Geld & Recht alle pijlers

Recht op ontslagvergoeding ?

20-09-2018 12:00 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag maar krijg geen duidelijk beeld van mijn rechten.

Ik werk voor een bedrijf en deze wil de lokatie sluiten waar ik werkzaam ben
ze hebben een huurcontract voor het pand en deze loopt 1 januari af .(werk als enigste op deze vestiging)

Nu is er een nieuwe partij die zich in deze vestiging wil vestigen en mij een baan aan bied.

Als ik met mijn huidige werkgever (8 dienstjaren) met wederzijds goedkeuren ontslag krijg heb ik dan recht op een ontslag vergoeding/transitie vergoeding?
Vita loca
Als het nieuwe bedrijf het personeel overneemt dan niet.
Nee. Niet per se. Want heb je ontslag gekregen? Of zat een overplaatsing erin?

Bel anders je rechtsbijstand of bond.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 12:13
45.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat boffen dat de nieuwe partij je een baan aanbiedt!

Het is me niet duidelijk wat jouw huidige werkgever van plan is... misschien zouden ze op een andere vestiging nog wel plek voor je hebben... Je gaat nu uit van gedwongen ontslag?
Alle reacties Link kopieren
Als zij het ontslag in gang zetten wel, als je zelf aangeeft ontslag te nemen niet. Wat is het alternatief? Zou je overgeplaatst kunnen worden naar een andere locatie? In dat geval zou het voor je huidige werkgever makkelijker zijn om dat te doen, en niet zelf het initiatief te nemen. Dan heb jij de keuze uit elders werken, of ontslag nemen, en geen recht op vergoeding.
Als ze sowieso van je af willen sta jij sterker, dan moet je ook vooral zorgen dat het initiatief van hen komt en dat die vergoeding duidelijk staat in alles wat je evt tekent.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Bij ontslag met wederzijds goedvinden, dus met een vaststellingsovereenkomst, heb je geen recht op de wettelijke ontslagvergoeding, oftewel de transitievergoeding. Jij en je werkgever zijn vrij om afspraken te maken waar je je beiden in kunt vinden. Een van die afspraken kan een vergoeding zijn, maar de hoogte van dat bedrag ligt niet vast zoals bij de transitievergoeding. Het ligt dus aan je onderhandelingsvaardigheden en aan je werkgever of je een vergoeding krijgt, en zo ja, hoe hoog die is.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt overigens niet alsof het bedrijf overgenomen wordt, maar meer alsof je bv nu bij een restaurant werkt. Dat gaat dicht, maar er komt wel een heel ander restaurant op dezelfde plek, en die willen jou wel een baan geven (maar hebben verder dus niks met het eerste restaurant te maken). Daar was mijn antwoord op gebaseerd. Als het een bedrijfsovername is (en niet gewoon een ander bedrijf dat dezelfde ruimte huurt), ligt het anders.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat pas akkoord wanneer het voor jou een goede regeling is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als er sprake is van overgang van onderneming dient de nieuwe werkgever je huidige arbeidscontract en rechtspositie te respecteren. Je blijft dus je huidige arbeidsvoorwaarden ontvangen en neemt je aantal dienstjaren mee. Je oude arbeidscontract blijft dan gewoon doorlopen.

Sluit je huidige werkgever de locatie, dan hebben ze in principe een herplaatsingsplicht. Dat zou dus een andere vestiging kunnen zijn en dan heb je een langere reistijd in principe te accepteren. Lukt dat herplaatsen niet, dan dienen zij jouw arbeidsovereenkomst te beëindigen en kun je een beroep doen op een transitievergoeding. In een vaststellingsovereenkomst mag je daarvan afwijken maar dat is niet erg gebruikelijk. Ze zijn niet verplicht die vergoeding aan te bieden, jij dient in zo'n geval die vergoeding op te vragen (linkje).
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-09-2018 12:10
Als zij het ontslag in gang zetten wel, als je zelf aangeeft ontslag te nemen niet.
Dat klopt niet helemaal. Voor het recht op een uitkering moet het initiatief vanuit de werkgever komen, maar met de transitievergoeding heeft dat niets te maken. Zolang je weggaat met een vaststellingsovereenkomst, dus in onderling overleg, heb je geen recht op de standaard transitievergoeding en moet je zelf over een vergoeding onderhandelen. De transitievergoeding krijg je wel als je echt ontslagen wordt nadat je er minstens 2 jaar gewerkt hebt, dus als de werkgever een ontslagvergunning aanvraagt bij het UWV of een procedure bij de kantonrechter. Ook bij afloop van je contract krijg je die vergoeding. De kantonrechter kan eventueel de vergoeding aanpassen naar boven of naar beneden, afhankelijk van welke partij meer 'schuld' heeft aan het ontslag.
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Wat fijn jullie reactie’s
Ik lees ze allemaal rustig door super bedankt

Het is best spannend en ik zal binnenkort een gesprek hebben over de arbeidsvoorwaarden bij de nieuwe werkgever. Er zal dus een nieuw contract komen .


Ik ga mijn huidige werkgever tzt benaderen over een vergoeding en kijken hoe daarop gereageerd gaat worden.
Vita loca
Maar was je werkgever in principe gewoon van plan je bij een andere vestiging te plaatsen? Of is het zeker dat je weg moet?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-09-2018 12:10
Als zij het ontslag in gang zetten wel, als je zelf aangeeft ontslag te nemen niet. Wat is het alternatief? Zou je overgeplaatst kunnen worden naar een andere locatie? In dat geval zou het voor je huidige werkgever makkelijker zijn om dat te doen, en niet zelf het initiatief te nemen. Dan heb jij de keuze uit elders werken, of ontslag nemen, en geen recht op vergoeding.
Als ze sowieso van je af willen sta jij sterker, dan moet je ook vooral zorgen dat het initiatief van hen komt en dat die vergoeding duidelijk staat in alles wat je evt tekent.

Verhelderend!
Vita loca
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-09-2018 13:21
Maar was je werkgever in principe gewoon van plan je bij een andere vestiging te plaatsen? Of is het zeker dat je weg moet?
Dat weet ik nog niet
Vita loca
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees, wil je ontslag nemen om bij een andere werkgever aan de slag te gaan (die toevallig in het pand komt waar je huidige werkgever uit vertrekt), klopt dat? Je hebt dan namelijk geen recht op een vergoeding, aangezien je zelf weg wilt.
Heeft je werkgever al gezegd dat hij liever heeft dat je uitkijkt naar een andere baan, dan zou je wel om een vergoeding kunnen vragen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Omdat je weinig vertelt over de plannen van je werkgever is dat niet helemaal duidelijk. Zoals het er nu staat heb je gewoon een andere baan gevonden en zou je opzeggen zoals ieder ander. Daar hoeft een werkgever geen vergoeding voor te betalen.
Silvavida schreef:
20-09-2018 13:24
Dat weet ik nog niet
Dan zou ik nog maar niet te veel zeggen over de baan die je al achter de hand hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik zal nooit zo ontslag nemen , ik weet dat het contract van dit pand 1 januari afloopt en dat er geluid is deze vestiging te sluiten

De nieuwe partij die dit pand wil huren wil mij hier dan met de zelfde functie neerzetten.

Maar vraag mij af of mij huidige werkgever mij wil overplaatsen of los gaat laten , ondertussen heb ik een gesprek mbt arbeidsvoorwaarden met de nieuwe partij (heel dankbaar voor)

Ik begrijp nu dat ik moet afwachten wat huidige werkgever van plan is !.
Vita loca
Silvavida schreef:
20-09-2018 13:31
Nee ik zal nooit zo ontslag nemen , ik weet dat het contract van dit pand 1 januari afloopt en dat er geluid is deze vestiging te sluiten

De nieuwe partij die dit pand wil huren wil mij hier dan met de zelfde functie neerzetten.

Maar vraag mij af of mij huidige werkgever mij wil overplaatsen of los gaat laten , ondertussen heb ik een gesprek mbt arbeidsvoorwaarden met de nieuwe partij (heel dankbaar voor)

Ik begrijp nu dat ik moet afwachten wat huidige werkgever van plan is !.
Waarom ga je daar niet gewoon het gesprek over aan? Wat zijn jullie plannen met mij. Het is al bijna januari en heb ik mijn baan dan nog wel?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-09-2018 13:37
Waarom ga je daar niet gewoon het gesprek over aan? Wat zijn jullie plannen met mij. Het is al bijna januari en heb ik mijn baan dan nog wel?
Heb ik gedaan, ik krijg dubbele signalen en wil voorbereid zijn ik laat het er niet op aan komen vandaar dat ik al verder kijk

Het is duidelijk dat ik nog even af moet wachten , volgende week meer info
Vita loca
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
20-09-2018 12:34
Dat klopt niet helemaal. Voor het recht op een uitkering moet het initiatief vanuit de werkgever komen, maar met de transitievergoeding heeft dat niets te maken. Zolang je weggaat met een vaststellingsovereenkomst, dus in onderling overleg, heb je geen recht op de standaard transitievergoeding en moet je zelf over een vergoeding onderhandelen. De transitievergoeding krijg je wel als je echt ontslagen wordt nadat je er minstens 2 jaar gewerkt hebt, dus als de werkgever een ontslagvergunning aanvraagt bij het UWV of een procedure bij de kantonrechter. Ook bij afloop van je contract krijg je die vergoeding. De kantonrechter kan eventueel de vergoeding aanpassen naar boven of naar beneden, afhankelijk van welke partij meer 'schuld' heeft aan het ontslag.
Dat is inderdaad waar. Door de aard van mijn werk (projecten, maar meestal >2 jaar) hebben wij bij bijna alle vertrekkende medewerkers te maken met een vaststellingsovereenkomst. Het is standaard dat daarin de transitievergoeding is opgenomen, maar dat is inderdaad ónze standaard, je kunt onderling natuurlijk ook andere afspraken maken.

TO: het hangt er dus een beetje vanaf hoe graag ze je weg willen hebben, en hoe graag jij weg wilt. Zodra je duidelijk maakt dat jij al een andere baan hebt, en helemaal niet overgeplaatst wilt worden, heeft je werkgever weinig reden om je dan ook nog geld te bieden. Als zij graag van jou af willen, is het ze meestal meer waard om daar dergelijke vergoedingen tegenover te zetten.
Zoals gezegd, bij ons krijg je hem wel als je project is afgelopen en je contract dus logischerwijs beëindigd wordt, al is dat via een vaststellingsovereenkomst (dat weet iedereen ook van tevoren hoor!). Als iemand zelf ontslag neemt omdat hij een andere baan heeft gevonden, ben ik natuurlijk niet gek, dan ga ik niet ook nog een zak geld meegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven