Geld & Recht alle pijlers

Doorlopend krediet

30-08-2018 23:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Al 1,5 jaar heb ik een doorlopend krediet bij de bank. Deze heb ik met blokkade dus ik kan er niet van opnemen.

Aangezien ik 7% rente betaal ben ik mij eens gaan verdiepen waar ik een lagere rente kan betalen en heb een dochterbedrijf gevonden voor 4,4% rente.

Toen ik contact met deze kredietverstrekker opnam gaven zij aan de lening af te kunnen aluiten mits mijn partner (bij wie ik sinds een half jaar woon in zijn koophuis) meetekend.

Weet iemand of je bij de notaris kunt vast laten leggen dat de kosten van het krediet ten alle tijden voor mijn rekening komen en mijn partner alleen mee tekent?

Ik heb namelijk begrepen dat sinds ik bij hem ingeschreven sta ik ook als 2de contact (verantwoordelijke) voor zijn hypotheek sta zonder dat ik hiervoor heb getekend.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en zie jullie reacties graag tegemoet
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een geregistreerd partnerschap of huwelijk? Want dan kun je inderdaad medeverantwoordelijk worden voor een hypotheek. Alleen maar door samenwonen niet.
Ik denk dat wat jij wilt niet kan. Ze willen natuurlijk niet voor niks zijn (of haar) handtekening, als diegene vervolgens alsnog nergens verantwoordelijk voor wordt, waarom zou hij dan moeten tekenen?
Bel morgen even een notaris, die kan je meteen uitleggen of het oversluiten niet net zo duur is als gewoon snel aflossen.
Notarissen werken ook niet gratis, als het echt om een groot bedrag gaat is het mss een idee.
Mag je die andere lening wel in 1x aflossen?
Is het niet simpeler om dit onderling op papier vast te leggen?

Bij een notaris komen er weer kosten bij.
Met een lening én intresten kan je die missen, lijkt mij.

Veel hangt natuurlijk ook af van de hoogte van de lening en van hoe snel je denkt terug te betalen.
Tornacense schreef:
31-08-2018 00:00
Is het niet simpeler om dit onderling op papier vast te leggen?

Bij een notaris komen er weer kosten bij.
Met een lening én intresten kan je die missen, lijkt mij.

Veel hangt natuurlijk ook af van de hoogte van de lening en van hoe snel je denkt terug te betalen.
Ook een goed idee, met getuigen die tekenen -verbeter me als het niet klopt- is zo'n verklaring net zo rechtsgeldig als die van een notaris.
Maar als het echt een bedrag is waarvoor je elkaar voor de rechter zou gaan slepen en je nog heel lang aan het afbetalen bent zou ik nog even goed nadenken en ik vraag me ook af waarom je vriend mee moet tekenen als je alleen bij hem in huis woont.
Het is jouw lening toch? Ik neem aan dat je volwassen bent en geen toestemming van een meerderjarige nodig hebt :)

Eigenlijk snap ik ook niet waarom jij verantwoordelijk zou zijn voor welke vaste lasten dan ook alleen omdat je bij je vriend ingeschreven staat, zou wat moois zijn als je gewoon een kamer huurt als student en je de hypotheek op mag hoesten als je huisbaas niet betaald.
Wat op jouw naam staat betaal jij (telefoon bv) en als jij het contract voor gwl hebt getekend is dat jouw pakkie an voor zover ik weet.
Alle reacties Link kopieren
Puur bij iemand inwonen maakt je niet verantwoordelijk voor de hypotheek. (Weet niet of je een verbintenis bent aangegaan?)

Als hij zelf tekent voor die schuld, is hij medeverantwoordelijk. Dan kunnen jullie hem niet on-verantwoordelijk maken door een contract tussen jullie tweeën op te stellen. Hij gaat namelijk zelf een contract aan met de kredietverstrekker.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je dat de functie van meetekenen is? Je kan onderling zoveel afspreken als je wil, maar door mee te tekenen wordt je partner aansprakelijk voor jouw schuld. Waarom zou een kredietverstrekker anders willen dat hij/zij mee tekent?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
31-08-2018 00:14
Ook een goed idee,
Niet echt dus, want het maakt partner niet minder aansprakelijk voor nakoming van zijn/haar overeenkomst met de kredietverstrekker.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nee dat kan niet. Zodra hij een handtekening zet is hij tegenover de bank aansprakelijk. Voor alle verplichtingen. Hoe jullie dat onderling regelen, daar staat de bank wel buiten.

Verder is het onzin dat jij, enkel door te gaan wonen in zijn woning, tegenover zijn hypotheekverstrekker aansprakelijk bent voor zijn hypotheek.
Dat kan anders worden zodra:
- jij daarvoor een handtekening zet;
- je gaat trouwen;
- je een geregistreerd partnerschap aangaat.
JollyRider schreef:
31-08-2018 04:32
Niet echt dus, want het maakt partner niet minder aansprakelijk voor nakoming van zijn/haar overeenkomst met de kredietverstrekker.
Daar heb je gelijk in, het is feitelijk een nieuwe overeenkomst.
Ik dacht eerlijk gezegd meer aan een regeling tussen to en haar vriend. In die zin dat hij niet op hoeft te draaien voor haar restschuld mocht de relatie mislopen, en zij of hij zwart op wit wil hebben dat mochten ze uit elkaar gaan hij niet aansprakelijk is voor de helft van de schuld.
Een soort huwelijkse voorwaarden zonder huwelijk :)
Maar ik heb het misschien verkeerd begrepen, het leek me logisch dat als het om een groot bedrag gaat hij de nodige reserves heeft om zijn handtekening te zetten..
Ik hoop dat het niet nodig is To, begrijp me niet verkeerd!
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
31-08-2018 05:34
Nee dat kan niet. Zodra hij een handtekening zet is hij tegenover de bank aansprakelijk. Voor alle verplichtingen. Hoe jullie dat onderling regelen, daar staat de bank wel buiten.

Verder is het onzin dat jij, enkel door te gaan wonen in zijn woning, tegenover zijn hypotheekverstrekker aansprakelijk bent voor zijn hypotheek.
Dat kan anders worden zodra:
- jij daarvoor een handtekening zet;
- je gaat trouwen;
- je een geregistreerd partnerschap aangaat.
Dit is het juiste antwoord. Ook al zetten jullie onderling van alles op papier, als jij besluit het krediet niet meer af te lossen dan komt de bank bij hem. Dit zijn ook vaak punten die bij een mogelijk uit elkaar gaan voor veel problemen kunnen zorgen. Dus de lening voor jezelf houden en zo snel mogelijk aflossen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat een rare voorwaarde. En no way dat ik dat zou vragen aan een (nieuwe) partner.
Of dat ik daar aan mee werken als die nieuwe partner.


Los dat krediet gewoon zsm af en hou de ander er lekker buiten zeg.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 31-08-2018 09:30
0.24% gewijzigd
En nee je bent helemaal niet verantwoordelijk voor zijn hypotheek. Zo werkt dat helemaal niet. Nooit.

Dus jij je eigen krediet aflossen en hij zijn eigen hypotheek.

Waar je dus ook niet aan mee gaat betalen mag ik hopen? Want ook al betaal je mee.. je bent niet verantwoordelijk en niks van die aflossing word van jou.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet eerst bij je eigen bank praten? Die waar je dat krediet hebt bedoel ik dan. Ik had ook zo´n krediet (bij de ING) en kreeg op een gegeven moment een brief dat ik, als ik zou oversluiten naar een persoonlijke lening, minder rente betaalde en door hetzelfde maandbedrag dus sneller zou aflossen.

Zij hebben ook liever iets minder rente maar wel zélf, dan dat je overstapt naar een ander.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hamer schreef:
31-08-2018 05:34
Nee dat kan niet. Zodra hij een handtekening zet is hij tegenover de bank aansprakelijk. Voor alle verplichtingen. Hoe jullie dat onderling regelen, daar staat de bank wel buiten.

Verder is het onzin dat jij, enkel door te gaan wonen in zijn woning, tegenover zijn hypotheekverstrekker aansprakelijk bent voor zijn hypotheek.
Dat kan anders worden zodra:
- jij daarvoor een handtekening zet;
- je gaat trouwen;
- je een geregistreerd partnerschap aangaat.
Alleen als je in gemeenschap van goederen trouwt, dan wordt zijn schuld ook de jouwe. Dat is de enige manier om mede aansprakelijk te worden voor andermans hypotheek.
lise1985 schreef:
31-08-2018 11:01
Alleen als je in gemeenschap van goederen trouwt, dan wordt zijn schuld ook de jouwe. Dat is de enige manier om mede aansprakelijk te worden voor andermans hypotheek.
Er zijn ook nog nog andere manieren.

Maar gewoon door samen te gaan wonen is er in ieder geen een van.


Er zal altijd een aangepaste akte van eigendom/hypotheek getekend worden, dat kan zonder een huwelijk. Maar dan moet je daar ook voor betalen en een notaris bijhalen.
Of inderdaad gemeenschap van goederen trouwen of registreren. En aangezien dat niet meer de norm is moet daar ook speciaal voor naar de notaris gegaan worden.

Samenwonen of zelfs meebetalen maakt op geen enkele manier dat er verantwoordelijkheid is door TO. En ze heeft verder ook nergens recht op.
Lucifer2018 schreef:
31-08-2018 11:18
Er zijn ook nog nog andere manieren.

Maar gewoon door samen te gaan wonen is er in ieder geen een van.



Er zal altijd een aangepaste akte van eigendom/hypotheek getekend worden, dat kan zonder een huwelijk. Maar dan moet je daar ook voor betalen en een notaris bijhalen.
Of inderdaad gemeenschap van goederen trouwen of registreren. En aangezien dat niet meer de norm is moet daar ook speciaal voor naar de notaris gegaan worden.

Samenwonen of zelfs meebetalen maakt op geen enkele manier dat er verantwoordelijkheid is door TO. En ze heeft verder ook nergens recht op.
Dat klopt, meetekenen kan een andere optie zijn. Maar samenwonen of meebetalen zijn inderdaad geen opties om mede eigenaar van de hypotheek te worden.
Alle reacties Link kopieren
Tja ze vragen natuurlijk niet dat hij voor Jan Doedel mee tekent . Dat kun jijzelf ook bedenken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven