Geld & Recht alle pijlers

Rechtszaak/prodeo advocaat/ eigen input

13-08-2018 13:51 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal

Ik ben benieuwd of het volgende kan.

Volgende maand heb ik een hele belangrijke rechtszaak ivm het opeisen van de volledige voogdij over mijn kinderen. Ex heeft al meer dan 7 jaar geen contact gezocht met zijn kids.
In 2014 heeft mijn toenmalige advocate hem per brief gevraagd om de voogdij aan mij af te staan omdat dit overeenkomt met de realiteit, hij. speelt nl geen enkele rol hun leven, hij zou nog altijd zijn omgangsregeling mogen behouden was het voorstel. Hij nam contact op met de advocate en gaf aan de voogdij niet af te staan en zsm contact met zijn kinderen weer te willen. Het vonnis met de omgangsregeling is nu nog steeds geldig. Hij maakt er alleen meer dan 7 jaar geen gebruik van

Mijn toenmalige advocate heeft mij destijds voorgesteld even te wachten om te zien of hij idd de kinderen volgens de omgangsregeling komt bezoeken.
We hebben 4 (!!!) jaar gewacht, geen enkel contact gezocht met zijn kinderen.
Nu 4 jaar later heb ik nogmaals de volledige voogdij opgeëist, je kunt het al wel raden. Hij heeft een advocaat genomen, hij wil de voogdij niet afstaan en geeft aan contact te willen...
Dit is overigens een patroon bij hem, bij elke rechtszaak in het verleden (alimentatie enzo) stuurt hij vlak voor de rechtszaak een bericht via zijn advocaat dat hij toch contact wil met de kids (om sympathie te krijgen vd rechters) om vervolgens NA de rechtszaak NIKS meer te laten horen.

Om een lang verhaal kort te maken, mijn huidige advocate is een prodeo advocate. Ik heb in het verleden zowel betaalde als prodeo advocaten gehad. Er zit een wereld van verschil in. Daar waar de betaalde advocaten echt hun tanden in een zaak zetten en met 3 pagina's van goede argumenten te komen, heb ik de ervaring dat prodeo advocaten met een alinea aan argumenten afkomen.
Ik heb echt geen geld voor een betaalde.advocaat op dit moment, maar het verzoekschrift van deze prodeo advocate was maar 8 zinnen. Niks van wat er nog meer in had gemoeten en wat ik had aangegeven. De advocaat van mijn ex moet nog tegenargumenten sturen. Zoals het er nu uitziet kan ik beter zelf daarop uitgebreid en met de nodige bewijzen op reageren dan dat ik het de advocate laat doen.
Kan ik voorstellen dat ik zelf het verslag wil schrijven om zeker te zijn dat alles wat ik erin wil hebben erin komt te staan en dat zij het enkel maar wat formeler moet maken en opsturen?

Ps is er iemand die denkt dat ik kans maak op volledige voogdij na bijna 8 jaar geen contact tussen ex en zijn kinderen? Hij kent ze niet, weet totaal niet wat hun noden, behoeften en intersses zijn en heeft nooit EIGEN initiatief genomen om ze te zien.
hanaa wijzigde dit bericht op 13-08-2018 15:21
7.79% gewijzigd
Ja, dat kan.
Ik heb een wel betaalde advocaat eens een brief laten versturen. Mijn verhaal was het, hij heeft het juridisch alleen aangevuld/aangepast. Wat formeler gemaakt en zijn briefpapier gebruikt.
Soms is kort en zakelijk beter dan uitgebreid en te persoonlijk
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-08-2018 14:00
Soms is kort en zakelijk beter dan uitgebreid en te persoonlijk
Dit.
En als je het niet eens bent met de inhoud van de brief, dan bel je de advocaat op en vraag je waarom bepaalde argumenten er niet in staan genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Wat balen dat je slechte ervaringen hebt met prodeo advocaten. Ik ken er genoeg prodeo advocaten die knetter hard werken voor hun cliënten. Dit zijn meestal geen advocaten die er prodeo zaken bij doen, omdat ze anders niet genoeg cliënten hebben, maar advocaten die bewust een keuze hebben gemaakt.

Natuurlijk kan jij zelf een brief schrijven. Echter een rechter oordeelt vooral op juridische punten en veel minder op emotionele argumenten. En dit kan vaak kort en bondig. Argumenten die een client vaak heel belangrijk vindt, kan door een rechter als niet ter zaken doende beoordeeld worden, een advocaat weet dit vaak.

Mijn advies zou zijn om overleg te gaan met je advocaat. Waarom zijn jouw argumenten niet gebruikt? Ben je niet tevreden, kijk of een andere advocaat het over kan nemen. En zoals Fruity al schreef, een advocaat kan ook jouw brief "herschrijven" en op eigen briefpapier versturen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch ook op toevoeging zelf een advocaat kiezen?

Ga nou niet iets dat zó belangrijk is knullig aanpakken, met een advocaat waar je op voorhand al geen vertrouwen in hebt. Dat kan je je al helemaal niet permitteren.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zeker zelf een verslag indienen. Wel eerst aan je advocaat laten lezen om te voorkomen dat er zaken instaan die ten nadele van jou uitgelegd zouden kunnen worden en ook of het voldoende to the point is en niet dubbelop is t.o.v. andere stukken.

Een rechter weegt alle binnengekomen stukken mee. Het ene stuk wat meer dan het andere uiteraard. Een persoonlijk verslag dat wel zakelijk is geformuleerd, kan jouw kant van de zaak juist verduidelijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik was van plan geen emotionele argumenten in het verslag te zetten, enkel feitelijke argumenten. Maar ik heb daadwerkelijke bewijzen dat hij geen interesse heeft in ze heeft. Die wil ik heel graag erin hebben staan.
Hanaa schreef:
13-08-2018 14:40
Ik was van plan geen emotionele argumenten in het verslag te zetten, enkel feitelijke argumenten. Maar ik heb daadwerkelijke bewijzen dat hij geen interesse heeft in ze heeft. Die wil ik heel graag erin hebben staan.
Kun je aangeven wat datbewijs dan is?
Bespreek met je pro deo advocaat wat de strategie is en waarom het verzoekschrift zo kort is. Denkt ze dat jullie zo een goede kans maken? Geef aan waar je denkt dat er informatie mist die je graag terug zou zien.

Misschien denkt ze wel dat jullie een sterke zaak hebben en dat het wel goedkomt? Weet je al wie de advocaat van je ex is?
Alle reacties Link kopieren
Als je het zelf gaat doen zorg dan wel voor de juiste terminologie. Ouders hebben geen voogdij, maar ouderlijk gezag. Wat jij wilt is alleen het ouderlijk gezag (ga er even tenminste van uit dat dit in Nederland speelt).

Ik vermoed trouwens dat een lang verhaal hier helemaal geen toegevoegde waarde heeft en dat dat de reden is dat de advocaat dit heeft weggelaten.
Alle reacties Link kopieren
Het betreft Belgisch recht toch?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-08-2018 14:44
Kun je aangeven wat datbewijs dan is?
Ivm privacy kan ik dit hier niet neerzetten (zaak moet nog voorkomen en ik weet nooit wie meeleest hier)
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
13-08-2018 15:09
Het betreft Belgisch recht toch?
Dat is wel relavant inderdaad. In Nederland moeten stukken in elk geval ingebracht worden door een advocaat, dat mag je zelf niet doen. Geen idee hoe dat in België werkt.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
13-08-2018 15:21
Dat is wel relavant inderdaad. In Nederland moeten stukken in elk geval ingebracht worden door een advocaat, dat mag je zelf niet doen. Geen idee hoe dat in België werkt.
De bewijzen heeft ze in mijn dossier, er is alleen niks over gezegd in het verslag
Bovendien heb ik zelf nog een heel belangrijk brief van hem (ivm privacy kan ik echt niks over de inhoud ervan zeggen voor de rechtszaak) die ik wil aanbrengen via de advocate. Het is overduidelijk, de advocate moet het alleen maar op de juiste manier dit in het verslag zetten.

Het gaat erom dat ik merk dat je echt geluk moet hebben met een prodeo advocaat. De meesten doen het maar tussendoor en geven betalende cliënten prioriteit. Ik heb beide kanten meegemaakt en baal echt dat ik dat voor deze zaak echt niet kan veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak je je zo druk om iemand waar je toch nooit iets van hoort?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het betreft Belgisch recht. En dat betekent dat je hopelijk melding hebt gemaakt bij de politie voor elke keer dat je ex zich niet aan het vonnis heeft gehouden.

Als je dat 4 jaar lang ook hebt gedaan, die bewijsstukken ook aan de rechtbank zijn geleverd, dan kan hij moeilijk aantonen dat hij interesse heeft in de kinderen en dat gezamenlijk ouderlijk gezag nog steeds het beste is.
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
13-08-2018 15:30
Het betreft Belgisch recht. En dat betekent dat je hopelijk melding hebt gemaakt bij de politie voor elke keer dat je ex zich niet aan het vonnis heeft gehouden.

Als je dat 4 jaar lang ook hebt gedaan, die bewijsstukken ook aan de rechtbank zijn geleverd, dan kan hij moeilijk aantonen dat hij interesse heeft in de kinderen en dat gezamenlijk ouderlijk gezag nog steeds het beste is.
Hoe werkt zoiets? Moet je bij de politie melden dat iemand z’n kinderen niet belt of ophaalt, en geen alimentatie betaalt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel goed aan haar navragen waarom ze het slechts bij die 8 regels houdt en bewijsstukken niet in wil leveren.

Grote kans dat deze pro deo advocate vindt dat vaders ook recht hebben op hun kind en daarom geen enkele moeite doet.

Vraag haar haar persoonlijke mening aan de kant te zetten en te doen waar ze voor wordt ingehuurd. Jouw belang behartigen.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
13-08-2018 15:49
Hoe werkt zoiets? Moet je bij de politie melden dat iemand z’n kinderen niet belt of ophaalt, en geen alimentatie betaalt?
Ja, voor het niet naleven van de omgangsregeling.

Ik vond het ook heel vreemd als Nederlander in België, maar ik heb het inmiddels ook een paar keren moeten doen.

Voor niet betalen van alimentatie is er een dienst zoals lbio.
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
13-08-2018 15:30
Het betreft Belgisch recht. En dat betekent dat je hopelijk melding hebt gemaakt bij de politie voor elke keer dat je ex zich niet aan het vonnis heeft gehouden.

Als je dat 4 jaar lang ook hebt gedaan, die bewijsstukken ook aan de rechtbank zijn geleverd, dan kan hij moeilijk aantonen dat hij interesse heeft in de kinderen en dat gezamenlijk ouderlijk gezag nog steeds het beste is.
Heb ook meldingen bij de politie als bewijs
Heb je echt persé een advocaat nodig?

Ik ken hier in BE wel meer mensen die zonder advocaat voor de rechtbank verschijnen.

Ideaal is het soms niet, maar het maakt soms weinig verschil als je werkt met een advocaat die nauwelijks geïnteresseerd is in je zaak.
Tornacense schreef:
13-08-2018 16:12
Heb je echt persé een advocaat nodig?

Ik ken hier in BE wel meer mensen die zonder advocaat voor de rechtbank verschijnen.

Ideaal is het soms niet, maar het maakt soms weinig verschil als je werkt met een advocaat die nauwelijks geïnteresseerd is in je zaak.
Dat maakt heel veel verschil. Een termijn missen of iets anders en je hele zaak gaat eraan.

Jezelf verdedigden is leuk, maar niet voor dit soort levensbelangrijke zaken. Dat is meer voor een burenruzie of een dispuut met de leverancier die een beschadigde bank heeft geleverd.

Alleen hóe en wanneer je bewijs aanvoert kan essentieel zijn. Bijvoorbeeld: TO wil aantonen dat vader niet geïnteresseerd is en heeft daarvoor een belastende brief in bezit. Misschien staan daar nare dingen. De wederpartij zou dat wel kunnen omdraaien en daar iets van maken waardoor die brief júist aantoont hoe zeer vader zijn kinderen wil zien. En dan kun je niet meer terug.
Alle reacties Link kopieren
In België weet ik het niet maar in Nederland ben je in dit soort zaken verplicht een advocaat te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met je advocaat te vragen waarom belangrijke argumenten niet genoemd worden. Mogelijk is er wel een verklaring voor en anders kunnen ze misschien nog toegevoegd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven