Geld & Recht alle pijlers

Wat is eerlijk?

12-09-2018 21:00 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie het allemaal doen qua kosten verdelen. Wij hebben net een gezamenlijke rekeningen aangevraagd en hebben het volgende afgesproken: wij maken allebei de helft van ons salaris over naar de gezamenlijke rekening. Hier gaan alle gezamenlijke vaste lasten van af (hypotheek, auto, boodschappen etc) Wat hiervan overblijft sparen we of is voor extras. Mijn vriend verdiend minimaal 2600 maar is per maand wisselend, ik verdien ook wisselend tussen 1200 en 1600. Is het eerlijk hoe wij dit nu afgesproken hebben? Omdat wij beide wisselende salarissen hebben dachten wij dat dit het makkelijkste was..

Ik hoor graag jullie meningen!
zaj2018 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 20:30
5.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan meebetalen aan de aflossingen op zijn hypotheek zonder dat hiervoor iets wordt vastgelegd in een samenlevingscontract oid.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Allebei de helft van je salaris klinkt redelijk. Hij verdient meer, betaalt meer en houdt ook meer over. Ik twijfel wel over de hypotheek: je betaalt mee aan een huis dat niet van jou is en bouwt niks op.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk = niet liegen.

Afspraken over geld hebben met eerlijkheid niets te maken. Mensen die de term “eerlijk” hiervoor gebruiken doen alsof er een norm zou zijn voor wat juist is. Maar die is er niet.

Eerlijk is dus dat waar jullie het over eens zijn.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vind deze verdeling niet eerlijk. Eerlijk zou zijn als jullie allebei ongeveer evenveel geld over zouden hebben om vrij te besteden en dat is bij jullie nu niet zo omdat jij veel minder verdient. Meebetalen aan de hypotheek zou ik alleen doen als er een bedrag uit de gezamenlijke pot op jouw persoonlijke spaarrekening wordt gestort, hij bouwt vermogen op via zijn huis en jij zal dat op een andere manier moeten doen.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Als je beiden ongeveer evenveel zou verdienen zou ik deze verdeling niet eerlijk vinden omdat het huis van hem is.

Nu denk ik; hij betaalt 1300 euro en jij 600. Dus je zou kunnen concluderen dat hij de hypotheek zelf betaalt.
Maar of het echt eerlijk is kun je eigenlijk pas na een paar maanden zeggen. Jullie zullen misschien een naheffing krijgen van gas, electriciteit en water, er zal meer afval zijn, je hebt beiden een telefoon (neem ik aan), boodschappen, verzekeringen...
Wat wordt er precies als vaste lasten gezien, wat betaal je nog zelf en hoe regelen jullie vakanties en uitstapjes als hij jouw maandsalaris overhoudt.

Houd gewoon een jaar lang een kasboek bij en kijk dan of de verdeling inderdaad eerlijk is. Spreek dat ook wel af met je vriend, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je over een jaar ruzie krijgt omdat je het opnieuw wilt bekijken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet mee betalen aan zijn hypotheek, enkel aan de rente en wellicht iets van een soort huur. Maar meebetalen aan zijn aflossing zonder dat daar wat tegenover staat zou ik niet doen. Maak ook afspraken over reparaties en onderhoud van het huis en wie dat betaald.

En verder is eerlijk wat jij eerlijk vindt.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
12-09-2018 21:20
Ik zou niet gaan meebetalen aan de aflossingen op zijn hypotheek zonder dat hiervoor iets wordt vastgelegd in een samenlevingscontract oid.
Dit.

Verder moeten jullie zelf bepalen wat jullie eerlijk vinden. Wij maken beiden 75% van ons loon over, maar ons loon verschilt niet zoveel als dat van jullie.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Of het eerlijk is hangt ook af van de rechten die jij hebt op het moment dat jullie uit elkaar zouden gaan. Is die auto van hem of van jou? Het aflossingsdeel van de hypotheek moet eigenlijk buitrn de gezamenlijke lasten worden gehouden. Jouw vriend krijgt daar ook belastingaftrek voor en hij heeft het huis in eigendom.
Alle reacties Link kopieren
doemediema schreef:
12-09-2018 21:23
Allebei de helft van je salaris klinkt redelijk. Hij verdient meer, betaalt meer en houdt ook meer over. Ik twijfel wel over de hypotheek: je betaalt mee aan een huis dat niet van jou is en bouwt niks op.
Is toch hetzelfde als je huurt? Lijkt me dat je dit niet gelijk vastlegt als je binv kort aamen bent en voor het eerst gaat samenwonen maar in een later stadium (mij inziens zeker wel goed om het uiteindelijk vast te leggen)
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek niet meebetalen.
Rente misschien wel maar dan zou ik ook mee willen delen in de teruggaaf.

Jullie moeten duidelijk afspraken maken over wie wat betaalt en wat er van de gezamenlijke rekening gaat. En ga naar de notaris voor een samenlevingscontract!
het moet niet zo zijn dat de minst verdienende niets overhoudt aan het einde van de maand.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
woelmuisje schreef:
12-09-2018 21:46
Is toch hetzelfde als je huurt? Lijkt me dat je dit niet gelijk vastlegt als je binv kort aamen bent en voor het eerst gaat samenwonen maar in een later stadium (mij inziens zeker wel goed om het uiteindelijk vast te leggen)
Nee, een koophuis "komt naar je toe", wordt uiteindelijk jouw eigendom. Een huurhuis is nooit van jezelf. Ook niet de kosten voor onderhoud.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aflossingsdeel van de hypotheek erbuiten laten, het huis is immers van hem. Mocht de auto van 1 van jullie beiden zijn zou ik die er ook buiten laten.

De rest van de lasten kun je dan verdelen. Naar rato lijkt mij als je net gaat samenwonen logisch.
Wat ik niet begrijp is dat je dit pas gaat bespreken als je al samenwoont. Dit doe je toch voordat je bij de ander intrekt? Daarbij zou ik niet gaan meebetalen aan zijn hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Zaj2018 schreef:
12-09-2018 21:00
[...]
Wij hebben alles op 1 hoop maar wij verdienden destijds hetzelfde zo ongeveer, dus naar rato was niet nodig (en vonden we onnodig), Wel heeft mijn partner zijn spaargeld apart benoemd in officieel stukken (opgebouwd voor mijn tijd ) en dat hebben we vast laten leggen als we uit elkaar gaan oid dan krijgt hij iig dat deel terug.

Hypotheek zou ik niet aan meebetalen als ik niet zelf ook op de koopakte zou staan, dan alleen maar gas/licht/water/verzekeringen. '

Als inkomens erg uit elkaar liggen dan zou ik naar rato doen als je het toch wil verdelen.

Zelf snap ik het nooit zo goed dat je eigen spaargeld wil hebben etc.. maar goed.. ieder zijn ding.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-09-2018 09:03
Reden: OP gequote, maatregelen zijn genomen.
33.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
12-09-2018 21:57
Nee, een koophuis "komt naar je toe", wordt uiteindelijk jouw eigendom. Een huurhuis is nooit van jezelf. Ook niet de kosten voor onderhoud.
Dat begrijp ik.
Het punt was meer dat het aan de situatie ligt hoe je het regelt denk ik.
Is het nog heel pril is en is ze nog jong en heeft ze ouders om evt nog op terug te vallen kan ik me voorstellen dat ze dan bijv. nog makkelijk zonder iets te regelen intrekt bij de vriend en een bedrag overmaakt als bijdrage a/d huur en het dan nog dan nog niet direct 100% vastlegt maar als het serieuze vormen aanneemt /die plannen er zijn is het tuurlijk verstandiger om het goed vast te leggen zodat ook zij profiteerd van de van aflossingen aan het huis.
Alle reacties Link kopieren
Vriend verdient hier ook meer. Wij doen de vaste lasten gedeeld door drie. Twee derde deel is voor mijn vriend en één derde deel voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij redelijk. Eerlijk vind ik als beiden een beetje gelijk profiteren van het samenwonen en comfortabel kunnen leven, dat lijkt zo wel het geval. Op langere termijn is gelijk overhouden meestal het eerlijkst, zeker met kinderen. Anders kan de een wel en de ander niet op vakantie etc.

Ik heb niet zo'n probleem ook met meebetalen aan de aflossing, mits je nog genoeg overhoudt om zelf ook nog wat vermogen op te bouwen.

Als je niet wilt meebetalen aan de aflossing, krijg je een boel meer uitzoekwerk. Je moet dan wel meebetalen aan de rente op een onafgelost huis (anders profiteer je weer van zijn vermogen). En denk dan ook na over hoe jullie omgaan met de hra, en met het forfait, groot en klein onderhoud etc. etc.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Vriend realiseert zich waarschijnlijk niet dat jij door het meebetalen aan de hypotheek rechten opbouwt. Dus als jullie over vijf jaar uit elkaar gaan mag hij wel degelijk een deel van de overwaarde meegeven. Of je nu in de akte staat of niet. Maargoed, dat is een uitstapje.

Ik vind die 50-50 regel niet onredelijk voor een beginnend stel. Zelf ben ik getrouwd en gaat al het geld op 1 hoop. Mensen die trouwen en hun geldzaken apart houden (anders dan om zakelijke redenen) begrijp ik niet zo goed. Waarom zou je dan trouwen? Als je niet op een winst- en verliesrekening zit, waarom zou je dan bijvoorbeeld voor zijn baan naar Parijs verhuizen? Hij 50k per jaar erbij, jij 50k eraf. Niet eerlijk, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ook een huis gekocht op zijn naam waar ik nu bij woon. Hij betaald alles omdat ik op dit moment niet werk. Zodra ik ga werken is dat allemaal extra dus gaat het op de spaar enzo. Wij doen met alles samen dus eigenlijk is alles wat wij verdienen gezamenlijk. Het is niet 'zijn' geld en 'mijn' geld.

Maar misschien is jouw situatie anders omdat je vriend al een koophuis had.

50/50 regel vind ik dan opzich wel eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
watdoejedan schreef:
13-09-2018 05:46
Vriend realiseert zich waarschijnlijk niet dat jij door het meebetalen aan de hypotheek rechten opbouwt. Dus als jullie over vijf jaar uit elkaar gaan mag hij wel degelijk een deel van de overwaarde meegeven. Of je nu in de akte staat of niet.

Nee hoor, hoe kom je daar nou bij?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is ooit bij mij ingetrokken, in mijn koophuis. Ik ben altijd zelf de hypotheek blijven betalen, hij spaarde een deel. Betaalde wel mee aan gas/water/licht en andere gezamenlijke dingen. Onderhoud was voor mij.
Toen ik dat huis verkocht en we samen een nieuwe huis kochten hebben we de verdeling naar rato gemaakt.
Dit werkte voor ons heel goed.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
12-09-2018 21:31
Nee, ik vind deze verdeling niet eerlijk. Eerlijk zou zijn als
Definieer eerst eens aan welke norm jij de kreet “eerlijk” hangt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
de meeste gelijke verdeling is, als beiden evenveel profiteren en evenveel geld pp hebben om te spenderen.
Dus het huis wordt van jullie samen, en ieder heeft aan eind van de dag evenveel tijd over en eind van de maand evenveel geld over voor leuke dingen
Alle reacties Link kopieren
Met 600 euro voor alles betaal je niet mee aan de hypotheek. Dus das wel eerlijk. Kun je niet meer verdienen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven