Geld & Recht alle pijlers

in strijd met wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen?

17-09-2018 21:23 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Bij mij op het werk is het verplicht om voor aanvang van het werk te douchen. Nu werken er ongeveer 40 vrouwen en ongeveer 80 mannen bij ons. De mannen hebben in totaal 11 douches tot hun beschikking, de vrouwen maar 4. Nu hebben een aantal dames al vaker aangegeven dat het nogal krap is,zo weinig douches delen met zoveel vrouwen, maar dat wordt nogal makkelijk van tafel geveegd onder het mom dat er geen budget is om meer douches aan te leggen.
Nu vraag ik mij dus af of dit niet in strijd is met de wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Hierin staat o.a. dat de arbeidsomstandigheden voor mannen en vrouwen gelijk moet zijn, en dat is bij ons dus niet het geval. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Niets is zeker en zelfs dat niet
Wat voor werk is dat?

Verder: mr / or
Gewoon een douche van de mannen 'overnemen'?

En in ben thuis met man aan het bedenken voor welke baan je werkgever je kan verplichten om te douchen op de werkplek.

Verder dan een heel speciaal lab komen we niet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-09-2018 21:29
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vakbond?
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Of thuis douchen
Ja en?
Ik hoop dat dit een grap is... :@@:

Anders weet ik er nog wel een paar.
Afdelingen/gebouwen met 2 toiletten voor vrouwen en 2 toiletten voor heren.
Terwijl er 5 heren en 100 vrouwen werken. Of zoiets.
Dat wordt aardig wat toiletten en douches bijbouwen dan overal.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu 1 op 10 voor vrouwen en 1 op 7,3 voor mannen. Als het een groot verschil is, douchen de vrouwen dan gewoon niet minder snel dan de mannen?

Overigens, bestaat dat, gelijke behandeling voor mannen en vrouwen? Als ik bijvoorbeeld de sporttest van de politie bekijk dan hoeven vrouwen bij alle onderdelen minder hoeven te doen dan mannen. Dat vind ik dan raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niets kunnen bedenken waar 120 mensen werken, mannen en vrouwen, en waar je moet douchen voor je begint met je karwei.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gewoon al die douches bij elkaar vegen en iedereen laten douchen waar hij/zij wil. Wat een gezeur zeg.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
17-09-2018 21:39
Ik zou niets kunnen bedenken waar 120 mensen werken, mannen en vrouwen, en waar je moet douchen voor je begint met je karwei.
Vaak wanneer er met dieren wordt gewerkt om ziektes te voorkomen, bijvoorbeeld een broederij.
Charlar2 schreef:
17-09-2018 21:47
Vaak wanneer er met dieren wordt gewerkt om ziektes te voorkomen, bijvoorbeeld een broederij.
Nog nooit van gehoord en ik kom in de boeren hier.
Lucifer2018 schreef:
17-09-2018 21:28
Gewoon een douche van de mannen 'overnemen'?

En in ben thuis met man aan het bedenken voor welke baan je werkgever je kan verplichten om te douchen op de werkplek.

Verder dan een heel speciaal lab komen we niet.
De kuikenindustrie bijvoorbeeld.
Vogelgriep enzo.
Charlar2 schreef:
17-09-2018 21:47
Vaak wanneer er met dieren wordt gewerkt om ziektes te voorkomen, bijvoorbeeld een broederij.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Charlar2 schreef:
17-09-2018 21:47
Vaak wanneer er met dieren wordt gewerkt om ziektes te voorkomen, bijvoorbeeld een broederij.
O.
Nooit geweten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
17-09-2018 21:39
Ik zou niets kunnen bedenken waar 120 mensen werken, mannen en vrouwen, en waar je moet douchen voor je begint met je karwei.
Ik heb ooit - lang geleden - als vakantiebaan bij een proefdierenkwekerij gewerkt. Volgens mij moest je vooraf douchen. En daarna een wit pak aan.

Oh, ik denk dat je in de chips-industrie ook vooraf moet douchen. En dan niet die chips van Croky en Lays, maar van Intel en ASML etc.
Anyco schreef:
17-09-2018 21:50
De kuikenindustrie bijvoorbeeld.
Vogelgriep enzo.
Dat is geen boerderij inderdaad.
Maar wat is het grote verschil in arbeidsomstandigheden dan volgens jou TO?
Lucifer2018 schreef:
17-09-2018 21:54
Dat is geen boerderij inderdaad.
Daarom stond er ook broederij :lightbulb:
Douchen jullie onder werktijd? Of moet je zorgen dat je gedoucht hebt voor je werktijd ingaat? Of is het douchen juist na je werk?
evaq schreef:
17-09-2018 21:53
Ik heb ooit - lang geleden - als vakantiebaan bij een proefdierenkwekerij gewerkt. Volgens mij moest je vooraf douchen. En daarna een wit pak aan.

Oh, ik denk dat je in de chips-industrie ook vooraf moet douchen. En dan niet die chips van Croky en Lays, maar van Intel en ASML etc.
Daar hebben ze vast wel geld voor een extra douche.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-09-2018 21:58
0.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gelijke behandeling betekent niet hetzelfde als dat alles exact hetzelfde hoeft te zijn hoor. De geest van de wet gaat meer over gelijkwaardige behandeling. Zo hoeven er in mannentoiletten geen maandverbandbakken te staan (ik zou de arme rechter wel eens willen zien als iemand daar een klacht over indient). En zijn kleedkamers niet altijd 100% hetzelfde. Dat kan toeval zijn, of historisch zo gegroeid omdat er vroeger heel veel meer mannen waren. Dan wordt een werkgever niet acuut verplicht tot verbouwen omdat er een paar vrouwen bijkomen. Tenzij het je echt belemmerd in de uitvoering van je werk, dan heb je een punt. Maar dan nog denk ik dat een verhouding van 1 douche per 10 vrouwen en 1 per 7,5 man niet als enorm scheef beoordeeld zou worden.
Het wordt steeds gekker, eerst 50 euro lunchgeld per week en niet alles mogen bestellen en nu verplicht douchen. Niet dezelfde TO maar ik ga me wel afvragen: waar ligt de grens qua wat werkgevers mogen eisen en wat werknemers pikken?!
Een grote doucheruimte, net als met vroegere korfbalclubs.
Marana-- schreef:
17-09-2018 21:55
Maar wat is het grote verschil in arbeidsomstandigheden dan volgens jou TO?
Nou niks dus. Een douche is een douche toch. En anders gaat ze ergens anders werken, want dat gegoochel met vergaste kuikens lijkt mij tenminste helemaal niks.
Wij hebben twee damestoiletten en twee herentoiletten (+ twee urinoirs) per afdeling met ca vier vrouwen en 25 mannen.
In het verleden heb ik ook wel eens in een gebouw gewerkt waar we per gang een dames- en een herentoilet hadden, met 20 man en twee dames. Gingen die mannen de hele tijd op onze wc zitten stinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven