Geld & Recht alle pijlers

Belastingen remote werken voor buitenlands bedrijf

15-08-2018 14:59 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,


Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen of zelf ervaringen heeft met dergelijke situaties. Ik ben recentelijk afgestudeerd als ontwerper. Ik heb her en der al wat ontwerp klusjes gedaan en ben daarom bezig met mijn inschrijving bij de KVK. Nu ben ik deze week via sociale media (waar ik mijn werk deel) benaderd door een Amerikaanse vrouw met de vraag of ik remote (dus vanuit huis) voor haar bedrijf wil gaan ontwerpen. Het zou gaan om ongeveer 20-30 uur per week. Nou een super mooie kans natuurlijk! Alleen weet ik allemaal niet hoe dit in zijn werk gaat. Ik heb al met de belastingtelefoon en KVK gebeld maar dat blijft allemaal nogal vaag. Met welke belastingen moet ik allemaal rekening houden? Ik wil dit graag duidelijk hebben voordat ik met het bedrijf in zee ga en een uurtarief afspreek. Ik ben namelijk bang dat ik zowel in Amerika als hier in Nederland belasting moet afdragen. Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt en fijne dag! :)
Alle reacties Link kopieren
In principe ben je belastingplichtig in het land waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd. In Nederland dus in dit geval. Dat geldt zowel als je in loondienst werkt als wanneer je op freelance basis werkt. Je stuurt dus gewoon (BTW verlegd) facturen voor verrichtte werkzaamheden. Houdt er wel rekening mee dat je meerdere opdrachtgevers houdt, zodat de fiscus niet uit gaat van een verkapt dienstverband.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral heel erg oppassen dat je niet gewoon opgelicht wordt!
Alle reacties Link kopieren
Ga je in dienst of doe je het als ZZPer? Als je het als ZZPer doet, is de dienst belast in het land van de afnemer.

Deze link kan je helpen:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... uitenland/
Je moet ook even nagaan of ze op je Nederlandse bankrekening betalen. Soms willen opdrachtgevers dat je een dollarrekening hebt en dat kost ook wel wat. Maar bel vooral met een administrateur en onderzoek wat gangbare tarieven zijn. Dat is niet voor niets gangbaar, ga er vooral niet onder zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven