra inkomen.

Verder valt er op het moment niet zoveel te snijden in de uitgaven, de opvang van zoon kost 2 maanden om op te zeggen (in principe kan hij natuurlijk nu thuis zijn bij mn man) en tegen die tijd hopen we toch wel dat hij weer aan het werk is.



Nu is mn vraag, heeft het nut om uit te kijken naar bv een appartement dat goedkoper is in de huur? We hebben nu een heerlijk huis en wil hier eigelijk niet weg, maar het punt is gewoon dat we niet weten hoelang die werkloosheid gaat duren en dus met een laag inkomen zitten, en die huur is op het moment niet op te brengen voor ons.

Ik kan er maar niet uitkomen...
Alle reacties Link kopieren
Als je onder een bepaald bedrag komt heb je recht op huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Vervelende situatie zeg!



Kom je door je inkomen misschien nu in aanmerking voor huursubsidie? Zorgtoeslag? kinderopvangtoeslag (als dat bestaat?)



En verhuizen kost ook altijd geld, er moet altijd wel wat aan een huis gebeuren, al is het maar een lik verf over een verkleurd stuk muur vanwege een schilderij. Natuurlijk kun je het allemaal zo laten, dat kan ook een keuze zijn.



Hoe makkelijk is het in jullie regio om iets (veel) goedkopers te vinden?

Hebben jullie geen buffer waarmee je het even kunt compenseren totdat je man een baan heeft gevonden of jij uitbreiding op je baan kunt krijgen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je de kosten die bij een eventuele verhuizing spelen niet moet onderschatten.



Misschien ben ik naief, maar naar mijn idee zijn er altijd wel manieren om op een (legale) manier extra te verdienen. Al was het als poetshulp ergens in huis. Ik zou het op die manier proberen door te komen.



Staan jullie trouwens ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Als je in de vrije sector moet gaan huren vraag ik me af of je goedkoper uit kan zijn qua huur.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend vervelende situatie zeg! Ik zou eerst onderzoeken of er geen andere mogelijkheden zijn dan verhuizen. Verhuizen is meestal duurder dan je verwacht. Er moet bijna altijd wel vloerbedekking worden gelegd en soms ook worden geverfd. Bovendien kan het goed zijn dat jullie situatie van korte duur is.



Is de huur met de WW erbij nog steeds niet op te brengen?



Is het misschien mogelijk om 1 kamer in het huis te verhuren?(woon je in een studentenstad met woningnood?; woon je in een toeristische stad en zou je 1 kamer (tijdelijk) kunnen aanbieden (bed&breakfast/zie ook www.vriendenopdefiets.nl))



Is het mogelijk om in dit soort situaties bijzondere bijstand aan te vragen bij de gemeente? of hebben ze misschien een ander potje?



Kunnen jullie ouders misschien tijdelijk bijspringen?



Bedenk of je nog geld terug verwacht binnenkort van energiebedrijven enz.



Zeg meteen alle abonnementen en onnodige verzekeringen op.



De belastingaangifte 2008 moet deze maand gedaan worden. Zoek goed uit of je nog geld terug kunt krijgen.



evt. Toeslagen zijn al genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Eowynn, wij zitten qua huur net boven het maximale wat een woning mag kosten als je in aanmerking wilt komen voor huurtoeslag. Die grens ligt rond de 631 euro en wij betalen dus 640 euro per maand. Boven die 631 euro kom je per definitie niet in aanmerking voor de toeslag helaas.



Himalaya, kinderopvangtoeslag krijgen we al, dekt uiteraard wel een deel van de opvangkosten maar uiteraard niet alles, zorgtoeslag ook wel iets, al is dat niet veel (maar beter dan niks uiteraard)



Ja realiseer met dat verhuizen ook geld kost en je zult idd altijd wel iets moeten doen aan een huis, al is het maar verven.

Dat is zeker iets om in de overweging mee te nemen.



Ik wilde dus net gaan kijken op de site van de woningbouwvereniging (wij huren nu ook via hen) voor appartementen maar ze zijn uit de lucht voor onderhoud van de site. Ik weet dus even niet precies of het makkelijk is, een appartement te regelen.

Wel weet ik dat dat makkelijker is dan een eengezinswoning zoals we nu hebben, das echt heel lastig, of ze zijn nog veel duurder.

Das ook een stuikelpunt, dit huis opgeven, krijgen we nooit meer terug.



Nee helaas hebben wij geen buffer om op terug te vallen, man heeft 3 jaar in de ziektewet gezeten vanwege reuma met minimale uitkering dus die buffer is toen wel verbruikt.



Krokusje, denk niet dat je naief bent daarin, maar ik zoek me echt rot! Zo heb ik al veel gereageerd op oproepen van bedrijven en particulieren voor schoonmaken, maar krijg gewoonweg geen antwoord terug.

Ben niet te beroerd om iets te doen onder mn niveau zeg maar.

Bij mn huidige baan kan ik niet meer werken op het moment en ik heb daar een vast contract wat ik in deze onzekere tijden niet op kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Is dat je kale huur? Wij betalen ook meer dan dat, maar daar zit een deel verwarmingskosten bij in, waardoor we, als we een lager inkomen zouden hebben, wél recht hebben op huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:zaterdag1978 schreef op 05 maart 2009 @ 20:49:





Ja realiseer met dat verhuizen ook geld kost en je zult idd altijd wel iets moeten doen aan een huis, al is het maar verven.

Dat is zeker iets om in de overweging mee te nemen.Vervelende situatie, dat vooropgesteld. Maar het is natuurlijk onzin om te denken dat je moet verven, of een nieuwe vloerbedekking moet (wat iemand hiervoor schreef).



Sorry hoor, maar als je het geld niet hebt kan je dat soort dingen toch uitstellen? Verhuizen hoeft helemaal niet duur te zijn, het ligt er maar net aan wat voor eisen je stelt. En als je het geld niet hebt, moet je nou eenmaal je eisen bijstellen.
Alle reacties Link kopieren
Visotsky, we weten dus nog niet precies hoeveel de ww gaat worden omdat het uwv het nog in behandeling heeft, dus daar kan ik moeilijk over oordelen.

Maar punt is dat we op dit moment gewoon mega tekorten aan het opbouwen zijn en de ww zal zowiezo rond de 70% van het inkomen van mn man liggen, dus vraag me af hoe we dan tegen die tijd dat we eens ww krijgen, dat allemaal weer gaan aflossen zeg maar.



Ik heb geen kamer over dus helaas geen ruimte om te verhuren. We hebben 2 slaapkamers en een hele grote hal boven. 1 is onze slaapkamer en 1 kamer voor zoon, we hebben geen zolder. (en wonen ook niet in populaire stad trouwens)



Gemeente kan ons ook niet helpen omdat ik wel een inkomen heb.



Ouders springen af en toe al bij als we echt even geen geld hebben voor bv eten, maar ja, kunnen dat ook niet iedere week doen.



In de 3 jaar ziektewet van mn man hebben we alle onnodige abonnementen etc al opgezegd, we hebben naast huur, gas, water, licht, verzekeringen enz eigelijk niks extra's.



Aangifte zijn we idd mee bezig dus hoop daar nog wat van terug te krijgen.



Jullie hebben wel goeie tips zeg, meeste zijn helaas al toegepast, dat is het em ook, ik geloof dat we wel een beetje op de bodem zitten met alles.
Alle reacties Link kopieren
Eowynn, wij hebben enkel een glasverzekering bij de huur inzitten, die geloof ik iets van 2 euro per maand is, en dan schat ik em nog hoog in. De rest is idd de huur, we hebben geen servicekosten, andere verzekeringen of energiekosten erbij zitten.
Alle reacties Link kopieren
Soundpost, ja klopt verven oid zou je niet kunnen doen, is idd geen eerste levensbehoefte en ik weet bijna zeker dat mochten we gaan verhuizen, dan koopt mn vader een pot verf voor ons en gaat ie aan de slag, das geen enkel punt.
Alle reacties Link kopieren
ff heel kort door de bocht... ik zou niet zomaar verhuizen. Een beetje flat kost ook gauw 450 euro per maand en dan moet je je verhuizing nog organiseren. Die kosten moet je niet onderschatten. Plus een verfje, tapijtje of laminaatje, gordijnen etc... voordat je al die kosten hebt terugverdiend kan je misschien wel 2 jaar in je eengezinswoning zitten die wat duurder is. In die twee jaar heeft manlief vast wel weer werk.



Kan manlief tijdelijk geen thuiswerk gaan doen? Of tijdelijk krantjes bezorgen (ochtendkrant verdient stiekum best aardig)



Ik zou echt alle overbodige kosten eruit gooien zoals abonnementen, de kachel een graadje lager etc etc maar heel eerlijk.. nee ik zou er niet voor verhuizen.



Sterkte in deze situatie!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat jullie buffer al eerder is opgegaan omdat je man niet kon werken? Dan lijkt het me, in elk geval op de lange termijn, verstandig om een woning te zoeken die goedkoper is en hierbij uit te gaan van 1 inkomen. Dat maakt je veel minder kwetsbaar, dan kan je als het meezit weer een nieuwe buffer opbouwen en over een paar jaar kijken hoe jullie er dan voor staan.



Ik begrijp wel dat het op korte termijn lastig is een woning te vinden en je liever een andere oplossing hebt, maar uiteindelijk is verhuizen nog niet zo'n gek idee denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal verder hoor. Hier manlief ook baan kwijt en door omstandigheden van de afgelopen jaren ook gewoon géén reserves. Gelukkig werk ik 4 dagen per week en krijgt hij ww, maar het moet niet te lang gaan duren. Hier ook alle extra's al afgeschaft, dus verder bezuinigen gaat gewoon niet.



Succes ermee.



Verhuizen lijkt me eigenlijk niet zo'n strak plan. Van de kosten die je maakt voor het verhuizen kun je waarschijnlijk een hele tijd het verschil in prijs van de woningen betalen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou je toch willen adviseren om bij de sociale zaken van je gemeente te informeren.

wellicht is er een andere pot die jullie tijdelijk kan redden.

er was bv altijd een vangnetregeling,dat was voor mensen die niet in aanmerking kwamen voor huursubsidie.

maar wel hoge huurlasten hadden en inkomensverlies.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
meedoen aan marktonderzoeken? google op respondenten marktonderzoek en meld je aan. www.respondenten.nl, www.dmeselectmarketing.nl, www.vwo-fieldwork.nl, www.probitas.nl

middeling bij de belastingdienst vragen? bij zoeken op belastingdienst even middeling intoetsen en lezen hoe je het kunt berekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker goed naar de Vangnet regeling kijken, maar afhankelijk van de voorwaarden kan het zijn dat je huur ook daar te hoog voor is. Hier een voorbeeld van de Vangnetregeling van de gemeente Wijk bij Duurstede.



De Vangnetregeling huursubsidie is in het leven geroepen om huishoudens, die plotseling met een inkomensdaling te maken hebben en niet voor reguliere huursubsidie in aanmerking kwamen, financiële hulp te bieden.

De Vangnetregeling voorziet in bepaalde gevallen in het verstrekken van een bijdrage aan huurders van wie het totale inkomen over het peiljaar (rekeninkomen) door te hoog was voor het verkrijgen van reguliere huursubsidie. In de regeling is hiervan sprake indien het inkomen over het peiljaar 20% of hoger is dan het actuele inkomen.

De Vangnetregeling subsidieert het deel van de huurprijs dat volgens de Huursubsidiewet zou kunnen worden gesubsidieerd, als zou worden gerekend met dit actuele inkomen. Voor aanvragers, die al regulier huursubsidie ontvangen, betekent dit dat als een bijdrage op grond van de Vangnetregeling wordt toegekend, zij een aanvulling op die huursubsidie krijgen. Was geen huursubsidie toegekend, dan ontstaat recht op de volledige bijdrage. Bij de bepaling van het actuele inkomen zijn alle netto maandinkomens voor de peilmaand binnen de huishoudsituatie relevant. Dus van zowel de aanvrager als de medebewoners. Dit totale netto maandinkomen wordt met behulp van een omrekeningsfactor omgerekend naar een fictief belastbaar actueel inkomen.
anoniem_78097 wijzigde dit bericht op 05-03-2009 22:38
Reden: wijk bij [b]D[/b]uurstede
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien lees ik niet goed, maar is je man nu niet in staat te werken? Waarom kijk je niet naar mogelijkheden dat HIJ meer inkomen binnenbrengt...als jij 1300 verdient, werkt je redelijk wat uren neem ik aan?



verhuizen zou ik idd ook niet snel doen...daar gaan ook veel kosten in zitten...kijk, een tapijt/vloer oid heb je echt wel nodig (anders heb je koude vloeren en moet je extra stoken)
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een voorschot WW aangevraagd? Dat kun je doen als de verwerking van je aanvraag te lang op zich laat wachten.
Alle reacties Link kopieren
Denk je dat je uberhaupt op korte termijn een ander, goedkoper huis zou kunnen vinden???
Vertel het verhaal aan jouw werkgever.



Heb al vaker (niet zelf) meegemaakt dat een werkgever voorschotten geeft, leningen geeft of gewoon het aantal uren kan uitbreiden dat de werknemer werkt.



Veel bedrijven laten mensen zonder vast contract eninleners gaan. Dat betekent niet dat het werk er niet meer is.



Vraag gewoon om meer werk bij je werkgever. Als jij 40 uur wilt werken dan zal hij/zij misschien een ander laten gaan. Da's dan jammer, ieder voor zich en god voor ons allen.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste voorschot WW aanvragen.

Hoelang heeft je man recht op WW? Dit is afhankelijk van zijn arbeidsverleden. In principe krijgt hij de eerste tijd gewoon 100% van zijn inkomen, na een tijdje (afhankelijk van werkverleden hoe lang) zakt dit naar 70 procent. Het enige wat jullie dus even moeten overbruggen is de periode totdat je de WW gestort krijgt op de rekening. Verhuizen lijkt me daarom niet verstandig tenzij je denkt dat je man er langer over gaat doen een baan te vinden, dan dat de WW uitkering loopt. Zeker niet de creche opzeggen want je komt nooit meer aan een plek als je ze weer nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Zwieber, het recht op WW is de eerste twee maanden 75%, daarna 70%.
Alle reacties Link kopieren
Zwieb: 100%? Dat klopt niet, helaas. De eerste twee maanden is het 75%, daarna 70%. Met maximaal dagloon van iets van 183,- waardoor maximale WW iets van 75% dan 70% van 2950,- is.



Bereken het - WW



WW-info UWV

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven