Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld man, nog meebetalen of niet?

18-09-2018 11:19 402 berichten
-
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 20:00
0.00% gewijzigd
Hoeveel lossen jullie dan elk af per maand? Als het naar draagkracht is, moet dat toch een laag bedrag zijn. Hebben jullie als gezin niet al het inkomen op één hoop?

Je voorstellen vind ik redelijk: hij betaalt zelf, hij verkoopt een deel van de collectie en hij gaat meer uren werken.
dit gaat niet over de studieschuld, dit is een relatieprobleem
Interessant topic, ik ga meelezen. Mijn vriend moet binnenkort ook beginnen met afbetalen en heeft ook door verkeerde keuzes en veel studievertraging een flinke studieschuld. Ik heb zelf geen studieschuld. In ons geval werkt hij meer en verdient hij ook meer dan ik. Toch staat het me tegen om het hele bedrag mee te betalen, zeker omdat ik zelf zo opgepast heb en zuinig geleefd heb tijdens mijn studententijd om een schuld te voorkomen.

In jouw geval lijkt het me niet meer dan logisch dat hij in ieder geval een gedeelte zelf betaalt. Ook omdat hij niet zo veel werkt.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een verhaal.
Ik zou zelf denk ik stoppen met meebetalen aan zijn schuld. Hij komt ook wel een beetje over als een lapzwans hoor...sorry.
Ben jij de kostwinner dat hij maar 24 uur werkt?
Verder vind ik het verkopen van de muziekcollectie wel een goed idee van je, ben alleen bang dat het niet zoveel opbrengt, en hij zou het ook wel niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Hij moet gewoon 40 uur gaan werken. En no way dat ik zou meebetalen aan een studieschuld die opgegegaan is aan feesten en beesten, en dan niet eens een diploma.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je er van om gewoon eens open en eerlijk uit te spreken dat je enorm van de situatie baalt. Dat je het gevoel hebt dat hij de financiële armoede van jullie gezin totaal niet serieus neemt door oa te blijven kopen, parttime te werken en ook nog eens van jou te stelen, en dat dit op deze manier een tijdsbom onder jullie relatie aan het worden is. En dat terwijl jij juist altijd spaarzaam hebt geleefd om schulden te voorkomen, werkt, en hem helpt om die torenhoge schuld af te lossen.

En dan zou ik de bal bij hem neerleggen. Laat hij maar eens na gaan denken over wat hij kan doen om jouw gevoel daarin serieus te nemen en in deze situatie zelf eens zijn verantwoordelijkheid te nemen.
-
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 20:00
0.00% gewijzigd
Hm, in een ander topic van je lees ik relatieproblemen. Ik kan me voorstellen dat je nu geen zin meer hebt om hem te helpen met het afbetalen.
Tsja, je kan oplossingen voorstellen wat je wilt natuurlijk, maar hij vult nu al de papieren niet in en gebruikt het gezamenlijke geld zonder overleg voor eigen spullen. Wat zou maken dat hij bij die nieuwe oplossing wel gaat meewerken?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo werkt hij ‘’maar’ 24 uur? Is dit ivm jullie kinderen? Doet hij een studie? Ik vraag mij dit af omdat hij diegene is met de schulden en ervoor heeft gezorgd dat jullie in deze situatie zitten. Als hij weinig werkt omdat hij gewoon lui is, zou hij aan mij een verkeerde hebben.
toffifee wijzigde dit bericht op 18-09-2018 11:37
63.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet handig van je man, ik kan me voorstellen dat je hier flink van baalt. Maar je hebt een gezin met hem dus linksom of rechtsom zul je altijd meebetalen/inleveren. Tenzij hij zijn muziekcollectie verkoopt. Maar hoeveel levert dat op en is dat niet meer bedoelt om hem te straffen voor zijn verleden. Dat zou ik dus niet van hem vragen. Wel vind ik dat hij best weinig werkt als je het afzet naar jullie situatie. Als je een schuld hebt dan zou ik toch echt meer uren gaan werken om het sneller af te kunnen betalen.
Helemaal eens met Nummerzoveel, je bent getrouwd met een kleuter, hopelijk niet in gemeenschap van goederen.
-
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 20:00
0.00% gewijzigd
300€ per maand afbetaling is een flink bedrag, berekent op een aardig inkomen. Hoe je dan net boven bijstand uitkomt is vreemd...
Heb je wel eens een draagkrachtmeting laten uitvoeren bij DUO?
-
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 20:01
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een studieschuld en dat is mijn verantwoordelijkheid. Het is nooit in me opgekomen dat ik mijn man zou kunnen vragen om mijn schuld af te lossen!

We hebben ieder ons eigen geld èn een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke aankopen. In de praktijk gaat het meeste geld, ook van de eigen rekeningen, natuurlijk toch wel op aan dingen waar we samen iets aan hebben. Maar persoonlijke uitgaven, studieschulden en bijvoorbeeld een parkeerboete, daar hoeft de ander niet voor op te draaien.
Ik zou in geen enkele situatie gaan meebetalen aan wat voor schulden dan ook. Jouw man had het recht om destijds met dat geld te doen wat ie wilde. Dat ie dat verkwanseld heeft was zijn verantwoordelijkheid en zijn keus. Door er nu aan mee te betalen, mag jij er ineens ook iets van vinden en dan krijg je dit soort situaties. Dat moet je i.m.o. helemaal niet willen. Ik ben dan ook een groot voorstander van gesplitste financiën in een relatie. Het zorgt namelijk vaak voor gezeur, de een geeft makkelijk geld uit en de ander zit erop. Prima, maar verantwoordelijkheid voor je eigen geld. Daarnaast, als jullie zo krap zitten begrijp ik niet waarom hij maar 24 uur werkt????
-
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 20:01
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Deze man is niet volwassen genoeg voor een relatie hoor
gedoe met geld
geen baan
gedoe met andere vrouwen

Loep jezelf eens, bekijk het van een afstandje...
schud meewarig je hoofd en kom tot de conclusie: deze mevrouw moet bij deze meneer weg
jellycups01 schreef:
18-09-2018 11:33
Niet handig van je man, ik kan me voorstellen dat je hier flink van baalt. Maar je hebt een gezin met hem dus linksom of rechtsom zul je altijd meebetalen/inleveren. Tenzij hij zijn muziekcollectie verkoopt. Maar hoeveel levert dat op en is dat niet meer bedoelt om hem te straffen voor zijn verleden. Dat zou ik dus niet van hem vragen. Wel vind ik dat hij best weinig werkt als je het afzet naar jullie situatie. Als je een schuld hebt dan zou ik toch echt meer uren gaan werken om het sneller af te kunnen betalen.
Hij koopt nog steeds in het wildeweg muziek zonder te overleggen.
Hij heeft niet geleerd van zijn verleden maar TO en hun kinderen zijn hier wel de dupe van.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je dit ook met hem besproken hebt? Wat was zijn antwoord op de vraag waarom hij onnodige dingen koopt terwijl daar financieel geen ruimte voor is? Het lijkt hem niet te deren hoe jullie rond komen, ook met de 24 uur die hij maar werkt. Is daar een rede voor?

Een studieschuld vind ik nou zo een persoonlijke schuld dat ik daar niet aan zou meebetalen. Ook bijzonder dat hij er niet alles aan doet om dit zo snel mogelijk weg te werken en jouw (en jullie gezin) er niet verder mee te belasten.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Rinkels schreef:
18-09-2018 11:34
Ik hoopte al dat jij zou reageren. Ik was heel benieuwd hoe jij erover zou denken!
Ik heb dit al vaak besproken met hem. Hij is het er dan helemaal mee eens dat het allemaal niet ok is. Maar ja over 6 jaar zijn "we" van de studieschuld af als ik mee blijf betalen. En dat vind ik dan zelf ook wel iedere keer. Maar nu misschien niet meer. Nadat hij deze week weeeer met muziek thuis komt. Maar ik zal het nog een keer zo duidelijk met hem bespreken.
Bespreek dan dat je alleen de komende 6 jaar blijft meebetalen als hij overlegt over zijn muziekaankopen. De eerste keer dat hij dat zonder overleg nog 's doet: gescheiden rekeningen, en jij stopt met het betalen aan de schuld.

Prima om dingen 'samen' op te lossen, maar nu doe jij het 'samen' en hij doet het lekker alleen.
Ik heb ook een behoorlijke studieschuld en mijn partner niet. We wonen samen in zijn koophuis. Ik betaal niet mee aan de hypotheek. Alle andere kosten betalen we 50/50. Wat overblijft is ieder voor zich. Mijn partner heeft een bedrijf met zeer wisselende inkomsten.

Mijn studieschuld betaal ik zelf. Het inkomen van partner laten we wel meetellen ( en daardoor betaal ik ook -en terecht natuurlijk- het maximale bedrag). Mijn partner houdt meer geld over en spaart dat voor de mindere jaren.

Mijn studieschuld is ontstaan uit ‘ noodzaak’ ( met 17 uit huis, wel altijd gewerkt en niet gefeest, geen bijdrage van ouders), en mijn partner heeft ook best begrip voor mijn schuld. Maar dankzij mijn studies heb ik ook een prima baan met dito inkomen. Ik werk wel 4 dagen en had liever minder gewerkt ivm kinderen. Maar dat komt wel als we afgelost hebben. Dat is de consequentie nou eenmaal.

Ik zou man vragen meer te gaan werken ( waarom sowieso niet 36/40 uur?), en zelf af te lossen. En iets zomaar kopen met jouw cc? Dat is gewoon stelen en zou ik echt niet accepteren. Blijkbaar heeft je man weinig inzicht in geldzaken en consequenties van dit soort gedrag. Misschien eens een huishoudboekje bijhouden?
Waarom werkt hij 24 uur? Is dat omdat jij fulltime werkt en jullie kinderen hebben? (wat mij betreft de enige reden voor hem om niet meer te gaan werken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven