Geld & Recht alle pijlers

Vraagje salaris halve maand

29-08-2018 14:08 10 berichten
--
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 07:41
0.00% gewijzigd
Heel raar hoor, maar vraag het hun?
Wij weten niet wanneer de periode van je nieuwe werk eindigt, dus we kunnen hier geen antwoord op geven. Misschien krijg je het pas in de vijfde week dat je er werkt, als jouw eerste dag toevallig net op de eerste dag van de nieuwe periode valt.
Alle reacties Link kopieren
Dat verchilt per werkgever. Een werkgever is verplicht om je voor het einde van de volgende maand te betalen. Dus je salaris van September hoor je voor eind oktober te ontvangen.

De meeste werkgevers betalen eerder. Meestal krijg je je salaris van September voor het einde van die maand. Alleen overuren en dergelijke worden vaak een maand opgeschoven, dus in Oktober ontvang je dan salaris van okt, plus overuren e.d. van sept.

Bij een eerste halve maand durf ik er helemaal niks over te zeggen, dat hangt echt af van de salarisafhandeling van het betreffende bedrijf. Vaak gaat bijvoorbeeld al in het begin van de maand (zeg maar op de 10e) de 'batch' er uit (en dan heeft de administratie nog eens 2 weken om het te regelen), en alles wat na die datum is komt een maand later. Als jij na de 10e begint, krijg je dus pas eind oktober je salaris.

Bovenstaande gaat uit van maandelijks ipv vierwekelijks, maar het principe is gelijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dus periodes van 4 weken. Hieronder een overzicht van de perioden in 2018. Je komt dus binnen in de tiende periode (van 10 sep t/m 7 oktober). Als je 17 september begint, is je eerste salaris dus voor 3 weken. En in de week van 8 oktober krijg je je eerste salaris.

Eerste periode maandag 1 januari - zondag 28 januari
Tweede periode maandag 29 januari - zondag 25 februari
Derde periode maandag 26 februari - zondag 25 maart
Vierde periode maandag 26 maart - zondag 22 april
Vijfde periode maandag 23 april - zondag 20 mei
Zesde periode maandag 21 mei - zondag 17 juni
Zevende periode maandag 18 juni - zondag 15 juli
Achtste periode maandag 16 juli - zondag 12 augustus
Negende periode maandag 13 augustus - zondag 9 september
Tiende periode maandag 10 september - zondag 7 oktober
Elfde periode maandag 8 oktober - zondag 4 november
Twaalfde periode maandag 5 november - zondag 2 december
Dertiende periode maandag 3 december - maandag 31 december
Alle reacties Link kopieren
In het verleden ook een werkgever gehad die per 4 weken uitbetaalde. Heel irritant is dat met je vaste lasten. Omdat je niet standaard rond de 25e betaald krijgt, moet je het zelf goed bijhouden op je rekening.
Alle reacties Link kopieren
En van je oude werkgever krijg je waarschijnlijk ook nog de afrekening van je vakantiegeld van mei tot eind augustus uitgekeerd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Heb je straks vaste uren?

Toen ik nog wisselende uren werkte (en ook per 4 weken werd uitbetaald) zat er altijd een vertraging in. In week 6 kreeg ik dan bijvoorbeeld het loon over week 1 tm 4.

Ik weet niet hoe het ging bij collega's met vaste uren.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Het gebeurt wel vaker dat er per vier weken wordt betaald. Het hele bedrijf krijgt op dezelfde dag salaris. Je eerste maand zal dit dan op basis van die twee weken zijn. Ze gaan niet afhankelijk van je toetredingsdatum tellen met de vier-weekseperiode. Dat wordt geheid een puinhoop.
Alle reacties Link kopieren
Hoe het bij jou geregeld is weet ik niet.
Maar bij mij is van van de 20e tm de 19e. Ik begon toen de 10e. En kreeg 10/11 en 17/18 (alleen weekend) uitbetaald op de 20e.

Dus bij mij kreeg ik wel gelijk het gewerkte deel v die maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven