Geld & Recht alle pijlers

Sociale huurwoningen - waarom reageren er 500+ mensen?

16-09-2018 21:20 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik sta al 12 jaar ingeschreven voor een woning in Noord Holland en ben nog steeds vaak niet eens in de top 10. Niemand en ik bedoel niemand (woningbouw, gemeente, allerlei stichting enz) kan mij uitleggen waarom dat is. Ik ben in mijn eentje, mijn inkomen ligt onder de max. grens, heb alle documenten toegevoegd in mijn inschrijving, maar nee, ik kom gewoon niet in aanmerking.

Maar wat ik helemaal niet begrijp is waarom er vaak 500-650 mensen op een woning reageren? Ok, dat je in de eerste 25 staat en je reageert, begrijp ik wel, maar als je op #100, #200....#400, #500, #600 staat en dan nog steeds reageren? Waarom is dat?

En bij de enige bezichtiging die ik had, waar 350 mensen hadden gereageerd, kwamen maar 6 mensen opdagen. (de eerste 15 waren uitgenodigd). Doen de andere 9 dan dit gewoon als hobby? Zijn die mensen dan niet echt op zoek naar een woning?

Ik begrijp er echt niets van, dus graag zou ik al jullie ervaringen op dit gebied willen horen.

Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Als je reageert, kan je later terugkijken wie de woning kreeg en hoeveel punten.

Verder moeten mensen ook weleend werken of hebben andere verplichtingen. Of worden ziek. En dan maken ze andere keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om inschrijftijd dan zijn die anderen die hoger op de lijst staan dan jij gewoon langer ingeschreven.
Pick your battles and bloom
Oh hier gaat het zonder punten
Gewoon reageren en dan loten
Dus idd veeeel reacties en weinig kans
Mijn huis ging toen.nog op woonjaren
Dus wie t langst in zn huidige huis woont krijgt het
Nu is alles hier loten

Vervelend
Succes
En waarom zouden ze niet mogen reageren?

Je weet nooit dat de 499 anderen er toch geen zin in blijken te hebben, ziek zijn of niet komen opdagen.


Het zegt uberhaupt genoeg voor de gemeente én de wachtlijsten dat er 500+ mensen willen verhuizen.
Als het om een loting gaat snap ik wel dat mensen gewoon reageren ook al zijn er al honderden. Maar als het om de inschrijfduur gaat e je weet dat je geen kans maakt dan vind ik het raar om te reageren.

Een vriendin van me die had zich een keer net ingeschreven, zag wat leuks en kreeg het ook meteen via loting. Was natuurlijk blij voor haar maar aan de andere kant vind ik die lotingen niet eerlijk tegenover de mensen die al jaren ingeschreven staan.
Ik kan bij onze gemeente pas zien op welke plek ik sta, als ik reageer. Dus wanneer er wat leuks voorbij komt reageer ik.
TsumTsum schreef:
16-09-2018 22:06
Als het om een loting gaat snap ik wel dat mensen gewoon reageren ook al zijn er al honderden. Maar als het om de inschrijfduur gaat e je weet dat je geen kans maakt dan vind ik het raar om te reageren.

Een vriendin van me die had zich een keer net ingeschreven, zag wat leuks en kreeg het ook meteen via loting. Was natuurlijk blij voor haar maar aan de andere kant vind ik die lotingen niet eerlijk tegenover de mensen die al jaren ingeschreven staan.
Wat vind je dan van alle urgentiegevallen en 65+ers die voorrang krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Allemaal ervaring van iemand die ik geholpen heb:

Dat niet iedereen op komt dagen kan zijn omdat ze op dat moment een andere bezichtiging hebben, of al een soortgelijke woning in die buurt/flat hebben gezien, of al een andere woning hebben aangenomen.

Reageren moet je wel doen. Wil je later 'hulp' krijgen, de magische urgentie, dan moet je laten zien dat je zelf actief reageert op de site waar mogelijk.

En jij kan 12 jaar ingeschreven staan, maar andere net even wat langer (mijn moeder heeft bijv iets van 25 jaar).

Uiteindelijk, voor de persoon die ik geholpen heb, was zijn voordeel dat hij senior was. Dan zijn er al minder reacties per senioren woning. Ook stond de woning verkeerd geadverteerd waardoor er weinig reacties waren en die betreffende woonstichting met de hand mensen selecteerden. Inschrijfduur maakte niet meer uit bij de woningen van die maatschappij. Hij heeft heel veel geluk gehad wat dat betreft...
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik was destijds 22e op de lijst, maar de eerste die daadwerkelijk op kwam dagen voor de bezichtiging. Daarom dus.
Alle reacties Link kopieren
tja iedereen hoopt op een bezichtiging of nu nummer 400 of nummer 4 bent.

vaak wijzen mensen een woning af als er teveel aan werk aan is, niet iedereen heeft zin om te klussen.
wat ik wel irritant vind ;aan het begin van week sta ik best hoog en aan het eind zit ik ergens tussen 80 - 110 .
Relax we're all crazy, it's not a competition
Waarom zouden mensen niet reageren?

Als je net als jij al 12 jaar ingeschreven staat ( en nog langer soms) en jee weet dat er amper wat vrijkomt gaan mensen natuurlijk op alles reageren en dan pas kijken of ze het echt willen. Zeker bij lotingen.
PimPom schreef:
16-09-2018 23:07
Allemaal ervaring van iemand die ik geholpen heb:

Dat niet iedereen op komt dagen kan zijn omdat ze op dat moment een andere bezichtiging hebben, of al een soortgelijke woning in die buurt/flat hebben gezien, of al een andere woning hebben aangenomen.

Reageren moet je wel doen. Wil je later 'hulp' krijgen, de magische urgentie, dan moet je laten zien dat je zelf actief reageert op de site waar mogelijk.

En jij kan 12 jaar ingeschreven staan, maar andere net even wat langer (mijn moeder heeft bijv iets van 25 jaar).

Uiteindelijk, voor de persoon die ik geholpen heb, was zijn voordeel dat hij senior was. Dan zijn er al minder reacties per senioren woning. Ook stond de woning verkeerd geadverteerd waardoor er weinig reacties waren en die betreffende woonstichting met de hand mensen selecteerden. Inschrijfduur maakte niet meer uit bij de woningen van die maatschappij. Hij heeft heel veel geluk gehad wat dat betreft...
Ook dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens 2 keer een woning gekregen via loting (lucky me, want het was echt op momenten dat ik anders op straat stond) en 1 keer door een strategie.
Sloeg nergens op maar door te reageren op woningen die het eerst vergeven werden, en te peilen op welke plek ik kwam kon ik gerichter reageren. Natuurlijk trok ik een reactie waarbij ik op plaats 461 kwam meteen in, om direct te kunnen reageren op een andere woning waar ik op plek 16 kwam.

Tip; reageer tijdens vakantie, of tijdens een griepepidemie. Dan kun je zomaar van plek 103 naar 5 stijgen. En dat is waarom mensen reageren.

Dan heb je nog de situaties waarin wel degelijk gekeken wordt naar de moeite die mensen doen voor een gepaste woning. En daarom moeten ze reageren. Urgentie bijvoorbeeld. Soms wordt iets aangewezen, soms moet je aantonen echt alles te hebben geprobeerd om eerst zelf aan een woning te komen.
Pick your battles and bloom
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat momenteel vrijwel alles dat de moeite waard is naar asielzoekers. Heel frustrerend! Ik snap dat zij ook ergens moeten wonen, maar dat geldt net zo goed voor een gescheiden moeder met 3 kinderen. Soms zijn er weken lang geen huizen waar je voor in aanmerking komt, terwijl je ziet dat het ene na het andere huis vrijkomt.
Ik vind dat niet helemaal eerlijk.... doe het dan half om half of zo.
Tja het is ook een klote systeem. Ik weet er alles van helaas. Ik stond ook 12 jaar ingeschreven voor ik eindelijk vorig jaar mijn eigen woning ( op puur geluk ) kreeg. In dit huidige systeem ben je soms genoodzaakt om tot je 30ste thuis te moeten wonen. Als je niet kan kopen, kan je niet zoveel anders. Wel blijven reageren hoor TO, je weet maar nooit. En inderdaad in de vakanties heb je meer kans. Ik kreeg mijn huis ook toegewezen in de zomervakantie. Er kwam ook niemand kijken behalve ik.

Heb net een nieuwe buurman naast me die 32 is en ook nu pas zijn eerste eigen woning heeft. Die woonde ook nog bij zijn ouders. Wat moet je anders? Een kamer huren bij een vreemde is een optie hoor, daar heb ik ook aan gedacht, maar dat vond mijn moeder onzin.
En vond ik zelf ook geen prettig idee. Ik ben niet zo'n makkelijke huisgenoot en mijn moeder en ik zijn goed op elkaar ingespeeld. Bovendien had ik allerlei psychische problemen waardoor ik nogal behoefte had aan een vertrouwde omgeving. Maar ik ben wel blij dat ik er nu uit ben. En zij ook.

Maar goed, gewoon blijven reageren dus, en hou hoop, het komt echt goed. Wat voor puntensysteem is dat trouwens? Ik zit ook in regio Noord Holland maar ik ken dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad strategies reageren. Kijk op de laatst mogelijke dag voor welke woningen je het hoogste staat er reageer daar op.
Als je bij alles heel laag staat zal het niet helpen, maar wie weet...
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op dit moment 16 jaar ingeschreven, woon in een prima woning maar ik zag laatst leuke nieuwbouw woningen en dacht ik reageer en ga kijken of het iets voor ons is. Maar ik sta nog niet eens zo hoog om uitgenodigd te worden voor een bezichting! Toen ben ik eens gaan reageren op andere woningen en daar hetzelfde verhaal. Plek 30 sta ik ongeveer. Na 16jr inschrijving hè! Ik vind het nogal wat.
glamourgirl schreef:
17-09-2018 08:33
Ik sta op dit moment 16 jaar ingeschreven, woon in een prima woning maar ik zag laatst leuke nieuwbouw woningen en dacht ik reageer en ga kijken of het iets voor ons is. Maar ik sta nog niet eens zo hoog om uitgenodigd te worden voor een bezichting! Toen ben ik eens gaan reageren op andere woningen en daar hetzelfde verhaal. Plek 30 sta ik ongeveer. Na 16jr inschrijving hè! Ik vind het nogal wat.
Dat ligt misschien aan het aantal personen waarmee je bent? Voor veel woningen krijg je voorrang als je met minimaal 3 personen bent.
Alle reacties Link kopieren
Woningtekort is overal (in elk geval in de Randstad). Het is fijn als je nog net in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Kun je nagaan wat er gebeurt wanneer je nét teveel verdient. Ik stond op een gegeven moment 15 jaar ingeschreven, maar passeerde deze grens. In de vrije sector is het ook dringen. Dat uit zich alleen niet in lange wachttijden, maar in hoge prijzen. Voor onder de 1500 euro kun je in mijn woonplaats niets krijgen waar je met een gezin kunt wonen.

Ik heb in de 15 jaar tijd op de wachtlijst altijd hard gespaard, want een sociale huurwoning is ook niet mijn ambitie. Nu dan eindelijk een huis gekocht!
Theamuts schreef:
16-09-2018 22:50
Wat vind je dan van alle urgentiegevallen en 65+ers die voorrang krijgen?
Waar ik woon krijg je helemaal geen urgentie meer tenzij er echt medische noodzaak is wat dus inhoud dat je niet meer zelf naar de wc kunt (en ook geen partner/kinderen hebt die nog thuis wonen en kunnen helpen) want niet meer de trap op en af kan opgelost worden met een traplift. En ik heb geen last van die 65+ers want die verhuizen meestal naar aanleunwoningen of andere senioren woningen waar ik toch niet op kan reageren omdat ik geen 50+ ben.

Ik heb meer 'last' van vluchtelingen en dergelijke die hier mogen blijven en dus goedkope huisvesting zoeken want die gaan ook weer voor.
Alle reacties Link kopieren
Gebeurd hier ook, komt door de oneerlijke manier van toewijzen, alleen loten.

Ik ben zelf 5 jaar bezig geweest, maar ken mensen die na 2 weken en dus 2 keer reageren al een woning toegewezen kregen.

Ik wil nu verhuizen en bij de woningcorporaties waar ik nu reageer gaat het er gelukkig eerlijker aan toe, van de mensen die gereageerd hebben nodigen ze eerst degene uit die het langst staat ingeschreven. Zijn er dan bijvoorbeeld 2 die op dezelfde dag waren ingeschreven gaan ze wel tussen die 2 loten en degene die daarvan op 1 komt mag dan als eerste de woning bekijken. Ik sta nu na 1 jaar op plek 2 in de wachtrij. Maar ik reageer ook niet elke week, ligt er maar net aan wat er vrij komt want wil niet overal wonen. Als me dat niet uit zou maken had ik na 6 maanden al wel een woning toegewezen gekregen.
Theamuts schreef:
17-09-2018 08:51
Dat ligt misschien aan het aantal personen waarmee je bent? Voor veel woningen krijg je voorrang als je met minimaal 3 personen bent.
Denk eerder de regio en het tekort aan woningen. Hier is 16 jaar ook normaal en juist gezinnen hebben het het moeilijkst.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-09-2018 13:29
Denk eerder de regio en het tekort aan woningen. Hier is 16 jaar ook normaal en juist gezinnen hebben het het moeilijkst.
Urgentie gaat bijna overal lastig, zelfs in kleine dorpjes in het Noord-Oosten. Een vriendin van mij is onlangs gescheiden (i.v.m. huiselijk geweld) maar toch woont ze nog bij haar ex in huis, bij familie/vrienden kan ze niet terecht en woningbouw wil haar geen urgentie geven.
Nadiaah79 schreef:
17-09-2018 13:33
Urgentie gaat bijna overal lastig, zelfs in kleine dorpjes in het Noord-Oosten. Een vriendin van mij is onlangs gescheiden (i.v.m. huiselijk geweld) maar toch woont ze nog bij haar ex in huis, bij familie/vrienden kan ze niet terecht en woningbouw wil haar geen urgentie geven.
We hadden het niet over urgentie hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven