Geld & Recht alle pijlers

te weinig vergoeding

12-03-2009 15:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik zou graag advies willen hebben over schadevergoeding.

Een week geleden heeft een bedrijfswagen in onze straat een hond geprobeerd te ontwijken met als gevolg dat de wagen de stoep opreed en ons huis ramde. We hebben behoorlijke schade aan ons hek, tuinmeubels en voordeur maar nu doet het bedrijf moeilijk en wil niet alles vergoeden met als reden dat de gemaakte schade 'wel meevalt'. Hoe zorg ik ervoor dat ik alles krijg vergoed zonder er zelf armer van te worden (rechtzaak, advocaat, etc.). Want ook al heb je rechtsbijstandverzekering... het is geen garantie dat je zelf geen verlies lijdt.
Ik zou gewoon jou verzekeringsmaatschappij bellen en die de schade laten opnemen.

Dan nemen die vervolgens contact op met dat bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat het een rechtzaak wordt en jullie worden in het gelijk gesteld, zijn de kosten van jullie advocaat (etc) voor dat bedrijf. Althans, dat vertelde mijn baas mij vorige week. Wij hebben een soortgelijke situatie mee gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Mika. Zal ik doen. Ben nog wel bang dat dat bedrijf hun zin doordramt en uiteindelijk idd niet alles vergoedt. Had ik trouwens aangifte van vernieling moeten doen bij de politie ? Mijn buren zeggen van wel. Vond ik destijds overdreven omdat het bedrijf direct schuld bekende en aangaf de schade op zich te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Lindaatje, je hebt gelijk. Hè, waarom betaalt dat rotbedrijf niet gewoon alles. Ik wil geen rechtzaak :(
Alle reacties Link kopieren
Annica, heb je het wel gemeld bij je verzekeringsmaatschappij? Vraag hen even of ze willen dat je alsnog aangifte doet bij de politie.
Alle reacties Link kopieren
Marije, ik had het diezelfde dag nog gemeld. Kreeg helaas een verwarde stagiaire aan de lijn die mijn melding niet heeft genoteerd (ook dat nog). Dat is inmiddels rechtgezet. Een aangifte is vooralsnog niet nodig, vinden zij.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt er op dat ze het niet laten uitbetalen via de verzekering. Vraag anders om een taxatierapport van de opgenomen schade en laat ook door je eigen verzekering een taxatie opstellen als dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Sanmi, zal ik zeker doen.

En ondanks dat er nog geen definitief besluit is over het schadebedrag zit er niks anders op dan snel te beginnen aan de reparaties. Daar baal ik dus van: mocht het niet volledig worden vergoed, dan zit ik wel met kosten.
Maar zo'n bedrijf is daar toch ook voor verzekerd? Tenminste dat is toch normaal?
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik ook Mika65, maar schijnbaar gaan ze het zelf betalen.



En waar ze nu mee komen.. ik heb er geen woorden meer voor. Ze willen de schade zelf komen repareren! Is dit normaal, dit mag ik toch weigeren??
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mag je weigeren. Je mag de auto laten repareren bij een door jou uitgekozen autobedrijf.



Je kan natuurlijk even vragen hoe ze dit willen doen; laten zij het doen door een erkend autobedrijf, zo ja welke, en betalen zij dan de volledige kosten?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
..
quote:annica7 schreef op 12 maart 2009 @ 20:19:

Sanmi, zal ik zeker doen.

En ondanks dat er nog geen definitief besluit is over het schadebedrag zit er niks anders op dan snel te beginnen aan de reparaties. Daar baal ik dus van: mocht het niet volledig worden vergoed, dan zit ik wel met kosten.Voordat je begint met het laten repareren, zou ik toch eerst alles met je verzekering afstemmen. Als er geen inspecteur is langsgeweest en je niet van tevoren een taxatierapport hebt, kom je in de problemen. Zorg ook dat je goede foto's hebt van de schade!, voor je weet maar nooit.
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes, ik weet niet wat ze precies gaan doen maar ik ben niet overtuigd van de kwaliteit aangezien zij de kosten zo laag mogelijk proberen te houden. Van mijn offerte kreeg het bedrijf een naar hun zeggen een hartinfarct. Aanstellers. Dat terwijl ik al de allergoedkoopste klusser en tuinmeubels heb gezocht! Ik ben echt geen persoon dat de boel belazert of misbruik wil nemen van de situatie.

Kitty E, Mijn verz. mij. gaat a.s. maandag alles bekijken en behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Tante Klaas, ik zit wel met een voordeur dat niet goed dicht kan :(

Ik voel me niet veilig en het tocht behoorlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:annica7 schreef op 12 maart 2009 @ 15:07:

Hoi allemaal,



Ik zou graag advies willen hebben over schadevergoeding.

Een week geleden heeft een bedrijfswagen in onze straat een hond geprobeerd te ontwijken met als gevolg dat de wagen de stoep opreed en ons huis ramde.Waarom moesten ze een hond ontwijken,liep deze onaangeleind de straat op?Dan kan de eigenaar van deze hond ook aansprakelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:annica7 schreef op 14 maart 2009 @ 16:58:

Poezewoes, ik weet niet wat ze precies gaan doen maar ik ben niet overtuigd van de kwaliteit aangezien zij de kosten zo laag mogelijk proberen te houden. Van mijn offerte kreeg het bedrijf een naar hun zeggen een hartinfarct. Aanstellers. Dat terwijl ik al de allergoedkoopste klusser en tuinmeubels heb gezocht! Ik ben echt geen persoon dat de boel belazert of misbruik wil nemen van de situatie.

Kitty E, Mijn verz. mij. gaat a.s. maandag alles bekijken en behandelen.Sorry, las er helemaal overheen dat het niet om een auto gaat Dat had ik zelf namelijk laatst.....



Je hoeft helemaal niet de allergoedkoopste oplosiing te zoeken. Je wilt dat het in oude staat wordt hersteld, niet in iets wat dat benadert. Lijkt me het beste dat je het idd je verzekering af laat handelen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:annica7 schreef op 14 maart 2009 @ 17:02:

Tante Klaas, ik zit wel met een voordeur dat niet goed dicht kan :(

Ik voel me niet veilig en het tocht behoorlijk.Volgens mij mag je dat stukje gewoon zo snel mogelijk laten repareren en de rekening indienen. Het gaat om direct nodige reparatie.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 14 maart 2009 @ 19:10:

[...]



Waarom moesten ze een hond ontwijken,liep deze onaangeleind de straat op?Dan kan de eigenaar van deze hond ook aansprakelijk zijn.Dat is niet het probleem van TO. De veroorzaker van haar schade, kan een claim indienen bij de eigenaar van de hond, maar dat hoort geen invloed te hebben op de afhandeling van de schade tussen TO en de autobestuurder.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 14 maart 2009 @ 19:26:

[...]





Sorry, las er helemaal overheen dat het niet om een auto gaat Dat had ik zelf namelijk laatst.....



Je hoeft helemaal niet de allergoedkoopste oplosiing te zoeken. Je wilt dat het in oude staat wordt hersteld, niet in iets wat dat benadert. Lijkt me het beste dat je het idd je verzekering af laat handelen. Poezewoes, had ik inderdaad niet hoeven doen. Nu is gelukkig de goedkoopste oplossing goed genoeg voor mij hoor. Ik had niet echt superdure spullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 14 maart 2009 @ 19:27:

[...]





Volgens mij mag je dat stukje gewoon zo snel mogelijk laten repareren en de rekening indienen. Het gaat om direct nodige reparatie. Zo denk ik er ook over. Helaas was mijn klusser zaterdag verhinderd :( Maar goed, morgen is het maandag en dan hoor ik meer van mijn verz. mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:annica7 schreef op 14 maart 2009 @ 12:21:

Dat dacht ik ook Mika65, maar schijnbaar gaan ze het zelf betalen.



En waar ze nu mee komen.. ik heb er geen woorden meer voor. Ze willen de schade zelf komen repareren! Is dit normaal, dit mag ik toch weigeren??Ligt eraan. Jij bent verplicht om eraan mee te werken dat de schade voor de ander zo laag mogelijk blijft. Dus als zij het voor de helft van het bedrag zelf kunnen doen, met dezelfde kwaliteit als die 'jouw' klusser zou leveren, moet je akkoord gaan met het zelf doen.
Je moet dit door de verzekering op laten lossen. Zo'n bedrijf is uiteraard voor dit soort zaken verzekerd. Waarschijnlijk hebben ze geen zin om de verzekering aan te spreken (verhoging van premies o.i.d) en willen ze het daarom zelf gaan repareren. JIj hebt echter wel het recht op een taxatie door de verzekering. Dat kan ook jouw eigen verzekering doen, die dan vervolgens contact opneemt met de vz van het bedrijf. Je kan evt wel informatie inwinnen bij het juridisch loket om te vragen hoe je het beste kunt handelen.



Het is trouwens onzin dat als je een rechtzaak aanspant en je wint dit dat je geen kosten hebt. Dit is afhankelijk van een tarief dat door de rechtsbanken word gehanteerd en is bij lange na niet volledig dekkend voor al je proceskosten.
Over de vraag wie er nu precies aansprakelijk is hoef je je als schadelijdende partij het blonde hoofdje niet te breken. Dat is de taak van de verzekering! Reden te meer om het te melden enzo. Ik snap trouwens heel goed dat je effe niet gaat wachten op een inspecteur als je voordeur niet meer dicht gaat.



By the way: over die eigenaar van die (loslopende) hond: als bestuurder van een auto (motorrijtuig in verzekeringsjargon) wordt je geacht "adequaat te reageren" op onverwachte zaken als loslopende honden in het verkeer. Dus de vraag of de hond daar terecht mocht lopen zal waarschijnlijk niet van belang zijn. Maar goed, dat zoekt de verzekering maar lekker verder uit. Laat je even weten hoe het afloopt hier? Ik ben wel benieuwd...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven