Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe regels omtrent smartphone abonnement

10-09-2018 19:35 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke 2 jaar als mijn contract afliep verlengde ik 'm, en nam de nieuwste Samsung Galaxy S erbij. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik het achteraf toch niet bleek te kunnen betalen. Onlangs is echter besloten dat, als je een smartphone op afbetaling koopt die duurder is dan €250,-, je een bkr-registratie krijgt. Ik overweeg om de volgende keer als ik weer een nieuw abonnement voor 2 jaar aanga een groot deel vooraf te betalen, en dan elke maand €10,- af te betalen.

Maar ik ben natuurlijk niet de enige die gewend was om de 2 jaar een nieuwe high-end smartphone op afbetaling te kopen, en vraag me af hoe anderen hiermee omgaan? De bkr-registratie voor lief nemen, geen high-end smartphone meer of vooraf een groot deel aanbetalen?
Alle reacties Link kopieren
Een BKR registratie is niet per se een probleem, zolang je maar betaalt. Een hypotheek levert een registratie op, een creditcard met voldoende ruimte ook. Pas als het een negatieve registratie is, krijg je problemen.

Overigens best een goede maatregel om mensen er bewust van de maken dat het in feite gewoon een lening is.
De meeste providers hebben t zo geregeld dat je max €250,00 op afbetaling kan doen en de rest moet je op voorhand bijbetalen.

Ik denk dan op mijn beurt als je toch al €400,00 vooraf moet betalen spaar dan nog een maandje of 2 door zodat je een simlock vrij toestel hebt en neem een sim only abonnement van een 10tje ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan verlengen maar wil ook een huis, ik wacht dus nog even met het nemen van een nieuw toestel om die reden.
En anders vrees ik net als bij andere dingen eerst sparen en daarna pad aanschaffen..
Alle reacties Link kopieren
Uh, ik koop gewoon los een telefoon? Hou niet van die abonnementen.
Verder bel ik zó weinig, dat een sim-only abonnement zelfs onvoordelig voor mij is, ik heb dus nog gewoon prepaid :P
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
Optie kan ook nog zijn om een toestel los te kopen en een sim only abonnement te nemen.
Dan heb je geen registratie bij bkr.
Of je kiest voor een minder nieuw toestel.
Alle reacties Link kopieren
flower29 schreef:
10-09-2018 19:42
Optie kan ook nog zijn om een toestel los te kopen en een sim only abonnement te nemen.
Dan heb je geen registratie bij bkr.
Of je kiest voor een minder nieuw toestel.



Dat lijkt mij ook een veel verstandiger optie

Zal wel een status en prestige dingetje zijn om steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben?
Ik kreeg hem niet eens. Al 20 jaar koop ik op deze manier een nieuwe telefoon en ineens ben ik niet meer kredietwaardig. Idioot gedoe.
Je krijgt overigens geen ‘BKR-registratie’ in de zin waarop dat meestal wordt bedoeld (betalingsachterstanden), maar de financiering wordt geregistreerd. Dat gaat meestal maar om een paar honderd euro dus is zo ingelost als je een huis wilt kopen.
Of je koopt de telefoon en kunt een lekker goedkoop abonnement nemen. Dat heb ik nu en is ook wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
10-09-2018 19:38
Een BKR registratie is niet per se een probleem, zolang je maar betaalt. Een hypotheek levert een registratie op, een creditcard met voldoende ruimte ook. Pas als het een negatieve registratie is, krijg je problemen.

Overigens best een goede maatregel om mensen er bewust van de maken dat het in feite gewoon een lening is.
Precies. Als je wel netjes alles betaald toont het gewoon aan dat je kredietwaardig bent..
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
10-09-2018 19:44



Dat lijkt mij ook een veel verstandiger optie

Zal wel een status en prestige dingetje zijn om steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben?
Toestel kan ook stuk gaan..
Alle reacties Link kopieren
Ik liep laatst tegen hetzelfde probleem aan, ik wilde mn abo verlengen met een iPhone 8, maar werd afgewezen. Vind het een goede regel, zeker voor jongeren die zich hierdoor niet meer in de schilden kunnen steken, maar voor mij vind ik het echt waardeloos. Als ik het abonement niet had kunnen betalen had ik er toch ook niet om gevraagd? Dus dan maar sparen voor een nieuwe en nu met een sim only verder.
Alle reacties Link kopieren
Als je binnenkort een huis wil kopen wel verstandig om hier van te voren over na te denken, want als je een hypotheek wil is het wel verstandig om het helemaal afgelost te hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft schaffen ze het helemaal af, geen telefoons meer op afbetaling.
ik geef mn bek ook maar een douw
Gewoon sparen en dan kopen :idee:
Alle reacties Link kopieren
Hier scheelde het €6000,- op de hypotheek die ik kon krijgen als ik een telefoonabonnement zou aanschaffen zonder BKR registratie. Als je zoals ik alleen een huis wil kopen is dat toch een behoorlijk verschil. Heb een Sim Only abbonement aangeschaft en een losse gsm gehaald. Dat was toen het nieuwste model, maar ik ga dat ding wel gebruiken tot ‘ie ‘op’ is, waar ik voorheen elke twee jaar ging verlengen.
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
GewoonDaantje schreef:
10-09-2018 20:03
Hier scheelde het €6000,- op de hypotheek die ik kon krijgen als ik een telefoonabonnement zou aanschaffen zonder BKR registratie. Als je zoals ik alleen een huis wil kopen is dat toch een behoorlijk verschil. Heb een Sim Only abbonement aangeschaft en een losse gsm gehaald. Dat was toen het nieuwste model, maar ik ga dat ding wel gebruiken tot ‘ie ‘op’ is, waar ik voorheen elke twee jaar ging verlengen.
Hoe berekenen ze dat dan? Staat die zeg 50 euro per maand gelijk aan de rente over 6000 hypotheek? Dan gaan ze voor de veiligheid uit van 7% of zo.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!
MinkeDeWit schreef:
10-09-2018 19:50
Ik kreeg hem niet eens. Al 20 jaar koop ik op deze manier een nieuwe telefoon en ineens ben ik niet meer kredietwaardig. Idioot gedoe.
Je krijgt overigens geen ‘BKR-registratie’ in de zin waarop dat meestal wordt bedoeld (betalingsachterstanden), maar de financiering wordt geregistreerd. Dat gaat meestal maar om een paar honderd euro dus is zo ingelost als je een huis wilt kopen.
Of je koopt de telefoon en kunt een lekker goedkoop abonnement nemen. Dat heb ik nu en is ook wel fijn.
De lening afbetalen op het moment dat je bijvoorbeeld een andere woning wilt kopen is ook een alternatief inderdaad. Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ik weet niet of alle providers de mogelijkheid bieden het toestel voor het einde van het abonnement al af te betalen?
Alle reacties Link kopieren
Die registratie is er voor je eigen bestwil. Als die registratie ervoor zorgt dat je iets anders niet meer kunt lenen dan denk ik dat je je goed moet afvragen of je wel zo'n dure telefoon moet aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
https://androidworld.nl/tips/bkr-regist ... werkt-het/ Ik kwam dit nog tegen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-09-2018 20:06
Hoe berekenen ze dat dan? Staat die zeg 50 euro per maand gelijk aan de rente over 6000 hypotheek? Dan gaan ze voor de veiligheid uit van 7% of zo.
Ze berekenen een maximale aflossing die je kunt betalen. En vervolgens kijken ze hoeveel je moet afbetalen per maand aan lopende leningen. Het restant aflossingsbedrag kun je aan je nieuwe lening, bijv. een hypotheek nog besteden.

Mogelijkheid om rood te staan op je bankrekening en een creditcard tellen heel zwaar mee! Dit zijn namelijk dingen waar ze er vanuit gaan dat je in heel korte tijd het maximaal te lenen bedrag moet terug betalen. Het maakt voor je hypotheek dus niet uit of je banksaldo 1000 positief of 1000 negatief is: als je 1000 euro rood kan staan, rekenen ze alsof je dat ook rood staat.

Je hebt er dus veel meer aan om de mogelijkheid tot roodstand op je rekeningen uit te zetten of te verlagen. Dat heeft direct flink effect.
Stampertje12 schreef:
10-09-2018 20:09
Die registratie is er voor je eigen bestwil. Als die registratie ervoor zorgt dat je iets anders niet meer kunt lenen dan denk ik dat je je goed moet afvragen of je wel zo'n dure telefoon moet aanschaffen.
Ik vind het betutteling. Ik koop al 20 jaar mijn telefoons zo en heb nog nooit een betalingsachterstand gehad. En nu ben ik ineens een risico (voor mezelf?). Afwijzing komt overigens door de hypotheek en een oude restschuld, wat ook altijd keurig betaald wordt. Ik weet echt zelf wel welke verplichtingen ik aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Ze zouden gewoon duidelijk moeten zetten hoeveel je afbetaalt aan de telefoon en hoeveel aan je belminuten per maand bijv met reclames.
Maar ook al heb je sim only, dat wordt ook geregistreerd volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik ooit op "afbetaling" heb gekocht is mijn huis. Telefoons, computers, auto's etc heb ik altijd aangepast aan het budget wat ik heb. Geen geld, geen nieuwe telefoon. En verder vooral sparen, zodat je een nieuwe telefoon (binnen budget) kunt kopen mocht deze kapot gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bij iedere provider kun je vervroegd aflossen. Maar waarom zou je dat willen, koop dat meteen je eigen toestel.

Ik vind het een goede regeling, mensen worden zich nu bewust van het feit dat je je toestel dus leent. Zeker voor jongeren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-09-2018 20:15
Ik vind het betutteling. Ik koop al 20 jaar mijn telefoons zo en heb nog nooit een betalingsachterstand gehad. En nu ben ik ineens een risico (voor mezelf?). Afwijzing komt overigens door de hypotheek en een oude restschuld, wat ook altijd keurig betaald wordt. Ik weet echt zelf wel welke verplichtingen ik aan kan.
Jij wel. Anderen moeten tegen zichzelf beschermd worden, daarom deze regels.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven