Geld & Recht alle pijlers

Klusjesman: pauzes doorbetalen?

26-08-2018 01:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals hierboven al staat vragen wij ons af of wij de pauzes van onze klusjesman moeten doorbetalen.

Er worden al gedurende 4 weken klussen in ons huis uitgevoerd. Dat gebeurt allemaal heel goed. Daarnaast neemt de klusjesman gemiddeld 3 koffiepauze en een lunchpauzes. Volledig begrijpelijk, want het is zwaar werk. Met regelmaat duren de pauzes wat langer.

Maar, moeten wij deze uren dadelijk betalen? Wij hebben hier vooraf geen afspraken over gemaakt en betalen op uurbasis.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niet dat je de pauzes hoeft te betalen, aangezien hij dan geen werk verricht.
Is die klusjesman eigen baas? Of hangt er een bedrijf aan vast wat officiële regels heeft? En is er een offerte met een geschat aantal werkuren?

Dat die man desnoods 3 uur pauze wil nemen per dag lijkt mij zijn eigen keuze.
Niet een keuze die jij moet betalen.

En er zit een verschil tussen tussendoor effe een paar slokken koffie drinken (zit ik niks mee in) of daar telkens een kwartier voor stoppen (mij geen probleem, maar dan is dat voor eigen rekening).

Als hij van een bedrijf afhangt zou ik dus es horen wat de officiële regels zijn.
Als hij zelfstandige is, zou ik gewoon exact betalen wat op de offerte staat. Dat hij meer tijd kwijt is, is jullie probleem niet echt.
(Ik zou het alleen behoorlijk irritant vinden omdat de werken daardoor langer duren.)
Lastig als je geen vaste prijs hebt afgesproken maar per uur betaald. Ik zou denken lunch pauze in ieder geval eigen tijd en koffie pauze betalen tenzij ze daar ook uitgebreid de tijd voor nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er voor mij aan hoe hard hij werkt en wat het uurloon is. Iemand die hetzelfde werk als een ander doet maar in minder tijd krijgt of een hoger loon of ik maak me niet druk om de pauzes. Het is wel handig om daar afspraken over te maken ipv het af te wachten tot je een rekening krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Het betreft een zzp'er. Dit is de eerste keer dat we zo'n groot project uitvoeren. Nu terugkijkend hadden we zeker vooraf een vaste prijs moeten afspreken. Zijn nu al een week uitgelopen. Maar goed, daar leren we weer van.

Ik wil idd bespreken om een half uur per dag pauze niet te betalen. Dat lijkt me reëel.
Pas heb ik een schilder laten komen voor de woonkamer. Van top tot teen nieuw in de verf, muren gladmaken enz.
Hij heeft er 12 uur over gedaan mét pauze's over 3 middagen verdeeld. Kan ook een uur langer zijn geweest ik heb niet zitten klokken maar ong.
Woont vlakbij dus reiskosten: slijtage schoenen :)

Ik heb afgesproken van tevoren: 300,- voor het schilderen en ik betaal het materiaal.
Dat viel hem tegen, duurde langer dan hij verwacht had (toch) maar hij is ook nog leerling. 25,- p.u. dus incl. pauze en de tijd die hij kwijt was om verf te halen.

Ik was wel blij met de vaste prijs, je weet wat je kwijt bent; aan de andere kant had ik liever alles in 1 dag klaar gehad voor 300,- maar ik gunde het de leerling en wist van buren dat het eindresultaat echt mooi was.

Hiervoor heeft een volleerde ervaren schilder dezelfde kamer gedaan, voor hetzelfde bedrag een paar jaar geleden: die was bijna in de helft van de tijd klaar. (in één lange dag)
Wel nog lekker eten gehaald op mijn kosten en dat even opgegeten tussendoor.

Ik heb verschillende offertes gehad van schilders en allemaal rekenen ze dit ong.
Mss heb je er iets aan als je weet wat je hem per uur betaald vergeleken met wat ik betaalde? Kan best goedkoop zijn als je bedenkt hoeveel werk hij heeft gedaan, toch nog.

Als ik de schilder van onlangs per uur had betaald had ik echt gedacht dat hij tijd liep te rekken; het ging langzaam maar wel netjes. Nu denk ik alleen: ach, een beginner heeft meer tijd nodig, logisch.
Als ik per uur had betaald had ik toch gedacht: duurt dit niet heel erg lang...?

Gelukkig weet ik nu dat ik hetzelfde kwijtben alleen het duurde langer.
Niet zo erg, en pauzes maakten dat het nog langer duurde dus die nam hij nauwelijks.
At voor hij kwam en ging thuis eten. Dus even wat drinken, tien minuutjes en dan ging hij weer verder. Als ik iemand 50,- p.u. betaal verwacht ik wél dat het rapido klaar is en dan zou ik pauze's (op 10 minuten voor een bakkie koffie na) van de werktijd aftrekken.

Mijn mening: kijk wat je per uur betaald en of er veel 'verborgen' werk is zoals repareren. Kan veel tijd in gaan zitten terwijl je het niet echt op ziet schieten maar het is echt nodig voor een mooi eindresultaat.

Voortaan echt vantevoren een prijs afspreken, dan vergaat de lust tot langzaam werken meestal snel. Let dan wel op dat alles netjes gebeurd en niet afgeraffeld omdat ze zoveel mogelijk willen verdienen netto. Echt assertief zijn als je foutjes ziet en ze wel héél erg snel klaar waren. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Te lang verhaal voor een schilder en z'n hulpje....
Alle reacties Link kopieren
Veel werkgevers betalen de middagpauze niet door. Persoonlijk vind ik het wel redelijk om op een 8+ urige werkdag een halfuurtje middagpauze + 2 keer een kwartiertje door te betalen. Rust is immers een essentieel onderdeel om je werk goed te kunnen doen. Zodra ze daarna maar weer hard aan de slag gaan.

Mensen die buiten die 3 pauzes door nog door gaan met roken of koffieleuten, die zou ik er wel op aanspreken. Mogen ze in hun eigen tijd doen.

Balen dat jullie geen prijsafspraak hebben gemaakt. Misschien kun je de schade nog een beetje beperken door een bonus voor te stellen als ze het werk binnen x tijd af hebben.

Een week uitloop op een totaal van hoeveel weken?

Leveren ze wel kwaliteit?
Alle reacties Link kopieren
Je betaalt de man een uurtarief voor zijn diensten. Dat betekent dus ook dat je hem niet betaalt als hij geen diensten verricht. Doorbetaalde koffiepauzes zijn voor werknemers en niet voor ZZPers, dat weet die man zelf ook wel. En ik zou er ook helemaal geen overleg over hebben, want daarmee wek je de suggestie dat het onderhandelbaar is, wat het m.i. niet is. Gewoon aan het eind van de rit de daadwerkelijk gewerkte uren betalen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Nee pauze hoef je niet te betalen. Mijn man is ook ZZP'er en krijgt pauzes niet betaald. Volgende keer duidelijke afspraken maken om dit te voorkomen.
Heb je helemaal geen idee wat het gaat kosten? Dat kan nog wel eens lelijk tegenvallen.
Voortaan van tevoren een prijs afspreken en dat op papier zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen de werkuren betalen. Ik heb een diep wantrouwen tegen werklui dus ik huur ze alleen in als het me echt zelf niet lukt. Zo vond ik het plaatsen van een keuken plus leidingen omleggen teveel om zelf te doen, aangezien je alles voor de eerste keer moet doen. Ik heb toen een vast bedrag betaald voor het aanleggen en het bedrijf was ook genegen om me van tevoren te zeggen dat de meerkosten ten hoogste 1000 euro waren. Wonderlijk genoeg kwamen ze precies op dat bedrag uit. Toeval? Hm.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je er vantevoren geen afspraken over gemaakt hebt. Nu krijg je straks geouwehoer over de uren. Zit je er nu de hele dag bij met een stopwatch?
Voortaan altijd een vaste prijs afspreken voor een klus.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Joh, betaal gewoon door,zeker als het werk goed is.
Ga je dit nu aankaarten zeker weten dat het werk minder wordt.
Alle reacties Link kopieren
We weten ongeveer wat het gaat kosten. Maar we gaan zeker boven begroting uitkomen. Het was idd slimmer geweest om vooraf een vast bedrag te bespreken. Maar daar leren we nu van.
Het werk wordt overigens goed verricht, alleen duurt het allemaal langer dan vooraf verwacht.

Ik ben normaal ook niet moeilijk met pauzes, maar ik merk (vooral de laatste week) dat het totaal van pauze per dag richting de 1,5 uur gaat. Dat vind ik erg veel op een werkdag van 8 uur, zeker als ik die 1,5 uur ook nog niet betalen. Dan is een half uur onbetaald pauze in mijn ogen heel redelijk.

Maar goed, eerst maar eens goed, constructief bespreken. En dan zien we wel waar we uitkomen.

Dank voor al jullie zienswijzen!
Krijg je geen werkbon die je voor akkoord moet tekenen? Daarop zou de monteur de uren exclusief pauzes moeten aangeven. Aan de hand van de werkbon wordt de factuur gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Majo1979 schreef:
26-08-2018 01:27
Het betreft een zzp'er. Dit is de eerste keer dat we zo'n groot project uitvoeren. Nu terugkijkend hadden we zeker vooraf een vaste prijs moeten afspreken. Zijn nu al een week uitgelopen. Maar goed, daar leren we weer van.

Ik wil idd bespreken om een half uur per dag pauze niet te betalen. Dat lijkt me reëel.
Een vaste prijs wil niet zeggen dat je dan goedkoper uitgeweest zou zijn. Als je een vaste prijs afspreekt worden alle mogelijke risico's al bij voorbaat in de prijs opgenomen. Dus als er een kans is op 1 week uitloop, moet je niet raar opkijken als er 2 weken wordt ingecalculeerd.
Klinkt als onze klusser. Die moest ook nog eens zeker eenmaal per dag naar de bouwmaterialenhandel en bleef dan een uur weg per keer.
En met pauzes bleef hij steeds langer zitten, werk was niet voor afgesproken datum af en werd dubbel zo duur dan vooraf mondeling 🙈 afgesproken.
En hij leverde prutswerk samen met zijn onderaannemers.

Daar hebben we dus een advocaat een briefje naartoe laten sturen.
Alle reacties Link kopieren
Majo1979 schreef:
26-08-2018 01:27
Het betreft een zzp'er. Dit is de eerste keer dat we zo'n groot project uitvoeren. Nu terugkijkend hadden we zeker vooraf een vaste prijs moeten afspreken. Zijn nu al een week uitgelopen. Maar goed, daar leren we weer van.

Ik wil idd bespreken om een half uur per dag pauze niet te betalen. Dat lijkt me reëel.

Mijn man is ook zzp,er in de bouw,maar die rekent bij particuliere klussen niet zijn pauze,s door,dus hij telt per dag 1 uur minder.
2x een kwartier koffie pauze en een half uur lunch
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
Vaak is koffiepauze van de baas en lunch voor eigen rekening. Maar je kunt dat natuurlijk zelf afspreken. Dit lijkt mij nou iets waar je afspraken over maakt. Betaal je x per uur incl. pauzes of y per uur excl. pauzes.

Ik zou zelf veel liever met gewoon een dagloon werken en duidelijke afspraken maken over wat er per dag gedaan moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven