Geld & Recht alle pijlers

internet snel scheiding; is dat wat?

07-03-2009 22:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb via internet een snel scheiding aangevraagd; het is een kwestie van aanvragen; de formulieren van hun site invullen; op gesprek komen en 675 betalen en dan ben je een aantal weken later gescheiden.



Werkt dat echt zo simpel en is het betrouwbaar? Overigens zolang ik verder niks betaal of opstuur hoef ik nog niet te betalen; ik sla nu aan het twijfelen namelijk; zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
anoniem_45900 wijzigde dit bericht op 07-03-2009 22:41
Reden: 1x betalen volstaat ;)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
you want it really fast
Alle reacties Link kopieren
geen ervaring mee maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit soepeltjes loopt.



Je bent een tijd getrouwd geweest is het dan zo erg om nog even iets langer te wachten en de scheiding op een normale manier af te handelen.

Als beide partijen meewerken zal het niet meer kosten als die internet scheiding
Alle reacties Link kopieren
Werkt denk ik alleen indien jullie 1. geen kinderen hebben 2. geen koophuis of andere gezamenlijke grote eigendommen en 3. het eens zijn over wie wat gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor ik heb niet onwijs haast; wilde uitzoeken hoe ik/wij überhaupt scheiden moest(en) en kwam meerdere van dit soort 'aanbiedingen' tegen.

Ik heb ook werkelijk waar geen idee wat scheiden kost en het gaat in harmonie (en ik verwacht daar ook geen verandering in) en sowieso op huwelijkse voorwaarde; alleen ga ik dus nu ook twijfelen of dit niet iets te makkelijk geregeld is zeg maar
Alle reacties Link kopieren
quote:gizz schreef op 07 maart 2009 @ 22:50:

Werkt denk ik alleen indien jullie 1. geen kinderen hebben 2. geen koophuis of andere gezamenlijke grote eigendommen en 3. het eens zijn over wie wat gaat krijgen.Punt 1 en 2 worden ook geregeld; punt 3 staat al vast; de enigste voorwaarde is dat je het eens bent met elkaar; en dat zijn we
Ja hoor, dat kan. Veruit het grootste deel van de echtscheidingen worden zo afgehandeld:

Partijen gaan naar een mediator en stellen een convenant op of partijen stellen helemaal zelf een convenant op. Dit moet je inleveren bij de advocaat + gba-uittreksels + huwelijksakte + geboorteaktes kinderen (indien aanwezig). De advocaat dient het dan in bij de rechtbank en 5 (zonder kinderen) of 7 (met kinderen) weken later wordt de echtscheiding uitgesproken. Die moet dan nog wel worden ingeschreven bij de gemeente maar dat is ook zo gebeurt als je het gezamenlijk doet.
Veel advocaten bieden dit aan omdat het natuurlijk een makkelijke en snelle manier is om geld te verdienen. Alles wordt kant en klaar aangeleverd, de secretaresse maakt er netjes een verzoekschrift van, stuurt alles op naar de rechtbank en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Dus gewoon naar een mediator gaan is makkelijker/goedkoper? (ik vind 675 namelijk best veel geld :O) Ik zie eigenlijk het hele nut van die advocaat niet maar het is verplicht naar ik begrijp...? (toch? als ik toch alles zelf moet doen; wat voor nut heeft een advocaat dan?)
Als je het echt over alles eens bent en geen ingewikkelde dingen hebt (eigen bedrijven die verdeeld moeten worden e.d.) kun je ook zelf een convenant opstellen. Een mediator maakt het natuurlijk wel weer duurder maar dat is wel iemand met verstand van zaken. Je kunt nu wel denken dat je alles goed hebt geregeld maar als straks 1 van de 2 moeilijk gaat doen en als dan blijkt dat het convenant onduidelijk is, zit je alsnog met een probleem.

Een advocaat is inderdaad verplicht. Alleen een advocaat kan een verzoekschrift tot echtscheiding indienen bij de rechtbank.
Alle reacties Link kopieren
Giga, heb je het nu over een scheiding die snel geregeld kan worden of over een snelscheiding waarbij ze je huwelijk omzetten in een samenlevingscontract en dat contract ontbinden?
Alle reacties Link kopieren
nee het is gewoon een normale scheiding; na de aanvraag zou dat tot 13 weken moeten duren... (wat ik niet snap; ik hoor van iedereen dat het veel langer duurt)
Alle reacties Link kopieren
Een gewone scheiding kan wel zo snel als je pas instapt op het moment van aanvragen. Op het moment dat de advocaat het bij de rechtbank neerlegt dan duurt het nog 2 tot 3 maanden (8-12 weken) voordat je de uitspraak krijgt. Maar dan moeten dus alle papieren in orde zijn gemaakt. Als je het allemaal zelf regelt (wat kan, mbv internet) kan je dus een advocaat op het laatste moment inschakelen. Maarja hoe lang ben je zelf bezig met álles goed op papier te zetten. En zie je niet bepaalde zaken over het hoofd waar iemand wél aan denkt die er dagelijks mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Er moet altijd een advocaat betrokken zijn bij een scheiding om de stukken in te brengen bij de rechtbank. Maar het is dus prima mogelijk om zelf een convenant op te stellen, er zijn zelfs wel voorbeelden te vinden op internet. Dit wordt overigens afgeraden als er kinderen bij betrokken zijn!!! Verder is dit een prima manier om snel en soepel te scheiden als alles in goed overleg afgehandeld kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel advies inwinnen om na te vragen of hetgeen wat jullie samen hebben besloten, ook in jouw belangen voorziet. een advocaat of mediator kan hiernaar kijken. Vaak hoor je toch dat men het samen willen regelen, maar dat de belangen van de een of de ander toch ergens over het hoofd worden gezien. Lijkt me niet iets om op te beknibbelen. Je kan het later niet rechtzetten.
" waarbij ze je huwelijk omzetten in een samenlevingscontract en dat contract ontbinden?"

Dat kan niet hoor. Voorheen kon je wel je huwelijk laten omzetten in een geregistreerd partnerschap en dat vervolgens laten ontbinden. 1 maart jl. zijn er echter een hoop wetswijzigingen geweest waardoor dit volgens mij niet meer mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen en een koophuis hebt, zou ik dit ten sterkste afraden, ook als je het samen eens bent. In tegenstelling tot je huwelijk moet je scheiding wel je hele leven lang meegaan. Zeker als er kinderen in het spel zijn, is het belangrijk dat zaken als omgangsregeling en financiën (alimentatie en boedelverdeling) goed geregeld zijn.



Als leek heb je weinig weet van hoe dat wettelijk geregeld is en ga je dus op je gevoel af van wat redelijk is. Dat gevoel kan met de jaren of de omstandigheden nogal eens veranderen. Als je weet dat je afspraken binnen een wettelijk kader vallen (alimentatie kan bijv. volgens bepaalde normen berekend worden), dan zullen beide partijen ook eerder geneigd zijn de afspraken na te komen.



Wat de omgangsregeling betreft, zou ik adviseren die zo specifiek mogelijk te maken en het niet te laten bij vage formuleringen als 'in overleg'. De regeling moet nog jarenlang mee en in die tijd kan er veel gebeuren (nieuwe partners bijvoorbeeld), waardoor de zaken niet meer zo goed in overleg te regelen zijn. Het is belangrijk een duidelijk kader te hebben waarop je dan kan terugvallen. Ook met zo'n kader kun je immers de omgang in overleg vaststellen en flexibel zijn (dit kun je ook in het convenant opnemen).



dubio
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven