Geld & Recht alle pijlers

Reorganisatie - ontslag?

09-03-2009 21:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante werkt al 30 jaar met veel plezier voor hetzelfde bedrijf. 10 jaar geleden heeft een deel van het bedrijf zich afgesplitst en is zij op een nieuw contract verder gegaan bij dat bedrijf. Ze heeft technisch gezien dus een arbeidsverleden van 10 jaar bij dit bedrijf.



Nu staat er een reorganisatie op de agenda, het bedrijf gaat fuseren en verhuizen. Tante heeft geen rijbewijs en de nieuwe locatie is op 2 uur afstand enkele reis met het OV. Op zich is ze bereid om mee te verhuizen, maar het is nog de vraag of er een geschikte functie is op de nieuwe locatie.



Wat is wijsheid en wat zijn de rechten en plichten? Tante heeft nu een aanbod gekregen van 2 maandsalarissen en zelf vertrekken. Mij lijkt het niet zo aantrekkelijk. Ze is 58 jaar oud overigens en doet cateringwerkzaamheden 5 uur per dag, 5 dagen per week.



Ik hoop dat er iemand is die wat meer kan vertellen over rechten en plichten in zo'n situatie.
Alle reacties Link kopieren
met meeverhuizen bedoel ik de reistijd voor lief nemen, niet zelf ook naar een andere regio vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zowiezo eens goed de CAO erop nakijken, ik weet niet of ze lid is van een vakbond, maar ik zou zeker contact met ze opnemen.



Ik weet dat het van groot belang kan zijn op een evt WW uitkering, indien je akkoord gaat met zo'n aanbod. Dan kan dan nog wel eens slecht uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
CAO is klein metaal volgens mij, zal s even googelen voor de CAO. Niet tekenen had ik ook al gezegd, maar de wet is wel gewijzigd begreep ik (gelezen op andere topics, maar dat valt in de categorie "de klok horen luiden" vandaar dit topic).
Alle reacties Link kopieren
quote:Bengal schreef op 09 maart 2009 @ 21:14:

Mijn tante werkt al 30 jaar met veel plezier voor hetzelfde bedrijf. 10 jaar geleden heeft een deel van het bedrijf zich afgesplitst en is zij op een nieuw contract verder gegaan bij dat bedrijf. Ze heeft technisch gezien dus een arbeidsverleden van 10 jaar bij dit bedrijf.



Nu staat er een reorganisatie op de agenda, het bedrijf gaat fuseren en verhuizen. Tante heeft geen rijbewijs en de nieuwe locatie is op 2 uur afstand enkele reis met het OV. Op zich is ze bereid om mee te verhuizen, maar het is nog de vraag of er een geschikte functie is op de nieuwe locatie.



Wat is wijsheid en wat zijn de rechten en plichten? Tante heeft nu een aanbod gekregen van 2 maandsalarissen en zelf vertrekken. Mij lijkt het niet zo aantrekkelijk. Ze is 58 jaar oud overigens en doet cateringwerkzaamheden 5 uur per dag, 5 dagen per week.



Ik hoop dat er iemand is die wat meer kan vertellen over rechten en plichten in zo'n situatie.Je tante doet er verstandig aan werkgever te verzoeken het voorstel op papier te zetten. Daarna zou zij dit voorstel moeten bespreken met een advocaat. Een ontslagvergoeding van twee maandsalarissen voor een 58-jarige met een tienjarig dienstverband is niet royaal. Of het té weinig is zal mede afhangen van de financiële gezondheid van het bedrijf en de mate waarin het ontslag werkgever of werknemer verweten kan worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jorina schreef op 09 maart 2009 @ 21:18:

Ik zou zowiezo eens goed de CAO erop nakijken, ik weet niet of ze lid is van een vakbond, maar ik zou zeker contact met ze opnemen.



Ik weet dat het van groot belang kan zijn op een evt WW uitkering, indien je akkoord gaat met zo'n aanbod. Dan kan dan nog wel eens slecht uitpakken.Als de beëindigingsovereenkomst correct is opgesteld kan werknemer niet verweten worden werkloos te zijn en zal dat aspect geen belemmering kunnen vormen voor het toekennen van een WW-uitkering.
Alle reacties Link kopieren
OK, dankjewel Wuiles. Ze heeft een rechtsbijstandsverzekering, hopelijk zijn die ook in staat om een voorstel op papier te beoordelen. Ik zal haar dit iig adviseren.



Had haar wel al geadviseerd om de werkgever op papier te laten zetten wat ze haar kunnen bieden als vervangende functie op de nieuwe locatie. Aantal uren, aard van de werkzaamheden, reistijdcompensatie, reiskostenvergoeding, salaris, vakantiedagen etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de WW-uitkering, wat is de maximale uitkeringsduur op dit moment in de context van mijn tante?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bengal schreef op 09 maart 2009 @ 21:26:

OK, dankjewel Wuiles. Ze heeft een rechtsbijstandsverzekering, hopelijk zijn die ook in staat om een voorstel op papier te beoordelen. Ik zal haar dit iig adviseren.



Had haar wel al geadviseerd om de werkgever op papier te laten zetten wat ze haar kunnen bieden als vervangende functie op de nieuwe locatie. Aantal uren, aard van de werkzaamheden, reistijdcompensatie, reiskostenvergoeding, salaris, vakantiedagen etc.Dat zou moeten lukken. Het is overigens de vraag of haar dienstverband inmiddels tien jaar of dertig jaar duurt. Ook met de beantwoording van die vraag zal een advocaat kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 09 maart 2009 @ 21:29:

[...]





Dat zou moeten lukken. Het is overigens de vraag of haar dienstverband inmiddels tien jaar of dertig jaar duurt. Ook met de beantwoording van die vraag zal een advocaat kunnen helpen.Je zit ook met opvolgend werkgeverschap toch?
quote:wuiles schreef op 09 maart 2009 @ 21:21:

[...]

Je tante doet er verstandig aan werkgever te verzoeken het voorstel op papier te zetten. Daarna zou zij dit voorstel moeten bespreken met een advocaat. Een ontslagvergoeding van twee maandsalarissen voor een 58-jarige met een tienjarig dienstverband is niet royaal. Of het té weinig is zal mede afhangen van de financiële gezondheid van het bedrijf en de mate waarin het ontslag werkgever of werknemer verweten kan worden.



Wuiles, ik snap je advies, maar heb wel een vraag aan je. Met mijn (kleine beetje) ervaring op dit gebied zou ik zeggen dat de kantonrechtersformule toch een heel wat hogere vergoeding zou opleveren, zelfs als het bedrijf echt last heeft van de economie. Het kan toch alleen minder dan 1 maand worden als het ontslag verwijtbaar is aan werknemer (en als de werkgever naar de kantonrechter gaat in plaats van toestemming te vragen ana het voorheen CWI)?



Maar jij bent nogal voorzichtig in je reactie zie ik. Kun je toelichten waarom dat is?



En waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben, maar dat is off topic en wellicht te privé, is hoe het komt dat je zoveel weet van arbeidsrecht, OR'en etc. Ik zit ook een beetje in die hoek en vraag me dus steeds af wat je precies doet. Maar nogmaals, da's misschien te herkenbaar of persoonlijk voor hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe de contracten eruit zien en hoe het bedrijf qua rechtsvormen in elkaar zit. Maar het is zeker interessant om uit te zoeken of het dienstverband wettelijk gezien misschien zelfs langer is. Dat kan alleen maar in haar voordeel werken natuurlijk.



Ben al een stuk wijzer, kan haar in ieder geval een steuntje in de rug geven met deze adviezen. Ze heeft zelf moeite om het helder te zien, ze is er erg emotioneel onder en belde me bijna in paniek op. Super bedankt voor de adviezen!
Alle reacties Link kopieren
Rechtsbijstandjurist erop zetten, die kunnen het beste helpen.



Grote kans dat er wel 30 jaar dienstverband is omdat er overgang van onderneming was.



Van kantonrechtersformule kan heel goed afgeweken worden. Een sociaal plan (wel afgesloten door de vakbonden) gaat vaak voor de formule.



Bovendien staat in de formule zelf dat er kan worden afgeweken indien economische situatie werkgever slecht is (die moet dat wel onderbouwen met stukken van accountant).
Alle reacties Link kopieren
quote:Etosha schreef op 09 maart 2009 @ 21:35:

[...]





Wuiles, ik snap je advies, maar heb wel een vraag aan je. Met mijn (kleine beetje) ervaring op dit gebied zou ik zeggen dat de kantonrechtersformule toch een heel wat hogere vergoeding zou opleveren, zelfs als het bedrijf echt last heeft van de economie. Het kan toch alleen minder dan 1 maand worden als het ontslag verwijtbaar is aan werknemer (en als de werkgever naar de kantonrechter gaat in plaats van toestemming te vragen ana het voorheen CWI)?



Maar jij bent nogal voorzichtig in je reactie zie ik. Kun je toelichten waarom dat is?



En waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben, maar dat is off topic en wellicht te privé, is hoe het komt dat je zoveel weet van arbeidsrecht, OR'en etc. Ik zit ook een beetje in die hoek en vraag me dus steeds af wat je precies doet. Maar nogmaals, da's misschien te herkenbaar of persoonlijk voor hier.



Ik ben voorzichtig omdat ik het dossier niet ken en wil voorkomen dat TO te snel conclusies trekt. In het kort is het factor C in de kantonrechtersformule die ertoe kan leiden dat de ontslagvergoeding lager (of hoger) uitpakt dan AxB oftewel een bruto maandsalaris inclusief vaste loonbestanddelen vermenigvuldigd met het aantal dienstjaren. Factor C kan mede bepaald worden door bijvoorbeeld het "habe nichts, habe wenig" beginsel (kort door de bocht: van een kale kip kun je niet plukken). Daarnaast is er een kans dat werkgever met de bonden een sociaal plan heeft opgesteld waarin de maximale ontslagvergoeding op twee maandsalarissen is gesteld. We weten niet in welke context de vergoeding is aangeboden.



Je vraag wat ik doe zal ik niet beantwoorden omdat ik inderdaad gehecht ben aan mijn privacy....
Alle reacties Link kopieren
De voorzichtigheid snap ik, ik ben zelf ook niet voldoende op de hoogte van de ins en outs van het contract van mijn tante. Maar met de tips van Wuiles kan ik haar in ieder geval steunen en op het goede spoor zetten. De jurist bij de rechtsbijstand zal dan vast de rest doen!



Ik heb de indruk dat het bedrijf makkelijk weg denkt te kunnen komen omdat mijn tante een goedgelovig naief type is. Hebben ze nu mooi pech!
Alle reacties Link kopieren
Dat gebeurt best vaak Bengal, dus goed dat ze zich laat voorlichten en fijn dat je haar helpt.



Voor berekening van duur WW-rechten kun je op site UWV terecht en daarvoor tellen alle jaren die ze heeft gewerkt mee, dus niet alleen de 30 maar mocht ze daarvoor ook al gewerkt hebben, die dus ook.



Misschien moet ze ook rekening houden met wat het nu stoppen met werken met haar pensioenrechten doet. De kans dat ze met haar leeftijd iets anders vindt is misschien klein en juist de laatste jaren voor je pensioen kunnen er voor pensioenopbouw flink inhakken.



Succes met alles!
quote:wuiles schreef op 09 maart 2009 @ 21:47:

[...]

Ik ben voorzichtig omdat ik het dossier niet ken en wil voorkomen dat TO te snel conclusies trekt. In het kort is het factor C in de kantonrechtersformule die ertoe kan leiden dat de ontslagvergoeding lager (of hoger) uitpakt dan AxB oftewel een bruto maandsalaris inclusief vaste loonbestanddelen vermenigvuldigd met het aantal dienstjaren. Factor C kan mede bepaald worden door bijvoorbeeld het "habe nichts, habe wenig" beginsel (kort door de bocht: van een kale kip kun je niet plukken). Daarnaast is er een kans dat werkgever met de bonden een sociaal plan heeft opgesteld waarin de maximale ontslagvergoeding op twee maandsalarissen is gesteld. We weten niet in welke context de vergoeding is aangeboden.



Je vraag wat ik doe zal ik niet beantwoorden omdat ik inderdaad gehecht ben aan mijn privacy....



Ja, dat is allemaal waar natuurlijk, dus ik snap je voorzichtigheid. deze had ik zelf ook al bedacht, maar ik vroeg me af of je er nog meer redenen voor had. Helder!



En voor wat betreft je laatste zin: jammer! Maar ik snap hem. (En zal nu eeeeeuwig nieuwsgierig blijven! )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven