Geld & Recht alle pijlers

Geregistreerd partnerschap

16-09-2018 15:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn vriend en ik willen graag geregistreerd partnerschap.

Ik heb misschien een domme vraag maar ik heb gelezen dat sinds afgelopen januari eigenlijk al je bezittingen voor het geregistreerde partnerschap, ook jouw bezittingen blijven. Moet je dan vaststellen hoeveel beide spaargeld hebben, en dit op je eigen rekening houden? En moet je dan na je geregistreerde partnerschap een gezamenlijke rekening openen en dan dus samen met 0 beginnen zeg maar? Zijn wat domme vragen misschien maar ik snap niet zo goed hoe dat dan in werking gaat.
Je weet dus niet wat een geregistreerd partnerschap inhoudt? Daarnaast ligt het er het ook aan in welke vorm je wil partneren/trouwen( tegenwoordig verschilt het amper wat en de kosten zijn ook hetzelfde. Partnerschap gaat dan ook verdwijnen) .

En wat je zelf precies wel of niet wil vastleggen.


Dit is en te googlen en de gemeente kan je deze vragen ook beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer als je het zo goed weet Aaron geef je dan geen antwoord op de vraag.
Je kunt afspreken wat je wil (op een paar wettelijke afspraken na). Je kunt nog steeds afspreken dat na trouwen alles van jullie samen is. Dat gebeurt alleen niet meer automatisch. Bespreek dus eerst eens met je vriend wat jullie willen. Hoe jullie het daarna in de praktijk doen (alles op één hoop, strikt gescheiden rekeningen, een "vaste lasten rekening") mag je helemaal zelf weten, er is niemand die dat komt controleren. Als je afspreekt dat je alles strikt gescheiden houdt, is alles op één hoop lastig, maar het mag wel.

Ik zou ook eens goed kijken naar het verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap. In Nederland is dat precies hetzelfde, maar in sommige andere landen wordt geregistreerd partnerschap niet erkend, dus dan kun je net zo goed gaan trouwen.
sugarmiss schreef:
16-09-2018 16:24
Lucifer als je het zo goed weet Aaron geef je dan geen antwoord op de vraag.

Omdat het geen volledige vraag is; maar een halve vraag op basis van een verkeerde aanname. Dan is verwijzen naar : "je er iets meer in verdiepen zodat je betere vragen kan stellen" niet z'n gek antwoord.

Wat ik dan weer wel opmerkelijk vind is dat dit soort vragen wel gesteld worden bij een GP maar doorgaans niet bij het trouwen.
nerdopviva schreef:
16-09-2018 16:30
Je kunt afspreken wat je wil (op een paar wettelijke afspraken na). Je kunt nog steeds afspreken dat na trouwen alles van jullie samen is. Dat gebeurt alleen niet meer automatisch. Bespreek dus eerst eens met je vriend wat jullie willen. Hoe jullie het daarna in de praktijk doen (alles op één hoop, strikt gescheiden rekeningen, een "vaste lasten rekening") mag je helemaal zelf weten, er is niemand die dat komt controleren. Als je afspreekt dat je alles strikt gescheiden houdt, is alles op één hoop lastig, maar het mag wel.

Ik zou ook eens goed kijken naar het verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap. In Nederland is dat precies hetzelfde, maar in sommige andere landen wordt geregistreerd partnerschap niet erkend, dus dan kun je net zo goed gaan trouwen.

Het verschil is voornamelijk : Trouwen=emotie en Geregistreerd Partnerschap=praktisch

Ondanks dat wat je zegt klopt; er is inhoudelijk vrijwel geen verschil, is dat emotionele verschil blijkbaar diepgeworteld.

Wat mij betreft wordt trouwen dan ook losgekoppeld van de registratie. Dan trouw je om emotionele afwegingen en dan registreer je apart hoe je je relatie wil regelen. Dat lijkt mij een hoop onbewuste keuzes bij trouwen voorkomen.
Om ook even een inhoudelijke duit in het zakje te doen:

Standaard is nu door de wet geregeld dat als je trouwt of een GP aan gaat, dat de bezittingen die je per persoon had ook van die persoon blijven; deze worden geen gezamenlijk bezit. Je moet dat dan wel kunnen vaststellen; dus inderdaad moet je dan bijvoorbeeld kunnen aantonen wat je individuele spaargeld is voordat je je handtekening zet. Alles wat je na de handtekening aan geld en bezit binnen harkt is in principe gezamenlijk, tenzij je een registratie bij houdt van wat van wie is. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld erfenissen; die zijn aan de persoon gekoppeld en worden geen gezamenlijk bezit. Grotere aankopen kan je bijvoorbeeld op naam doen (auto etc.).

Ook als je je spaargeld na de handtekening op 1 gezamenlijke rekening zet dan nog wordt het formeel geen gezamenlijk bezit, het wordt alleen bij scheiding moeilijker om aan te tonen wat van wie is.
Alle reacties Link kopieren
Ga voor een oriënterend gesprek naar de notaris, daar kun je al je vragen en wensen bespreken. Je kunt grotendeels vast laten leggen hoe jullie het willen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Shifty dat weet to volgens mij ook allemaal al. Haar vraag was alleen how toon je dat dan aan.

Daar zou ik zo 1. 2. 3 ook geen antwoird op weten hoe je na bijvoorbeeld 15 jaar nog aantoont wat oorspronkelijk van jou was.

En hoe doe je dat dan als je een hele dure auto inbrengt en als die dan vervangen wordt en je betaald beide mee aan de vervangende auto.
shifty schreef:
16-09-2018 16:35
Omdat het geen volledige vraag is; maar een halve vraag op basis van een verkeerde aanname. Dan is verwijzen naar : "je er iets meer in verdiepen zodat je betere vragen kan stellen" niet z'n gek antwoord.

Wat ik dan weer wel opmerkelijk vind is dat dit soort vragen wel gesteld worden bij een GP maar doorgaans niet bij het trouwen.
Ik was even bezig. Maar idd.
sugarmiss schreef:
16-09-2018 17:05
Shifty dat weet to volgens mij ook allemaal al. Haar vraag was alleen how toon je dat dan aan.

Daar zou ik zo 1. 2. 3 ook geen antwoird op weten hoe je na bijvoorbeeld 15 jaar nog aantoont wat oorspronkelijk van jou was.

En hoe doe je dat dan als je een hele dure auto inbrengt en als die dan vervangen wordt en je betaald beide mee aan de vervangende auto.
En dat kan je navragen bij de notaris.
sugarmiss schreef:
16-09-2018 17:05
Shifty dat weet to volgens mij ook allemaal al. Haar vraag was alleen how toon je dat dan aan.

Daar zou ik zo 1. 2. 3 ook geen antwoird op weten hoe je na bijvoorbeeld 15 jaar nog aantoont wat oorspronkelijk van jou was.

En hoe doe je dat dan als je een hele dure auto inbrengt en als die dan vervangen wordt en je betaald beide mee aan de vervangende auto.

Zie ook mij 'duit in het zakje'. Je zal actief moeten registreren als je überhaupt een verdeling wil maken in het gezamenlijk bezit van alles wat je na de handtekening doet.

In het voorbeeld van de dure auto. Als deze op jouw naam staat voor het huwelijk/GP dan is deze van jou. Als je die verkoopt tijdens het huwelijk/GP dan is de restwaarde van jou. Als je samen een nieuwe auto koopt is deze van jullie beiden als deze op naam van beiden staat. Als je dus tegelijkertijd een nieuwe auto koopt en de oude inruilt dan is dus de inruilwaarde op de bon jouw bezit en bepaald op wiens naam de nieuwe auto staat wiens bezit de nieuwe auto is (ook als deze met gezamenlijk geld betaald wordt).
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
16-09-2018 16:35
Omdat het geen volledige vraag is; maar een halve vraag op basis van een verkeerde aanname. Dan is verwijzen naar : "je er iets meer in verdiepen zodat je betere vragen kan stellen" niet z'n gek antwoord.

Wat ik dan weer wel opmerkelijk vind is dat dit soort vragen wel gesteld worden bij een GP maar doorgaans niet bij het trouwen.
Dat laatste is natuurlijk wel een beetje een aanname en heef helemaal niks met de to te maken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt al je vragen, hoe dom ze ook lijken, aan de notaris vragen.
Mevrouw75 schreef:
16-09-2018 21:19
Dat laatste is natuurlijk wel een beetje een aanname en heef helemaal niks met de to te maken.

Het is een beetje een zijsprongetje, dat geef ik toe. Vandaar dat ik er bij aangeef dat ik mij afvraag waarom dat zo is.
Dat het zo is, kan ik niet met cijfers onderbouwen maar wel op basis van ervaring en andere topics waarin de verschillen tussen trouwen en GP aan bod zijn gekomen. Bij een GP lijken mensen zich veel bewuster te zijn van de contractuele inhoud dan bij trouwen. Terwijl het inhoudelijk eigenlijk hetzelfde contract is wat je afsluit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven