Geld & Recht alle pijlers

Loondoorbetaling bij ziekte (zwangerschapsgerelateerd)

17-08-2018 12:25 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.
Ik vraag me het volgende af.
Mag mijn werkgever mij korten op mijn salaris als ik zwangerschapsgerelateerd ziek ben en door het UVW 100% vergoed wordt aan werkgever?

In onze cao staat dat bij ziekte loondoorbetaling na 6 maanden 90% zal zijn.

In mijn geval wordt ik dus betaald (via werkgever) door het UWV voor 100% ivm zwangerschap gerelateerder ongeschiktheid.


Update: Korting op mijn salaris was inderdaad niet terecht. Ik krijg een nabetaling. Bedankt allemaal voor jullie reacties
simano wijzigde dit bericht op 27-08-2018 19:48
14.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet, waar zijn de deskundigen? Want ik weet het niet zeker.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 17-08-2018 12:34
26.13% gewijzigd
Nee, dat mag niet. Je WG krijgt 100% van je loon gecompenseerd door het UWV bij arbeidsongeschiktheid door zwangerschap. Moet ie dat wel doorgeven aan het UWV natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat hij die 10% in eigen zak steekt.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 17-08-2018 12:38
85.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer ... -bevalling
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
17-08-2018 12:34
Nee, dat mag niet. Je WG krijgt 100% van je loon gecompenseerd door het UWV bij arbeidsongeschiktheid door zwangerschap. Moet ie dat wel doorgeven aan het UWV natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat hij die 10% in eigen zak steekt.
Het is doorgegeven en ben al gezien door een verzekeringsarts. Mij leek het inderdaad ook niet fair. Maar soms is recht krom ;)
Alle reacties Link kopieren
Bij ziek door zwangerschap, voor zover dat ook als zodanig wordt erkend door het UWV, is de werkgever wettelijk verplicht om 100% loon door te betalen, voor zover dat binnen het maximale UWV dagloon valt. Of er eventueel meer dan dat uitbetaald moet worden (bij een hoger salaris), hangt af van de afspraken in arbeidsovereenkomst, personeelshandboek of CAO.

Staat er in jouw CAO niet apart iets vermeld over zwangerschap en daaraan gerelateerde ziekte? Dat staat vaak apart van de bepalingen rond (niet zwangerschapsgerelateerde) ziekte en arbeidsongeschiktheid.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik de link lees wordt er ook nog een knip gelegd bij het zwangerschapsverlof. Die 16 weken tellen dus niet mee, mocht je voor je verlof al ziek zijn geworden, dan begint de teller pas te lopen nadat je verlof is afgelopen en dan dus maximaal 2 jaar. En er moet volgens mij idd dus ook gewoon 100% dagloon uitbetaald worden. Als je meer verdiend dan het maximale dagloon kun je dus wel minder gaan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-08-2018 12:41
Bij ziek door zwangerschap, voor zover dat ook als zodanig wordt erkend door het UWV, is de werkgever wettelijk verplicht om 100% loon door te betalen, voor zover dat binnen het maximale UWV dagloon valt. Of er eventueel meer dan dat uitbetaald moet worden (bij een hoger salaris), hangt af van de afspraken in arbeidsovereenkomst, personeelshandboek of CAO.

Staat er in jouw CAO niet apart iets vermeld over zwangerschap en daaraan gerelateerde ziekte? Dat staat vaak apart van de bepalingen rond (niet zwangerschapsgerelateerde) ziekte en arbeidsongeschiktheid.
Het is erkend door het UWV. Heb een verzekeringsarts gesproken en een beschikking ontvangen.
Wat betreft aparte bepaling in CAO heb ik niet kunnen vinden.

Bedankt voor de antwoorden allemaal, het is de moeite waard om dit aan te kaarten bij HRM
wilma36 schreef:
17-08-2018 12:45
Zoals ik de link lees wordt er ook nog een knip gelegd bij het zwangerschapsverlof. Die 16 weken tellen dus niet mee, mocht je voor je verlof al ziek zijn geworden, dan begint de teller pas te lopen nadat je verlof is afgelopen en dan dus maximaal 2 jaar. klopt En er moet volgens mij idd dus ook gewoon 100% dagloon uitbetaald worden. Als je meer verdiend dan het maximale dagloon kun je dus wel minder gaan krijgen.
Sterker nog, als je na je verlof arbeidsongeschikt bent door een andere oorzaak dan ervoor, start een hele nieuwe loondoorbetalingsverplichting van max 104 weken. Wel alleen 100% van max dagloon zolang de arbeidsongeschiktheid komt door zwangerschap/bevalling, anders gewoon conform CAO.
z-u-s schreef:
17-08-2018 12:54
Sterker nog, als je na je verlof arbeidsongeschikt bent door een andere oorzaak dan ervoor, start een hele nieuwe loondoorbetalingsverplichting van max 104 weken. Wel alleen 100% van max dagloon zolang de arbeidsongeschiktheid komt door zwangerschap/bevalling, anders gewoon conform CAO.
Volgens mij is die 100% verplichting tot het maximum dagloon alleen voor het eerste jaar na de bevalling en gaan daarna de regels van de werkgever weer op. Ten minste dat denk ik aangezien het in de ww ook zo gaat en ik verwacht dat als je wel werk heb niet anders is.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
17-08-2018 13:25
Volgens mij is die 100% verplichting tot het maximum dagloon alleen voor het eerste jaar na de bevalling en gaan daarna de regels van de werkgever weer op. Ten minste dat denk ik aangezien het in de ww ook zo gaat en ik verwacht dat als je wel werk heb niet anders is.
Lees de link van het UWV even. De werkgever krijgt 2 jaar lang 100% dagloon uitbetaald. Maar ik hoop voor TO dat het zolang niet gaat duren.
Ik heb hier met mijn werkgever ook over lopen discussiëren vorige zwangerschap. Ze brachten wachtdagen in mindering en betaalden 91%. Zowel UWV als juridisch loket zeiden dat dit onjuist was en ik niet gekort mocht worden.

Nu weer zwanger maar andere contactpersoon dus ben benieuwd.
1-Aapje schreef:
18-08-2018 08:11
Ik heb hier met mijn werkgever ook over lopen discussiëren vorige zwangerschap. Ze brachten wachtdagen in mindering en betaalden 91%. Zowel UWV als juridisch loket zeiden dat dit onjuist was en ik niet gekort mocht worden.

Nu weer zwanger maar andere contactpersoon dus ben benieuwd.
Er zijn wel scenario’s waarin het zou hebben geklopt hoor, wat je WG deed.
De arbeidsongeschiktheid moet wel DOOR de zwangerschap komen, het is niet zo dat bij puur en alleen de combi zwanger & arbeidsongeschikt UWV 100% gaat betalen. Gebroken been + zwanger valt bijvoorbeeld gewoon binnen de ‘normale’ loondoorbetalingsverplichting (CAO), want dat gebroken been komt niet door de zwangerschap. Maar dan gaat UWV als het goed is ook niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
18-08-2018 08:17
Er zijn wel scenario’s waarin het zou hebben geklopt hoor, wat je WG deed.
De arbeidsongeschiktheid moet wel DOOR de zwangerschap komen, het is niet zo dat bij puur en alleen de combi zwanger & arbeidsongeschikt UWV 100% gaat betalen. Gebroken been + zwanger valt bijvoorbeeld gewoon binnen de ‘normale’ loondoorbetalingsverplichting (CAO), want dat gebroken been komt niet door de zwangerschap. Maar dan gaat UWV als het goed is ook niet betalen.
In mijn geval is dT niet aan de orde. Ik ben zwangerschapsgerelateerd ziek en bevestigd door het UwV. Staat ook in op
z-u-s schreef:
18-08-2018 08:17
Er zijn wel scenario’s waarin het zou hebben geklopt hoor, wat je WG deed.
De arbeidsongeschiktheid moet wel DOOR de zwangerschap komen, het is niet zo dat bij puur en alleen de combi zwanger & arbeidsongeschikt UWV 100% gaat betalen. Gebroken been + zwanger valt bijvoorbeeld gewoon binnen de ‘normale’ loondoorbetalingsverplichting (CAO), want dat gebroken been komt niet door de zwangerschap. Maar dan gaat UWV als het goed is ook niet betalen.
Mijn ziekte was uiteraard zwangerschap gerelateerd andere had ik juridisch loket niet gebeld.
Alle reacties Link kopieren
Update: Korting op mijn salaris was inderdaad niet terecht. Ik krijg een nabetaling. Bedankt allemaal voor jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
Mooi! Het zou ook raar zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven