Geld & Recht alle pijlers

Bijstandsuitkeering

17-08-2018 00:30 24 berichten
Hallo mensen ik heb een vraagje,

Ik ben 21 jaar en zit in een werkbedrijf waar ik recht heb op een bijstandsuitkeering maar nu is t zo dat ik richting de 650 per maand krijg maar mijn moeder leent geld bij de gemeente sinds 3 dagen geleden, kan het zo zijn dat ze mijn uitkeering kunnen inkorten omdat zij leent? Maak me beetje zorgen om , omdat ik veel schulden heb en ze allemaal aan het aflossen ben.
Vraag het morgen even na bij de uitkerende instantie, ik begrijp de vraag niet.
Waarom zou jij gekort worden omdat je moeder geld leent?
Uitkering. Alsjeblieft pas het aan... je triggert mijn OCD...
Alle reacties Link kopieren
Nee mensen het is uitkeering en das Scandinavisch :D
Alle reacties Link kopieren
Je uitkering wordt niet gekort omdat je moeder een lening neemt. Het inkomen van je moeder gaat maandelijks wel omlaag omdat ze deze lening terug moet betalen. Maar dat is niet jouw probleem.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Als jou moeder jou geld leent 1 x maakt dat niet uit. Doet ze dit elke week of elke maand, dan wordt dit gezien als inkomen.
Wat je moeder wel kan doen is je schulden rechtstreeks betalen.
Dus niet jij krijgt via de bank 100 euro en die 100 euro maak jij over naar de deurwaarders, maar je moeder maakt 100 euro rechtstreeks over aan de deurwaarder met jouw kenmerk.

https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspr ... :2016:3106
Aan de hoogte van je uitkering te zien, krijg je al de kostendelersnorm opgelegd en wordt je al gekort omdat je bij haar inwoont.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-08-2018 07:22
Aan de hoogte van je uitkering te zien, krijg je al de kostendelersnorm opgelegd en wordt je al gekort omdat je bij haar inwoont.
Dat staat los van het feit dat To (mogelijk, de tekst is niet duidelijk) iedere maand geld van haar moeder leent.
Als dit via de bank gaat, kan dit gezien worden als inkomen, tenzij ook te zien is dat TO het precies dezelfde bedrag iedere maand retour stort.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals 1 x geld lenen in een lange tijd heeft geen invloed.
Wel als het een regelmatig karakter krijgt.
SweetChilliSauce schreef:
17-08-2018 07:25
Dat staat los van het feit dat To (mogelijk, de tekst is niet duidelijk) iedere maand geld van haar moeder leent.
Als dit via de bank gaat, kan dit gezien worden als inkomen, tenzij ook te zien is dat TO het precies dezelfde bedrag iedere maand retour stort.
Er staat duidelijk dat haar moeder geld leent bij de gemeente, niet aan haar
SweetChilliSauce schreef:
17-08-2018 07:25
Dat staat los van het feit dat To (mogelijk, de tekst is niet duidelijk) iedere maand geld van haar moeder leent.
Als dit via de bank gaat, kan dit gezien worden als inkomen, tenzij ook te zien is dat TO het precies dezelfde bedrag iedere maand retour stort.
Inderdaad. Heeft er niks mee te maken. Bijstandsnorm wordt bepaald op basis van het aantal mensen die zijn ingeschreven op het adres waar je woonachtig bent. Alles daarom heen heeft geen enkele invloed op hoeveel je krijgt.
SweetChilliSauce schreef:
17-08-2018 07:20
Als jou moeder jou geld leent 1 x maakt dat niet uit. Doet ze dit elke week of elke maand, dan wordt dit gezien als inkomen.
Wat je moeder wel kan doen is je schulden rechtstreeks betalen.
Dus niet jij krijgt via de bank 100 euro en die 100 euro maak jij over naar de deurwaarders, maar je moeder maakt 100 euro rechtstreeks over aan de deurwaarder met jouw kenmerk.

https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspr ... :2016:3106
Haar moeder leent geld voor zichzelf en to lost zelf haar schulden af staat er .
Alle reacties Link kopieren
SweetChilliSauce schreef:
17-08-2018 07:25
Dat staat los van het feit dat To (mogelijk, de tekst is niet duidelijk) iedere maand geld van haar moeder leent.

De tekst is duidelijk hoor. Er staat dat haar moeder geld leent van de gemeente. Niet dat TO geld leent van haar moeder. Of heb jij andere informatie dan wij, waardoor je dit zo stellig beweert?
Je bent bang dat je gekort wordt op je uitkering omdat je moeder geld leent bij de gemeente? En jij dan in de problemen komt als je gekort wordt omdat je je schulden moet afbetalen van deze uitkering?

Jr zal niet gekort worden maar misschien doe je er goed aan een baan te zoeken zodat het afbetalen van de schulden njet van gemeenschapsgeld hoeft.

Daarnaast lijkt het erop dat jouw moeder een erg slecht voorbeeld is en niet in staat is om jou aan te leren hoe je met geld moet omgaan.

Je bent nog jong, zoek hulp zodat je niet in deze cirkel blijft hangen.
Tess1981 schreef:
17-08-2018 09:16
Je bent bang dat je gekort wordt op je uitkering omdat je moeder geld leent bij de gemeente? En jij dan in de problemen komt als je gekort wordt omdat je je schulden moet afbetalen van deze uitkering?

Jr zal niet gekort worden maar misschien doe je er goed aan een baan te zoeken zodat het afbetalen van de schulden njet van gemeenschapsgeld hoeft.

Daarnaast lijkt het erop dat jouw moeder een erg slecht voorbeeld is en niet in staat is om jou aan te leren hoe je met geld moet omgaan.

Je bent nog jong, zoek hulp zodat je niet in deze cirkel blijft hangen.
wat een aannames zeg :facepalm:
gizzmo-returns schreef:
17-08-2018 09:18
wat een aannames zeg :facepalm:
Hoe bedoel je aannames? TO geeft zelf aan hoge schulden te hebben en die aan het aflossen te zijn en een bijstandsuitkering te ontvangen. Ze betaald ze dus van gemeenschapsgeld af.

Moeder leent sinds 3 dagen geld van de gemeente. Een lening van de gemeente krijg je helaas niet zomaar.

TO is 21 en woont thuis. Ze heeft erg hoge schulden geeft ze zelf aan. Moeder is financieel niet gezond gezien gaat lening bij de gemeente. Gezien de schulden van TO is het moeder helaas niet gelukt dochter op haar 21e schuldenloos te laten zijn.

Het was een oprecht advies, er is een patroon en TO is nu nog jong genoeg om haar situatie te veranderen. Moeder kan haar gezien haar eigen situatie niet bij helpen. Vandaar dat mijn advies was hulp in te schakelen. En patroon doorheen je nl niet zo makkelijk zelf een al helemaal niet als je er zelf middenin zit.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
17-08-2018 09:16
Je bent bang dat je gekort wordt op je uitkering omdat je moeder geld leent bij de gemeente? En jij dan in de problemen komt als je gekort wordt omdat je je schulden moet afbetalen van deze uitkering?

Jr zal niet gekort worden maar misschien doe je er goed aan een baan te zoeken zodat het afbetalen van de schulden njet van gemeenschapsgeld hoeft.

Daarnaast lijkt het erop dat jouw moeder een erg slecht voorbeeld is en niet in staat is om jou aan te leren hoe je met geld moet omgaan.

Je bent nog jong, zoek hulp zodat je niet in deze cirkel blijft hangen.
TO zit bij een Werkbedrijf. Dat zal niet voor niks zo zijn, dus dit is behoorlijk kort door de bocht.
Mensen die via een Werkbedrijf begeleidt worden hebben een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt / hebben wegens omstandigheden een afstand tot de arbeidsmarkt.
Tess1981 schreef:
17-08-2018 09:29
Hoe bedoel je aannames? TO geeft zelf aan hoge schulden te hebben en die aan het aflossen te zijn en een bijstandsuitkering te ontvangen. Ze betaald ze dus van gemeenschapsgeld af.

Moeder leent sinds 3 dagen geld van de gemeente. Een lening van de gemeente krijg je helaas niet zomaar.

TO is 21 en woont thuis. Ze heeft erg hoge schulden geeft ze zelf aan. Moeder is financieel niet gezond gezien gaat lening bij de gemeente. Gezien de schulden van TO is het moeder helaas niet gelukt dochter op haar 21e schuldenloos te laten zijn.

Het was een oprecht advies, er is een patroon en TO is nu nog jong genoeg om haar situatie te veranderen. Moeder kan haar gezien haar eigen situatie niet bij helpen. Vandaar dat mijn advies was hulp in te schakelen. En patroon doorheen je nl niet zo makkelijk zelf een al helemaal niet als je er zelf middenin zit.
Wouw wat een rare wending krijgt dit topic,
Eerst gaan sommige miepen over een tikfout en nu ga jij je eigen verhaal bedenken.
TO bespreek het met je consulent.
stripverhaal schreef:
17-08-2018 10:04
TO zit bij een Werkbedrijf. Dat zal niet voor niks zo zijn, dus dit is behoorlijk kort door de bocht.
Mensen die via een Werkbedrijf begeleidt worden hebben een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt / hebben wegens omstandigheden een afstand tot de arbeidsmarkt.
Des te meer reden om dan hulp te zoeken bij het oplossen van het probleem dan toch? Ik bedoel het echt niet rot hoor.

I
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
17-08-2018 10:12
Des te meer reden om dan hulp te zoeken bij het oplossen van het probleem dan toch? Ik bedoel het echt niet rot hoor.

I
Oké, het komt namelijk heel vreemd over om iemand te adviseren een baan te zoeken wanneer die persoon een afstand heeft tot de arbeidsmarkt en begeleiding heeft van een Werkbedrijf. Een Werkbedrijf is er juist om mensen te begeleiden naar werk. Dan heeft ze op dat gebied toch al hulp...
stripverhaal schreef:
17-08-2018 10:30
Oké, het komt namelijk heel vreemd over om iemand te adviseren een baan te zoeken wanneer die persoon een afstand heeft tot de arbeidsmarkt en begeleiding heeft van een Werkbedrijf. Een Werkbedrijf is er juist om mensen te begeleiden naar werk. Dan heeft ze op dat gebied toch al hulp...
Ja op het gebied van werk wellicht. Deze lijkt echter zo ontoegankelijk dat de vraag of zij door een lening van moeder gekort zal worden op haar uitkering niet daar besproken kan worden. Als je tussen de regels door leest is het probleem veel groter dan de vraag die er gesteld word vandaar mijn advies.
Misschien moeten sommige mensen niet tussen de regels door lezen.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
17-08-2018 11:27
Misschien moeten sommige mensen niet tussen de regels door lezen.
Of het laten bij lezen en geen commentaar geven.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-08-2018 07:27
Er staat duidelijk dat haar moeder geld leent bij de gemeente, niet aan haar
Ik vond het er niet zo duidelijk staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven