Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen zonder NHG?

14-09-2018 10:32 31 berichten
Beste VIVA-ers,

De titel zegt het denk ik al. Mijn man en ik hebben echt ons droomhuis gevonden. Zijn naar een hypotheekadviseur geweest en kunnen het prima betalen. Hebben een bod uitgebracht en dit is geaccepteerd.

We hebben beiden alleen geen vast contract. Ik heb een jaarcontract met intentie verklaring, en ik ben werkzaam in een knelpunt beroep, dus in het ergste geval kan ik snel een andere werkgever vinden. Mijn man heeft een technisch beroep maar ook geen vast contract, wel met intentieverklaring en in zijn branche is ook veel werk.

Nu komt de aap uit de mouw en kunnen we alleen een hypotheek ZONDER NHG krijgen. Dit ivm onze contracten. Hier kwamen we gisteren achter.

Wat is nu wijsheid? We verdienen goed en zouden de hypotheek prima kunnen betalen. We zijn niet bang dat we zonder werk komen te zitten, maar toch.. Een hoop mensen roepen: “Zonder NHG, niet doen!”

Graag jullie advies of ervaring :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien nog even praten met een andere hypotheekadviseur, of heeft dat geen zin?

Ik krijg van info over NHG op internet het idee dat het krijgen van NHG niet afhangt van inkomen of inkomenssituatie, maar van de waarde van het huis dat je wilt kopen en of je eigen geld hebt. Klopt dat?
makreel wijzigde dit bericht op 14-09-2018 11:30
55.68% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen NHG, te duur huis. Hadden wel beiden een vast contract. Als jullie beiden gewilde beroepen uitoefenen zou ik het doen.
Als je redelijk baanzeker bent en de hypotheek bij je inkomen past (dus geen top hypotheek) zou ik het gewoon doen. Tenzij je plannen om te scheiden hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tijdelijk contract zonder intentieverklaring een huis kunnen kopen met NHG. Hierbij was alleen de voorwaarde dat het huis niet duurder is dan iets van 240.000 euro.

Als je liegt over je studieschuld bij NHG, wat ik helaas van veel mensen hoor, dan kan je wel NHG afsluiten maar krijg je ook niet uitbetaald.
Zeg hiermee niet dat jij dit wil doen.
Maar heel veel mensen sluiten het wel af maar voldoen niet aan de voorwaarden en hebben er dan toch niks aan.

Dus heb je het perse nodig? Denk het niet. Een reisverzekering heb je ook niet perse nodig. Een annuleringsverzekering ook niet perse.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zonder NHG gekocht, beiden freelancer en de hypotheek bedraagt niet meer dan we de afgelopen jaren aan huur hebben betaald. Ik maak me er niet druk over, maar wij hebben dan ook op het dieptepunt van de markt gekocht en zijn het huis aan het renoveren, dus een restschuld is bij ons per definitie al heel onwaarschijnlijk.
Als je niet op de top van je financiële kunnen koopt, lijkt het me niet zo’n issue.
Alle reacties Link kopieren
Je koopt een relatief goedkoop huis, dus je risico is ook wat kleiner. Als je goed verdient en je koopt een huis van onder de ~265k zijn je aflossingen redelijk beperkt en zou je dat prima op moeten kunnen vangen.

Hou er wel rekening mee dat er een reden is dat je geen NHG krijgt, namelijk dat in jouw geval het risico wat groter wordt beoordeeld dan in andere gevallen. Weeg dat zelf wel af en hou je niet voor dat dit risico niet aanwezig is.

Wat ik wel raar vind is dat volgens de NHG-voorwaarden een intentieverklaring voldoende is om bij een tijdelijk contract een NHG te krijgen. Dus dat zou eigenlijk niet de reden kunnen zijn dat je geen NHG krijgt.

Weet je zeker dat het niet ergens anders aan ligt? Woning boven de grens of dat de bank jullie financiële situatie toch niet veilig genoeg vindt om uberhaupt een hypotheek voor die woning te gunnen.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 14-09-2018 11:48
32.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gekocht zonder NHG. Omdat man niet de Nederlands nationaliteit had.

Dus als het echt jullie droomhuis is en je verwacht de komende jaren gewoon netjes je hypotheek te kunnen bepalen (ook in periodes waarin 1 zonder baan zit bijvoorbeeld): gewoon doen.
Je huis zal niet al te duur zijn als je NHG zou kunnen krijgen, dus ik zie het bezwaar niet. Jammer dat je evt een rente-opslag krijgt, maar meer nadelen zijn er niet volgens mij. De kans dat je aanspraak zou gaan maken ooit op de NHG is klein.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu in mijn derde huis en heb nog nooit NHG gehad. Wat hierboven al gezegd wordt: als je niet maximaal leent, zou ik mijn droomhuis er zeker niet door laten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook geen NHG, want dat kun je alleen tot een bepaald waardebedrag van het huis krijgen. Ik heb verder ook geen vast contract, want ben zelfstandige. De consequentie van geen NHG is dat je meer rente betaalt. Ik vind dat soms wat oneerlijk, maar het is niet anders. Als je de rente verder prima op kunt brengen, en de kans dat je veel inkomsten verliest klein is, zou ik het om het ontbreken van NHG zeker niet laten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
14-09-2018 11:36

Als je liegt over je studieschuld bij NHG, wat ik helaas van veel mensen hoor, dan kan je wel NHG afsluiten maar krijg je ook niet uitbetaald.
Zeg hiermee niet dat jij dit wil doen.
Maar heel veel mensen sluiten het wel af maar voldoen niet aan de voorwaarden en hebben er dan toch niks aan.
Dan kun je geen aanspraak maken op de garantie als je die daadwerkelijk zou moeten inzetten, maar het scheelt je wel elke maand rente. Kan wel tot bijna 1% uitmaken, dat kan dus om nogal wat geld gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-09-2018 11:45
Je huis zal niet al te duur zijn als je NHG zou kunnen krijgen, dus ik zie het bezwaar niet. Jammer dat je evt een rente-opslag krijgt, maar meer nadelen zijn er niet volgens mij. De kans dat je aanspraak zou gaan maken ooit op de NHG is klein.
Dit idd, wij hebben wel gekocht met NHG 10 jaar geleden en de kans is klein dat we er uberhaupt gebruik van gaan maken. Je kunt alleen gebruik maken van NHG als je je huis verkoopt met een restschuld. Die kans is met de huidige regels zoveel kleiner geworden, dan moeten de huizenprijzen ineens als een plumpudding in elkaar zakken. De meeste mensen lossen immers af op hun huis.

Ik ken 1 iemand die ooit gebruik heeft gemaakt van NHG. Dat was in de tijd dat beleggingshypotheken in waren. Een scheiding en een hypotheek waar de kosten koper nog volledig meegefinancierd waren en afgesloten op 2 inkomens.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen NHG, me echt nog geen moment druk over gemaakt. Ook al raak je je baan kwijt, dan moet je alsnog ergens wonen. Grote kans dat huren dan duurder is dan je koophuis.
Alle reacties Link kopieren
Chrissiefur schreef:
14-09-2018 12:27
Hier ook geen NHG, me echt nog geen moment druk over gemaakt. Ook al raak je je baan kwijt, dan moet je alsnog ergens wonen. Grote kans dat huren dan duurder is dan je koophuis.
Dat is natuurlijk totaal irrelevant. Het gaat de bank er echt niet om waar jij woont. Het gaat de bank erom dat jij je aflossing betaalt. Dus als jij je baan kwijtraakt en je aflossing niet meer kunt betalen, dan zal het de bank worst wezen dat ergens anders huren duurder is dan die aflossing: betalen kun je niet en dus krijgt de bank je huis.

Die NHG is er om in die situatie te voorkomen dat je na executieverkoop van je huis nog met een restschuld blijft zitten waardoor je in nog grotere problemen (wel moeten aflossen op je restschuld, maar geen woning meer) komt.
Ik ben alleenstaand en ZZP’er en heb een huis met NHG kunnen kopen!
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
14-09-2018 12:08
Wij hebben ook geen NHG, want dat kun je alleen tot een bepaald waardebedrag van het huis krijgen. Ik heb verder ook geen vast contract, want ben zelfstandige. De consequentie van geen NHG is dat je meer rente betaalt. Ik vind dat soms wat oneerlijk, maar het is niet anders. Als je de rente verder prima op kunt brengen, en de kans dat je veel inkomsten verliest klein is, zou ik het om het ontbreken van NHG zeker niet laten.
Hoezo is dat oneerlijk? Rente is een vergoeding voor het risico dat de hypotheekverstrekker loopt. Als de hypotheekverstrekker weet dat als jij je hypotheek niet meer betaalt, de overheid eventuele schade vergoedt, dan is dat toch een goede garantie? Dan is het risico voor de hypotheekverstrekker lager en dus de rentevergoeding ook...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook derde huis zonder NHG. Ik zie het probleem niet
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een huis wat te duur was voor NHG. Daarnaast klinkt het allemaal heel mooi, maar moet je aan heel veel eisen voldoen voordat ze je uitbetalen. NHG is geen mega vangnet.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
14-09-2018 11:25
Wij hebben geen NHG, te duur huis. Hadden wel beiden een vast contract. Als jullie beiden gewilde beroepen uitoefenen zou ik het doen.
Hier net zo. Ligt aan de waarde van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen NHG. Man heeft niet de Nederlandse nationaliteit. Gekocht op 1 inkomen, spaargeld ingelegd en niet het maximale geleend (wat we op dat ene inkomen hadden kunnen krijgen). Hypotheekkosten zijn daardoor minder dan we voor iets vergelijkbaars aan huur zouden moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zonder NHG gekocht. Ik kon kiezen maar het zou me meer kosten dan opleveren, als ik het ooit al nodig zou hebben. De hypotheek is niet maximaal en voor dit maandelijkse bedrag kan ik ergens anders nog geen kamer huren.
Hier inmiddels ons tweede huis gekocht, zonder nhg want boven de grenswaarde.
En ons eerste huis konden we geen nhg rondkrijgen omdat we geen orv konden afsluiten. Dat vond ik wel erg spannend, als mijn man onverwacht was komen te overlijden had ik namelijk nooit de hypotheek in mijn eentje kunnen betalen.
Nu met dit huis was een orv geen enkel probleem en dat vind ik een erg fijn idee.
Over het feit dat we geen nhg hebben maak ik me dan weer geen zorgen. Dit huis wordt in 30 jaar volledig afgelost, de kans dat we ooit met onderwaarde moeten verkopen is niet heel groot.
Als je de hypotheek makkelijk kunt betalen en bovendien de verwachting hebt dat eventuele werkloosheid niet langdurig zal zijn, zou ik me geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch nog eens goed navragen waarom NHG niet mogelijk is want de intentie verklaringen zijn t struikelblok niet. Opzich is het onzin om niet zonder NHG te willen kopen want heel veel mensen hebben een hypotheek zonder NHG omdat hun huis daar te duur voor was
Chrissiefur schreef:
14-09-2018 12:27
Hier ook geen NHG, me echt nog geen moment druk over gemaakt. Ook al raak je je baan kwijt, dan moet je alsnog ergens wonen. Grote kans dat huren dan duurder is dan je koophuis.
Als je geen werk hebt en een koophuis en je hypotheek niet kan betalen heb je toch wel een probleem. De bank heeft geen boodschap aan het feit dat je toch ergens moet wonen. Huren zal wel duurder zijn maar dan heb je ook recht op huursubsidie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven