Geld & Recht alle pijlers

Verdacht misdrijf

15-08-2018 22:51 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van mij hebben n aanvaring gehad met minderjarige. Puur gehandeld uit zelfverdediging. Echter, weken later ligt er ineens brief politie op de mat. U wordt verdacht van n misdrijf (Openlijke geweldpleging met getuigen) en ze moeten dus beiden worden verhoord. Is het raadzaam voor hen een advocaat in te schakelen?
Lijkt me duidelijk dat advies inwinnen sowieso verstandig is, schuldig of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, neem contact op met een strafrecht advocaat VOORDAT je naar de politie gaat. Deze kan je tips en adviezen geven wat je kan verwachten en wat je rechten en plichten zijn.

Het eerste gesprek is eigenlijk altijd wel gratis.

Realiseer je dat het "sluitend bewijs" vaak gegeven wordt door de verdachte zelf, omdat je niet zorgvuldig bent met je woorden. Ook wanneer je volstrekt onschuldig bent. Maar je een beetje ongemakkelijk uitdrukt.

Wanneer je verdachte bent, ben je niet verplicht om te antwoorden. Maak hier van gebruik wanneer je nog geen strafrechtadvocaat gesproken hebt.

wil je toch antwoord geven;
- zeg alleen iets over wat je zeker weet of zeker gezien hebt
- ga niet invullen, het zal wel zo gegaan zijn
- probeer niet te helpen door allerlei scenario's op te noemen
- ben je niet zeker, heb je het niet goed gezien, of kan je het niet goed herinneren zeg dit dan ook. Verkeerde informatie kan ook tegen je werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ja uiteraard. Je kunt wel naïef denken 'maar ik ben toch onschuldig', maar zo gaat het vaak niet. "Alles wat jij zegt kunnen wij tegen jou gebruiken" is gewoon waar.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ga je een advocaat in arm nemen als je wordt verdacht van een misdrijf.

Een aanvaring, zelfverdediging, whatever. De politie zal gaan onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van een misdrijf.
Alle reacties Link kopieren
Zeker advies inwinnen zodat je voorbereid bent. Een eventuele veroordeling voor dit delict kan je toekomst op bijv gebied van werk negatief beinvloeden.
Alle reacties Link kopieren
Soren schreef:
15-08-2018 23:47
Zeker advies inwinnen zodat je voorbereid bent. Een eventuele veroordeling voor dit delict kan je toekomst op bijv gebied van werk negatief beinvloeden.
Daar zijn ze nog het meest bang voor dat ze er n strafblad aan overhouden. Beiden werken in n werkveld waar bij bewijs van goed gedrag geregeld gevraagd wordt.
Volgens mij heb je recht op een betaalde advocaat als het een misdrijf is waarop gevangenisstraf staat.
Edit: Nee klopt niet. Het is alleen betaald als je in hechtenis zit. Anders gelden de normale regels.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 00:00
31.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou ben ik wel benieuwd wat het is wat ze uit zelfverdediging hebben gedaan. Misschien was het beter geweest als ze zelf meteen naar de politie waren gegaan, of was het eigenlijk iets onbenulligs? (Heb je nu natuurlijk niks meer aan snap ik)
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-08-2018 23:57
Nou ben ik wel benieuwd wat het is wat ze uit zelfverdediging hebben gedaan. Misschien was het beter geweest als ze zelf meteen naar de politie waren gegaan, of was het eigenlijk iets onbenulligs? (Heb je nu natuurlijk niks meer aan snap ik)
Een aanvaring en zelfverdediging, dat betekent dus op z’n minst een handgemeen. Als zij menen slachtoffer te zijn was het wel zo handig geweest destijds de politie te verwittigen ja. Plus het betrof een minderjarige!
Alle reacties Link kopieren
Joske11 schreef:
15-08-2018 23:51
Daar zijn ze nog het meest bang voor dat ze er n strafblad aan overhouden. Beiden werken in n werkveld waar bij bewijs van goed gedrag geregeld gevraagd wordt.
Begrijpelijk en terecht. Dat is dus een goede reden om je echt goed voor te bereiden en er als het moet wat geld aan uit te geven voor bijv bijstand van een advocaat als dit nodig blijkt.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-08-2018 23:57
Nou ben ik wel benieuwd wat het is wat ze uit zelfverdediging hebben gedaan. Misschien was het beter geweest als ze zelf meteen naar de politie waren gegaan, of was het eigenlijk iets onbenulligs? (Heb je nu natuurlijk niks meer aan snap ik)
Vriend is aangevallen door die jongen na n woordenwisseling. Vanwege eerdere gezondheidsklachten die weer terug kunnen komen als iemand je dus "bewerkt" is zijn vriendin er tussen gesprongen om die jongen los te krijgen van hem. Helaas voor mijn vrienden had deze minderjarige jongen n grote groep vrienden om zich heen+1 volwassene die nu getuigen dat ipv zelfverdediging mijn vrienden deze jongen mishandeld hebben. De betreffende jongen is de dag na t incident ook nog eens bij n arts geweest vanwege letsel.
Alle reacties Link kopieren
Dus al die mensen zijn bereid meineed te plegen? Dat ziet er niet goed uit en ik zou dus zeker een advocaat inschakelen!
Alle reacties Link kopieren
Joske11 schreef:
16-08-2018 00:10
Vriend is aangevallen door die jongen na n woordenwisseling. Vanwege eerdere gezondheidsklachten die weer terug kunnen komen als iemand je dus "bewerkt" is zijn vriendin er tussen gesprongen om die jongen los te krijgen van hem. Helaas voor mijn vrienden had deze minderjarige jongen n grote groep vrienden om zich heen+1 volwassene die nu getuigen dat ipv zelfverdediging mijn vrienden deze jongen mishandeld hebben. De betreffende jongen is de dag na t incident ook nog eens bij n arts geweest vanwege letsel.


Jij was er niet bij en gaat puur af op hun verhaal.
Misschien hebben ze in het heetst van de strijd toch een klap uitgedeeld, waardoor die jongen letsel heeft opgelopen.


En als volwassene een woordenwisseling aangaan met een minderjarige jongen die zo'n heftig verloop heeft?
Je zou toch mogen verwachten dat zo'n man verstandiger is dan een ruzie zo hoog te laten oplopen.
Alle reacties Link kopieren
De politie is heus niet dom.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-08-2018 07:54
De politie is heus niet dom.

Nee, alleen niet zo slim
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai geeft goed advies.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-08-2018 00:19
Dus al die mensen zijn bereid meineed te plegen? Dat ziet er niet goed uit en ik zou dus zeker een advocaat inschakelen!
Het is ook nog maar de vraag of ze wel meineed plegen.
Joske11 schreef:
16-08-2018 00:10
Vriend is aangevallen door die jongen na n woordenwisseling. Vanwege eerdere gezondheidsklachten die weer terug kunnen komen als iemand je dus "bewerkt" is zijn vriendin er tussen gesprongen om die jongen los te krijgen van hem. Helaas voor mijn vrienden had deze minderjarige jongen n grote groep vrienden om zich heen+1 volwassene die nu getuigen dat ipv zelfverdediging mijn vrienden deze jongen mishandeld hebben. De betreffende jongen is de dag na t incident ook nog eens bij n arts geweest vanwege letsel.
En toen hebben ze niet bedacht om zelf naar de politie te gaan?
hamerhaai schreef:
15-08-2018 23:11
Ja, neem contact op met een strafrecht advocaat VOORDAT je naar de politie gaat. Deze kan je tips en adviezen geven wat je kan verwachten en wat je rechten en plichten zijn.

Het eerste gesprek is eigenlijk altijd wel gratis.

Dat is echt een miverstand. Er zijn advocaten die dat aanbieden, maar veel minder dan vaak wordt gedacht. De vrienden van TO moeten dat dus wel even goed navragen.
Alle reacties Link kopieren
Als die vrienden van jou zelf geen letsel hebben en die jongen wel dan is zelfverdediging niet zo heel aannemelijk.

Zeker niet als die vrienden van jou de woordenwisseling hebben uitgelokt.

Vriendin is er tussengesprongen dus van haar is het geen zelfverdediging. En ze zegt nu wel dat het was om ze uit elkaar te halen maar blijkbaar heeft die minderjarige jongen daarna nog wel letsel opgelopen.

Op basis van jouw verhaal vindt ik het er behoorlijk slecht voor hen uitzien.
Alle reacties Link kopieren
Achteraf hebben ze zichzelf ook wel bedacht dat ze anders hadden moeten handelen, maar dat n 13 jarige begint te slaan hadden ze gewoon niet kunnen voorkomen. Inmiddels staat er n afspraak met strafrecht advocaat (n goede via kennis die in rechtbank werkt). Ze weten dat de jongen en zijn vriendengroep n dossier hebben van wangedrag jegens andere gasten op de betreffende locatie en dat wordt ook overgedragen aan de advocaat. Ik hoop er het beste van. Jullie dank voor de fijne raad, ik ben toch blij dat ze beiden nu inzien dat n advocaat benodigd is.
Oeh, volwassenen tegen een (jong) kind van 13 is een hele moeilijke. Hoe een etter het ook is. 13 is pas 13. Volwassenen hadden de woordenwisseling al uit de weg moeten gaan en beter moeten weten helaas.
Alle reacties Link kopieren
Op veel locaties hangen camera's. Laat hun advocaat evt de beelden opvragen. Dit is onomstotelijk bewijs.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is de politie, hoe "slim" ook, niet de partij die hierover uitspraken doet. En ook de rechter houdt zich niet bezig met een oordeel over de vraag wie wat wel of niet beter had kunnen doen of laten, maar met de vraag of een strafbaar feit bewezen kan worden of niet.

En ja, ook als je zelf denkt dat je volkomen correct hebt gehandeld, kan dat in de praktijk toch strafbaar gedrag zijn. Maar het bewijs moet echt eerst geleverd worden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven