Geld & Recht alle pijlers

Tips bij financiën koppel met kind

27-08-2018 20:32 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee allemaal,

Mijn vriend en ik hebben samen een kindje van 4 maanden. De zwangerschap was niet gepland maar wel heel erg gewenst. We zijn anderhalf jaar samen. Nu zijn wij zoekende hoe wij op een passende manier het geld kunnen samenleggen.

Even wat informatie over onze situatie :

Ik werk zelf 24 uur en mijn vriend 36. Wij verdienen samen zo’n 3200 euro per maand. Bij mijn salaris zitten de reiskosten inbegrepen.

We hebben 2 auto’s, beide nodig voor ons werk. Ik heb mijn auto van mijn eigen geld gekocht en mijn vriend leaset een auto. De kosten van het leasen zijn erg hoog, bijna 400 euro per maand. Deze keuze heeft hij gemaakt voordat wij wisten dat ons leven zo zou lopen.
Het geld van de auto betaalt hij zelf, maar gebruiken we allebei.
Ik ben bereid om mee te betalen aan de auto...

Daarnaast kom ik ongeveer uit op ongeveer 1800 euro aan vaste lasten voor ons huishouden per maand. Hier zit de auto van mijn vriend niet bij in.

Als jullie dit zo lezen, denken jullie dan —> gooi alles samen? Betaal apart of naar rato? Of andere ideeën? En waarom?

Wij hebben echt even iemand nodig of goede ideeën hoe we dit zo goed mogelijk kunnen doen. Ik twijfel bij de optie om alles samen te doen, dan mis ik denk ik het stukje vrijheid dat ik heb. Als we het apart doen betekent dat weer dat mijn vriend erg weinig geld overhoudt vanwege zijn hoge vaste lasten (tanken, deel auto)

Alvast bedankt voor het lezen

Hoe zouden wij onze financiën het beste kunnen verdelen

Totaal aantal stemmen: 69

Samen op 1 hoop gooien (68%)
Naar rato (28%)
Anders, nl..... (4%)
Op een hoop en beide een gelijk vrij te besteden bedrag voor persoonlijke leuk.
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop, en ieder op zn eigen rekening wat zakgeld.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier alles op 1 grote hoop. Wij hebben meerdere rekeningen. Ik heb uitgerekend wat de vaste lasten zijn voor het hele jaar en wat we aan boodschappen, kinderkleding en cadeautjes en dat soort dingen kwijt willen zijn. Dan onze gestorte salarissen bij elkaar, alle vaste en variabele lasten eraf en nog eraf wat we samen willen sparen. Dat wat overblijft door 2 gedeeld. En dat blijft dus over voor vrij besteding. De rest storten we dus naar de boodschappenrekening, de vaste lasten rekening en de gezamenlijke spaarrekening.

Wij delen dus echt alle kosten en betalen alles samen. En houden dus elk evenveel geld over. Elk jaar berekenen we alle lasten opnieuw.

Met kinderen snap ik gescheiden financiën nooit zo goed. En elk eigen 'zakgeld' op een eigen rekening zodat ik ongestoord kleding kan kopen en hij gadgets.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je vriend erg weinig overhoudt als jullie alles apart doen. Maar zo veel kan jij toch ook niet overhouden van een loon voor 24 uur als je alles fifty / fifty doet.

Trouwens die vrijheid die je hebt als je alles gescheiden houdt is maar schijn.
Ja dan kan je laarzen kopen van 300 euro zonder te overleggen maar hoe je het ook wend of keert zullen toch alle kosten van het huishouden betaald moeten worden.

Dus dan kan je alsnog in de problemen komen als de wasmachine het ineens begeeft of je auto heeft een dure reparatie nodig.

Als je alles op de grote hoop gooit dan kan je alsnog die laarzen kopen als er geld over is. Want in een goede relatie gun je elkaar iets.
Alle reacties Link kopieren
Kan hij geen goedkopere lease auto nemen?

Verder moeilijk te beantwoorden, want er mist nogal wat info om hier iets zinnigs over te zeggen

Zelf zou ik nooit alles op 1 hoop gooien.
Allebei een eigen rekening waar salaris op komt en dan 1 gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke vaste lasten en een gezamenlijke spaarrekening eraan vast

En dan bepalen wat gezamenlijke kosten zijn en wat eigen kosten zijn. Ik kan me voorstellen dat je de auto's dan daarbuiten houdt bijvoorbeeld, net als telefoonabonnementen, sportschoolabonnementen, eigen uitjes met vrienden, geld voor kleding en verzorging etc.

Of je dan hetzelfde bedrag stort beiden, of naar rato (jij werkt minder, dus jouw salaris is minder) gaat over wat voor jullie goed voelt en wat jullie eerlijk vinden. Voor beiden valt wat te zeggen. Je hebt ook nog de variant, dat je uitgaat van dat je beiden een persoonlijk bedrag over houdt (tig euro per maand) en verder alles op de gezamenlijke rekening stort. Dan is wat je per maand over houdt gelijk aan elkaar...zakgeld dus eigenlijke
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 27-08-2018 20:45
1.16% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
27-08-2018 20:39
Op een hoop en beide een gelijk vrij te besteden bedrag voor persoonlijke leuk.


Dit.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gezamenlijke rekening en naar rato storten we een vast bedrag naar die rekening voor de vaste lasten we storten ook een vast bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening. Wat dan overblijft geef ik meestal uit en mijn man stort soms wat meer op de spaarrekening of vult de gezamenlijke rekening aan.
Er zijn heel veel constructies te bedenken. Ik heb altijd mijn eigen rekening gehouden dat vind ik erg prettig. Als ik iets wil kopen hoef ik dat niet te overleggen.

Mochten jullie graag de vaste lasten willen verdelen vind ik het persoonlijk naar rato het meest eerlijk. Jij hebt je eigen auto en hij ook, die zou ik er los van zien. Dus zelf betalen. En hij ook zelf betalen.
Ik heb nooit samen alles op een hoop gegooid, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen kind heb. Maar ik wil de vrijheid hebben om eigen geld te hebben, niet steeds het gevoel hebben dat ik iemand anders zn geld aan het uitgeven ben.
Ik zou dus zoeken naar een verdeling waarin je samen verantwoordelijk bent voor de vaste lasten, samen een deel spaart en ook nog ieder een eigen deel geld hebt.
En dat kan je doen op verschillende manieren, afhankelijk van wat jullie eerlijk vinden:
- 50-50 bijdragen
- alle vaste lasten (incl sparen) betalen en wat er overblijft door 2 verdelen
- naar rato

Ik ben zelf een fan van naar rato, dat voelt voor mij eerlijk: meer werken is meer verdienen is meer overhouden. Maar als er iemand minder gaat werken om voor het kind te kunnen zorgen is het weer een ander verhaal.
Werkte jij altijd al part time of is dat wegens jullie kindje?
Als je niet getrouwd bent in gemeenschap van goederen, is alles op één hoop geen optie.
Ik zou voor een verdeling naar rato gaan.
lise1985 schreef:
27-08-2018 20:47
Als je niet getrouwd bent in gemeenschap van goederen, is alles op één hoop geen optie.
Ik zou voor een verdeling naar rato gaan.

Waarom niet? Het werkt bij ons al 20 jaar erg goed.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
27-08-2018 20:46

Werkte jij altijd al part time of is dat wegens jullie kindje?
Dit is vanwege ons kindje! Ik werkte hiervoor 36 uur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alles apart. Is een beetje zo gegroeid, wij hadden eerst een kind en toen pas een gezamenlijk huishouden. We hebben een gezamenlijke rekening waar ik de kinderbijslag en kot op stort en waar de kinderopvang van betaald wordt. Als het bedrag op de rekening te laag is stort ik bij.

Hypotheek wordt van man’s rekening afgeschreven en ik betaal een vast bedrag per maand aan hem. Gwl betaalt degene die de rekening krijgt: ik. Gemeentelijke belastingen weet ik even niet uit mijn hoofd, geen idee wie de rekening krijgt.

Man koopt best veel dingen voor het huis, ik los extra af op de hypotheek.

Auto is van hem, dus zijn kosten. Boodschappen wie de boodschappen doet etc.

Nou ja, zo ongeveer.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 20:54
4.87% gewijzigd
nerdopviva schreef:
27-08-2018 20:49
Waarom niet? Het werkt bij ons al 20 jaar erg goed.
Er is ook niets aan de hand, totdat er financieel wel iets aan de hand is, zoals bij schulden of bij het eindigen van de relatie. Dan wordt het juridisch gezien als gemeenschappelijk geld.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
27-08-2018 20:47
Als je niet getrouwd bent in gemeenschap van goederen, is alles op één hoop geen optie.
Ik zou voor een verdeling naar rato gaan.
Hoezo is dat geen optie.
Wij hebben toch echt maar 1 gezamenlijke rekening en geen eigen rekeningen meer en wij zijn niet gehuwd.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, bedankt voor jullie vele reacties. Super fijn.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
27-08-2018 20:53
Er is ook niets aan de hand, totdat er financieel wel iets aan de hand is, zoals bij schulden of bij het eindigen van de relatie. Dan wordt het juridisch gezien als gemeenschappelijk geld.
Als je uit elkaar gaat dan deel je wat op de rekening staat gewoon door 2..

En als de ander te veel geld uit geeft dan zie je dat meteen want je kijkt toch regelmatig op de rekening.
sugarmiss schreef:
27-08-2018 20:58
Als je uit elkaar gaat dan deel je wat op de rekening staat gewoon door 2..

En als de ander te veel geld uit geeft dan zie je dat meteen want je kijkt toch regelmatig op de rekening.
Ja, dat kun je doen. Maar als de een meer verdient dan de ander, is dat dus geen reëele verdeling.
Alle reacties Link kopieren
Hier naar rato en absoluut niet alles op 1 hoop. Voor dat laatste zou ik echt nooit kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Wij gooien sinds we samenwonen, nu 20 jaar, alles op 1 hoop.
Alle reacties Link kopieren
samantha20 schreef:
27-08-2018 20:52
Dit is vanwege ons kindje! Ik werkte hiervoor 36 uur.
je kan beargumenteren dat hij dan meer moet inleggen omdat jij meer zorg op je neemt
Alle reacties Link kopieren
We houden hier beiden een gelijk bedrag als ‘zakgeld’ op de eigen rekening voor uitjes, kleding, cadeautjes voor elkaar etc. De rest gaat op 1 hoop
samantha20 schreef:
27-08-2018 20:52
Dit is vanwege ons kindje! Ik werkte hiervoor 36 uur.
Dus je bent een gratis oppas en huishoudster voor die uren denk ik? ;)

Ik zou ook gewoon gaan voor alles op 1 hoop en dan ieder hetzelfde bedrag als spendeergeld op eigen rekening.
En wat samen op een spaarrekening.


Misschien kan die lease auto uiteindelijk weg en heb je dan na een tijdje wat geld voor babyspullen, 2e hands auto, onderhoud/klusgeld ect.
lise1985 schreef:
27-08-2018 20:58
Ja, dat kun je doen. Maar als de een meer verdient dan de ander, is dat dus geen reëele verdeling.

Dan kijk je naar geld. Als je nu eens kijkt naar inzet? De inzet van de een wordt nu eenmaal meer beloond dan de ander. In het werk betekent dat al een verschil in geld, moet dat ook al in een gezin? Je doet toch allebei je best om zoveel mogelijk bij te dragen aan het gezin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven