Geld & Recht alle pijlers

Fysiotherapie versus rechtsbijstand

14-08-2018 09:02 201 berichten
Mijn zoon had op 13 Juli een fysio afspraak. Toen hij bij de trein op het perron stond om naar de fysio te vertrekken (plaats waar hij studeert) bleek er stroomstoring te zijn zodat de trein niet reed. Er was ook geen andere mogelijkheid om nog op tijd op de plek van de afspraak te komen (1 uur met de rechtstreekse trein). Hij heeft toen een sms naar de administratie van de fysio gestuurd voor afmelding wegens onvoorziene omstandigheden.

Omdat het geen 24 uur vantevoren is afgemeld (wat ook niet kon omdat de treinstoring die ochtend op dat tijdstip was gebeurd) kreeg hij dus een rekening die hij zelf moest betalen.Hij is voor fysio verzekerd dus normaal gaat het naar de zorgverzekeraar. Ik heb onze rechtsbijstand gebeld en die zei dat bij overmacht men niet zelf hoeft te te betalen.
Hij had terwijl hij naar de trein reed ook een ongeluk kunnen krijgen,been kunnen breken ed waardoor hij niet 24 uur vantevoren had kunnen afmelden.
Fysio vind van niet,regel is regel.


Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en moest je van de fysio,tandarts etc wel zelf betalen?
Hij kan beter met de zorgverzekeraar bellen en uitleggen dat het overmacht was.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je van de NS (of in dit geval wellicht van de stroomleverancier) compensatie krijgen voor dit soort dingen.
The owls are not what they seem
-jolijn- schreef:
14-08-2018 09:13
Hij kan beter met de zorgverzekeraar bellen en uitleggen dat het overmacht was.
Hij heeft de administratie gebeld hierover.De fysiotherapeut is op vakantie,dan ligt er een briefje dat hij terug moet bellen.
wat staat er in de algemene voorwaarden?
-jolijn- schreef:
14-08-2018 09:13
Hij kan beter met de zorgverzekeraar bellen en uitleggen dat het overmacht was.
Fysio weet het trouwens al dat het overmacht was want zoon heeft een SMS gestuurd en ook de reden waarom hij niet kon komen.
Toch krijgt hij een rekening. Regel is regel zegt administratie.Maar goed misschien is de fysiotherapeut wat milder als hij van zijn vakantie terug is en weet hij misschien ook niet dat de administratie die rekening gestuurd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als zorgverlener heb ik ook opgenomen in mijn algemene voorwaarden dat men minstens 24 uur van de voren moet afbellen, anders wordt het consult in rekening gebracht.

Wanneer er een echte overmachtsituatie is, wordt er coulant mee omgesprongen, en zo ver ik weet wordt dit door meeste behandelaren zo over gedacht.

De financiële administratie is vaak uitbesteed, en wordt er automatisch een rekening gestuurd. Wacht nu gewoon af tot dat de fysiotherapeut weer terug is van vakantie en bespreek dit. Niet direct naar rechtsbijstandverzekeringen gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
S-Meds schreef:
14-08-2018 09:21
wat staat er in de algemene voorwaarden?
Er moet 24 uur van tevoren afgemeld worden anders wordt het in rekening gebracht.
Maar rechtsbijstand zegt dat dit overmacht is en dus niet aan die regel voldaan had kunnen worden.
Ik snap alleen het smsje niet. Waarom heeft hij niet gewoon even gebeld en persoonlijk dit besproken? Ik denk dat de kans op een nota dan toch echt kleiner was geweest.
Ik vind het logisch dat de fysio de afspraak in rekening brengt.
Wie de afspraak moet betalen, je zoon of de zorgverzekering, weet ik niet.
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:26
Er moet 24 uur van tevoren afgemeld worden anders wordt het in rekening gebracht.
Maar rechtsbijstand zegt dat dit overmacht is en dus niet aan die regel voldaan had kunnen worden.
Maar rechtsbijstand gaat niet over de algemene voorwaarden van de fysiotherapeut. Dus ik snap dat advies niet. Een beetje fatsoenlijke fysio brengt die rekening niet in rekening vanwege overmacht, maar het mag wel
hamerhaai schreef:
14-08-2018 09:25
Als zorgverlener heb ik ook opgenomen in mijn algemene voorwaarden dat men minstens 24 uur van de voren moet afbellen, anders wordt het consult in rekening gebracht.

Wanneer er een echte overmachtsituatie is, wordt er coulant mee omgesprongen, en zo ver ik weet wordt dit door meeste behandelaren zo over gedacht.

De financiële administratie is vaak uitbesteed, en wordt er automatisch een rekening gestuurd. Wacht nu gewoon af tot dat de fysiotherapeut weer terug is van vakantie en bespreek dit. Niet direct naar rechtsbijstandverzekeringen gaan.
Ik heb alleen bij DAS gevraagd hoe en wat,ik heb nog geen verzoek tot rechtsbijstand gedaan.Ik ga het eerst met de fysiotherapeut bespreken na zijn vakantie.
RoseHip schreef:
14-08-2018 09:28
Ik vind het logisch dat de fysio de afspraak in rekening brengt.
Wie de afspraak moet betalen, je zoon of de zorgverzekering, weet ik niet.
De zorgverzekering sowieso niet want er heeft geen behandeling plaats gevonden
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:28
Ik heb alleen bij DAS gevraagd hoe en wat,ik heb nog geen verzoek tot rechtsbijstand gedaan.Ik ga het eerst met de fysiotherapeut bespreken na zijn vakantie.

Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Ga er dus niet met gestrekt been in. Wees aardig, leg de situatie uit.

Begin je gelijk met foeteren en hoe oneerlijk, dan is de kans groter dat de fysiotherapeut zich aan de algemeen voorwaarde blijft houden.

Is het een zelfstandige fysiotherapeut? Dan moet hij dit consult dus uit eigen zak "betalen", hij heeft dan minder omzet. Is hij in loondienst, dan kan je dit, na gesprek met de fysio, met de praktijkhouder bespreken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
gizzmo-returns schreef:
14-08-2018 09:27
Ik snap alleen het smsje niet. Waarom heeft hij niet gewoon even gebeld en persoonlijk dit besproken? Ik denk dat de kans op een nota dan toch echt kleiner was geweest.
Ik zeg altijd dat ze zwart op wit bewijs moeten hebben bij afmelden,terugverzending ed. Dus zoon heeft een sms gestuurd.Die heeft hij dus op zijn mobiel staan met de reden van afmelding.
Ik snap wel dat de fysio het in rekening brengt. Ja, het is overmacht, maar dat is het ook voor jou en je zoon. Waarom zou alleen de fysio er het nadeel van hebben? Het eerlijkst zou zijn als je het verlies kon delen.

Ik heb ook wel eens zo’n situatie gehad, de verzekering betaalde gewoon, op zo’n factuur staat toch niet of je er wel of niet was? Het is gewoon een bedrag. Het gaat wel van je maximum aantal behandelingen af, dat wel. [edit: dit blijkt fraude te zijn geweest, leer ik nu, dus dit mag niet].
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 14-08-2018 10:47
14.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De fysio loopt door deze overmacht inkomen mis, want kon geen andere patiënt inplannen. Waarom zou de fysio voor deze kosten moeten opdraaien?
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:34
Ik zeg altijd dat ze zwart op wit bewijs moeten hebben bij afmelden,terugverzending ed. Dus zoon heeft een sms gestuurd.Die heeft hij dus op zijn mobiel staan met de reden van afmelding.
Wie zegt dat dat sms'je op tijd is gelezen?

Bellen is beter in dit soort gevallen, had je zoon bovendien meteen een nieuwe afspraak kunnen maken.
RoseHip schreef:
14-08-2018 09:28
Ik vind het logisch dat de fysio de afspraak in rekening brengt.
Wie de afspraak moet betalen, je zoon of de zorgverzekering, weet ik niet.
Ik dus niet.Als het mijn zoons schuld was geweest,afspraak vergeten ed dan wel ja maar hier kon hij niets aan doen en kon hij gewoon niet 24 uur van tevoren afmelden.
Als de situatie omgekeerd was en de fysio door overmacht de afspraak had afgezegd, verwacht je ook geen rekening lijkt me.
Waarom heeft je zoon niet even gebeld? Hij heeft een sms gestuurd, naar wiens mobiele nummer dan?

Misschien een goede les voor je zoon dat je niet altijd alles af kan doen met een appje of sms'je, maar dat je soms gewoon even moet bellen.

Ik heb dit overigens ook ooit aan de hand gehad (autopech), gebeld, uitgelegd, en er kwam geen rekening.
S-Meds schreef:
14-08-2018 09:29
De zorgverzekering sowieso niet want er heeft geen behandeling plaats gevonden
Klopt daarom is de rekening ook voor mijn zoon.
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:36
Ik dus niet.Als het mijn zoons schuld was geweest,afspraak vergeten ed dan wel ja maar hier kon hij niets aan doen en kon hij gewoon niet 24 uur van tevoren afmelden.
En dan dient de rekening dus door je zoon betaald te worden. Zo staat het in de voorwaarden.
Klop bij de NS aan voor compensatie.
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:36
Ik dus niet.Als het mijn zoons schuld was geweest,afspraak vergeten ed dan wel ja maar hier kon hij niets aan doen en kon hij gewoon niet 24 uur van tevoren afmelden.
Ja, maar dan zou altijd alleen de ondernemer verlies lijden aan onvoorziene omstandigheden, en de klant nooit. Dat is toch niet eerlijk? Als er die dag 5 klanten in diezelfde trein zaten, draait ‘ie geen omzet meer.
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:34
Ik zeg altijd dat ze zwart op wit bewijs moeten hebben bij afmelden,terugverzending ed. Dus zoon heeft een sms gestuurd.Die heeft hij dus op zijn mobiel staan met de reden van afmelding.
Het is gewoon fatsoenlijker om te bellen in zo'n situatie en zeker geloofwaardiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven