Geld & Recht alle pijlers

Incasso wel of niet terecht?

17-08-2018 06:46 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jullie mening,

Ik bestel online een jurkje, met achteraf betalen.
Order nr1.
Nr 1 bevalt niet, dus ik vraag retour aan, en men vraagt of ik evt wil ruilen.
Ja, ik wil jurkje in andere kleur.
Dus nr1 gaat terug, en ik ontvang 2 weken later nr2 met een ander ordernr.

Ik krijg factuur van nr 1, daar doe ik in eerste instantie niets mee, het zal elkaar wel gekruist hebben.
Ik verwacht immers een factuur van nr 2.

Op een gegeven moment krijg ik een herinnering betreft te betalen van nr 1.
Ik heb ze een mail gestuurd dat deze ordernr naar mijn inzien niet geldt, want het betreft een geretourneerd artikel.
Dat was niet zo volgens hen, het was een ruiling.
Kort daarna een aanmaning incl incasso kosten betreft order 1.
Inmiddels heb ik order 2 al betaald.

Wederom contact gezocht met zowel incasso als de webshop.
Aangegeven dat ik nu een aanmaning heb ontvangen van een geretourneerd artikel, en dat ik nog steeds geen factuur heb ontvangen van order 2.
(Zakelijk besteld, vandaar dat ik een factuur wil)

Volgens hun zeggen, is het een ruiling, en dan geldt de eerste factuur.
Want het bedrag is hetzelfde.
Dat klopt, maar de kleur niet, en het artikel kwam 2 weken later.
En het is een ander ordernr.

Is het niet zo, als je iets anders besteld, en je krijgt een nieuwe bestelling 2 weken later, dat je betaling dan ook later kan doen?
En als het artikel hetzelfde is en het bedrag ook, maar een andere kleur, dan gaat het tich om een ander ordernr?
Dat bet bedrag hetzelfde is, doet toch niet terzake?

Zij vinden dat ik alsnog de incasso kosten moet betalen.
Is dit nou hun goed recht?
Ligt aan de voorwaarden. Ander ordernummer dus andere administratie. Bij achterafbetalen moet je dus vaak eerst betalen en daarna krijg je het bedrag retour. Zoals bij Zalando bijvoorbeeld

https://www.zalando.nl/faq/Terugbetalin ... taling.htm


Ik ben zelf ondernemer en als ik eenmaal een factuur gestuurd heb, moet deze ook om administratieve redenen eerst betaald worden voor ik een creditnota kan sturen.
Je betaald vaak eersten dan krijg je je aankoopbedrag teruggestort op je rekening. Tenminste dat is mijn ervaring. Hopelijk kun je nog wat regelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een gewone winkel iets ruilt krijg je meestal ook gewoon een nieuwe bon. Ik kan er niet zo heel veel over vinden, alleen dit:
https://www.charlotteslaw.nl/2015/01/we ... en-ruilen/

En daar staat, omdat je het hebt geruild (jurkje in andere kleur) dat er dan andere regels gelden. Nu is het me niet geheel duidelijk of jou betaling en de aanmaning elkaar gekruist hebben. Als ik webwinkelier zou zijn had ik inmiddels de incassokosten laten vervallen, tenzij er tussen de aanmaning en jou uiteindelijke betaling wel veel tijd had gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
17-08-2018 06:54
Ligt aan de voorwaarden. Ander ordernummer dus andere administratie. Bij achterafbetalen moet je dus vaak eerst betalen en daarna krijg je het bedrag retour. Zoals bij Zalando bijvoorbeeld

https://www.zalando.nl/faq/Terugbetalin ... taling.htm


Ik ben zelf ondernemer en als ik eenmaal een factuur gestuurd heb, moet deze ook om administratieve redenen eerst betaald worden voor ik een creditnota kan sturen.
Dat een factuur pas gecrediteerd kan worden als die betaald is, is niet standaard. Creditering kan bijv plaatsvinden als de factuur niet juist blijkt. Dan hoeft er echt niet eerst betaald te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jouw standpunt redelijker. Dom van zo'n webwinkel zulke slechte klantonvriendelijke reclame. Want jij komt natuurlijk niet meer terug na dit akkefietje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Natuurlijk vinden zij dat jij de incasssokosten moet betalen want anders moeten zij dat doen. De nota is betaald en klaar. Hou je poot stijf. Ze gaan heus niet procederen voor €40,00.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hen erom dat ik incasso moet betalen, omdat het een ruiling betreft en dus de eerste factuur geldt.
Want het is hetzelfde artikel, hetzelfde bedrag, alleen een andere kleur.
Dit kan ik nog begrijpen.
Maar het heeft een andere ordernr, die 2 weken later is verzonden.
Dus eigenlijk een nieuw artikel.
Dan ga ik er ook vanuit dat bij dit nieuwe artikel die later is verzonden opnieuw de regels gelden, en niet die van de eerste.
Ik snap dan weer niet dat je zo moeilijk doet en factuur 1 niet betaald. Wat een gedoe terwijl je uiteindelijk toch betalen moet.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, wat haal je jezelf een hoop gezeik op de hals. Snap niet dat je de herinnering niet gewoon betaald hebt.
Betaal gewoon factuur van artikel 1. Als je vooraf betaald had was er bij een ruiling toch ook geen geld teruggestort en opnieuw betaald? Je krijgt een nieuwe bon en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Zakelijk samengevat: jij hebt een jurkje en een factuur, zij hebben hun geld niet?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
17-08-2018 06:54
Ligt aan de voorwaarden. Ander ordernummer dus andere administratie. Bij achterafbetalen moet je dus vaak eerst betalen en daarna krijg je het bedrag retour. Zoals bij Zalando bijvoorbeeld

https://www.zalando.nl/faq/Terugbetalin ... taling.htm


Ik ben zelf ondernemer en als ik eenmaal een factuur gestuurd heb, moet deze ook om administratieve redenen eerst betaald worden voor ik een creditnota kan sturen.
Wat zijn die administratieve redenen dan precies?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je order 2 dan betaald hebben als je geen factuur hebt ontvangen? Welk kenmerk heb je dan met de betaling meegegeven?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-08-2018 07:57
Wat zijn die administratieve redenen dan precies?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wij ontvangen op werk ook wel eens een factuur die niet klopt en dan wordt er echt niet betaald. We wachten dan op de credit + nieuwe factuur of bijv. een gedeeltelijke credit als correctie op de eerste factuur.
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
17-08-2018 07:31
Ik snap dan weer niet dat je zo moeilijk doet en factuur 1 niet betaaldt. Wat een gedoe terwijl je uiteindelijk toch betalen moet.

Dit. Je hebt toch een factuur (die van jurk 1), waarom wil je perse een nieuwe als (op de kleur na) alles hetzelfde is?
Miffy53 schreef:
17-08-2018 08:04
Hoe kun je order 2 dan betaald hebben als je geen factuur hebt ontvangen? Welk kenmerk heb je dan met de betaling meegegeven?
Heel scherp. Bovendien bepaald de webshop of er een nieuw ordernummer aan wordt geplakt, dan zou ik je gelijk geven. Er mist dus wat informatie om er objectief op te reageren.
Mugske schreef:
17-08-2018 07:08
Dat een factuur pas gecrediteerd kan worden als die betaald is, is niet standaard. Creditering kan bijv plaatsvinden als de factuur niet juist blijkt. Dan hoeft er echt niet eerst betaald te worden.
Daarom start ik ook met de 'het ligt aan de voorwaarden' van de webshop. Zoals bij Zalando moet je eerst betalen voor je het terugkrijgt (zie hun voorwaarden). Dus moet de TO even goed kijken naar de voorwaarden op de website van de betreffende winkel. we weten nog niet welke dat is.
JollyRider schreef:
17-08-2018 07:57
Wat zijn die administratieve redenen dan precies?
Daar is mijn accountant voor ;-). Overigens heb ik nog nooit een foutieve factuur verstuurd hoor. Het is in mijn geval simpel. Ik heb 160 uur werk verricht de opdrachtgever heeft daarvoor getekend en daarna gaat er een factuur voor die 160 uur naar de opdrachtgever.Maar ik kan me voorstellen dat als je een grote webshop ala Zalando hebt het volkomen ondoenlijk is om voor elke klant dit te gaan doen. Hoeveel retourtjes krijgen die wel niet alleen al op een dag. Administratief dat allemaal gaan uitzoeken lijkt me bijna onmogelijk. Het kan, kost wat, maar blijkbaar kiest die webshop daar niet voor. Tegenover elk factuurnummer dient blijkbaar een betaling te staan (en een eventuele creditnota op dat nummer).

Maar die hebben dat dan ook duidelijk in hun voorwaarden op hun webshop staan.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 17-08-2018 08:22
4.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel TO.

Factuur 1 hoeft helemaal niet betaalt te worden, want dat is terug gestuurd. Daarvan hebben ze dus het produkt en niet het geld.

Incasso is dan ook onzin. In mijn ogen dan. Bovendien moeten ze bij mijn weten eerst een herinnering sturen en daarna 3x een aanmaning. Dat zij razendsnel een incassobureau inschakelen moeten zij weten.

Maar iets met stroop en vliegen enzo; ik zou eens even bellen en dan heel lief vragen of ze dan alsjeblieft het geld van factuur 2 willen terug storten, want blijkbaar willen ze factuur 1 betaald krijgen. En dan zul je factuur 1 betalen. Dat geld moeten ze dan terugstorten, want dat artikel is geretourneerd. En dan betaal jij factuur 2.

Dan gaan zij de administratie openen en dan wordt het waarschijnlijk een stuk sneller opgelost.

Wat betreft later betalen enzo; Als jij zes artikelen in één keer besteld en ze leveren in delen, dan moet je de totale rekening voldoen binnen twee weken na levering van het laatste artikel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
" vragen wij je vriendelijk de rekening eerst te voldoen. Wanneer wij daarna je bestelling retour ontvangen, krijg je vervolgens het rekeningbedrag weer teruggestort op je rekening."

van Zalando.

Enfin, het doet er niet zo toe want wij kennen de voorwaarden van de webshop natuurlijk niet omdat we niet weten welke dit is. En er mist info. De rekening van jurk 2 is die dan wel betaald inderdaad bijvoorbeeld? Of is die niet gekomen en heeft ze gewoon eigenlijk nog helemaal niet voor de nieuwe jurk betaald omdat ze verwacht had een andere factuur te krijgen en heeft ze gewoon alleen betaald voor de helft van de eerste order die ze gehouden heeft? Als het dat laatste is heb je ook best een beetje een informatieplicht vind ik ipv af te gaan zitten wachten.

Zoals het er staat zegt ze dat er een nieuwe factuur kwam voor jurk 1. En die heeft ze links laten liggen omdat ze dacht dat er een andere factuur zou komen. En dat is dus niet correct. De TO had toen 2 dingen kunnen doen. OF even bellen hoe het zit. OF die factuur betalen. Tot op heden heeft de TO dus nog niet betaald voor de tweede jurk en komen er nu incassokosten bovenop.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 17-08-2018 08:28
20.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat de webshop de betaling niet heeft kunnen plaatsen en als die 1e factuur dan open blijft staan ja dan gaat het op een gegeven moment naar incasso.

Probleem had volgens mij nooit ontstaan als TO er gewoon even een belletje aan had gewaagd toen zij op factuur 2 zat te wachten en deze niet kwam. Lekker makkelijk om maar lijdzaam te gaan zitten afwachten.
Ceylon schreef:
17-08-2018 08:21
Ik snap je wel TO.

Factuur 1 hoeft helemaal niet betaalt te worden, want dat is terug gestuurd. Daarvan hebben ze dus het produkt en niet het geld.

Incasso is dan ook onzin. In mijn ogen dan. Bovendien moeten ze bij mijn weten eerst een herinnering sturen en daarna 3x een aanmaning. Dat zij razendsnel een incassobureau inschakelen moeten zij weten.

Maar iets met stroop en vliegen enzo; ik zou eens even bellen en dan heel lief vragen of ze dan alsjeblieft het geld van factuur 2 willen terug storten, want blijkbaar willen ze factuur 1 betaald krijgen. En dan zul je factuur 1 betalen. Dat geld moeten ze dan terugstorten, want dat artikel is geretourneerd. En dan betaal jij factuur 2.

Dan gaan zij de administratie openen en dan wordt het waarschijnlijk een stuk sneller opgelost.

Wat betreft later betalen enzo; Als jij zes artikelen in één keer besteld en ze leveren in delen, dan moet je de totale rekening voldoen binnen twee weken na levering van het laatste artikel.
Maar ze heeft nooit betaald voor een factuur 2, die had ze verwacht, maar die kwam dus niet. Er kwam alleen een nieuwe factuur 1. En die heeft ze niet betaald volgens de OP. feitelijk heeft ze dus voor de geretourneerde jurk nog NIETS betaald tot op heden.
Dit is gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen. :yawnee:
Je hebt geen dubbele facature voor hetzelfde jurkje ontvangen immers. Dus wat is het probleem.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
17-08-2018 08:27
Maar ze heeft nooit betaald voor een factuur 2, die had ze verwacht, maar die kwam dus niet. Er kwam alleen een nieuwe factuur 1. En die heeft ze niet betaald volgens de OP. feitelijk heeft ze dus voor de geretourneerde jurk nog NIETS betaald tot op heden.

Nee, in de OP staat `inmiddels heb ik order 2 al betaald´.

(derde alinea, laatste zin)

Dus; 1 is niet betaald maar terug en 2 is gehouden en ook betaald. Alleen heeft ze daar geen correct factuurnummer bij.
De administratieve fout ligt, in mijn ogen, bij de webshop. Zij zeggen dat het een ruiling betreft, dan hadden ze er hetzelfde ordernummer aan moeten geven, dan was er geen probleem geweest. In plaats van even helder na te denken schakelen ze een incasso bureau in. Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.
ceylon wijzigde dit bericht op 17-08-2018 08:33
37.10% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik vind dat je gelijk hebt, ik zou die 40 euro dan ook absoluut niet betalen en hen een e-mail sturen waarin je nogmaals je verhaal doet en het daarbij laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven