Geld & Recht alle pijlers

Opstarten co-ouderschap, kosten verdelen?

16-08-2018 09:39 24 berichten
Ik zit (helaas) in een scheiding en we gaan voor co-ouderschap. Ik ga het gezinshuis verlaten en heb een woning vlakbij kunnen kopen. Ex heeft mij dus uitgekocht uit onze woning. De kinderkamers blijven in dat huis volledig intact. Ik moet in het lege huis dus veel doen en ook de slaapkamers van de kinderen inrichten. Nu had ik me vooraf wat ingelezen op sites her en der en ging er vanuit dat ex een financiële bijdrage hieraan zou leveren. Hij reageerde echter heel verontwaardigd....waar betaalde hij dan alimentatie voor?

Ik was perplex en heb hem uitgelegd dat de alimentatie (we betalen beide een bijdrage op de kindrekening) hier niet voor bedoeld is maar voor sport, kleding etc. zoals het ook in het ouderschapsplan staat.

De scheiding verliep tot nu toe (door veel slikken van mij) vrij soepel maar nu we het over waarde auto, boedel en zo krijgen gaat hij erg moeilijk doen.

Ben ik onredelijk? Hebben jullie ervaringen hiermee?

Dank alvast voor meedenken.
Renske
Nee, ik vind je niet onredelijk. Je kunt ook opnemen in het plan dat jij de helft van de inboedel van de kinderkamers meeneemt. Net als de helft van de rest. (als jullie het zo verdelen)
Waarom zou hij alles gratis en voor niets moeten houden, en jij alles helemaal nieuw moeten kopen? Blijkbaar wil hij mbt boedel etc. voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar dat is niet redelijk.
Bij ons stond in het convenant dat ik 5000 euro herinrichtingskosten zou krijgen. Ex zou in het huis blijven en alle meubels muv de kinderkamer hadden we gewaardeerd. Uiteindelijk bleef hij er niet dus dat leverde wel een hoop gedoe op, maar dat terzijde.
Hangt er van af of bij het uitkopen rekening is gehouden met de waarde van de meubelen die achterblijven.

Als dat niet is meegenomen moet hij de waarde ook uitkopen.
Ik heb bij de scheiding de meeste meubels gehouden (ben in ons oude huis blijven wonen) hij heeft de auto. Apparatuur hebben we verdeeld. Ik de tv hij de hifi.. zoiets

Het is logisch dat je de inboedel beschrijft en waardeert en verdeelt. Ofwel in spullen. Ofwel in geld. Daar kan de mediator je misschien bij helpen als ex met hakken in het zand gaat?
Ik weet niet hoe jullie / je ex financieel zitten na het uitkopen maar misschien heeft hij gewoon niet de middelen om mee te betalen aan jouw inrichting. Of is hij boos op je en denkt zoek dat zelf maar uit. Maar dan zou ik toch gaan voor een eerlijker verdeling van spullen
Kinderkamers wil ik inderdaad volledig intact houden. Wat kleine spulletjes verdelen van die kamers maar alleen wat de kinderen zelf willen (een paar prijzen, fotolijstje). Ik heb nu spijt dat we dit niet bij mediator hebben behandeld maar toen was ik er nog zo van overtuigd dat we er samen wel uitkwamen...hoe naief.

Het kost me erg veel moeite (heb al tig whatsapp berichtjes geschreven en weer verwijderd) maar ga zijn reactie maar afwachten. Als hij moeilijk blijft doen (alle meubels voor 0 en geen bijdrage kinderkamers) dan maar weer naar de mediator. Zucht.

Dank voor jullie reacties, ik werd zo onzeker van zijn reactie. Wat kun je je toch vergissen in iemand (maar dat is een ander topic) ;-)
Maar zijn jullie dan al officieel gescheiden? Of iig het convenant ondertekend? Ik bedoel een inboedel auto etc wordt toch standaard wel opgenomen in een convenant?
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn alle spullen half-half verdeeld en daardoor hadden beiden ongeveer evenveel kosten om het aan te vullen. Het is inderdaad zo dat hij je de helft van het inventarisatis in geld moet betalen als hij alles houdt, als je tenminste in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Vreemd overigens dat de mediator daar ook zelf niet over begonnen is; bij ons kwam hij zelf aan met het punt ‘verdeling van meubels en overig inventaris’.
Ja precies. Dat is een standaard onderwerp lijkt me
Het convenant is al getekend ja. Mediator is wel begonnen over boedel maar toen zeiden we dat we dat zelf wel zouden regelen....hoe dat precies ging weet ik niet meer. Alles verliep zo soepel dat ik niet twijfelde dat we daar uit zouden komen. En misschien komen we er alsnog wel uit. Hij zou nu een waarde voorstel doen dus dat wacht ik maar even af.

We hadden een all-in prijs bij de mediator dus als het niet goed gaat dan maar weer een gesprek plannen (waar ik zo geen zin in heb)
Alle reacties Link kopieren
renske1207 schreef:
16-08-2018 10:21
Kinderkamers wil ik inderdaad volledig intact houden. Wat kleine spulletjes verdelen van die kamers maar alleen wat de kinderen zelf willen (een paar prijzen, fotolijstje). Ik heb nu spijt dat we dit niet bij mediator hebben behandeld maar toen was ik er nog zo van overtuigd dat we er samen wel uitkwamen...hoe naief.

Het kost me erg veel moeite (heb al tig whatsapp berichtjes geschreven en weer verwijderd) maar ga zijn reactie maar afwachten. Als hij moeilijk blijft doen (alle meubels voor 0 en geen bijdrage kinderkamers) dan maar weer naar de mediator. Zucht.

Dank voor jullie reacties, ik werd zo onzeker van zijn reactie. Wat kun je je toch vergissen in iemand (maar dat is een ander topic) ;-)
Die kleine dingen kun je zelf niet betalen? Heb je geen eigen inkomen?
Ik kan die kleine dingen betalen maar ik kan me indenken dat de kinderen het leuk vinden als ze wat 'bekende' spulletjes op beide kamers hebben. Ik denk dan aan een paar bekers/prijzen van voetbal en judo, wat herinneringsdingen.

Gelukkig heb ik wel een eigen inkomen, daar heb ik nu het nieuwe huis aan te danken. Ik kan mezelf financieel prima redden. Ben dus ook geneigd om te zeggen...klaar met dat gezever over inboedel. Nou ja eerst zijn reactie maar eens afwachten.
Wordt het kopje boedel auto etc dan gewoon helemaal niet beschreven in het convenant of staat er wel iets over beschreven?
In ambtelijke taal verklaar je daarmee dat er over en weer niets meer te eisen en vorderen is na de scheiding en dat alles verdeeld is of iets van die strekking dus best raar om dat dan niet te beschrijven.
Er staat een heel hoofdstuk in over 'verdeling van de goederengemeenschap' met onder andere de zin: De partijen regelen de verdeling van de gemeenschap van goederen in onderling overleg.

Ook staat er dat we beiden recht hebben op helft en dat dit alle boedel betreft inclusief auto.

Ik heb nu spijt dat we het niet bij de mediator hebben besproken dan was ik er nu klaar mee maar ja. Ik wil dit gedeelte afsluiten.
Dan is het toch duidelijk. Je hebt recht op de helft. Dus je kan goederen verdelen of waarderen en compenseren.
Ja het is duidelijk. Hopelijk beseft Ex dat ook. En anders toch maar weer naar de mediator. Bedankt voor het meedenken. Soms ga je zo twijfelen aan jezelf, fijn dat je hier dan even om ervaringen kunt vragen :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik hebben de boedel verdeeld, waarbij ik omdat ik in ons huis bleef wonen wel wat voordeel had (denk aan dingen als lampen en gordijnen). In ‘ruil’ daarvoor heeft ex de auto van mij gekregen (die zat niet in de boedel maar was van mij). Ik heb hem vervolgens geen herinrichtingskosten betaald: die zou ik zelf immers net zo hard hebben moeten betalen als ik ook verhuisd was! Het feit dat ik in het huis kon blijven wonen was helemaal gebaseerd op mijn eigen financiën, dus die herinrichtingskosten zie ik niet zo.
Overigens betaal ik wel een fors bedrag aan partneralimentatie, naast de kosten voor de kinderen (kinderrekening bijdrage naar rato van inkomen, waardoor er geen sprake is van kinderalimentatie bij ons co-ouderschap).
Denk bij het inrichten van kinderkamers ook aan Marktplaats en kringloopwinkels. Daarmee heb ik ook de helft van de inboedel aangevuld die ex had meegenomen.

O, en sterkte. Het is een rotperiode. Wennen aan co-ouderschap en aan respectvol met elkaar omgaan als ex-partners is pittig. :hug:
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
CaroMamaVanMaik schreef:
16-08-2018 13:15
Mijn ex en ik hebben de boedel verdeeld, waarbij ik omdat ik in ons huis bleef wonen wel wat voordeel had (denk aan dingen als lampen en gordijnen). In ‘ruil’ daarvoor heeft ex de auto van mij gekregen (die zat niet in de boedel maar was van mij). Ik heb hem vervolgens geen herinrichtingskosten betaald: die zou ik zelf immers net zo hard hebben moeten betalen als ik ook verhuisd was! Het feit dat ik in het huis kon blijven wonen was helemaal gebaseerd op mijn eigen financiën, dus die herinrichtingskosten zie ik niet zo.
Overigens betaal ik wel een fors bedrag aan partneralimentatie, naast de kosten voor de kinderen (kinderrekening bijdrage naar rato van inkomen, waardoor er geen sprake is van kinderalimentatie bij ons co-ouderschap).
Denk bij het inrichten van kinderkamers ook aan Marktplaats en kringloopwinkels. Daarmee heb ik ook de helft van de inboedel aangevuld die ex had meegenomen.

O, en sterkte. Het is een rotperiode. Wennen aan co-ouderschap en aan respectvol met elkaar omgaan als ex-partners is pittig. :hug:
Jouw ex nam blijkbaar een gedeelte van de inboedel mee. TO laat alles van de kinderen bij ex. Lijkt mij dat ze dan minstens recht heeft op de helft van de waarde van die spullen. En iets extra’s zou ex ook sieren, ik zou toch willen dat mijn kind ook bij de andere ouder een fatsoenlijk bed heeft.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
16-08-2018 14:26
Jouw ex nam blijkbaar een gedeelte van de inboedel mee. TO laat alles van de kinderen bij ex. Lijkt mij dat ze dan minstens recht heeft op de helft van de waarde van die spullen. En iets extra’s zou ex ook sieren, ik zou toch willen dat mijn kind ook bij de andere ouder een fatsoenlijk bed heeft.
Klopt, mijn ex nam ook kasten uit de kinderkamers mee, en heeft in zijn huidige huis maar één kinderkamer dus kon ook niet heel veel kwijt. Speelgoed is wel verdeeld en ging ook regelmatig op en neer, zonde om nog een hele bak Lego te kopen 😬. Nu drie jaar later wordt er met het speelgoed niets meer gedaan en staat het weer hier, omdat ik de meeste ruimte heb.
En uiteraard hebben de kinderen recht op een fatsoenlijk bed en heeft TO recht op de helft van de inboedel, als ze de kinderkamers intact wil laten heeft ze recht op het meenemen van andere dingen. Jammer dat de mediator er niet wat meer op heeft aangedrongen om toch een lijst te maken. Domweg alle spullen opschrijven en daarmee op papier zien of het een beetje gelijk is, geeft toch wat rust denk ik.
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
2 kinderen en je wil de kamers "heel" houden?
Dan neem je dus gewoon 1 hele kamer mee.

Met 3 kinderen wordt het wat moeilijker, maar zou ik ook minstens 1 hele kamer meenemen.

Of je ex betaalt dus maar.
Aan hem de keuze.

Je hebt gewoon recht op de helft.
Ja ik vind het ook jammer dat de mediator niet wat meer heeft aangedrongen en naïef van mezelf dat ik er blindelings vanuit ging dat het wel goed kwam.

Ik wacht vandaag nog af en als ik dan nog niks heb gehoord van ex ga ik maar zelf voorstellen om een afspraak bij mediator te maken hierover.

Ik dacht dit even in een uurtje af te handelen maar het heeft veel emoties bij me losgemaakt en daar baal ik nog het meeste van.
Even update hoe het verder is gegaan. Ex en ik zijn eruit. ik ben tevreden over de regeling. Hij zag in dat het niet redelijk was waar hij mee kwam. Gelukkig maar.

Dank iedereen voor het meedenken en reageren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven