Geld & Recht alle pijlers

Gezegde of uitdrukking gezocht

12-09-2018 17:00 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kent iemand de pakkende uitdrukking of het gezegde dat de volgende situatie scherp illustreert? Ik kom er maar niet op... (taal is zeg maar echt niet zo mijn ding ;-))

Situatie: iemand verkrijgt of bezit meer macht/middelen maar weigert die in redelijkheid te delen waardoor anderen benadeelt worden.
Denk aan de verse manager die zijn voormalig collega’s denigreert; de winkelier die in de winkelstraat als enige door geluk een topomzet had en om het hardst schreeuwt dat alle anderen evenredig moeten bijdragen aan sint, enz...

De uitdrukking/gezegde waarnaar ik zoek stelt dat je uit zulk ongepast gierig en anti-sociaal gedrag iets van het karakter van dergelijke mensen kan opmaken en waarschuwt voor het toebedelen van macht/middelen aan hen die zich zo gedragen.

Ik kom er maar niet op... Iemand een suggestie?
Hoogmoed komt voor de val ?
Geen bestaand gezegde, ik schud hem even uit mijn mouw: hoeveel je ook hebt, als je niet kan delen ben je echt arm.
Mijn opa zei vroeger over zulke mensen: `als niet komt tot iet.....'
Even gegoogeld en het volgende gevonden:

-als niet komt tot iet dan is het allemans verdriet (=een 'parvenu' heeft dikwijls kapsones)
-als niet komt tot iet kent iet zichzelf niet (=een 'parvenu' heeft dikwijls kapsones)

Het is een officieel Nederlands gezegde, mss kan je nog verder zoeken op 'gezegdes'.
Alle reacties Link kopieren
Als je gierig bent, heb je niet begrepen dat het leven slechts een zucht is. (Jan Wolkers)

Het vergt geen kracht, jeugd of gezondheid om gierig te zijn. (Jean de la Bruyère)

Gierig kun je vrij makkelijk vervangen door ijdel, protsterig oid.

Of deze:
Als je het karakter van een mens wil leren kennen moet je hem macht geven. (A. Lincoln)

https://citaten.net/zoeken/zoeken.html
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
De manager uit het voorbeeld is “ vergeten waar hij vandaan gekomen is” misschien iets in die hoek zoeken. Hij verloochent zijn afkomst oid.

Die van de winkelier :gierigheid is de wortel van alle kwaad. (=door gierigheid ontstaan er veel problemen en is er veel ellende in de wereld).
“de vrek gaat met zijn gat op de geldkist zitten”
Als je googelt op gierig kom je wel uitdrukkingen tegen. Al lijkt me dat niet helemaal de lading te dekken.
Alle reacties Link kopieren
Kameelperd schreef:
12-09-2018 17:03
Hoogmoed komt voor de val ?
Die is ook heel mooi! Maar is m niet. Het is wat je deze figuren toewenst, dat zeker.
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
12-09-2018 17:07
Geen bestaand gezegde, ik schud hem even uit mijn mouw: hoeveel je ook hebt, als je niet kan delen ben je echt arm.
Ja Julia, dit is ongeveer want ik zoek. Jij ben wel talig dus. Maar ik dacht dat er een uitdrukking bestaat: dat ongeveer als volgt gaat: ‘hoe je de arme/minderbedeelde behandelt, toont je werkelijke rijkdom/karakter’.
Alle reacties Link kopieren
Hij is zo gierig, hij huilt uit één oog.

Maar dit is hem ook niet.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
12-09-2018 17:11
Mijn opa zei vroeger over zulke mensen: `als niet komt tot iet.....'
Even gegoogeld en het volgende gevonden:

-als niet komt tot iet dan is het allemans verdriet (=een 'parvenu' heeft dikwijls kapsones)
-als niet komt tot iet kent iet zichzelf niet (=een 'parvenu' heeft dikwijls kapsones)

Het is een officieel Nederlands gezegde, mss kan je nog verder zoeken op 'gezegdes'.
Bedankt! Ik kende het gezegde niet. Het is lekker kort en bondig!
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
12-09-2018 17:21
Als je gierig bent, heb je niet begrepen dat het leven slechts een zucht is. (Jan Wolkers)

Het vergt geen kracht, jeugd of gezondheid om gierig te zijn. (Jean de la Bruyère)

Gierig kun je vrij makkelijk vervangen door ijdel, protsterig oid.

Of deze:
Als je het karakter van een mens wil leren kennen moet je hem macht geven. (A. Lincoln)

https://citaten.net/zoeken/zoeken.html
Kleinezon, superbedankt. Het citaat van Wolkers is prachtig. En het citaat van Lincoln is wat ik zocht. Mijn hoofd had het blijkbaar al tot gezegde gepromoveerd.
Alle reacties Link kopieren
pausini schreef:
12-09-2018 17:28
Hij is zo gierig, hij huilt uit één oog.

Maar dit is hem ook niet.
Maar hij is wel sterk! Bedankt!
Het achter de ellebogen hebben?

Niet Nederlands, maar ik moet denken aan George Orwell, Animal Farm: “All animals are equal, but some animals are more equal than others.”
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je : zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten ?
(dat ligt er tegenaan, maar is niet van toepassing bij wat jij beschrijft).
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen!
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-09-2018 17:34
Het achter de ellebogen hebben?

Niet Nederlands, maar ik moet denken aan George Orwell, Animal Farm: “All animals are equal, but some animals are more equal than others.”
Deze mensen hebben het zeker achter de ellebogen, maar die zocht ik niet. Ik denk dat ik het citaat al heb, maar jouw tip van Orwell inspireert me om nog eens te gaan zoeken op gezegdes/uitdrukkingen/quotes die specifiek met macht(smisbruik) te maken hebben. Bedankt!
Overigens vind ik de voorbeelden wel wat verschillend. Evenredig bijdragen aan iets lijkt me de meest eerlijke oplossing. Het is toch evenredig?
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
12-09-2018 17:40
Het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen!
:-D nooit gehoord, maar heerlijk cynisch en passend! Tnx
Alle reacties Link kopieren
- Afkomst verloochend zich niet (nouveau riche)
- Als hij wat geeft...dan is het de geest (iemand die niets geeft, zo gierig als maar kan zijn)
- je trekt hem nog eerder een tand uit de mond dan een cent uit zijn beurs
- hoe vetter de beurs hoe magerder kaken

Maar als je echt de nadruk wil leggen op fatsoen of gebrek daaraan:
“Laat je niet voor een dubbeltje kennen” of “Armoede mist veel maar gierigheid mist alles”
Nee heb je, ja kun je krijgen
Set a beggar on horseback, and he'll ride to the Devil.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
12-09-2018 17:35
Bedoel je : zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten ?
(dat ligt er tegenaan, maar is niet van toepassing bij wat jij beschrijft).
Het is niet het gezegde dat ik zoek. Het gedrag zoals ik het bedoel is inderdaad te omschrijven met jouw gezegde. Types met een minderwaardigheidscomplex die per ongeluk omhoog vallen en dan naar beneden trappen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma zei altijd over dat soort mensen ‘(macht sich wichtig maar) je ruikt de spruitjeslucht nog steeds’. Mijn opa noemde het ‘zetbaasjes’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
De krenten uit de pap halen?
.
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 18:09
Reden: was al genoemd
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-09-2018 17:41
Overigens vind ik de voorbeelden wel wat verschillend. Evenredig bijdragen aan iets lijkt me de meest eerlijke oplossing. Het is toch evenredig?
Is een denkbeeldig voorbeeld, ik ben geen winkelier en heb geen Sintoptocht frust ;-). Ik kan me in het dagelijks leven situaties voorstellen waarin evenredigheid de basis is, maar niet haalbaar is waardoor gezamenlijk belang in de knel komt. Hoe gedraagt iemand die meer heeft zich dan? Dat dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven