Geld & Recht alle pijlers

Rijbewijs verlengen: mét nieuwe inlogsleutel?

12-08-2018 16:34 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verloopt mijn rijbewijs. Ik heb informatie opgezocht en zie daar nu ineens staan dat er kennelijk een ‘functie’ aan het rijbewijs wordt toegevoegd.
Op de site van de RDW staat hierover het volgende (beetje irritant dat men in dit soort gevallen nooit een jaartal achter zo’n datum plaatst, maar uit andere bronnen begrijp ik dat dit 28-5-2018 betreft):

“…Vanaf 26 mei zijn rijbewijzen standaard geschikt om in de toekomst te gebruiken om online in te loggen met DigiD op websites van overheid, zorg en pensioenfondsen.
Deze manier van inloggen geeft extra zekerheid over de identiteit van degene die inlogt en maakt het mogelijk zeer vertrouwelijke informatie online aan te bieden. De burger kan in de toekomst zelf beslissen of hij wil inloggen met het rijbewijs.
Voor de burger blijft per 26 mei het gebruik van het rijbewijs als rijvaardigheidsbewijs of identiteitsbewijs hetzelfde. Het aanvraagproces voor een rijbewijs verandert niet, tenzij een aanvrager de inlogfunctionaliteit niet wil (zie onder)….”
https://www.brielle.nl/actueel/nieuwsbe ... 63768.html

Weet iemand wat ik mij moet voorstellen bij deze functie?

Want:
We hebben toch al DigiD?
Kan hier misbruik van gemaakt worden door iemand die jouw rijbewijs in handen krijgt?
Hoe kan het dat ik deze informatie gemist heb? Is dit in het nieuws geweest?
Gaat er iets veranderen aan de manier waarop je, als je dat al wil, op dit moment al gewoon kunt inloggen op sites van de overheid, van je zorgverzekering of van pensioenfondsen?

Als je deze functie niet wil, kun je blijkbaar (zie site RDW) schriftelijk (met handtekening, dus een brief versturen) vragen om een rijbewijs zónder deze extra “inlogsleutel”. Maar dat kost dan blijkbaar 5 werkdagen extra.
Site RDW:
“…De burger krijgt binnen 5 werkdagen na ontvangst bij de RDW bericht wanneer het rijbewijs zonder inlogfunctionaliteit op de chip aangevraagd kan worden bij de gemeente.
De burger vraagt het rijbewijs aan bij de gemeente…”

Lezen jullie dit ook zo dat je dan dus minimaal 3 weken voordat je rijbewijs verloopt aan de slag moet met he schrijven van zo’n brief?
Want blijkbaar kun je niet bij de gemeente aangeven dat je een rijbewijs wil zónder inlogsleutel en moet je nu een seintje van RDW afwachten voordat je bij de gemeente je rijbewijs (verlenging) kunt aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
Het is voor de toekomst, niet dat je er nu gebruik van kunt maken. Ze willen voorkomen dat als je nu een 10-jaar geldig rijbewijs neemt, dat ze over een jaar of vijf iedereen op kosten moeten jagen als ze digid login willen verbeteren.

Hoe ze dat precies gaan doen is nog niet duidelijk, maar je kan er vanuit gaan dat het natuurlijk niet een systeem wordt waarbij je met een gevonden rijbewijs kan inloggen. Ik kan me zo voorstellen dat ze het als een 2-factor instrument willen inzetten. Dus met login (wachtwoord) + de chip uit je rijbewijs, ipv een smsje.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
12-08-2018 16:44
Het is voor de toekomst, niet dat je er nu gebruik van kunt maken. Ze willen voorkomen dat als je nu een 10-jaar geldig rijbewijs neemt, dat ze over een jaar of vijf iedereen op kosten moeten jagen als ze digid login willen verbeteren.

Hoe ze dat precies gaan doen is nog niet duidelijk, maar je kan er vanuit gaan dat het natuurlijk niet een systeem wordt waarbij je met een gevonden rijbewijs kan inloggen. Ik kan me zo voorstellen dat ze het als een 2-factor instrument willen inzetten. Dus met login (wachtwoord) + de chip uit je rijbewijs, ipv een smsje.
Zoiets stel ik mij er ook bij voor, zo'n twee-traps verificatie.
Maar ik vind het zo vreemd dat er helemaal geen nadere uitleg en/of bedoeling staat beschreven?
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
12-08-2018 16:58
Zoiets stel ik mij er ook bij voor, zo'n twee-traps verificatie.
Maar ik vind het zo vreemd dat er helemaal geen nadere uitleg en/of bedoeling staat beschreven?
Ja omdat ze dat denk ik niet weten. In je paspoort zit al zo'n chip en ik denk dat ze dat nu ook in rijbewijs willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels wat nadere informatie kunnen vinden, o.a.:
https://www.digitaleoverheid.nl/beleid/ ... od/inhoud/
(met diverse linkjes naar wetgeving, agenda, etc.)

Het klinkt als iets dat ik helemaal niet wil. Vandaar ook de geringe berichtgeving naar de burgers waarschijnlijk.
Ik zie van de inlogsleutel af en ga een brief schrijven. De termijn voor de verlenging van mijn rijbewijs wordt dan wat krapjes, maar ik heb he er voor over om de auto een tijdje niet te gebruiken als ik mijn rijbewijs niet op tijd binnen heb.
Alle reacties Link kopieren
Staat daar niets over een rijbewijs hoor...

Heb je je paspoort ook al ingeleverd dan?
Alle reacties Link kopieren
Paspoort moet helaas ook nog; dat was ergens vorig jaar al verlopen.
Dat paspoort heeft echter wat minder haast, die verlenging kan wachten totdat ik mij eerst wat beter heb verdiept in die nieuwe wetgeving die nét voor het reces zo geruisloos van kracht is geworden.

Voorlopig kies ik dus voor "een chip zonder inlogfunctionaliteit".
Mocht ik later ánders willen, dan betaal ik wel opnieuw voor mijn rijbewijs.
Stampertje12 schreef:
12-08-2018 17:01
Ja omdat ze dat denk ik niet weten.
Precies. Dit is weer eens geldklopperij. Je maakt mij namelijk niet wijs dat het rijbewijs hier niet duurder door is geworden, zij het dat een prijsverhoging om tactische redenen eerder in is gegaan en niet op dezelfde dag als de wetgeving inging.

Er wordt weer eens iets bedacht waarvan waarschijnlijk nog niet eens half is nagedacht wat het zou moeten doen en kunnen en waarvoor dus waarschijnlijk ook nog niet eens uitlees-apparatuur voor bij de consument bedacht is. Kort gezegd: over 10 jaar zullen we er misschien eens wat van merken.
Stampertje12 schreef:
12-08-2018 18:35
Staat daar niets over een rijbewijs hoor...
[...]
Hier wel:
https://www.digitaleoverheid.nl/nldigib ... -overheid/

Mijn vermoeden klopt: het is allemaal nog zo vaag en vroeg dat dit best wel eens de volgende ICT-flop zou kunnen worden: tegen de tijd dat dat DigiD gedoe met je rijbewijs samenwerkt is de chip weer te verouderd en onveilig of weet ik wat en is het allemaal voor niets geweest.
Gebruna schreef:
12-08-2018 18:32
Het klinkt als iets dat ik helemaal niet wil. Vandaar ook de geringe berichtgeving naar de burgers waarschijnlijk.
Dat laatste zou mij ook niets verbazen. Alleen al de moeite die je moet doen om het níet te willen, komt me van een bekend betaalmiddel in het OV voor: als iets wat niet hoort, toch gebeurt, moet je hemel en aarde bewegen om dat weer te corrigeren en je geld terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
@Dancingdude:
Ja, wat was onze privacy en veiligheid toch eigenlijk goed gewaarborgd in het papieren tijdperk: als er iets niet klopte ging je gewoon terug naar de betreffende instantie waar dan ook echte mensen zaten, aan wie je ook gewoon vragen kon stellen.
Alle papieren lagen goed opgeborgen; alles was maar voor een beperkt aantal mensen inzichtelijk en opvraagbaar.

En zou die manier van werken (toen nog niet iedereen zich met alles in de hele EU bemoeide -maar niemand iets doet en/of echt ergens verantwoordelijk voor is) nu eigenlijk echt zoveel duurder zijn?

Hoeveel tijd, geld, beleid, falen, projecten, overleggen etc. kost de huidige werkwijze en hoeveel makkelijker is/wordt het voor de burger?
Tenslotte moeten we nu steeds meer betalen om steeds meer zelf te moeten doen en zegt men dat de burger nu zelf overal verantwoordelijk voor is....
Alle reacties Link kopieren
DigiD is over een paar jaar ook niet meer, men werkt al een tijdje aan een vervangend systeem wat nog veiliger moet zijn. Ik vind het dan ook raar dat ze dat met elkaar willen koppelen. Gaan ze dan ook paspoort+digiD koppelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap al dit soort initiatieven niet zo. Er wordt op internationaal niveau gewerkt aan een gestandaardiseerde oplossing die alle lokale systemen kan vervangen. GSMA Mobile Connect is 1 van de uitvoeringen van die standaard. Sommige landen hebben dit al ingevoerd voor overheidszaken, maar die standaard kan je net zo goed gebruiken voor andere internetdiensten. Een beetje zonde van de energie als ieder land weer z'n eigen variant wil gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
@yoshe - nog veiliger? Ik maak er juist uit op dat DigiD helemaal niet veilig is.
Anders zouden wij toch ook digitaal NAAR de overheid moeten kunnen communiceren?
Het is juist zo vreemd dat zij alles digitaal willen verzenden ('vanwege het milieu' - zodat je er thuis op eigen kosten een printje van moet maken, en 'om u nog beter van dienst te kunnen zijn') maar dat er andersom altijd papieren met handtekeningen van de burger nodig schijnen te zijn.
DigiD zou voldoende moeten zijn om je te identificeren, want als dit geen veilig systeem is volgens de overheid, zou men er toch onmiddellijk mee moeten stoppen?

@Sara9876 - Ik kende dit systeem niet. Maar ik zit ook niet zo in die wereld (heb ook geen facebook, twitter, instagram, printerest, snapshot, etc.).
Maar het klinkt inderdaad heel onlogisch dat ieder land zijn eigen systeem zou gaan maken.
Op deze site een overzicht van alle onderwerpen:
https://www.digitaleoverheid.nl/overzic ... derwerpen/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven