Geld & Recht alle pijlers

Zorgverhaalservice

15-08-2018 15:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen een mail gehad van mijn zorgverzekering dat ze hadden gezien dat ik een aantal maanden geleden medische zorg nodig had na een ongeval en of dat verwijtbaar was aan iemand anders zodat ze de kosten kunnen verhalen. Ik heb zo’n mail nog nooit gehad en vind het zelfs een beetje vreemd want ik betaal maandelijks mijn premie en neem aan dat ik hun niet helemaal uit hoef te leggen wat er precies gebeurd is. Nog meer mensen die deze mail hebben gehad en wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n mail nooit gehad maar ik vind het geen rare vraag. Logisch toch dat als een ander wettelijk aansprakelijk is voor de kosten dat de zorgverzekering dat wil achterhalen, zodat zij er niet voor op hoeven te draaien?
Alle reacties Link kopieren
Heb n.a.v. medische kosten ontstaan door ongeval ook van zorgverzekering een keer dezelfde vraag gehad. Of er toevallig niet nog iemand anders/bedrijf aansprakelijk gehouden kon worden voor het ongeval, want dan gingen ze daar de kosten verhalen.

Aangezien ik toen zelf een fout gemaakt had met ongeval tot gevolg, konden ze geen kosten meer op een derde verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een ongeval kunnen de medische kosten op de schuldige tegenpartij worden verhaald. Is destijds bij mij bij een aanrijding met de auto ook gedaan.

Vraag is dus logisch en komt heel veel voor. Is het zelfde als dat de schade aan een voertuig ook bij de tegenpartij wordt verhaald. Of ander kosten die jij maakt of dingen die kapot zijn door het ongeval verhaalt op de veroorzaker (ls die schuldig is)
Alle reacties Link kopieren
Nooit gehad maar zie ook niet i wat er raar is aan de vraag. Wat vind jij er ongepast aan? Lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer de kosten te verhalen zijn op een derde de verzekering hier gebruik van wil maken.
Ik heb ook eens zo'n brief gehad. Vond het een beetje overkomen alsof de zorgverz. me niet geloofde ofzo. Moest allerlei extra vragen beantwoorden over het ongeval.
Ik vond het ook raar!
Dit was een eenzijdig ongeval, een val dus er kon niemand aansprakelijk gesteld worden buiten mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg die vragen standaard als ik een rekening in dien.
Hele normale vraag dit.
Ja klopt dat ze gewoon willen kijken of ze de gemaakte kosten ook op een ander kunnen verhalen. Niets meer niets minder.
Alle reacties Link kopieren
sheela schreef:
15-08-2018 15:21
Ik heb ook eens zo'n brief gehad. Vond het een beetje overkomen alsof de zorgverz. me niet geloofde ofzo. Moest allerlei extra vragen beantwoorden over het ongeval.
Ik vond het ook raar!
Dit was een eenzijdig ongeval, een val dus er kon niemand aansprakelijk gesteld worden buiten mij.
Ja zo voelt het voor mij ook, terwijl mijn ongeval nogal simpel was. Van de trap gevallen. Maar ze wilden weten wie erbij aanwezig was ( nou 2 peuters en een dreumes) en hoe het kon gebeuren dat ik viel. Dat waren de vragen die ik kreeg toen ik ze belde. Vind dat best wel raar.
Dus gewoon dat invullen zodat ze goed kunnen lezen dat alleen jij erbij betrokken was zeg maar en dan hoor je er nix meer van.
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
15-08-2018 15:13
Ik heb zo'n mail nooit gehad maar ik vind het geen rare vraag. Logisch toch dat als een ander wettelijk aansprakelijk is voor de kosten dat de zorgverzekering dat wil achterhalen, zodat zij er niet voor op hoeven te draaien?
yep dit.
Whatsinaname1988 schreef:
15-08-2018 15:33
Ja zo voelt het voor mij ook, terwijl mijn ongeval nogal simpel was. Van de trap gevallen. Maar ze wilden weten wie erbij aanwezig was ( nou 2 peuters en een dreumes) en hoe het kon gebeuren dat ik viel. Dat waren de vragen die ik kreeg toen ik ze belde. Vind dat best wel raar.
Dat is niet gek hoor, ook als alleen jij er bij betrokken was kunnen ze soms de kosten verhalen. Als je valt over een losliggende stoeptegel bv, voor de gemeente (en misschien ook wel bedrijven) zijn er ook allemaal regels over of er een trapleuning moet zijn en hoe hoog die moet zitten bv. Allemaal veiligheidsvoorschriften en als daar niet aan voldaan is zullen ze de kosten op iemand anders willen verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Zie je vaak bij verkeersongevallen en ongelukken op werk / vakantie / thuis. Zodra er een derde bij betrokken is aan wie het ongeval / ongeluk te wijten is gaat de zorgverzekeraar de kosten verhalen op diens verzekering.

In geval van TO, gewoon de vragen beantwoorden en retour sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit soort vragen nooit gehad. Best veel bij fysio geweest.

Maar hoe weet de zorgverzekeraar dat het nav een ongeval is? Dat vind ik raar. Zij hoeven toch alleen te weten wat ze moeten vergoeden? Wie geeft dan door wat de aanleiding van het bezoek is geweest?
bij mij was het nav ambulancevervoer dat ze wisten dat er wat gebeurd was
Alle reacties Link kopieren
MissesMiep schreef:
15-08-2018 19:38
Ik heb dit soort vragen nooit gehad. Best veel bij fysio geweest.

Maar hoe weet de zorgverzekeraar dat het nav een ongeval is? Dat vind ik raar. Zij hoeven toch alleen te weten wat ze moeten vergoeden? Wie geeft dan door wat de aanleiding van het bezoek is geweest?
Ja dat vond ik dus ook vreemd. Heb geen ambulance ofzo nodig gehad. Ben van de trap gevallen en heb mijn arm gebroken, naar de huisartsenpost gegaan en daar doorgestuurd naar de spoedeisende hulp en de volgende ochtend een ct scan gehad en gelijk geopereerd daarna 6 weken gips.
Wat goed dat de zorgverzekering daarop let. Als ze alles rücksichtslos vergoeden wordt de zorgpremie nóg duurder.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
15-08-2018 20:29
Ja dat vond ik dus ook vreemd. Heb geen ambulance ofzo nodig gehad. Ben van de trap gevallen en heb mijn arm gebroken, naar de huisartsenpost gegaan en daar doorgestuurd naar de spoedeisende hulp en de volgende ochtend een ct scan gehad en gelijk geopereerd daarna 6 weken gips.
Omdat een arm breken niet zomaar gebeurd (tenzij er sprake is van botontkalking). Is dan wel een eenzijdig ongeval, maar wel degelijk een ongeval, maar dat kunnen ze dus niet weten voordat ze het aan jou vragen.
Alle reacties Link kopieren
Een zorgverzekering behoort je schriftelijk te benaderen niet via een email. Is mijn mening. Eventueel telefonisch. Mail zit te vol met pishing. Niet veilig. Zou er niet op reageren en/of ze terug bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook niet op reageren.
Heb zelf eens een gebroken kaak gehad. Ook daarbij geen vragen.
Ik ervaar dat ook echt als een inbreuk op m'n privacy. Vind het echt ver gaan dat zij zulke vragen stellen. En zeker ook wat RemonRemon zegt, e-mail is geen veilig kanaal.
nerdopviva schreef:
15-08-2018 20:35
Wat goed dat de zorgverzekering daarop let. Als ze alles rücksichtslos vergoeden wordt de zorgpremie nóg duurder.
Dat is natuurlijk kletskoek. Als ze het af kunnen schuiven moet de verzekering van de ander betalen, maar betaald moet er toch.
Ook gekregen toen mijn dochter op de eerste hulp belande met haar enkel. Volgens mij komen dit soort vragen ook alleen als je via de SEH binnenkomt.
De eerste brief niet op gereageerd en toen volgde de tweede brief. Contact opgenomen en doorgegeven wat de oorzaak was. Daarna dossier gesloten. Zij doen dit alleen op basis van de behandelingcodes die het ziekenhuis doorgeeft.
Lady*Voldemort schreef:
15-08-2018 22:09
Dat is natuurlijk kletskoek. Als ze het af kunnen schuiven moet de verzekering van de ander betalen, maar betaald moet er toch.

Dat is geen kletskoek. Als er een schuldige is, moet diegene betalen. Het zou toch wat zijn als een automobilist iemand aanrijdt en dat de gemeenschap (via de zorgverzekering) de zorgkosten moet betalen. Een zorgverzekering is verplicht en wordt door iedereen betaald. Een WA-verzekering is weliswaar ook verplicht, maar wordt alleen betaald door auto-eigenaren.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-08-2018 22:09
Dat is natuurlijk kletskoek. Als ze het af kunnen schuiven moet de verzekering van de ander betalen, maar betaald moet er toch.
Het lijkt mij meer dan terecht dat degene die het ongeluk veroorzaakt ook de (medische) schade moet betalen. En als diegene verzekerd is en er nog steeds een verzekeraar opdraait voor de schade, dan komt het tenminste uit een pot met premies van aansprakelijkheidsverzekerden (waarbij brokkenpiloten meer moeten inleggen dan mensen die nooit schade veroorzaken), in plaats van dat het door de belastingbetaler betaald wordt.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven