Geld & Recht alle pijlers

K.K huis

23-08-2018 14:24 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Wie heeft er recent een huis gekocht en kan mij hier mee over vertellen?
Wij hebben een mooi huis op het oog en willen evt graag een bod doen. Nu hebben we wel spaargeld maar bij lange na niet genoeg gezien wat je tegenwoordig moet betalen, denk aan een bedrag van ongeveer 5000. Nu hebben we wel in onze huidige woning al een deel spaarhypotheek opgebouwd en iets overwaarde bij elkaar zo 20.000 euro. Kunnen we dit geld gebruiken voor de kosten koper etc en hoe gaat dat dan precies in zijn werk?

Uitleg op internet maakt me helaas niet veel wijzer.
bel een hypotheek adviseur voor een afspraak en laat je informeren. Dat zijn de mensen die jouw situatie per dubbeltje kunnen bekijken, niet de dames en heren van het viva forum
Alle reacties Link kopieren
Het kan in het algemeen wel dmv een overbruggingskrediet, maar ik kan niet beoordelen of het ook in jouw specifieke situatie kan. Overigens kost zo'n tijdelijk krediet ook wel weer geld.

5000 euro is wel echt heel weinig spaargeld voor een verhuizing. Weet je sowieso wel zeker dat je je een verhuizing kunt veroorloven?
5000 euro spaargeld? Ik zou nog even doorsparen voordat je gaat kijken naar huizen die je je niet kan veroorloven. 5000 is echt heel weinig.
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met een hypotheekadviseur.

€5000 is trouwens bar weinig
Alle reacties Link kopieren
5000 is inderdaad weinig nu maar we sparen elke maand meer als 1000. Hebben nu 1 en ander betaald dus vandaar het lage bedrag. Binnen half jaar is dit weer aangevuld :) vraag me dus vooral af of het mogelijk is
Alle reacties Link kopieren
Dan nog steeds is het bizar weinig. Een hypotheekadviseur gaat toch uit van je huidige vermogen, niet van wat het in de toekomst zou kunnen zijn.

Nogmaals: ga eerst langs bij een hypotheek adviseur want op basis van deze informatie klinkt jullie basis voor een bod niet heel solide. Ook overwaarde moet je eerst nog echt verzilveren voordat je er iets mee kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het spaardeel van je spaarhypotheek gebruiken, als je de spaar-hypotheek stopt en de nieuwe woning volledig op een annuitair/lineaire hypotheek zet.
In dat geval komt het spaardeel van de spaarhypotheek vrij en is het annuitaire deel laag genoeg.

Echter, het is de vraag of dit loont. Juist de condities van een spaarhypotheek zijn aantrekkelijk (rendement, vermogensopbouw), dus het is aantrekkelijk om de spaarhypotheek mee te nemen naar het nieuwe huis. En de rest aan te vullen met annuitair/lineaire hypotheek.

Ik weet niet wat dan de regels precies zijn, maar mogelijk dat je dan inderdaad de kosten-koper compleet zelf moet bijleggen uit eigen geld.

Ook goed mogelijk dat, als je het spaardeel gebruikt voor kosten-koper, dat je (inkomsten)belasting moet betalen over het vrijgekomen spaardeel. En dat wil je al helemaal niet.

Laat je daarom goed adviseren bij een hypotheekadviseur...!
Alle reacties Link kopieren
De overwaarde van je huidige huis (als je die hebt verzilverd) kun je hier wel voor gebruiken MAAR dan is er een deel van je hypotheekrente niet meer aftrekbaar voor de belasting.

Stel je koopt je nieuwe huis voor €300.000. En je huidige woning verkoop je met een overwaarde van €20.000. Dan is de hypotheekrente van een hypotheek van €280.000 aftrekbaar. Als je toch een hypotheek neemt van €300.000 (en je overwaarde gebruikt voor KK, verhuizing of iets anders) dan is dus de rente over €20.000 niet aftrekbaar.

Beetje een technisch verhaal, maar hopelijk te begrijpen.

Overigens deel ik de mening van de rest van €5.000 spaargeld voor de koop van een huis wel erg weinig is. Uiteraard zou ik vooral met een hypotheekadviseur om tafel gaan.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
23-08-2018 14:47
Dan nog steeds is het bizar weinig. Een hypotheekadviseur gaat toch uit van je huidige vermogen, niet van wat het in de toekomst zou kunnen zijn.
Dit is niet helemaal waar. Een hypotheekadviseur zal stellen: in deze constructie komen de uiteindelijke kosten op zoveel, kun jij die zelf uit eigen middelen financieren? Als je dan ja zegt, zal hij daar verder mee rekenen en die constructie bij de bank aanvragen. Pas vlak voor de overdracht wordt om het bewijs van voldoende vermogen gevraagd. ( = als de uiteindelijke offerte van de bank al op tafel ligt).
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
23-08-2018 14:59
Dit is niet helemaal waar. Een hypotheekadviseur zal stellen: in deze constructie komen de uiteindelijke kosten op zoveel, kun jij die zelf uit eigen middelen financieren? Als je dan ja zegt, zal hij daar verder mee rekenen en die constructie bij de bank aanvragen. Pas vlak voor de overdracht wordt om het bewijs van voldoende vermogen gevraagd. ( = als de uiteindelijke offerte van de bank al op tafel ligt).
Ik moest recent nog aantonen dat ik mijn vermogen voor langere periode op mijn rekening had staan dmv een bankschrift van een periode van 3 maanden. Dit om te voorkomen dat je tijdelijk geld leent en dat voor een weekje ff op je rekening zet om te laten zien dat je vermogen hebt.
5000 is inderdaad erg weinig. Afgezien van de kosten koper, zul je ook kosten hebben voor het verhuizen zelf, een verfje, een behangetje, een nieuwe vloer ergens of zo. Zonder enige verbouwing zit je daar al heel snel aan. Ik ben 1,5 jaar geleden verhuisd, en was al meer dan 5000 kwijt aan bovengenoemde zaken. En dan had ik het geluk dat de keuken en badkamer nog maar een jaar of twee oud waren. Bovendien heb je ook nog vaak een maand dubbele woonlasten, want het zal maar zelden voorkomen dat je op dezelfde dag je huis kan verlaten en in je nieuwe woning in kan trekken.

Laat je goed adviseren door een professional.
Dat zal sowieso alleen gaan als je eerst verkoopt en dan koopt.
Wij zijn onlangs verhuisd en het deel wat wij maximaal middels een overbruggingshypotheek konden financieren = (taxatiewaarde huidige woning * 90%) - openstaande hypotheek. Was voor vrijwel alle hypotheekverstrekkes zo, sommigen zelfs nog minder.
Oftwel: als je overwaarde minder dan tien procent van de verwachte opbrengst is kan je niks financieren met een overbruggingshypotheek.
Van spaarthypotheken heb ik verder weinig kaas gegeten, want een anuitaire hypotheek.

De andere optie is dat je een koopcontract hebt van je huidige woning waarbij de ontbindende voorwaarden zijn verlopen. Dan kan je het volledige bedrag aan overwaarde al financieren omdat de bank dan zekerheid heeft dat dat bedrag er ook daadwerkelijk gaat komen. Of je verkoopt eerst, gaat tijdelijk huren, en koopt dan wat anders. Dan is de overwaarde natuurlijk ook al vrijgekomen. Maar volgens mij is dat geen aantrekkelijke constructie als je je spaarhypotheek mee wil nemen naar het nieuwe huis.

Wij hebben eerst gekocht en daarna verkocht. Concreet betekende het in ons geval: hypotheek op het nieuwe huis, kosten koper zelf betaald, na overdracht van de oude woning kregen wij de overwaarde van onze oude woning op onze rekening gestort. Waarmee we danwel een stuk van de nieuwe hypotheek af kunnen lossen, of aan moeten kunnen tonen dat we de overwaarde in ons nieuwe huis hebben geinvesteerd, of we verliezen voor dat bedrag het recht op HRA.

Maar wat de rest al zegt: ga eens met een hypotheekadviseur praten, die kan je verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf voor hoeveel je je eigen huis kunt verkopen. Heb je überhaupt wel iets voorbereid?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kosten koper hangt af van de koopsom.

Hieronder valt:
In ieder geval 2% over de koopsom aan overdrachtsbelasting en de notariskosten tussen de 1.000 en 1.500 euro.

Denk ook aan courtage hypotheekadviseur rond de 3.000 en taxatiekosten rond de 500 en eventueel bankgarantiekosten.

Overbruggingslening (voor als je eerst koopt en dan verkoopt) moet je aan hypotheekadviseur vragen dat liht aan de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je een hypotheek hebt van 150.000 maar je kunt je huis voor 200.000 verkopen dan heb je geen probleem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog even lekker doorsparen. 5000 Om te verhuizen /kk/ geld voor het opknappen van je nieuwe huis is niet veel. Bovendien is de markt op z'n toppunt en weet je eigenlijk dat je sowieso teveel gaat betalen voor een huis.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het afgelopen to?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
23-08-2018 14:59
Dit is niet helemaal waar. Een hypotheekadviseur zal stellen: in deze constructie komen de uiteindelijke kosten op zoveel, kun jij die zelf uit eigen middelen financieren? Als je dan ja zegt, zal hij daar verder mee rekenen en die constructie bij de bank aanvragen. Pas vlak voor de overdracht wordt om het bewijs van voldoende vermogen gevraagd. ( = als de uiteindelijke offerte van de bank al op tafel ligt).
Dat was bij mij niet zo, ik. Moest meteen met bewijzen aankomen.
Alle reacties Link kopieren
wij rekenden 10% van de koopsom als KK. We zaten aardig in de richting. 5000 voor verhuizen en KK is veel te weinig..
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen in 2003 nog een bouwdepot van 70000 tegenwoordig onvoorstelbaar
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor wel vaker dat je bij bepaalde constructies over een deel van je hypotheek geen HRA krijgt. Maar als je nu een hypotheek afsluit (met een rente van 2% ofzo) en je koopt een huis van 2 ton, dan stelt die HRA toch maar weinig voor?
Wij krijgen nu minder dan 100,- per maand HRA. Stel dat ik over 20% van de woningwaarde geen HRA krijg, dan gaat dat toch maar om een of twee tientjes per maand minder?

Kijk, als je nog megarente betaalt, of als je een huis hebt van 5 ton dan snap ik het wel, maar in alle andere gevallen snap ik niet dat mensen zich zo druk maken over de HRA.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
23-08-2018 14:59
Dit is niet helemaal waar. Een hypotheekadviseur zal stellen: in deze constructie komen de uiteindelijke kosten op zoveel, kun jij die zelf uit eigen middelen financieren? Als je dan ja zegt, zal hij daar verder mee rekenen en die constructie bij de bank aanvragen. Pas vlak voor de overdracht wordt om het bewijs van voldoende vermogen gevraagd. ( = als de uiteindelijke offerte van de bank al op tafel ligt).
Een beetje hypotheekadviseur verteld je toch daarna dat met dit vermogen je wel heel kwetsbaar bent en dat het verstandig is om goed te kijken naar je hele financiele plaatje en je je dus moet afvragen of verhuizen op dit moment eecht een optie is.

En to, ik ben het eens met de mensen die zeggen dat 5000 euro wel heel weinig is. En je zegt dat je 1000 euro per maand kunt sparen, maar dat zul je vast ook al wel langer doen dan 5 maanden dus dan is de vraag waar al dat geld aan op is gegaan. Want met 5000 euro heb je wel echt een probleem als je ketel kapot gaat en je auto begeeft het en je bent net verhuisd en hebt dus een maand dubbele lasten gehad en verf gekocht enz.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
20-09-2018 09:50
Ik hoor wel vaker dat je bij bepaalde constructies over een deel van je hypotheek geen HRA krijgt. Maar als je nu een hypotheek afsluit (met een rente van 2% ofzo) en je koopt een huis van 2 ton, dan stelt die HRA toch maar weinig voor?
Wij krijgen nu minder dan 100,- per maand HRA. Stel dat ik over 20% van de woningwaarde geen HRA krijg, dan gaat dat toch maar om een of twee tientjes per maand minder?

Kijk, als je nog megarente betaalt, of als je een huis hebt van 5 ton dan snap ik het wel, maar in alle andere gevallen snap ik niet dat mensen zich zo druk maken over de HRA.
Het is ook helemaal niet handig om voor nieuwe situaties nog te kijken naar de HRA. Reken gewoon bruto en zolang er nog HRA is, is dat een mooi extraatje. Het is immers niet meer de vraag of, maar wanneer de HRA nog verder wordt beperkt. En niemand kan garanderen dat het toekomstige aanpassingen alleen voor nieuwe leningen geldt en niet voor bestaande.
Sara9876 schreef:
22-09-2018 13:09
Het is ook helemaal niet handig om voor nieuwe situaties nog te kijken naar de HRA. Reken gewoon bruto en zolang er nog HRA is, is dat een mooi extraatje. Het is immers niet meer de vraag of, maar wanneer de HRA nog verder wordt beperkt. En niemand kan garanderen dat het toekomstige aanpassingen alleen voor nieuwe leningen geldt en niet voor bestaande.
Ik lees dit heel vaak op het Vivatopic en snap dat niet zo. De HRA wordt nu al jaarlijks minder, tot 2023. Die vermindering kun je al rekening mee houden. Veel mensen gaan in vijf jaar tijd meer verdienen, ook daar heb je vaak wel enig zicht op. De kans dat in 2014 de HRA ineens volledig wordt afgeschaft is nihil.

Lijkt mij dat je prima de HRA (deels) mee kunt rekenen in je planning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven