Geld & Recht alle pijlers

erfenis in stenen, geen toeslagen meer

12-09-2018 15:45 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex heeft een aardig vermogen geërfd wat vast zit in stenen omdat de vrouw van haar vader nog leeft. Ex heeft enkel een minimum inkomen uit WAO maar verliest nu al haar toeslagen. Mijn kinderen lijken hier de rekening voor gepresenteerd te krijgen. Zelf heb ik maar een modaal inkomen zonder recht op enige toeslag behalve KGB dus ik ben naast de alimentatie niet in staat om nog veel extra bij te dragen om dat ook nog 1 kind bijna fulltime bij mij woont .Ik vraag mij af of er voor mijn ex een mogelijkheid bestaat om een lening af te sluiten met het huis uit de erfenis als onderpand zodat ze op het zelfde niveau kan blijven leven als voor het overlijden van haar vader. Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik snap het niet. Ze heeft er erfenis gehad maar de partner van haar vader leeft nog. Gaat het hier alleen om het kindsdeel, en heeft hij het huis nagelaten aan de langst levende of heeft ze het hele huis geërfd?
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:46
96.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat dit al onder haar vermogen valt?
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees lijkt het erop dat dit huis nog niet onder het vermogen van je ex-vrouw valt.
https://www.erfwijzer.nl/partner-wettel ... eling.html
Alle reacties Link kopieren
Hoe heeft ze de erfbelasting betaald als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
12-09-2018 15:54
Ik snap het niet. Ze heeft er erfenis gehad maar de partner van haar vader leeft nog. Gaat het hier alleen om het kindsdeel, en heeft hij het huis nagelaten aan de langst levende of heeft ze het hele huis geërfd?
Ex heeft samen met haar zus het huis geërfd met verplichting dat vrouw van vader er tot aan haar dood in mag blijven wonen. Verdere details van het testament ken ik niet.
anoniem_372535 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 16:16
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
CallieB schreef:
12-09-2018 15:58
Ja naar mijn weten kan dat! (ervaring). Als ze het huis qua eigendom deelt met iemand anders moet zij/hij daarvoor wel toestemming geven. Dus beide moeten dan de overeenkomst ondertekenen bij de notaris.
Dank voor de info. Je kunt dus gewoon naar een bank gaan en om een overbruggingslening vragen zonder einddatum met als onderpand het huis ? De vrouw is 78 en kan nog wel 20 jaar leven...
Alle reacties Link kopieren
ik_ben_moppie70 schreef:
12-09-2018 16:02
Weet je zeker dat dit al onder haar vermogen valt?
Ja, anders zou ik dit probleem hier niet melden.
Alle reacties Link kopieren
ik_ben_moppie70 schreef:
12-09-2018 16:06
Als ik dit zo lees lijkt het erop dat dit huis nog niet onder het vermogen van je ex-vrouw valt.
https://www.erfwijzer.nl/partner-wettel ... eling.html
Er is geen sprake van een wettelijke verdeling maar van een testament
Alle reacties Link kopieren
herstarter schreef:
12-09-2018 16:08
Ex heeft samen met haar zus het huis geërfd met verplichting dat vrouw van vader er tot aan haar dood in mag blijven wonen. Verdere etail van het testament ken ik niet.
Oke dan is de vrouw dus de vruchtgebruiker en hebben de ex en de zus het bloot eigendom.
Bij bloot eigendom zijn ze dus niet officieel eigenaar, hier kunnen dus ook geen lusten of lasten uit worden genoten/genomen.
Alle reacties Link kopieren
De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd van de vruchtgebruiker en natuurlijk van de waarde van de woning. Het resterende deel van de waarde van de woning valt onder de erfbelasting van de blote eigenaar. Maar de blote eigenaren kunnen uitstel van de erfbelasting aanvragen bij de Belastingdienst omdat zij in feite nog niets in handen hebben als zij alleen het blote eigendom erven.

Ik zou even contact opnemen met de belastingdienst TO.
herstarter schreef:
12-09-2018 16:11
Dank voor de info. Je kunt dus gewoon naar een bank gaan en om een overbruggingslening vragen zonder einddatum met als onderpand het huis ? De vrouw is 78 en kan nog wel 20 jaar leven...
Wat voor soort lening je het best aan kan vragen zou je even met iemand van de bank (o.i.d.) moeten overleggen. In ons geval was het een gewone lening met het huis als onderpand, dat was geen probleem. Overbruggingshypotheek was in ons geval ook mogelijk. Alle eigenaren moeten dus wel overal voor tekenen, dus je moet geen mot hebben onderling ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat in het geval van een langstlevenden testament jouw ex nog geen erfbelasting hoeft te betalen en het huis ook niet als haar vermogen beschouwd wordt. Zeker gezien het feit dat je schrijft de details niet te kennen, zou ik er een telefoontje naar de belastingdienst aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
12-09-2018 16:07
Hoe heeft ze de erfbelasting betaald als ik vragen mag?
Die rekening staat nog open...het testament lijkt dit niet goed geregeld te hebben, in de zin dat de vrouw hiervoor aansprakelijk zou moeten zijn maar dat blijkbaar niet is. Geen idee hoe ze dat met de belastingdienst gaat regelen.
Alle reacties Link kopieren
herstarter schreef:
12-09-2018 16:16
Die rekening staat nog open...het testament lijkt dit niet goed geregeld te hebben, in de zin dat de vrouw hiervoor aansprakelijk zou moeten zijn maar dat blijkbaar niet is. Geen idee hoe ze dat met de belastingdienst gaat regelen.
fiscaliteiten worden ook niet in een testament vastgelegd, maar zoals ik net al zei, uitstel van betaling vragen bij de belastingdienst.
Bij een dergelijke complexe situatie zou ik een afspraak met een deskundige maken en niet de vraag op een forum met tig meningen zetten.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-09-2018 16:36
Bij een dergelijke complexe situatie zou ik een afspraak met een deskundige maken en niet de vraag op een forum met tig meningen zetten.
Het forum kan je wel helpen in een denkrichting zodat je weet bij welke deskundige je het moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren
ik_ben_moppie70 schreef:
12-09-2018 16:15
Ik denk dat in het geval van een langstlevenden testament jouw ex nog geen erfbelasting hoeft te betalen en het huis ook niet als haar vermogen beschouwd wordt. Zeker gezien het feit dat je schrijft de details niet te kennen, zou ik er een telefoontje naar de belastingdienst aan wagen.
Ik ben nu met ze aan het bellen...
Mijn kindsdeel zit ook in het huis en zolang mn moeder niet verkoopt of sterft valt het niet onder mijn vermogen, want mn moeder heeft vruchtgebruik.
Alle reacties Link kopieren
herstarter schreef:
12-09-2018 16:41
Ik ben nu met ze aan het bellen...
Ik vind dit wel raar. Jij bent gewoon geen enkele partij in deze.
Je ex moet stappen zetten.
herstarter schreef:
12-09-2018 16:41
Ik ben nu met ze aan het bellen...

Lijkt mij toch dat je ex dat zélf moet regelen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-09-2018 16:42
Mijn kindsdeel zit ook in het huis en zolang mn moeder niet verkoopt of sterft valt het niet onder mijn vermogen, want mn moeder heeft vruchtgebruik.
Ja, lijkt mij ook best logisch.
Is er wel sprake van een langstlevende-situatie? Vader van TO’s ex kan de woning ook geheel aan TO’s ex en haar broer / zus hebben nagelaten, maar met een verblijfsbeding ten gunste van zijn vrouw. Is niet ongebruikelijk bij een tweede huwelijk, maar kan in dit geval ongunstig uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
12-09-2018 17:00
Is er wel sprake van een langstlevende-situatie? Vader van TO’s ex kan de woning ook geheel aan TO’s ex en haar broer / zus hebben nagelaten, maar met een verblijfsbeding ten gunste van zijn vrouw. Is niet ongebruikelijk bij een tweede huwelijk, maar kan in dit geval ongunstig uitpakken.
Het huis is geheel geërfd door mijn ex en haar zus. De 2e vrouw was geen eigenaar. De vader was getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en er is een testament. Wat is het verschil tussen een verblijfsbeding en vruchtgebruik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven